Pandemiya teatrı, yaxud teatrda pandemiya
Biz artıq dörd aydır ki, pandemiya dövründə
yaşayırıq. Bu, bizim hamımız üçün hər mənada – həm fiziki, həm də psixoloji
baxımdan bir sınaq, bir dərsdir! Bu dərsdən, sınaqdan necə çıxacağımız isə bizdən
asılıdır. Bütün bəşəri sınaqlar təkcə insanın deyil, eyni zamanda, onun
yaratdığı bütün bəşəri dəyərlərin, o cümlədən, elm və mədəniyyət sahələrinin
sınağıdır, onların immunitet dərəcəsinin sınağıdır. Və biz bu gün bunun əyani
şahidləriyik. Bizə cəmisi dörd ay bəs etdi ki, hansı sahənin nə qədər inkişaf
etdiyini, yaxud etmədiyini görək, sınaqlara nə qədər dözümlü (dözümsüz)
olduğunu bilək.
Teatrın
canlı sənət olması fikri təzə deyil. Amma teatrın canlılığını şərtləndirən
başlıca amil olan tamaşaçı həmişə təzədir, həmişə müasirdir, teatrla eyni
zamanda və məkanda yaşayandır.Tamaşaçı tamaşaya kənardan baxan, teatrın
periferik orqanı yox, onun elə bir üzvi tərkib hissəsi, orqanıdır ki, onsuz
teatrın mövcudluğu mümkün deyil. Bir sözlə, tamaşaçı yoxdursa, teatr da yoxdur.
Tamaşaçısız teatr adicə bir binadır. Sözsüz ki, söhbət canlı tamaşaçıdan gedir.
Bununla bağlı, çox məşhur bir əhvalat var. Yəqin ki, bunu çoxları bilir. Görkəmli
rus aktrisası Mariya Savina Berlində qastrolda olarkən imperator Vilhelm onun
tamaşasına baxmaq istəyir. Alman imperatoru sanki aktrisaya hörmət əlaməti
olaraq tamaşaya tək baxacağını bildirir. Savina isə cavab verir ki, "Əlahəzrət,
əmr ediniz, salonu, heç olmasa,zabitlərlə doldursunlar. Hətta imperatorun özü
olsa belə, mən bir adam üçün oynaya bilmərəm”. Çox maraqlı tarixçədir,
deyilmi?! Teatr sənətinin mahiyyətini nə qədər dəqiq açır. Və teatr üçün
tamaşaçının nə demək olduğunu əyani şəkildə isbatlayır.
Bu
gün pandemiya ilə əlaqədar, bütün bəşəriyyətin həyatı təhlükədədir. Sosial
izolyasiya şəraitində yaşayan cəmiyyət həyatı, az qala, iflic vəziyyətinə
düşüb. İqtisadiyyat, mədəniyyət, sosial sfera çox ağır günlər yaşayır. İncəsənət
sahəsində isə ən ağır vəziyyətə düşən yəqin ki, teatrdı. Çünki, teatrın obyekti
də insandı, subyekti də, aləti də insandı, məhsulu da, yaradanı da insandı,
yaratdığı da. Bu yerdə, teatrın yalnız canlı deyil, həm də kollektiv sənət
olduğunu xatırlatsaq, onda vəziyyətin nə qədər acınacaqlı olduğu daha aydın
görünər. Sosial təcridolma şəraitində yaşayan cəmiyyətdə hansı kollektiv sənətdən
və canlı tamaşaçıdan danışmaq olar?!
Cəmiyyət
bu gün dünyaya yalnız internet vasitəsi ilə baxır, yalnız sosial şəbəkələr
vasitəsi ilə nəfəs alır. Bu gün, təəssüf ki, canlı ünsiyyəti virtual ünsiyyət,
canlı sənəti virtual sənət əvəz edir. Daha doğrusu, əvəz etməyə çalışır. Teatrlar
öz tamaşalarını internet vasitəsi ilə paylaşırlar. Zamanla ayaqlaşmağa, teatrı
yaşatmağa çalışırlar. Amma buna nə dərəcədə nail olurlar və ya nə dərəcədə nail
ola bilərlər? Bu, nə qədər davam edəcək? Səhnəyə yeni tamaşalar qoyulmayırsa və
cari repertuarlarındakı tamaşaların sayı sonsuz deyilsə,teatrlar buna nə qədər
davam gətirəcək? Yaxud, eyni tamaşaları təkrar-təkrar göstərəcəklərsə, bu,
tamaşaçılar üçün nə qədər maraqlı olacaq? Göründüyü kimi, sual çoxdur.
