Səhnəyə yubiley mərasimi üçün çıxan qəhrəmanlar
Ötən teatr mövsümündə Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşaçılar
Teatrı Anarın "Şəhərin qış gecələri” pyesi ilə 20 Yanvar faciəsini,
Sumqayıt Dövlət Dram Teatrı isə Əli Əmirlinin "Sevgilim Sumqayıt”
dramı ilə Sumqayıt şəhərinin 70 illiyini qeyd etdi. Teatr binalarında ildönümü
hadisələrinin qeyd edilməsi həmişə olub, amma tamaşa səviyyəsində qeyd olunma həmişənin
hadisəsi deyil. Onu da qeyd edək ki, bu günün də hadisəsi deyil, çünki illərdir,
getdikcə şeirləşən, nəsrləşən, reportajlaşandramaurgiyamızın,
təntənəyə, gurultuya, pafosa bürünən səhnəmizin sonunda yubiley dramlarının,
tamaşa tədbirlərinin meydana çıxması çox təbiidir. Əlbəttə ki, janr yenilənməsi
həmişə müsbət haldır, yeni fikrin, yanaşmanın, çalarlığın gəlişindən xəbər
verir. Amma bunlar ümumi nəzəri sözlərdir, əsas məsələ odur ki,ötən teatr
mövsümündə müşahidə etdiyimiz bu hadisə nəyin xəbərçisidir?
Öncə onu qeyd edək ki, teatrlarımızın müasir milli
dramaturgiyamız ilə o qədər də sıx əməkdaşlıq etmədiyi günümüzdə bu əsərlər,
demək olar ki, yazıldığı tarixlərdəcə səhnəyə qoyuldu. "Sevgilim Sumqayıt” və
"Şəhərin qış gecələri” pyeslərininteatrın sifarişi ilə yazılıb
yazılmadığını deyə bilmərəm, amma görünür, teatrın tələbi varmış bu əsərlərə.
Ötən teatr mövsümü ilində 20 Yanvar faciəsinin otuz illik anımı və Sumqayıt şəhərinin
70 illik yubileyi respublika səviyyəsində qeyd olunurdu, görünür,
teatrlar da bu qeydolunmalara qatılmaq istəmiş, bunu özünün vəzifəsi, borcu
hesab etmişdir. Axı, Azərbaycan teatrı artıq çoxdandır ki, ictimaihəyatın
bir hissəsiolmağa, özünün bir təşkilat, qurum imicini formalaşdırmağa
çalışır. "Sevgilim Sumqayıt” və "Şəhərin qış gecələri” pyesləriteatra
ictimai həyatın gündəminə qatılmaq imkanı, bunun da qarşılığında teatr onlara səhnəyə
çıxmaq şansı vermişdir. Onu da deyək ki, bu əsərlərin süjeti yubiley, anım
repertuarlarından kasad deyildi, odur ki, teatr da bu hadisələrin ildönümünü tədbirlərdən
pis qeyd etmədi. "Şəhərin qış gecələri” əsəri 20 Yanvar faciəsinin motivlərini
heç də bir anım mərasimindəndaha az xatırlatmır və yaxud "Sevgilim
Sumqayıt” pyesi Sumqayıtın yubileyini bir tədbirdən daha az təntənəli şəkildə
qeyd etmir.
Anarın pyesi xatırladır ki, 20 yanvar hadisəsi ərəfəsində
xalq öz azadlığı uğrunda meydanlara tökülmüş, Azərbaycan ziyalıları bir neçə cəbhəyə
ayrılmış:kimi Moskvanın əmrinə müntəzirdir, kimi milli cəbhədə xalqla bir
yerdə, Azərbaycan ziyalılarının nümayəndə heyəti ölkə rəhbərliyi ilə görüşmüş,
Bakıda fövqəladə rejimin elan olunmayacağı ilə bağlı vədlər almış, Qarabağ
münaqişəsi əhalidə ermənilərə qarşı bir hərəkat dalğası yaratmış, buna
baxmayaraq, Bakı sakinlərinin bir çoxu erməniləri bu qəzəb dalğasından qoruyur,
ammaermənilər Azərbaycanı sağ-salamat tərk edincə terrorçu
hücumlara məruz qaldıqları haqqında yalan məlumatlar yayaraq Bakıda fövqəladə
rejimin elan edilməsinə nail olurlar.Həmçinin, "Sevgilim Sumqayıt”
pyesindədə Sumqayıtın əfsanədə yatan tarixi və onun fəxri sakininin
nağıla bənzəyən həyat hekayəsi səhnəni yubilyarın təntənəsinə bürüyür.
