Özünü axtarış yollarında
Bir
il bundan öncə teatrşünas Nigar Pirimova məndən müsahibə almaq üçün çalışdığım
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinə gəlmiş, götürdüyü
müsahibəni 2018-ci ilin dekabrında "Kaspi” qəzetində
və "Teatro.az” saytında dərc etdirmişdir. Jurnalistin ilk sualı belə idi: –
Fikrət müəllim, həyat yolunuzu qısa danışardınız... Mənim də cavabım belə idi:
– Nə deyim, məktəbi bitirib Teatr İnstitutuna daxil oldum... - Sonra mən öz tələbəlik
illərimdən, müəllimlərimdən, tələbə yoldaşlarımdan, özümün rejissorluq, az da
olsa, aktyorluq, ən əsası da, pedaqoji fəaliyyətimdən, sənət baxışlarımdan
danışmışam. Qeyd etmək istərdim ki, bu illər maraqlı yaradıcılıq və pedaqoji
işlərlə, axtarışlarla zəngin idi... Bəlkə ona görə teatrşünas müsahibəyə bu
başlığı vermişdir: – "Yaradıcılıqla yaşayan insan həmişə maraqlı olur”.
Fikrət Sultanov
Əməkdar incəsənət xadimi, professor
Bəli,
17 yaşından sonrakı həyat yolu... Bəs ondan qabaqkı illər necə oldu? Axı, məhz
bu illərdə insanın dünyagörüşü, xarakteri formalaşır və bunların əsasında o öz
sənət seçimini, gələcək həyat yolunu müəyyənləşdirir. Bu seçimdə yanlışlıq, səhv
olsa, insan bütün gələcək həyatını daxili narahatlıq, narazılıq, yaxud ən çox
rast gəldiyimiz laqeydlik, biganəlik hissləri ilə keçirməyə məhkum olur. Sevmədiyin
bir insanla ailə qurub yaşamaq kimi...
Bu
baxımdan yanaşaraq, müsahibəni tamamlamaq məqsədilə mən özümün ali məktəbə qədərki
həyat yoluma nəzər yetirmək qərarına gəldim...Mənim
uşaqlıq illərim respublikamızın cənub bölgəsində - Yardımlı və Masallıda
keçmişdir. Orta məktəbin ilk 4 sinifini də Masallıda oxumuşam. Atam Daxili İşlər
Nazirliyinin əməkdaşı olduğundan onu işləmək üçün respublikamızın müxtəlif
rayonlarına göndərirdilər. Ona görə də ailəmiz – ixtisasca həkim olan anam və
yaşca ən böyüyü olan biz, üç qardaş – atamın ezam olunduğu yerlərdə yaşamalı
olurduq. Bu gün mən bu zonanın gözəl təbiətini, təmiz havasını, dağ-meşə
yollarını, cığırlarını, çaylarını, məşhur İstisu bulağını, ən əsası isə, saf qəlbli,
sadiq insanlarını, özümün ilk müəlliməmi, bədii ədəbiyyata məndə maraq oyadan
Antonina Dmitriyevanı xoş duyğularla xatırlayıram.
1954-cü ildə ailəmiz Bakıya qayıtmış və mən təhsilimi şəhərimizin 18
nömrəli məktəbində davam etdirmişəm. Məktəb təhsili ilə yanaşı mən bu illərdə
böyük maraq və həvəslə müxtəlif dərnəklərə getmişəm. İlk getdiyim dərnək foto dərnəyi
olub, mən özümün "Lyubitel” fotoaparatı ilə çoxlu şəkillər çəkmişəm, hətta
evimizdə valideynlərim mənim üçün kiçik fotoguşə yaratmışdılar, burada mən çəkdiyim
fotoları kağıza köçürürdüm, bununla da kadr qurmağı, insan portretlərini
yaratmağı öyrənirdim.
Sonra
getdiyim dərnək idmanla bağlı idi. "Dinamo” idman cəmiyyətində klassik güləş
seksiyasına getmişəm və burada da uğur qazanmışam. Yeniyetmələr arasında Bakı
çempionatında qalib olmuşam.
