Məşədi Məhəmməd Bülbülün həyatı və yaradıcılığı
XIX əsr Qarabağ ədəbi
mühitinin istedadlı nümayəndələrindən biri olan Məşədi Məhəmməd Bülbülün həyat
və yaradıcılığı ilə bağlı mülahizələrə keçməzdən öncə şairi yetişdirən,
formalaşdıran zaman kəsiyinə, tarixi dövrün bir sıra yaddaqalan
xüsusiyyətlərinə, hadisələrinə baş verən ictimai-mədəni proseslərə qısaca nəzər
salmaq məqsədə uyğundur. Hər bir mütəfəkkir, şair, yazıçı yaşadığı dövrün tələb
və arzularını öz ruhunda, yaradıcılığında əks etdirdiyi, mühitindən, zamanından
bir sıra keyfiyyətləri əxz etdiyi üçün ilk növbədə onun dövrünə nəzər işığını
salmaq lazımdır.
XIX əsr Azərbaycan ictimai –siyasi fikrində, istərsə də, ədəbi-mədəni
tarixində çox mühüm dövr sayılır. Azərbaycanı işğalçı müharibələr nəticəsində
ikiyə bölən Gülüstan (1813) və Türkmənçay (1828) müqavilələrindən sonra
ictimai-siyasi düşüncədə də bir sıra təbədüllatlar baş verdi. Milli şüurun
oyanması, millətçilik, maarifçilik ideyaları geniş vüsət almağa başladı. İlk
növbədə bir sıra mühüm tarixi hadisələrə diqqət yetirək. XIX sərin I yarısı və
II yarısı Azərbaycan tarixi üçün keşməkeşli və məşəqqətli dövr sayılır. Bu
dövrdə Azərbaycanda Rusiya tərəfindən aparılan bir sıra islahatlar əhali,
mədəniyyət, iqtisadi münasibətlər baxımından da təsirsiz ötüşmədi. Rusiya öz
mövqeyini möhkəmlətmək məqsədilə bir sıra qərarlar verirdi. Belə ki,
"mütləqiyyət öz mövqeyini möhkəmlətmək üçün tədricən xanlıq üsul-idarəsini komendantlıq
adlanan hərbi idarələrlə əvəz etdi” (R.Əliyev
" XIX əsrin 30-50 ci illərində Azərbaycan sosial-iqtisadi və mədəni
inkişafı”). Bu cür tədbirlər bütövlükdə müsbət nəticələrə gətirib çıxarsa da, uzun
müddətli effekti vermirdi. "30-40-cı illərdə çarizmin burada həyata keçirdiyi
iqtisadi tədbirlər xanlıq üsul idarəsinin və feodal patriarxal qapalılığın bir
sıra buxovlarını sındırdı. Azərbaycan Rusiya vasitəsilə dünya bazarına ayaq
açdı” (R.Əliyev "XIX əsrin 30-50 ci
illərində Azərbaycan sosial-iqtisadi və mədəni inkişafı”) Bu sənətkarlığın,
ticarətin inkişafına təkan verdi. Şəhər həyatı canlanmağa başladı. Lakin bu
üsul da özünü doğrultmayaraq, bir sıra üsyanlara gətirib çıxardı. Nəticədə,
"1840-cı ildə çar hökuməti Zaqafqaziyada inzibati islahatlar barəsində qanun
verdi. Bu qanunla komendant üsul-idarəsi ləğv edildi, quberniyalar və onların
nəzdində mahallar əvəzinə qəzalar yaradıldı”(Mahmud İsmayılov"Azərbaycan
tarixi”. Bundan sonra verilən qanunlar və fərmanlar feodal və ağaların
torpaqları üzərində mülkiyyət hüquqlarını bərpa etdi.
