Tənhalığımı heç nəyə dəyişmərəm
Türk şairəsi, ssenaristi Yelda Karataş 14
yanvar 1954-cü ildə Türkiyənin Zonquldak əyalətində dünyaya göz açıb. Ədəbi
fəaliyyətə 1970-ci illərdən başlayıb. "Ürpərmə” adlı ilk şeir kitabı 1996-cı
ildə Orhan Murad Arıburnu mükafatına, ikinci kitabı "Alacaydınlıq” Dünya Qlobus
şeir mükafatına layiq görülüb. "Ənəl eşq”, "Bir qadının qələmindən Şəms ilə
Mövlanə”, "Zəfəran çiçəyi” kimi şeir və
hekayə kitabları işıq üzü görmüşdür. Sezen Aksunun "Deli kızın öyküsü”, "İşık
doğudan yükselir” albomlarındakı mahnıların bir çoxunun mətnlərinin
müəllifidir.
– Məşhur
İran şairəsi Füruğ Fərruxzad şeirlərindən birində "Evimə gəlsən əgər sevgilim,
mənə bir lampa gətir və balaca bir pəncərə, oradan xoşbəxt küçənin qələbəliyini
seyr edim” söyləyir. Mühafizəkar atanın, ərin, cəmiyyətin basqıları altında
yaşayıb-yaradan qadının daxili azadlığından doğulurdu bu misralar. Şeirlərinizi
oxuduqda sizin də daxilinizdəki azadlıq hayqırtılarının misralara hopduğunu
duydum. Deyə bilərsinizmi, bu şairin, qadının, yoxsa sadəcə, insanın
azadlığıdır?
– Böyük şair, böyük ürək sahibi olan Füruğ
Fərruxzad şeir yazaraq var olduğunu dövrünün insanlarına çatdıra bilmədi. Onun
hayqırtısı hələ də davam edir, əks-sədası dünyanın hər yerində yazan, özünü,
var olduğunu bəyan etməyə çalışan bütün insanların, əsasən də qadınların
qəlbindən gəlir. Mən Füruğun şeirləri ilə məktəb illərindən tanışam və
qadınların əxlaq, adət və mədəniyyət adı ilə necə ayrı-seçkiliyə məruz
qaldığını onun böyük nəfəsi ilə dinləmişəm. Şeirləri axar su kimidir. İnsanlığı
böyük dənizlərə qovuşmağa çağırır sanki. Qadın və şair olaraq özünü toplumdan
ayırmır. Mən də ayırmıram. Üsyankardır, çünki mübariz ruhlu əksər qadınlar kimi
dövrünün hadisələrində ön sıralarda addımlayır – Hipatia (İskəndəriyyəli
Hipatia – 370-415. Riyaziyyatçı, astronom və filosof olmuşdur – X.N.),
Lyuksemburq (Roza Lyuksemburq – 1871-1919. Siyasətçi, filosof, inqilabçı –
X.N.), Kamilla Klaudel (1864-1943. Fransız heykəltəraşı, şair və diplomat –
X.N.)... yəni bütün azadlıq carçıları olan qadınlar kimi ən yaxınları
tərəfindən belə yalnızlığa məhkum edilib.
İlk əvvəl Bronte bacıları kimi var olduğunu
gizləyərək naməlum imza ilə yazmaq məcburiyyətində qalmış, amma bunu qəbul
etməmiş, öz ayaqları üstə dayanmağı üstün tutmuşdur. Mən yer üzündəki təzyiqə
məruz qalan hər bir qadın kimi sənət aləmində tənhalığı yaxşı bilirəm. Sənət
qadınının yoxluğu insanın aorta damarından məhrum olmasıdır, bu zaman insan
nəsli özünü yaşadığına inandıran ölülər cəmiyyətinə dönər.
Mən bütün əzilənlərin azadlığı üçün yazıram.
Əsasən də uşaqlar, analar, fəhlələr və əzilən xalqlar üçün. Qadının azadlığı
cəmiyyətin azadlığından ayrı tutula bilməz, nəhayətdə qurtuluş sinifsiz
cəmiyyət ilə mümkün olur. O günləri görəcəyikmi bilmirəm, amma yazdığım hər bir
şeirin cəmiyyətə hədiyyə olmasını istəyirəm.
– Erix
Mariya Remarkın belə bir fikri var: "İnsan uğrunda yaşadığı hər şeyi itirdikdə
azad olur”. Bəs sənətkarın azadlığı hansı həddə məhdudlaşa bilər?
