Cənnətin iblisi
O, dünyanın ən çox tənqid edilən, ən
qalmaqallı yazıçılarından biridir.
Düşündüyü hər şeyi cəsarətlə ifadə edir. Fəlsəfə, mistizm birləşdirərək
özünə məxsus qeyri-adi üslub yaradıb. Katolik ailəsində dünyaya gələn Henri Miller
uğursuz tale yaşayıb. "Cənnətdə bir iblis” romanında bir çox fəlsəfi
cərəyanların ideyalarını görmək olar. Ziddiyyətlərlə zəngin olan bu romandan
hər kəs fərqli mesajlar ala bilər. Morikan obrazı təzadlı həyat tərzi ilə
insanı təəccübləndirir. Bədbəxtliyini insanlara həddindən artıq inanması ilə
əlaqələndirən Morikan öz müsibətlərinə görə heç vaxt başqalarını günahkar hesab
etmir. Onunla söhbət etmək çətindir. Söhbət şiddətli münaqişəyə çevrilir, sanki
bir axmaq fanatiklə danışırsan. Lakin səliqəli insandır, Ümidsiz yoxsulluq,
gərgin səfalət anında olduğu zamanda belə səliqəli görünməyə çalışır. Kübarlıq
onun daxili tələbatıdır. Dünya ilə bütün əlaqələri kəsilsə də xarici görünüşünü
qoruyur. Əsərdə müəllifin Balzakın "Serafita” əsəri haqqında fikirləri var.
Obraz həmin əsəri öz müdafiəçisi hesab edir. Morikana kömək etmək istəyən insan
bəzən bezir, hər şeyi atıb uzaqlaşmaq istəyir, bəzən öz-özünə danışır:
Morikan, mənə lazımdırmı? Axı ona
borcum yoxdur. Həyatı boyunca etdiyi mücadilələri və verdiyi qurbanları qabartmaq
arzusunda olmayan qəhrəman Morikandan bezir, lakin imtina da edə bilmir. Henri
Miller yazır ki, nəticə etibarı ilə yalnız bir dil var – həqiqətin dili.
Morikan dostunun anarxist olduğunu düşünür, onun dəstəyindən, həmçinin həkim
yardımından imtina edir. Bəzən Morikan olduqca səhih nəticələr çıxarır.
Henri
Miller haqqında danışdığımız romanda bir nəzər nöqtəsinə kölə olub daim bu
haqda düşünməyə etiraz edir. Bütün nəticələr həm doğrudur, həm də yanlış.
Kainat haqqında nə qədər danışsaq da? o formasını dəyişdirməyəcək. İstisnalar
yoxdur, hər kəsin şəxsi kədəri və əzabları var, həyat əbədi mübarizədir,
mübarizə isə qəm-qüssə və iztirab gətirir. İztirablar bizə güc və xarakter
verir. Bəzən insan öncədən məğlub olacağını bilsə də yarışa hazırlaşır. Bu,
iztirabların yaratdığı güclü xarakterdir.Bəzən Henri Milleri Bukovski ilə
eyniləşdirirlər. Zənnimcə Millerlə Bukovskini eyni pilləyə qoymaq ədalətsizlik
olar. Miller ciddi intellektual mübahisələr yaradacaq yazarlardan sayılır. 1960-ci
illərə qədər əsərlərinin nəşri qadağan olunub. Miller öz üslubunu yaratmış
yazıçıdır. "Cənnətdə bir iblis” romanı vulqar ifadələrlə zəngindir. Lakin
müəllif həmin məqamlarda başqa nəzakətli ifadələr işlətsəydi əsər bəlkə də
səmimiyyətini itirərdi. Haqqında danışdığım əsərdə fəlsəfi fikirlərlə, aforizm
ola biləcək düşüncələrə tez-tez rast gəlinir. Dünyanın yaranışı və mövcudluğunu
davam etdirməsi üçün bütün növlərə, hətta zərərverici qüvvələrə belə ehtiyac
var. Lakin baxışlar, zövqlər haqqında eyni şeyi söyləmək olmaz. Bütün
fikirləri, baxışları, bütün rəsm əsərlərini bir yerə topla, yenə də bir
bütünlük əldə edə bilməzsən. Bütün fikirlərin cəmi həqiqət yarada bilməz.
Həqiqəti bilən zaman insan məğlub olur. Daha çox dərinə endikcə insan daha çox
batır. Müəllif romanda şizofrenik
durumlara münasibətini bildirib. Şifozreniya hər zaman, bəşər övladı yaranandan
bu günədək var və olacaq. İnsan parçalananda minlərlə xırda fraqmentlər
yaranır. Lakin onlar hər an birləşə bilər. Adəmlə bugünkü insanın fərqi odur
ki, biri cənnətdə doğulub, digəri isə cənnəti özü yaratmalıdır.