Beləliklə, "XIX əsr Azərbaycan xalqının
iqtisadi və mədəni inkişaf tarixində ziddiyyətli bir dövrü təşkil edir. Bu
dövrdə məfkurə və mədəniyyət sahəsində köhnə feodal qalıqları hökm sürür, o
biri tərəfdən qabaqcıl rus və Avropa mədəniyyəti, demokratik fikirlər, azadlıq
ideyaları yayılmağa başlayır” (Feyzulla Qasımzadə "XIX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi”) Bu əsrin ən önəmli hadisələrindən biri də müsəlman
məktəblərinin açılması idi. İlk müsəlman məktəbi Tiflisdə açıldı. Daha sonra
Gəncə, Bakı, Şamaxı, Şuşa kimi iri şəhərlərdə fəaliyyətə başladı. Eləcə də,
Azərbaycanın ilk və yeganə qız məktəbi 1848-ci ildə Şamaxıda açıldı, lakin
zəlzələdən sonra Bakıya köçürüldü.
XIX əsrin ən xarakterik xüsusiyyəti kimi
Azərbaycan maarifçilər ordusunun ilk əsgərlərinin səmərəli fəaliyyətini qeyd
etmək olar. Belə ki, Abbasqulu ağa Bakıxanov, Qasım bəy Zakir, Mirzə Şəfi
Vazeh, Mirzə Cəfər Topçubaşov, Mirzə Məhəmmədəli Kazımbəy məhz bu dövrdə elmin,
mədəniyyətin inkişafına bir sıra töhfələr vermişlər. "Əsrin birinci yarısında
Rusiyanın qabaqcıl elmi fikrinin xeyirxah təsiri altında Azərbaycan alimləri
tədricən sxolastika təsirlərindən uzaqlaşaraq tarix, coğrafiya, astronomiya,
təbiətşünaslıq elmləri sahəsində bir sıra dəyərli əsərlər yazırlar” (R.Əliyev "XIX
əsrin 30-50-ci illərində Azərbaycan sosial-iqtisadi və mədəni inkişafı). Buna
misal olaraq, Mirzə Adıgözəl bəyin "Qarabağnamə”, Mirzə Camal Cavanşir "Qarabağ
tarixi”, Kərim Ağa Fateh və digərlərinin adlarını çəkmək olar.
Dövrün ən önəmli
hadisələrindən Zaqafqaziyada ilk mətbuatın əsasının qoyulması idi. 1832-ci ildə
Tiflisə "Tatar xəbərləri” qəzeti çap olunmağa başladı. "Tiflisskiye vedomosti”
qəzetinə əlavə kimi nəşr olunan bu qəzetdə əsasən rəsmi sənədlər və sərəncamlar
nəşr olunurdu. Lakin milli mətbuatın əsasını 1875-ci ildə "Əkinçi” qəzetinin
nəşri ilə Həsən bəy Zərdabi qoydu. İki illik fəaliyyətinə baxmayaraq, qəzet
milli şüurun oyanmasında özünün əvəzsiz rolunu oynadı. Eləcə də, dövri
mətbuatın dayanmamasına, yeni qəzetlərin nəşrinə zəmin yaratdı. Bu səbəbdən,
1879-cu ildə Tiflisdə "Ziya” qəzeti, 1880ci ildən "Ziyayi-Qafqaziyyə” adı
altında nəşr olunmağa başladı. Daha sonra "Kəşkül” qəzeti nəşr olunmağa
başladı. Sonradan isə Bakıda "Kaspi”, "Bakinskiye izvestiya” kimi digər rusdilli
qəzetlər nəşr olunmağa başladı. Bu qəzetlərin hamısını ictimai-mədəni həyatda
bir hadisə kimi qeyd etmək olar.