Sual oluna bilər ki, bəyəm səhnə əfsanənin, nağılın, tarixi
bilgilərin yeridir? Məlumdur ki, səhnə sənəti nağıldan, macəradan, təxəyyül
bəzəklərindən, gurultudan, pafosdan arınıb müxtəlif düşüncə, əxlaq tərzlərinin
öz həqiqətləri uğrunda tartışdığı, tamaşaçı düşüncəsinin də "kimdir haqlı?”
sualı ilə bu tartışmanın iştirakçısına çevrildiyi yerdir. Bu özəllikləri ilə
bütün sənət və səhnələrdən fərqlənən dramatik teatr səhnəsinin
bizim teatrlarda qalxan pərdələri, təəssüf ki, tamaşaçını heç də həmişə həyatın
dramatizminə götürmür, çox zaman burdan biz haqlının guruldayan təntənəsini,
haqsızın isə getdikcə rəzilləşən sifətini seyr edirik, bizə də təntənəni
alqışlamaq, rəzili isə lənətləmək qalır. "Şəhərin qış gecələri” pyesində fövqəladə
vəziyyət elan etməyəcəyi haqqında vəd verən Moskva ilə öz azadlığı, itirilmiş
Qarabağ uğrunda meydana çıxan xalq arasında, kabinet mövqelərindən çıxış edən Bəhram
Zeynallı ilə həmişə ədalətin yanında olub xalqın mövqeyindən çıxış edən Qiyas
Zeynallı arasında, özünə evində sığınacaq verib nəvəsini də sağ-salamat yola
salan Zeynallı ailəsi ilə Moskvaya çatınca xilasını rusların
ayağına yazıb, özünün də, babasının da Bakıda vandal hücumlara məruz qaldığını
söyləyənSurenin babası Qurgenarasında tartışılacaq heç nə
yoxdur. Eləcə də, "Sevgilim Sumqayıt” əsərində sevgisi, qızlıq heysiyyəti ilə
oynanılan Ceyranla onu ailəsinə, elinə-obasına rəzil edən Cəlal arasında
mübahisə mövzusu olacaq bir şey yoxdur. Onda sual olunur ki, bəs,bunlar
səhnəyə niyə çıxıblar? Əlbəttə, tamaşa üçün.
Bu məqamda onu da qeyd edək ki, tamaşa sözü bizim
leksikonumzuda iki mənada anlaşılır; ya teatrda oynanılan səhnə əsərini bildirən
söz kimi, yaxud da baxmalı, tamaşa etməli, gözəlliyinə dalmalı bir mənzərə, mərasim
kimi. Onlar eyni sözlə ifadə olunsalar da, əslində fərqli mənaları daşıyırlar.
Teatr tamaşası mübahisəli bir mövzudadüşüncələrimizi dindirirsə, tamaşa
etdiyimiz mənzərə zövqümüzü, hislərimizi oxşayır. Amma bizdə bu hadisənin
adının tamaşa sözü ilə ifadəsi, görünür, səhnəni də tamaşa etdiyimiz yer kimi
anlamamıza nədən olub. Elə bu nədənlədir ki, tamaşalarda istər rejissorların,
istərsə də dramaturqların səhnəni daha tamaşalı etmək istəkləri tez-tez
görünür, necə ki, "Sevgilim Sumqayıt” və "Şəhərin qış gecələri” əsərlərində. Bu
pyeslər səhnəni daha tamaşalı etmək üçün gözəli daha gözəl, eybəcəri isə daha
betər boyalarla rəsm etməyə çalışır. "Şəhərin qış gecələri”indəNamiq avtomobil
qəzası törədərək etdiyi cinayətin məsuliyyətindən qaçmayacaq, hətta
sevgilisinin ruhuna belə xəyanət etməyəcək qədər vicdanlı, Dilarə ad günü
münasibəti bahalı hədiyyəni qəbul etməyəcək qədər nəfsi tox, Çopur Cabbar
kabinetlərdə türklüyü xalqımıza vurulan yamaq adlandlıacaq, meydanda isə
"canımız, qanımz türk qanıdır” deyib bağıracaq qədər simasız, Qiyas Zeynallı
oğlunun tutulmasına razı olacaq qədər oyektiv, erməniyə belə rəhm edəcək qədər
humanist, Qurgenin nəvəsi Suren özünü və babasını xilas edən Bakı sakinlərini