Burada
başqa vacib məsələ odur ki, internet istifadəçilərinin, yəni potensial tamaşaçıların
böyük bir qismi, xüsusən də orta və yaşlı nəsil, heç də virtual sənət həvəskarları
deyil, canlı sənəti sevənlərdir. Gənc nəsil isə internetdə daha çox əyləncə
xarakterli məhsullara üstünlük verir. Lap, tutaq ki, virtual tamaşaçı
auditoriyası ilə bağlı heç bir problem yoxdu... onda canlı teatrın taleyi necə
olacaq? Əgər bizi öz canlılığı sayəsində 2500 il ərzində diktatorların
qılıncından, inkvizisiyanın alovundan, kilsələrin və məscidlərin təqibindən,
texnogen sənətlərin təzyiqindən qurtularaq varlığını, mahiyyətini qoruyan teatr
maraqlandırmırsa, onda gəlin, proqramçılara robot-aktyorlar, robot-rejissorlar sifariş
verək, qoy,onlar oynasınlar Şah Edipi, Medeyanı, Hamleti, Otellonu.., biz də virtual
olaraq baxaq özümüzçün. Amma bu, adını nə qoyursunuz, qoyun, axı, teatr
olmayacaq. Yəqin yadınızdadır, neçə illər əvvəl şahmatçı-robot hazırlamışdılar,
dünyanın məşhur şahmatçıları ilə bir-iki partiya da oynadı. Axırı nə oldu, hanı
həmin şahmatçı-robot? Yoxdu! Gec də olsa, başa düşdülər ki, şahmatı canlı insan
yaradıb və canlı insanlar üçün yaradıb. Bəli, məşq üçün kompüter şahmat
proqramları var və bu faydalıdı, amma şahmatı canlı insanlar oynamalıdır.
Məşhur
alman filosofu Haydeqqer hesab edirdi ki, bizim üçün şeylərin varlığı onların
mövcudluğunda deyil, faydalılığındadır. Bu mənada, virtual teatrın faydalılıq əmsalı
nə qədərdir? Əgər o canlı olmayacaqsa, onu digər, texnogen, vizual sənətlərdən
nə fərqləndirəcək? Demək olar ki, heç nə! Əvəzində isə teatr öz mahiyyətindən
uzaqlaşmaq təhlükəsi qarşısında qalacaq. Çünki bu, teatr sənətinin nə poetikasına,
nə də estetikasına uyğun olmayacaq!
Pandemiya
dövründə teatrı yaşatmaq naminə virtual, onlayn teatr formatından istifadə etmək
çıxış yolu deyil. Çünki pandemiya dövründə teatr olmur. Çünki pandemiya özü bir
teatrdır - bütün bəşəriyyətin faciə janrında oynadığı (oynadıldığı) tamaşadır. Amma
pandemiya həm də bir karnavaldır – hamını bir dərd ətrafında birləşdirən
karnaval! Elə bir karnaval ki, burada kasıb-varlı, böyük-kiçik, vəzifəli-vəzifəsiz,
qadın-kişi bölgüsü, təbəqəsi yoxdu, bu bəla qarşısında hamı eyni təbəqə, eyni
sinifdə birləşib. Yəni, bü gün bütün bəşəriyyət, demək olar ki, ibtidai icma
quruluşundakı kimi, təksinifli cəmiyyətdə yaşayır. Və buradaca xatırladım ki,
teatr quldarlıq quruluşunda – ikisinifli cəmiyyətdə meydana gəlib. Bu isə o deməkdir
ki, təksinifli cəmiyyətdə TEATR olmur! Ona görə də təkrar edirəm: PANDEMİYA
DÖVRÜNDƏ TEATR OLMUR. Amma PANDEMİYA DÖVRÜNDƏ TEATR heç də ÖLMÜR. Çünki min illərin
sınaqlarından qalib çıxan Teatr ÖLÜMSÜZDÜR!
Vidadi Qafarov
Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, dosent