XIX əsrin I yarısında
ədəbiyyatda klassik ənənələrin hökm sürdüyü halda, aşıq yaradıcılığı da inkişaf
edirdi. Həmin dövrü ən parlaq aşıqlarından Aşıq Alı, Aşıq Ələsgər, Aşıq Nəcəfi
və Aşıq Pərini xüsusi fərqləndirmək olar.XIX əsrin I yarısında
Azərbaycan ədəbiyyatında iki ədəbi cərəyan diqqəti cəlb edirdi. Mürtəce
romantik cərəyan və tənqidi realizm cərəyanı. Tənqidi realizm cərəyanın
yaranması və inkişafı bilavasitə Abbasqulu ağa Bakıxanovun adı ilə bağlıdır.
Onun "Mişkatül-ənvar” əsəri, eləcə də "Kitabi-Əsgəriyyə” hekayəsi ədibin
qiymətli əsərlərindən sayılır. Bu dövrün ən görkəmli nümayəndəsi Mirzə Fətəli
Axundov sayılırdı. Onun fəaliyyətin əsas əhəmiyyətli hissəsi XIX əsrin ikinci
yarısına təsadüf edir. Eləcə də, Məşədi Məhəmməd Bülbülün də bu dövrdə, daha
doğrusu, 1858-ci ildə dünyaya gəlməsini nəzərə alaraq, tarixin bu zaman
kəsiyinə də diqqət yetirək.
XIX əsrin II yarısı
da mühüm hadisələrlə tarixin yaddaşına həkk olunub. Belə ki, Mahmud İsmayılovun düzgün qeyd
etdiyi kimi "XIX yüzilliyin 50-60-cı illəri Azərbaycan da feodal
sosial-iqtisadi münasibətlərin süquta uğraması, yeni kapitalist münasibətlərin
inkişafı kimi xarakterizə olunur” (Mahmud İsmayılov "Azərbaycan tarixi”).
Təhkimçilik hüququnun
ləğvindən sonra kəndlilər daha azad oldular və hüquqlarını nisbətən bərpa
etdilər. Bu cür islahatlar kapitalizmin inkişafına gətirib çıxardı. Bütün
sahələrdə canlanma yarandı. Sənətkarlıq, ticarət geniş vüsət alırdı. Əsas
ticarət şəhərləri Bakı, Şuşa, Nuxa, Şamaxı idi. Bu şəhərlərdə əhalinin sayı da
digər qəzalara nisbətdə minlərlə çox idi.
XIX əsrin I yarısında
əsası qoyulan maarifçilik ordusunun sıraları bu illərdə daha da genişlənirdi.
Kapitalizmin inkişafı Azərbaycanda eləcə də burjua milləti kimi formalaşmasına
təkan verdi. İlk dəfə olaraq, "Kəşkül” qəzetində Azərbaycan milləti ifadəsi
yazıldı. Milli şüur, milli kimlik anlayışları önəm qazanmağa başladı. Xalqın
taleyini düşünən "ziyalı əsgərlər”, avam
kütləni savadlandırmağa, maarifləndirməyə çalışan ictimai xadimlər yetişdi.
Xüsusilə, Mirzə Fətəli Axundov, Nəriman Nərimanov, Əhməd bəy Ağayev, Əlimərdan
Topçubaşov, Əlibəy Hüseynzadə və digərlərini qeyd etmək olar. Lakin bu
maarifçilər sistemli şəkildə çalışmırdılar.
Əsas silahları isə mövcud vəziyyəti tənqid atəşinə tutmaq idi. "Bu dövrdə
Azərbaycanda mütərəqqi-demokratik hərəkat gücləndi. Bu hərəkatın nümayəndələri,
o cümlədən, N.Nərimanov, C.Məmmədquluzadə, Ə.Haqverdiyev, N.Vəzirov yazılarında,
Azərbaycanın sosial-iqtisadi və siyasi həyatında baş verən hadisələri əks
etdirir, əngəllikləri tənqid edirdilər” (Mahmud İsmayılov "Azərbaycan tarixi”).
Azərbaycanın mədəni həyatında baş verən
digər önəmli hadisələrdən biri də N.Nərimanov tərəfindən ilk kütləvi
kitabxananın 1894-cü ildə açılması oldu.