– Remark ikinci dünya müharibəsindən sonra
məğlub olmuş ölkəsinə qayıdanda itirəcək heç nəyi qalmamışdı. Uğrunda savaşdığı
dəyərlərə yenidən üz tutdu. Səhv etmirəmsə, Dostoyevskinin "Karamazov
qardaşları” romanında İncildən götürülmüş belə bir sətir var – "Vaz keçdiyin
qədər sənindir”. Dərvişlik, müdriklik kimi. Sənətkarın iki əsas problemi var –
ölüm və azadlıq. Fikrimcə bu mövzuya müraciət etməmiş sənətkar yoxdur. Mən
sənətkarın cəmiyyətin ayrılmaz bir fərdi olduğunu düşünürəm. Elə azadlıq haqqında
düşüncələr də cəmiyyətə yönəlir. Həmçinin, Hegelin azadlıq ideyası ilə Engelsin
azadlıq düşüncələrinə şərikəm – "Azadlıq zərurət halına gəlməlidir.”
Mən Prometeyi Tanrıların niyə cəzalandırdığını
daha yaxşı başa düşürəm. Alovu qaranlığa qarşı qoymaq insan nəslinin azadlıq
hayqırtısı idi. Mağara divarına ilk rəsmləri çəkən insan əli kimi. İnsanlaşan
canlı bizonların rəsmlərini çəkməklə onları ölümsüzləşdirməyi bacardı. Sənətkar
cəmiyyətin göstəricilərini görə bildiyi qədər azaddır. Bu səbəbdən sənətkar
azadlıq haqqında düşünərkən həm də məsuliyyət daşıyır. Remarkın və ya İncilin
dediyi kimi vaz keçmək deyil, məcburi olanı, xüsusilə də tarixi məcburiyyəti
qavrayıb, insanlar arasındakı münasibətləri insani hala gətirərək insan nəslinə
ötürür. Azadlıq insan həyatına və cəmiyyətin məsuliyyətinə, yəni varlığımıza
sahib çıxmağımızdır.
– Bayaq
dövrünün mübariz qadınları olan Lyuksemburqun, Klaudelin adlarını sadaladınız.
Bəs, sizcə, qadınlar azadlıq haqqındakı düşüncələrində nə dərəcədə səmimidir?
– Əslində, qadınların cins olaraq
ümumiləşdirilməsini düzgün hesab etmirəm. Yer üzündə iki fərqli cins var, iki
ayrı cins deyil. Qadın və kişi azadlığı ictimai zərurətdən doğulur. Patriarxal
cəmiyyət qadın üzərində hakimiyyətini göstərir. Bu, əslində, kişinin də azad olmadığı
mənasına gəlir. Qadın cinsi olaraq dünyaya gəlirik, qadın olmağı isə
öyrədirlər. Qadınlar bütün rejimlərdə əzilir. Əsasən də fəhlə qadınlar.
Tələblərindəki səmimiyyəti müzakirə etməkdənsə, kişilər tərəfindən qadın
cinsinə təzyiq göstərən kapitalist sistemin ikiüzlü əxlaqının səmimiyyətini
ittiham etmək lazımdır.
– Türkiyəlilər
üçün şeirin, musiqinin etalonu kim hesab edilir, ümumiyyətlə, belə bir etalon
mövcuddurmu?
– Türkiyədə və dünyada Nazim Hikmət çox
sevilir, amma onunla bərabər yeni nəsil tərəfindən daha yaxından tanınmağa
başlayan Turqut Uyar da sevilir. Türk xalqı Yunus Əmrə, PirSultan, Qaracaoğlan
kimi ənənəvi şairləri ilə bərabər, yeni dövrün Cəmal Süreya, Edip Cansevər kimi
şairlərini də tanıyır və sevir. Siyahı çox uzundur. Çünki Türkiyədə şeir
ənənəsi çox güclüdür. Musiqidən ayrılmayan şeirin ilk halı səsli şeir kimi
dövrümüzə qədər gəlib çatmışdır. Türkiyədə roman janrını şeirdən önə keçirməyə
çalışsalar da, modern şeir yazılı ədəbiyyatın ən fəal dilidir.