Moskva televizyasından terrorçu kimi təqdim edəcək qədər alçaq, erməni türmə rəisinin
müavini Ambaryan isə gənc azərbaycanlı məhbusdan 15-ci ilin qisasını alacaq qədərnadürüstdür.Eləcə
də "Sevgilim Sumqayıt” əsərində Cəlal öz qızlıq ismətini ona təslim edən
nişanlısına xəyanət edəcək, onun yolunda ailəsini, pulunu, ömrünü xərcləyən
qadını isə yarı yolda buraxacaq qədər vicdansız, Ceyransa gəlin köçməmiş bakirəliyi,
toy günü isə nigahı pozulmuş bir qız rüsvayçılığından baş götürüb qarnında körpəsini,
qəlbində isə sevgilisinin acı xəyanətini gətirib Sumqayıta gələn kimsəsiz,
yersiz-yurdsuz bir qızdan bu şəhərin fəxri sakininə çevriləcək qədər güclü, nəvəsinin
ehtiyacına baxmayaraq ona hədiyyə edilən evi uşaq evindən çıxan kimsəsiz bir
qıza hədiyyə edəcək qədər humanist biridr. Əslində, səhnənin tamaşası bu bərli-bəzəkli
qəhrəmanlarla bitmir. Raykom katibininkimsəsiz qıza qayğısı, bu qızın təklifi
ilə Heydər Əliyevin uşaq evini tikdirib onu da ora müdir təyin etdirməsi kimi
jestlər və yaxud, illər sonra Ceyranın qarşısında Cəlalın məğlubiyyətinin
("Sevgilim Sumqayıt” pyesində), nanəcib nəvəsinin azərbaycanlıların ünvanına
söylədiyi yalanın xəcalətindən Qurgenin intiharının yaratdığı ("Şəhərin
qış gecələri” pyesində) mənzərələr səhnəni daha da tamaşalı edir.
Bütün dünyada teatr tartışma, bizdə isə tamaşa yeridir və
burda dialoqu söhbətlər, qəhrəmanı insanlarəvəz etmişdir. "Şəhərin qış
gecələri” pyesinin personajları da dramatik qəhrəmanlar deyil, insanlardır, 20
Yanvar hadisəsini yaşayan Bakı sakinləridir, onlar arasındakı danışıqlar da
dialoq deyil, söhbətləşmələrdir. "Sevgilim Sumqayıt” pyesinin personajları isə
dövrünün insanlarından daha çox sovet ədəbiyyatının qəhrəmanlarını
xatırladırlar, səhnəyə yubiley mərasimi üçün çıxan bu qəhrəmanlarda sovet ədəbiyyatının
yaradıcılıq, quruculuq, qalibiyyət ritorikasının olması da çox təbiidir. Bu əsərdə
yubilyarın şərəfinə səslənən mahnı yubiley təntənəsini, "Şəhərin qış gecələri”
pyesində Qanlı Yanvarla bağlı Ziya Bünyadovun, İsmayıl Şıxlının, Bəxtiyar
Vahabzadənin, Yusif Səmədoğlunun çıxışları isə 20 Yanvar faciəsinin
anımını daha da gurlaşdırır. Hər iki əsər çox ritual bir tamamlanmaya malikdir.
"Sevgilim Sumqayıt” pyesi yubilyarın şərəfinə düzənlənmiş tədbirlə, "Şəhərin
qış gecələri” isə H.Əliyevin 20 Yanvar faciəsindən sonra Moskvada Azərbaycanın
Daimi Nümyəndəliyində çıxışıilə tamamlanır.
Bu əsərlərdə tarixi faciəmizi anmaq və yaxud Sumqayıtın
yubileyini qeyd etmək üçün hər şey var, amma dramatik teatrın səhnəsinə çıxmaq
üçün isə demək olar ki, heç nə yoxdur. Bugünkü səhnəmizdə mərasim teatr ənənəsinin
şölələnməsi fonunda dramatik teatr ənənəsinin öləziməsi milli teatr sənətimizə
M.F.Axundzadə iləgələn Mirzə Cəlil, C.Cabbarlı dramaturgiyası ilə möhkəmlənən
dramatik teatrımızın sabahkı varlığını sual altına qoyurmu?! Biz bu teatra
sahibik deyə göstərəcəyimiz ünvanlar nə möhtəşəm binalar, nə möhürlü sənədlər
deyil, öyünə biləcəyimiz dramatik səhnədir.
Aynurə Mustafayeva