Bu dövrdə tarixə aid
dəyərli əsərlər də yazılmışdı. Xüsusilə, Mirzə Yusif Qarabaği, Mir Mehdi
Xəzani, Əhməd bəy Cavanşirin adlarını çəkmək olar.XIX əsr ədəbiyyatı öz keçdiyi inkişaf
baxımından ən ziddiyyətli dövr saymaq olar. Belə ki, dini dünyagörüşündən tam
xilas ola bilməyən maarifçilər realist cərəyanın əsl nümayəndələrinə çevrilə
bilmirdilər. Feyzulla Qasımzadə bu dövrü belə xarakterizə edirdi: "Elmdə
sxolastika hökm sürürdü. Mədrəsə təhsili görmüş ziyalılar içərisindən çıxmış
şairlərin müəyyən bir qismi öz əsərlərini, dini mövzulara həsr edirdilər” (Feyzulla
Qasımzadə " XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi). Buna görə bu dövrdə mərsiyə
və təriqət ədəbiyyatı inkişaf edirdi. Təsadüfü deyil ki, Məşədi Məhəmməd
Bülbülün də yaradıcılığında mərsiyə şeirlərinə rast gəlmək mümkündür. Mərsiyə
ədəbiyyatının bu dövrdə Raci, Qumri, Şüai, Süpehri, Ahi, Mirzə Həsib Qüdsi kimi
görkəmli nümayəndələri yetişmişdi.
Firuzə Həsənovanın
araşdırmasına əsasən qeyd edə bilərik ki, "Məşədi Məhəmməd Bülbül 1858-ci
Şuşada anadan olmuşdur. Təhsilini də Şuşada Molla İbrahimin məktəbində alaraq
burada ərəb, fars dillərini öyrənmiş, Quranın təcvidlə oxunması və hüsnxət
təlimi almışdır. Məktəbdə oxuduğu vaxtlarda Şərq ədəbiyyatını dərindən
mənimsəmişdir. El ədəbiyyatı və aşıq qoşmalarına böyük maraq göstərmiş, xalq
mahnıları ona qol-qanad verib, bədii zövqünü daha da cilalamışdır. Gözəl səsə
və təbə malik olduğuna görə bəzi məclislərdə iştirak edib, könüllü olaraq arabir
öz qəzəllərini də oxuyurmuş” (Firuzə Həsənova "Bir əlyazması və onun müəllifi
haqqında). Lakin müəyyən səbəblərdən Məşədi Məhəmməd Bülbül xanəndəlik sənətini
buraxır və ədəbi məclislərin fəal aktiv iştirakçısına çevrilərək daha çox ədəbi
yaradıcılıqla məşğul olmağa başlayır. Belə ki, Məşədi Məhəmməd Bülbülü yaxından
tanıyan dövrün tədqiqatçısı Salman Mümtaz Bülbülün xanəndəlik sənətini tərk
etməsi haqqında belə yazır: "Mən şəxsən Bülbül ilə görüşmüşəm və gözəl
səsindən, ləhnindən zövq almışam. O heç də mövhumatçı deyildi. Niyə oxumağı
tərk etdin? – deyə verdiyim suala – nadan adamların təhəkkümünə mütəhəmmil ola
bilmədim. – deyə cavab verdi” (Firuzə Həsənova, "Bir əlyazması və onun müəllifi
haqqında). Məşədi Məhəmmədin "Bülbül” təxəllüsünü seçməsi haqqında mənbələrdə
heç bir məlumat verilmir. O da məlumdur ki, təkcə "XIX əsrin II yarısında bir
neçə şair "Bülbül” təxəllüsü ilə şeir yazmışdır. Məşədi Məhəmməd irsini tədqiq
edən istedadlı araşdırmaçı Firuzə Həsənova bu sahədə apardığı ciddi
araşdırmalardan sonra belə bir nəticəyə gəlmişdir ki, XIX əsrin ikinci
yarısında "Bülbül” təxəllüsü ilə beş şair şeir yazmışdır. Bunlardan birincisi
dərbəndli Molla Turab, ikincisi Mirzə Məhəmmədtəqi Təbrizi, üçüncüsü Mirzə
Həsən, dördüncüsü Molla Saleh Zəngilani, beşincisi isə şuşalı Məşədi
Məhəmməddir” (Firuzə Həsənova, "Bir əlyazması və onun müəllifi haqqında).