Musiqidə Neşet Ertaş, Erkan Oğur, Fikrət
Kızılok, Kazım Koyunçu kimi böyük ürək sahibləri ilə bərabər, pop musiqiçiləri
arasında da çox sevilən Cem Qaraca, Barış Manço, Nilüfər, Sezen Aksu, Kayahan
kimi səslər də var. Bu adlar bir çox şairin misralarını musiqiyə köçürüb.
Məsələn, Arto Tunç tərəfindən bəstələnən məşhur "Gülümsə” adlı mahnının sözləri
Kamal Burkaya aiddir.
– Şeirlə
ifadə etməkdə çətinlik çəkdiyiniz məqamlar və ya hisslər yaşayıbsınızmı?
– Şeir insanlığın ilk dilidir. Əslində, hər
şey şeir ilə ifadə edilə bilər. Mən əksinə, nəsrlə ifadə edə bilmədiyimi şeirlə
daha yaxşı ifadə edə bildiyim üçün şeirə üstünlük verirəm. Ssenari, hekayə,
pyeslərim də var. Şeir dilinin imkanları sonsuzdu. Sanki, rəqs edən bədənin
dili kimi.
– Necə
düşünürsünüz, poeziyanın oxucu qarşısında hansısa öhdəliyi varmı, ümumiyyətlə,
insanın şeir, lap elə roman və ya başqa janrda qələmə alınan əsər oxuyarkən maariflənməsi
şərtdirmi, yoxsa ədəbiyyat elə ruhun mənəvi qidalanmasına xidmət etməlidir?
– Haqqında çoxlu müzakirələr aparılan bir
nəticəyə gəlinməyən məsələdir bu. Şair cəmiyyətin üzvüdür. Dünyada yaşayır,
Marsda deyil. Bu səbəbdən də dünyanın problemləri onun da problemidir. Eşqdən
danışırsa, demək insan eşqindən, dövrünün və keçmiş zamanların eşqindən bəhs
edir. Şeirin dili estetik tərkiblidir, digər sənət sahələrində olduğu kimi.
Şair oxucusuna qarşı nə qədər məsuliyyət daşıyırsa, oxucu da şairə qarşı o
qədər məsuliyyət daşıyır. Onun dilini anlamırsa, öz estetik düşüncələrini
cilalamalıdır. Şair oxucusuna qarşı məsuliyyətlidir, amma oxucu onu anlasın
deyə yazmır. Bu bir paradoks deyil. Alimlər kimi, şairlər də söz və hisslərlə
yaşayır. Məsələn, kitablarda atom parçalanmır, yazılır, amma bir alim gəlib
atomu parçalayır.
Şeir kütləşmiş şüurlar üçün yazılmır. Şeir
insan üçün yazılır. Sənətin dili dövrünün onu bəyənib-bəyənməməyindən asılı
deyil. Şair populyarlıq arxasınca qaçmır. Populyar olsa daha yaxşı. Amma
unutmayaq ki, Nazimi yaşadığı dövrdə vətən xaini olaraq günahlandırdılar,
səbəbsiz yerə on beş il həbsdə yatdı. Şeirləri dərc edilmədi. Rəsmi olaraq
oxunmadı. İndi dillərdə gəzir. Yəni, Turqut Uyarın dediyi kimi, eşqim də dəyişə
bilər, gerçəklərim də. Ruhun mənəvi qidaya nə qədər açıqdırsa, dəyişə bilmək
üçün şeirin səsindən o qədər qidalana bilərsən.
– Marina
Svetayeva, Sergey Yesenin, Virciniya Vulf, Sara Keyn, Stefan Sveyq, Silviya
Plat, Vladimir Mayakovski, Nilgün Marmara... intihar etmiş şair və yazıçıların
adlarından ibarət bu siyahını çox uzatmaq olar. Ümumiyyətlə, ədəbiyyat adamları
arasında intihar edən və ya intihara meylli şəxslər az deyil. Sizcə, bunun
səbəbi yazarın şəxsi yaşantılarından irəli gəlir, yoxsa yaradıcılıqla hər hansı
əlaqəsi varmı?