Növbəti
getdiyim dərnək şahmat seksiyası olub. Burada da böyük maraqla məşğul olmuşam,
hətta şahmat dərəcələri də qazanmışam, dünyanın ən güclü şahmatçılarının
oyunlarını, yarışlarını diqqətlə izləmişəm.
Uşaq
yaşlarından musiqiyə böyük həvəsim olduğuna görə hələ Masallıda yaşadığım
vaxtlarda tar dərnəyinə getmişəm, sonra bu işi Bakıda, Pionerlər sarayında
davam etdirmişəm. 1959-cu ilin may ayında SSRİ-nin paytaxtı Moskvada Azərbaycan
ədəbiyyatı və incəsənəti ongünlüyü – dekadası keçirilirdi və bu mötəbər tədbirdə
respublikamızın ən görkəmli, tanınmış sənətkarları ilə yanaşı tarzən kimi üzvü
olduğum Pionerlər sarayının "Cücələrim” ansamblı da iştirak edirdi. Biz 10 gün ərzində
Moskvanın müxtəlif konsert salonlarında, məhşur Sütunlu zalda, nəhayət
dekadanın yekununda Böyük Teatrın səhnəsində çıxışlar etmişdik. Musiqiyə
olan sevgim bundan sonra məni fortepianoda çalmağa yönəltdi. Məsələ burasında
idi ki, kiçik qardaşım Namiq onillik musiqi məktəbində fortepiano sinfində
oxuyurdu və mən hər gün onun ifasında dünya klassik fortepiano musiqi nümunələrini
dinləyib, dərin məftunluq hissləri keçirirdim. Bu məftunluq o dərəcəyə gəlib
çatmışdı ki, qətiyyən pianoda çalmaq təcrübəm olmadan, heç notu da bilmədən,
qardaşımdan təkidlə xahiş etdim ki, mənə pianoda ən çox xoşladığım əsərləri
çalmağı öyrətsin. O da xahişimi rədd etmədi və başladım yavaş-yavaş öyrənməyə.
Bir vaxt sonra mən artıq dünya klassik musiqi nümunələrinin bəzilərini ifa etməyə
başladım. Bunların arasında L.Bethovenin "Aylı sonata”, A.Mendelsonun "Sözsüz
mahnı”, hətta P.Çaykovskinin 1 nömrəli fortepiano konsertindən böyük bir hissə
var idi. Əlbəttə, mənim texniki imkanlarımın məhdud olması ilə qəlbən bu
musiqini duymağım arasında böyük bir təzad var idi, lakin bu musiqinin məftunedici
təsiri altında bu təzada çox əhəmiyyət vermirdim.
Bir
pianoçu kimi fəaliyyətim sonralar Teatr İnstitutunun tələbəsi olduğum illərdə də
davam etmişdir. O vaxt institutumuzun bir neçə tələbəsi birləşərək kiçik bir
estrada ansamblı – kvintet yaratdıq (akkordeon, gitara, klarnet, fortepiano və
zərb alətləri) və mən bu kvintetdə pianoçu kimi çıxış edirdim. Bizim çox
istedadlı gənc solistlərimiz, müğənnilərimiz var idi, bunların arasında bir
kursda oxuduğum tələbə yoldaşım, bugün
tanınmış estrada müğənnisi Yalçın Rzazadə də var idi. Bizim ansambl tez-tez şəhərimizin
müxtəlif konsert səhnələrində uğurlu çıxışlar edirdi, hətta Şamaxı və Ağsu
rayonlarına qastrollarımız da olmuşdu.