"Morikan həyatının
son anlarında siçovul kimi yalqız, dilənçi kimi çılpaq idi@. Roman bu cümlə ilə
bitir. Çox təsirlidir. Henri Millerin "Paris Review ” dərgisinə
verdiyi müsahibə çox maraqlıdır. Yazıçı
hesab edir ki, yazı prosesi zamanı mütləq narahat şəraitdə olmaq lazımdır. Əks
halda uğurlu əsər yaratmaq olmaz. Miller hər şeyi kökündən dağıdıb yenidən
qurmaq imkanına görə dadaizmi yüksək qiymətləndirir. Müəllif bildirir ki,
sevimli yazıçısı Dostoyevskidir. Dostoyevski hər zaman bədbəxt olub. Əminəm ki,
o bunu romanları uğurlu olsun deyə planlı şəkildə etmirdi. Əzablar, işgəncələr
Dostoyevskinin həyat tərzi idi. Henri Miller bildirir ki, çox düşünür, lakin bəzən
çox da dərinə enməyi sevir. Dərinliklərə enmək insanın itməsinə səbəb ola
bilər. Caz musiqi janrına sevgisindən bəhs edən müəllif bəzən eyni anda bir
neçə əsər yazmasından, əsərlərinin yazılma hallarından danışır."Cənnətdə
bir iblis” əsərini oxuyarkən anladım ki, Henri Miller Cənnətdəki iblisin
özüdür. İnsanı sanki bütöv materiya üzərində gəzdirir və beynini istədiyi
şəkildə yönləndirir.
Miller "Yazıçılıq haqqında qeydlər” adlı
essesində yazır ki, yazıçılıq həyat kimidir, təcrübəni artırmaq, daxili dünyanı
zənginləşdirmək üçün səyahət etməli, müxtəlif ölkələrə getməli, müşahidələr və
müqayisələr aparmalısan. Yazıçılıq çaşqınlıqdan, heyrətlənməkdən, ziddiyyətlər
burulğanından boğulmaqdan yaranır. Yazıçılıq Pamukun təbirincə desək iynə ilə
məzar qazmağa bənzəyir. Yaradıcılıq özündə təkamül xarakterini daşıyır. Hər
ikisi sonsuz prosesdir və daim təkmilləşməyə meyl edir. Yazıçı həmin essedə
yazır ki, öz üslubumu tapana qədər
sevərək oxuduğum yazıçıların ədəbi fəndlərindən istifadə edirdim.
Maraqlı məqam budur ki, ölkəmizin gənc yazarları ötən nəslin hansısa
yazarından, şairindən təsirlənib bir-iki cümlə yazanda həmin müəllifi dərhal
oğurluqda, başqasının zəhmətinə qiymət verməməkdə günahlandırırlar. Miller bizə
konkret olaraq hansısa ideyanı, hansısa siyasi baxışı təqdim etmir. Onun
məqsədi gördüyü və gündəlik yaşadığı hadisələri qeyri-adi təsvirlərlə, modern
üslubda oxucuya təqdim etməkdir. Miller yazır ki, insanda etiqaddan, inamdan
daha üstün xüsusiyyətlər var. Henri Millerin müsahibələri də çox maraqlıdır.
Miller onu ədəbiyyatda inqilab edən yazıçı sayanlara ironik münasibət göstərir.
"Deyilənlərə görə mən inqilab etmişəm, amma bu, mənim iradəmin ziddinədir,
çünki mən zövq almaq, əylənmək üçün yazıram”. Miller insanı konkret hansısa
qəliblərə salmır. Obrazlarına azadlıq verir. Hərdən insanda belə bir təəssürat
yaranır ki, yazıçı istirahət edir, romanı obrazlar özləri davam etdirir. Onun
məqsədi bəşəriyyətə problemlərdən çıxış yolları təklif etmək, ali dəyərlər
yaratmaq deyil. O, insanlardan daha çox mətnə, sənətin özünə xidmət edir.
Henri Miller əmindir ki, gələcəkdə bütün sənətlər məhv olacaq, həyat
sənətin bir sahəsi sayılmayacaq, birbaşa sənətin özü olacaq. Əksər müasir
yazıçılar kimi, Miller üçün də əsas amil əsərin ideyasından, süjet xəttindən
daha çox mətnin dilidir. Miller əylənmək və zövq almaq üçün yazıram sözlərini
deyərkən nə qədər səmimidir? Bu suala yəqin ki, Millerin özündən başqa heç kəs
dəqiq cavab verə bilməz. Çünki məlum essedə Miller onu da vurğulayır ki, mən
yazıçılıqla tərki-dünyalığı unutmaq, bekarçılıqdan xilas olmaq üçün məşğul
olmuram. Yazıçı öz qüsurlarını, nöqsanlarını, mənfi xüsusiyyətlərini çəkinmədən
etiraf etsə də oxucular və tənqidçilər onun Markes kimi ədəbi hoqqabazlığı
sevdiyini bilirlər. Miller üçün hadisə problemi yoxdur, o, ən bəsit hadisəni
belə bizə ədəbi mətn kimi təqdim edə bilir. Bu mənada Miller istedadını danmaq
olmaz. "Rahat yaşamaq üçün qələbə istəyindən imtina etməlisən və məğlubiyyət
haqqında düşünməməlisən”. Millerin düşüncəsinə görə insanı bədbəxtliyə sürükləyən
ən birinci səbəblərdən biri eqodur. Əgər insan öz beynində bir heçlik olduğunu
qəbul etsə xoşbəxt olmağa can atmaz. Bu məqamda beynimizdə daha bir sual
yaranır: Sənət nədir, öz eqomuzu isbat etmə imkanı, yoxsa dünyaya fayda vermək
istəyimiz? Məncə əksər sənət adamlarında nə qədər gizlətməyə çalışsalar da eqo
özünü göstərir...
Nicat Həşimzadə