– Sənətkarın həssaslığı soğan qabığı kimidir,
kiçik bir yağış damcısı zəlzələ effekti yaradar. Sənətkar yaşadığı dövrün
məsuliyyətini daşıyır. İntihar sənətkar üçün başlanğıcdır, son deyil. Başqa cür
edə bilmədiyi üçün ölümü seçir, həyatı hər kəsdən çox sevdiyi halda. Çünki
şərəf hissi ilə yaşamırsa, mövcud olduğu dövr itirdiklərinə baxmayaraq, onu
incidirsə, tək-tənha qalmış və özündən, öz içindən başqa gedəcək yolu
olmadığını hiss edirsə, bu zaman intihar hüququndan istifadə edir. Çünki
intihar, həyatı sona çatdırmaq azadlığıdır. Saydığınız adların hər birinin
yaradıcılığını oxumuşam. Xüsusilə də S.Sveyqin həyat və yaradıcılığı haqqında
universitetdə tələbələrimə mühazirə oxumuşam. Sveyqin intiharı faşizmə qarşı
fəryad idi. Vyetnam müharibəsi zamanı etiraz edən buddistin bədənini yandıraraq
işıq saçması kimi. Mən, əslində, onların intiharlarına hörmətlə yanaşıram.
– Çağdaş
ədəbiyyatda qəribə tendensiya yaranıb – bəzən deyirlər ki, artıq şeir oxuyan
yoxdur, insanlar daha çox roman oxumağa meyllənib. Bu fikirlə razısızmı və
ümumiyyətlə, şeirə marağın azalmasını nə ilə izah edərdiniz?
– Kapitalist sistemi sənəti bir növ
metallaşdırdı. Yəni bazarda alınıb satılan, satış dəyəri olan məhsul halına
gətirdi. Onun istifadə dəyəri heç kəsə maraqlı deyil. Halbuki sənət Katarsis
yaradır. Amma artıq insanlar heç bir əzabı dərindən hiss etmir, heç bir söz,
heç bir görüntü onların qaranlıq ruhuna ulduz kimi toxunmur Heç kim qonşusunu
sevmir. İnsanın insanla münasibətinin dəyərinin metalın dəyişmə dəyərinə uyğun
olan bu cəmiyyətdə insanlığın ana dili olan şeir də məhv edilməyə məhkum
edilib. Çünki şeir əmək istəyir, sevgi istəyir.
Düşünüldüyünün əksinə, bir şeir yazmaq üçün
xərclənən zaman bir romanı bitirmək üçün keçirdiyin zamandan daha çoxdur. Roman
yeni əsrin məhsuludur, quramadır, insanların içini daha çox boşaldır. Şeir ölsə,
ədəbiyyat ölər. Öldürmək istəyirlər, bunun üçün nə mümkündürsə edirlər.
– "Facebook”
səhifənizdə tez-tez Azərbaycan musiqiləri paylaşırsınız. Söhbətlərimizin
birində Azərbaycan mədəniyyətinə heyranlığınızı da bildirmişdiniz...
– Türkiyədə Azərbaycanı, xalqını, musiqisini,
şeirini və mədəniyyətini bəyənməyən bircə nəfər belə tanımıram. Azərbaycan
ədəbiyyatı, musiqisi dünyanın hər tərəfindən görünən işıqlarındandır. Mən də
Azərbaycana aşiqəm.
– "Hər
kəsin tənhalığı sevdiyi bu dünya...” deyirsiniz. Bəs Yelda Karataş necə,
tənhalıqla birgə mübarizə aparır, yoxsa tənhalığa qarşı savaşın tərəfindədir?
– Mən tənhalığı çox sevirəm. Tənhalıq vacib
məfhumdur. Tənhalıq kimsəsizlik deyildir. Çox sayda dostum, yoldaşım var. Bu
baxımdan çox zənginəm, amma tənhalığımı heç nəyə dəyişmərəm.
– Bir
də uşaqlar var şeirlərinizdə. Nəğmələri ilə ölümə meydan oxuyan balaca
varlıqlar...
– Çünki uşaqların sadəcə, boyları kiçikdir.
Qəlbləri çox böyükdür. Çünki biz bu boyu balaca varlıqların timsalında, yer
kürəsinin ən böyük dəyərlərini öldürürük. Savaşlarda silahla, məktəblərdə
təhsillə, istedadlarından xəbərsiz, inkişafına izn vermədən, onları dinləməyə
zaman ayırmadan, saçlarını oxşamağı unudaraq. Hinduların atalar sözündə
deyildiyi kimi: "Biz dünyanı atalarımızdan miras yox, uşaqlarımızdan borc
almışıq”.
Bir uşaq səsini dinləməyi və bir uşaq rəsminə
baxmağı öyrənməliyik.
Söhbətləşdi: Xatirə Nurgül