Mənim
lap uşaq yaşlarından başlayaraq bugünə qədər davam edən, tükənməyən marağım bədii
ədəbiyyatla bağlıdır. Bədii ədəbiyyat oxucuya, ilk növbədə, insanın varlığını,
onun mahiyyətini, həyatını, arzu-istəklərini, yanlışlıqlarını, qəhrəmanlığını
konkret nümunələr əsasında göstərir. Ədəbiyyatın məhz bu mahiyyətinə əsaslanaraq
teatr və kino sənətləri yaşayırlar və insanların marağını
özlərinə cəlb edə bilirlər. Yeri gəlmişkən, onu qeyd edək ki, bu sənətlərin
uğuru və uğursuzluq halları çox vaxt bu həqiqəti unutduqlarından irəli gəlir.
Belə ki, uğursuz tamaşa, yaxud film alınırsa, bunun iki əsas səbəbi olur.
Birincisi, dramaturji əsər zəifdir və onu heç bir rejissor və aktyor xilas edə
bilməz. İkincisi, dramaturji əsər güclüdür, zəngindir, lakin rejissor və
aktyorlar onun məzmununu görə və aça bilməyiblər.
Bütün
insanlar kimi, mənim də gənclik illərimdə sevimli bədii əsərlərim, obrazlarım
var idi. Bu sevgi bütün ömrüm boyu mənimlə yaşamışdır. Burada mən, ilk növbədə,
qəlbən mənə yaxın bədii obrazları xatırlamaq istərdim. Bunlar Yevgeni Oneqin
/A.Puşkin – "Yevgeni Onegin”/, Peçorin /M.Lermontov –"Zəmanəmizin qəhrəmanı”/,
Bazarov /İ.Turgenev – "Atalar və oğullar”/, Andrey Bolkonski /L.Tolstoy – "Hərb
və sülh”/, Verter /İ.Höte – "Gənc Verterin iztirabları”/ bədii obrazlardır. Mən
bu obrazlarla özümün dərin bağlılığını qəlbən duymuşam. Onların keçirdikləri
hissləri, iztirabları anlamışam. Bu əsərlərdə
toxunulan əsas problem – insan və cəmiyyət, onun taleyi, həyatda yeri – hər
zaman aktual olduğundan hər bir oxucunu düşünməyə vadar edir.
Bəs,
teatr sənəti ilə tanışlığım və ünsiyyətim necə başlamışdır. Hələ uşaq
yaşlarında, Masallıda yaşadığımız zaman oradakı həvəskar aktyorların
çıxışlarını izləyərək teatr sənətinə, onun sehirli cazibəsinə vurulmuşdum, hətta
yaşadığımız evin yarımzirzəmisində həmyaşıd dostlarımla müxtəlif səhnəciklər
hazırlayıb oynayırdıq, mən özüm isə bu işin təşkilatçısı və belə demək mümkünsə,
rejissoru idim.
Professional teatrda ilk gördüyüm tamaşa isə 1954-cü ilin yanvarında
olmuşdur. Valideynlərim məni Azdramaya Sabit Rəhmanın pyesi əsasında rejissor
Adil İskəndərovun hazırladığı "Nişanlı qız” tamaşasına aparmışdılar. Mən ilk dəfə
olaraq səhnədə milli teatrımızın görkəmli sənətkarlarını gördüm. Bunlar – Hökumə
Qurbanova, Barat Şəkinskaya, Ağasadıq Gəraybəyli, Əli Zeynalov, İsmayıl
Osmanlı, Məlik Dadaşov, nəhayət, qüdrətli korifey aktyorumuz Mirzəağa Əliyev və
başqaları idilər. Bu teatrda həmin günlərdə gördüyüm ikinci tamaşa Lope de
Veqanın pyesi əsasında rejissor Tofiq Kazımovun hazırladığı "Sevilya ulduzu”
tamaşası idi. Bu tamaşada da İsmayıl Dağıstanlı, Nəcibə Məlikova, Ağadadaş
Qurbanov, Həsənağa Salayev, Hacıməmməd Qafqazlı, Müxlis Cənizadə, Məlik Dadaşov
və başqa sənətkarları gördüm. Hər iki tamaşanın sehirli cazibəsi məni həmişəlik
