Nüşabə Babayeva-Vəkilova: “Vaqif Səmədoğlu həyatı və həyatla bağlı hər şeyi sevirdi”
"Əşyaların taleyi” layihəsi
Əşyaların da insanlar kimi
taleyi var: Əşyalara gözəyarı, saya baxmaq, itib-batmasını eyninə almadan
yanaşmaq çətindir. Hərəsi hansısa anın, bir dolu zamanın xatirələri ilə
bağlıdır. Əşyanı alanda, əldə edəndə bilmirsən başına nə gələcək: sahibindən az
yaşayan da olur, çox ömür eləyən də...Ətrafa baxıram, düşünürəm, İlahi, sabah bir
kimsə olmasa, demirəm çoxlarına, ən azı doğmaların haçansa nəfəsi toxunan
əşyaların hər biri xatirəsi əziz nəsnələrə dönər, biri dəmirdən, biri
kauçukdan, biri daşdan, biri parçadan.Nüşabə xanımı özümə böyük dost
hesab edirəm... Aramızdakı yaş fərqini nə barmaq qatlamaqla, nə birbaşa
hesablamaqla dilə gətirmək həvəsindəyəm, ancaq yaş nisbətinin dostluğa,
bağlılığa dəlaləti yoxdur. Mənim üçün o, Vaqif Səmədoğlu yaşındadır. Vaqif
müəllimsə düşüncə, bilgi, intellekt, ürək yaşında idi – ona görə də onu indiki
ədəbi gənc nəsil olaraq özümüzlə həmyaşıd hesab eləməyə haqqımız var. Vaqif
müəllim bizlə zarafat yaşında, həmdərd yaşında, keçmiş yaşında, gələcək yaşında
idi... İndi mən bütün bu yaşların ifadəsini Nüşabə xanımda görürəm,
eyniləşdirmələrimi də onlara əsasən aparıram.
Qəribədir, insanlar aramızdan
köç edəndə, yolları uzaq səfər cığırlarına birləşəndə onların izlərini
övladlarında axtarırsan, deyirsən, oğlunda bu, qızında bu cəhət, atasından,
anasından gəlmədir. Mən Vaqif Səmədoğlunun cizgilərini, izlərini – hətta övlad
nişanələrini belə Nüşabə xanımda axtara və görə bilirəm.
Vaqif müəllim vəfat edəndə,
aramızdan köçəndə bilməzdim ki, onsuz illər belə olacaq, belə keçəcək, bu cür
sovuşacaq... Elə bilirdim həmkarlarla ayrı-ayrı tədbirlərdə toplaşıb onun
haqqında oxşar, bir-birindən mahiyyət etibarı ilə o qədər də seçilməyən
xatirələri danışacağıq, sonra da Vaqif müəllim də həyatın axarı, vaxtın gərdişi
ilə yaddaşımızın köhnəliyinə, gündəlik həyatın adiliyinə qarışacaq. Biz sarıdan
yanılmamışdım, gümanım azmamışdı, amma Nüşabə xanım sarıdan qənaətim yanlış
idi: Sən demə, Nüşabə xanım Vaqif müəllimlə bağlı hər dəfə deməyə təzə söz,
qatı açılmamış, əlvan hadisələr danışacaqmış... Sən demə, onun yaddaşında
uyuyan Vaqifli günlər anbaan oyanacaqmış. Sən demə, Vaqifsiz günlərdən
yeni-yeni Vaqifli günlər doğulacaqmış. Elə olacaqmış ki, bəlkə də Vaqif
müəllimin dilindən eşidə bilməyəcəyimiz, çox ola bilər, özünün sonrakı
zarafatlarımızdan, şuxluqlarımızdan qızırğalanıb, ehtiyatlanıb danışmayacağı
xatirələrini də Nüşabə xanım özünəxas səmimiyyəti, açıqlığı ilə bölüşməyi
bacarır...