Sözsüz ki, Məşədi Məhəmməd Bülbül digər həmtəxəllüslərindən daha məşhur
olmuşdur.
Məşədi Məhəmməd
Bülbül haqda ilk məlumata Mir Möhsün Nəvvabın "Təzkireyi-Nəvvab” əsərində də
rast gəlinir. "Nəvvab Bülbül haqda qısa məlumat verir və onun yeddi şeirini
təzkirəyə daxil etdiyini yazır. "Bu təzkirə yazılan vaxt Məşədi Məhəmmədin 28
yaşı var idi. Aşağıdakı şeirlər onundur, öz dəsti-xətti ilə yazılıb” (Nəsrəddin
Qarayev "XIX əsr Azərbaycan ədəbi məclisləri). Nəsrəddin Qarayev də öz
araşdırmasında Məşədi Məhəmməd Bülbülün Mir Möhsün Nəvvabın başçılıq etdiyi
"Məclisi-Fəramuşan” ədəbi məclisinin üzvü kimi qeyd edir. "XIX əsrdə Qarabağda
Bülbül təxəllüsü ilə tanınmış üç şəxsiyyət olmuşdur ki, onlara bu ləqəbin
verilməsi məhz məlahətli səsləri ilə əlaqədar idi. Gözəl səsi olan Məşədi
Məhəmməd Bülbül əvvəllər xanəndəlik etmişdir. O qəzəllərin bir neçəsini
Nəvvabın təzkirəsinə avtoqraf olaraq özü yazmışdır. M.M.Bülbülün əldə etdiyimiz
kiçik divanında, həmçinin bəzi cüng və fraqmentlərdə olan qəzəllərdən aydın
olur ki, o klassik ədəbiyyata dərindən bələd olmuşdur. Onun şeirlərinin dili
rəvan, sadə və obrazlıdır” (Nəsrəddin Qarayev "XIX əsr Azərbaycan ədəbi
məclisləri). XIX əsrin II yarısında belə məclislər bir növ ədəbi müsabiqə
xarakteri daşıyırdı. Şairlər həm öz aralarında, həm də digər məclislərin
üzvləri ilə yarışırdılar. Belə bir münasibət həmin dövr şairlərinin bəzisini
sadə nəzirəçiliyə, dəbdəbəli epiqonçuluğa sövq etsə də, əsasən, klassik
Azərbaycan ədəbiyyatından öyrənmək yolu ilə yeni məzmunlu, orijinal əsərlərin
yazılmasına və şairlərin biri digərini yaxından tanımasına da ədəbi-ictimai
zəmin yaratmışdır. Məclis üzvü olmaq Bülbülün dünyagörüşündə, eləcə də ədəbi
taleyində xüsusi rolu olmuşdur. Belə ki, Nəvvab ictimai həyatda baş verən
müxtəlif səpkili hadisələri məclis yığıncaqlarında müzakirə edərək həmkarlarına
onların bədii təxəyyülünü qaynaqlandıracaq yeni-yeni mövzular verir və bununla
da həmin söz ustalarının yaradıcılığına ciddi təsir göstərmiş olurdu. Aytən
Hacıyeva Nəvvab haqqındakı sanballı tədqiqatında Nəvvabın Bülbülün
dünyagörüşünə onun təsir etdiyini qeyd edir. "Ədəbi bədii gecələrin ümumi axar
və mövzularının, şairlərin yaradıcılıqlarının aparıcı tendensiyalarının
birləşməsində, hətta onların bəzilərinin (bu mənada məclisin gənc üzvlərinin
Məşədi Əyyub Baki, Sədi Sani Qarabaği, Məhəmməd Bülbül Qaryağdının və digərlərinin
adlarını qeyd etmək olar) ədəbi zövqlərinin formalaşmasında məclis rəhbəri
Nəvvabın nüfuzu kifayət qədər önəmli rol oynamışdır” (Aytən Hacıyeva "Mir
Möhsün Nəvvabın ədəbi-bədii irsi).