teatr sənətinə möhkəm şəkildə bağlamışdır və bundan sonra mən teatrlarımızın
daimi tamaşaçısı oldum. Hələ məktəb şagirdi olduğum illərdə Azdramada gördüyüm
tamaşalar bunlar idi – "Atayevlər ailəsində” /İ.Əfəndiyev/, "Göz həkimi” /İ.Səfərli/,
"Vaqif” /S.Vurğun/, "Şeyx Sənan” /H.Cavid/, "Türkiyədə” /N.Hikmət/, "1905-ci
ildə” /C.Cabbarlı/, "Prokurorun qızı” /Y.Yanovski/, "Xanlar” /S.Vurğun/, "Eşq və
intiqam” /S.S.Axundov/, "Uzaq sahillərdə” /İ.Qasımov və H.Seyidbəyli/, "Fərhad
və Şirin” /S.Vurğun/, "Almaz” /C.Cabbarlı/, "Otello” /V.Şekspir/. Onu da qeyd
etmək istərdim ki, gördüyüm bu tamaşaların proqramlarını bu günə qədər əziz
xatirə kimi qoruyub saxlamışam. Əlbəttə, bu illərdə Bakıda fəaliyyət göstərən
digər teatrların da – Opera və Balet, Rus dram , Gənc tamaşaçılar teatrlarının
tamaşalarını görmüşəm, lakin Azdrama mənə daha yaxın və doğma idi.
Əlbəttə,
mənim yeniyetməlik və gənclik illərimdə təkcə teatr sənəti vasitəsilə mənəvi
qidalanmaq işim məhdud çərçivəyə sığmış halda idi, çünki biz yalnız milli
teatrımızın məzmun və estetik meyarlarını seyr edə bilirdik. Belə bir vəziyyətdə
bizim köməyimizə xilaskar kimi dünya kinematoqrafı gəlirdi. Biz məhz kino vasitəsilə
qüdrətli, yüksək sənət nümunələrini, rəngarəng, zəngin ssenari, rejissor,
aktyor işlərini görürdük və heyrətlənirdik. Kino sənətinə məftunluğum səbəbindən
mənim 16 yaşım tamam olduqda, pasport alandan sonra Azərbaycanfilm
kinostudiyasında operator köməkçisi vəzifəsinə işə düzəldim və 1959-cu ilin
iyul-avqust aylarında "Əsl dost” filminin çəkiliş heyəti ilə Xaçmaz rayonunun
Yalama zonasına yollandım. Burada mən filmin rejissoru Tofiq Tağızadə, operator
Rasim Ocaqov, aktyorlar Nadir Şaşıqoğlu, Tamilla Ağamirova, Müxlis Cənizadə və
başqa sənətkarların yaradıcılıq proseslərini yaxından izləmək imkanı qazandım.
Sentyabr ayında biz Bakıya qayıtdıq və kinostudiyanın çəkiliş pavilyonlarında
işimi davam etdim. Gündüzlər işlədiyimə görə orta məktəbin axırıncı – 10-cu
sinfini axşam məktəbində davam etdirməli oldum. Beləliklə mən gündüzləri işləyirdim,
axşamları isə məktəbdə oxuyurdum. İşlədiyim bu bir il ərzində operator köməkçisi
vəzifəsində kinostudiyada bu dövrdə çəkilən "Səhər”, "Onu bağışlamaq olarmı” və
qısametrajlı "Mateo Falkone” bədii filmlərinin çəkilişlərində iştirak etmişəm.
Yaradıcılıq işlərini izlədiyim sənətkarlar bunlar idi – rejissorlar Ağarza
Quliyev, Tofiq Kazımov (o, bir müddət teatrdan ayrılmış və "Səhər”
filmində ikinci rejissor kimi çalışmışdı), Rza Təhmasib, Tofiq Tağızadə,
aktyorlar Ələsgər Ələkbərov, Hökumə Qurbanova, Mehdi Məmmədov, İsmayıl Talıblı,
Həsənağa Salayev, Ətayə Əliyeva, Lütfi Məmmədbəyov, bir neçə əcnəbi aktyorlar,
onların arasında görkəmli gürcü aktrisası Veriko Ancaparidze və başqaları...