Şairin ədəbi irsinin
cüzi bir hissəsi əlimizə gəlib çatmışdır. Əldə olunan əlyazmada Bülbül ədəbi
irsinin Azərbaycan və fars dillərində yazdığı şeirlərdən ibarət olduğunu
görürük. Məşədi Məhəmməd yaradıcılığı üçün janr rəngarəngliyi xarakterikdir.
Klassik ədəbiyyatın şah şeiri qəzəl sayıldığına görə, Bülbülün daha çox qəzəl
janrına üstünlük verdiyini görürük. Bu janra meyl etməsi həm də Bülbülün
xanəndəlik sənəti ilə məşğul olduğu ilə də bağlı olmuşdur. Lakin buna
baxmayaraq, o, qəsidə, mənzum məktub, rübai, növhə janrlarında da qələmini
ustalıqla sınamışdır. Bülbülün klassik Şərq ənənələrinə sadiq qaldığı aşkardır,
xüsusilə onun XIX əsr şailərinin yaradıcılığı üçün xarakterik olan Füzuli
ənənəsində yazmaq, Füzulidən təsirlənmək aydın görünür. Lakin bu, sadəcə
olaraq, Füzuli üslubunu təkrarlamaq deyil, deyilməmişləri demək, dilə gətirmək,
yazmaq, eyni aşiqin hislərini Bülbül qələmiylə yazmaqdır.
Bülbülün ədəbi irsi
janr rəngarəngliyi xarakterik olduğu kimi dil və üslub baxımından da diqqətə
layiqdir. Belə ki, bəzi şeirləri sadə, anlaşılan Azərbaycan sözlərindən
ibarətdirsə, digər bir qisim şeirləri isə ərəb fars sözlərindən ibarət olub ki,
mürəkkəb üslubda yazmışdır. Məsələn:
Gözlərün aldı
qərarım, bəs baxar ahu kimi, Dərdi – hicranun əritdi canım, oldu mu kimi.
Gətirdiyimiz bu nümunədə Bülbül hisslərini necə anlaşılan, sadə dillə təsvir etmişdir. Demək olmaz ki, Bülbül yaradıcılığında ictimai motivlərə rast gəlinsə də, tamamilə xarakterikdir. Bülbül qəlbi və qələmi ilə əsl məhəbbət şairidir. Lakin bəzən şeirlərində ictimai mövzularda narahatlıqlara da rast gəlinir:
Dövran və zəmanə mənimlə düz gəlmədi,
Bu aləmdə üzüm bir gün belə gülmədi.
Biçin vaxtı çatdı, toxum biçə bilmədim,
Ömrümü dən kimi əcəl quşu dənlədi.
Belə ki, yaşadığı zəmanədə gördüyü haqsızlıqlar, yaşadığı çətinliklər şair qəlbini dərindən yaralayaraq onun poeziyasına da yol tapmışdır. Haqsızlıqlara qarşı şeirlərini Bülbül konkret insanlara və hadisələrə ünvanlamamış, əlacı və özünü təsəllini dövran və zəmanədən şikayətlə büruzə vermişdir. XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında yazıb yaratmış şair və sənətkarların yaradıcılığında dini motivlərin də xüsusi yeri vardı ki, Bülbül də bu motivlərdən istifadə etmişdir. Fars dilində yazdığı minacatda Allahı poetik şəkildə vəsf edir:
Pənah aparanların sığınacağı sənsən, ey Xudaya.
Sənin lütfünün sayı-hesabı yoxdur. Kərbəla müsibəti XIX əsr şairləri və ümumilikdə Azərbaycan klassik ədəbiyyatı üçün xaraketrik olduğundan Bülbül də bu tendensiyaya biganə qalmamış, İmam Hüseynə olan məhəbbətini və bu müsibətə olan münasibətini qəzəllərində sərgiləmişdir:
Aç, ya Hüseyn gözün, eylə övladüvə nəzər,
Kəm etmə iltifat bu bəxtisiyahidən.
Bülbülün yaradıcılığı üçün dini və ictimai
mövzuları səyyar mövzular sayaraq, əsasən yaradıcılığının eşqdən bəhrələndiyini
nəzərə alaraq, məhəbbət mövzusu üstünlük təşkil edir. Bülbül təpədən dırnağa
lirik şairdir, və şeirlərinin də baş lirik qəhrəmanı özüdür. Bülbülün lirik
qəhrəmanı çox sevən, duyğusuna qapılan, sevgisindən ötrü şam kimi yanan,
əziyyətlərə qatlanan əzabkeş obrazdır. Klassik ədəbiyyata xas olan kədərli,
dərdli, ələmli aşiq obrazı Bülbülün də lirik qəhrəmanı üçün səciyyəvidir.
Nə müddətdi kəsüb
mehrin nigari-simbər məndən,
Belə keçsə əgər
dövran, dəxi qalmaz əsər məndən. Bülbül şeirlərinin poetik xüsusiyyətlərindən bəhs edərkən, bədii təsvir vasitələrinin xüsusi yeri vardır. Bülbülün dili çox zəngin və ifadə formaları çox maraqlıdır. Bülbül öz yaradıcılığında bədii təsvir vasitələrindən uğurla istifadə etmişdir. Bülbül yaradıcılığında bütün Füzuli ənənəsinə sadiq klassik şairlər kimi onimlərdən qəzəllərində bəhrələnmişdir. Aşiq obrazı kimi klassik ədəbiyyatda özünə yer eləmiş ərəb rəvayətlərinin Məcnun surəti Bülbül poeziyasında da öz xüsusi yerini tutmuşdur.
Məşədi Məhəmməd Bülbülün irsini tədqiq edən
tədqiqatçılardan biri, eləcə də farsca yazdığı şeirlərini ilk dəfə tərcümə
edərək, tərtib edən Raqub Kərimov
olmuşdur. Tədqiqatçı Bülbülün epiqonçuluğa meylli olduğunu qeyd etsə də, şairi
yeni ruhlu orijinal şeirlər müəllifi kimi qeyd edir. Nümunə gətirdiyimiz
şeirlər Raqub Kərimov tərəfindən tərtib
ölünmüş və 2008-ci ildə çap edilmiş
"Məşədi Məhəmməd Bülbül” kitabındandır.
Məşədi Məhəmməd
Bülbül o zaman Qarabağda tez-tez baş verən quraqlıq və aclıq illərində ailəsini
dolandırmaq üçün ticarətlə məşğul olur. İri sənaye şəhərlərinə səyahət edir,
orda gördüklərini də qələmə alır. Şair illər keçdikdən sonra Şuşaya qayıdır,
amansız xəstəlik onu vaxtından əvvəl qocaldır. O, 1918-ci ildə dünyasını
dəyişir. Qaryağdı nəslinin söz
sənətkarı, Qarabağ ədəbi mühitinin yetişdirməsi Məşədi Məhəmməd Bülbül
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə öz silinməz izini buraxmışdır.
Günel Eminova
AMEA M.Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun dissertantı