Bir il ərzində
kinostudiyada əmək fəaliyyətilə məşğul olaraq, burada maraqlı yaradıcılıq işlərini
yaxından izləmək imkanı qazanaraq, orta məktəbi bitirib sənədlərimi Teatr İnstitutuna
verdim və qəbul oldum. Beləliklə, çox illər ərzində özünüaxtarış yollarını keçərək,
öz sənətimi seçmiş oldum. Burada biz bir il öncə dərc olunmuş müsahibənin lap əvvəlinə
gəldik çatdıq.
İndi isə
müsahibə ilə bağlı bir məsələyə toxunmaq istərdim. Mən bu müsahibədə görkəmli
alman dramaturqu, rejissoru Bertold Brextlə bağlı qeyri-dəqiq fikir söyləmişəm
və indi onu düzəltməyə ehtiyac duyuram. B.Brext dünya teatrına son dərəcə qiymətli
yeni nəzəriyyə - Epik teatr nəzəriyyəsini -
gətirmişdir və bu nəzəriyyə Yaşama sənəti nəzəriyyəsi ilə yanaşı,
dünyanın hər yerində geniş şəkildə istifadə edilərək gözəl yaradıcılıq bəhrələri
verir. Onu da deməliyəm ki, mən özüm də bu nəzəriyyədən bəhrələnərək 1989-cu
ildə İncəsənət Universitetində öz tələbələrimlə F.Dürrenmattın "Möhtərəm
xanımın təşrifi” pyesi əsasında tamaşa hazırlamışdım və bu tamaşa bütövlüklə
Epik teatr prinsipləri üzərində qurulmuşdu. Alınmış uğurlu nəticə imkan verdi
ki, bu kurs tamaşası dəfələrlə ali məktəbin Tədris teatrında, habelə Rus dram
teatrının, Gənc tamaşaçılar teatrının, Aktyor evinin səhnələrində nümayiş
etdirilsin, sonra da Respublika televiziyası tamaşanı çəkərək bütöv şəkildə
göstərsin. Hətta İncəsənət Universitetinin ali orqanı olan Elmi şurası öz
tarixində ilk dəfə və yeganə fakt olaraq bu tamaşanı Respublika Dövlət
mükafatına təqdim etmişdir. Sonda bu
yazı ilə bağlı vacib arzumu bildirmək istəyirəm. Ali məktəbə qədər uşaqlıq,
yeniyetməlik və ilk gənclik illərimdəki maraq dairələrim, gördüyüm işlər, təəssüratlarım
haqqında qələmə aldığım xatirələr qəti şəkildə özününümayiş, Narsisizm sindromu,
xəstəliyi kimi qəbul edilməməlidir. Bu yalnız bir gənc insanın öz gələcək peşəsinə
doğru keçdiyi uzun, müxtəlif çalarlarla dolu özünüaxtarma yoludur, bir
misaldır, nümunədir. Demək lazımdır ki, belə bir yolu hər bir insan keçməli və
özünün daxili varlığına, istedadına uyğun peşə seçməlidir. Unutmayaq ki, bu
seçim, bir qayda olaraq, gənclik illərində baş tutur. Ona görə də hər bir gənc
özünün ömür boyu keçəcəyi yolu, peşəsini düzgün tapmalıdır. Bu məsuliyyətli işdə
ona valideynləri, təhsil aldığı orta məktəbin pedaqoji heyəti, oradakı
psixoloqlar fəal şəkildə yardımçı olmalıdırlar. Axı, insan öz istedadına və qəlbinin
sevgisinə uyğun işlə məşğul olsa o, hər zaman daxili harmoniya əhvalında
yaşayar, öz zəhmətinin bəhrəsini görər, ətrafdakılar və bütövlükdə cəmiyyət də
bundan faydalanmış olar.
Fikrət Sultanov
Əməkdar incəsənət xadimi, professor