– Nüşabə xanım, XX əsr poeziyamızın parlaq simalarından biri olan, 37
illik ömür ərzində çoxsaylı gözəl şeirlər yazıb-yaradan şair Əli Kərim həyat
yoldaşı Elza Kərimin başı ev işlərinə, sil-süpürə, əşyaların təmizliyinə həddən
ziyadə qarışanda, şair ona deyərmiş ki, onlarla az əlləş, biz ölüb gedəcəyik,
əşyalar qalacaq. Bu hadisəni xatırlatmaqda qəsdim odur ki, bəzən əşyalar
insanlardan çox ömür edir. Hamımızın müşahidə etdiyi gerçəkliklərdəndir ki,
vəfat edən, əbədi dünyanın sakininə çevrilən insandan sonra onun toxunduğu, hər
gün təmasda olduğu, çox illər həyatının bir parçasına çevrilmiş əşyalar böyük
zaman kəsiyində, uzun illər onunla eyni tavanın altında, bir evdə yaşamış
insanlar üçün həmin əşyalara toxunmaq, onlara baxmaq çətin olur. Mən bilirəm
ki, siz Vaqif müəllimlə bağlı əşyaların hamısına ədəbiyyat tariximizin bir
hissəsi kimi yanaşırsınız, onları qoruyursunuz, muzeylərə, arxivə təhvil
verməyin, bir sözlə, xalqın mənəvi xəzinə ünvanlarına bağışlanmasının tərəfdarısınız
və bu cəhətinizlə də örnək olmağı, nümunə yaratmağı bacarırsınız. Ancaq bir
söhbət ərzində bizim Vaqif müəllimdən qalan yadigarların hər biri haqqında
danışmaq, hamısının rəmzi mənada desək, sizin evin sakininə necə çevrilməsinin
tarixçəsini, yaddaşını bölüşmək imkanımız yoxdur. Ona görə də Vaqif
Səmədoğlunun bir neçə yadigar əşyasından, onların sizin evə gəlib çıxmasının
tarixçəsindən danışmalı olacağıq...
– Fərid, həqiqətən, əşyaların
da öz taleyi, öz ömrü olur. Bəzən insan ömrünə bərabər bir ömrü, çox vaxt isə
insan ömründən qat-qat uzun bir ömrü. Əşyalar yaşayır, əldən-ələ,
nəsildən-nəslə keçir, ailənin, muzeylərin, şəxsi kolleksiyaların sərvətinə
çevrilir... Əşyaların sahibi həyatdan gedəndən sonra onların mənəvi çəkisi də
artır, dəyəri də...
Söhbət burada Vaqif müəllimin
əşyalarından getdiyindən, Fərid, mən deyərdim ki, Vaqif Səmədoğlu dünyası
içində "onun əşyalar dünyası” ayrıca bir mövzudur, bir kitablıq mövzudur. Onun
böyük, çoxcəhətli, rəngarəng maraq dairəsi olub. Musiqi, fotoqraflıq, ovçuluq,
rəssamlıq və i. Aldığı əşyalar da maraqlarına uyğun idi. Vaqif müəllim dünyadan
köçəndən sonra onun əşyalarının acı taleyi ilə bağlı bir yazı yazmışdım. Orada
belə bir fikir vardı: Əşyalar da yetim qalarmış, ay Allah. Sənin üçün, nə dil
deyə bilirlər, nə ağı... (kövrəlir və nəzərləri bir nöqtəyə dikilir – F.H).
– Sizlə bağlı bir müşahidəmi bölüşməliyəm, çünki ünsiyyətimizin, canlı
söhbətlərimizin ayrı-ayrı məqamlarında mən bu halınızı hiss etmişəm: Vaqif
Səmədoğlu haqqında danışanda, hansı səviyyədə məclis olmasından asılı olmayaraq
nəzərləriniz naməlum bir səmtə zillənir, sanki baxdığınız bucaqda Vaqif müəllim
dayanıb və siz, əslində, ona baxa-baxa fikirlərinizi bölüşürsünüz, yaxud o
nöqtədən Vaqif bəy sizə sarı boylanır və diqqətiniz də ona yönəlir...
– Dəqiq müşahidə etdibsən,
həqiqətən istər onunla bağlı, istərsə də
başqa mövzu haqda danışanda ilk növbədə onu düşünürəm. Düşünürəm, görəsən, o nə
deyərdi? Baş verənlərə necə baxardı? Nə replika atardı? Nəyə zarafatyana
yanaşardı, nəyə ciddi?
– Cavabınızdan yəqinim belə oldu: nə iş görsəniz düşünürsünüz ki, Vaqif
müəllim nə deyərdi, belədə qəlbimdə belə bir suala meydan verməkdən özümü
saxlaya bilmirəm. Növbəti cümlədə dilimə gələcək "senzura” sözünü rəmzi, məcazi
mənada qəbul etməyinizi istəyirəm. Həyatınızın ayrı-ayrı məqamlarında sizə
kənardan göz qoyan, "o nə deyərdi” düşüncəsində, Vaqif Səmədoğlunun
"senzura”sında yaşamaq sizin üçün çətin deyil ki?
– Fərid, deyirsən yəni ömrünün
böyük bir hissəsini senzuranın əlindən təngə gələn Vaqif Səmədoğlu, özü senzora
çevrilib? (gülürük). Yox, bu yalnız ondan irəli gəlir ki, mən Vaqif müəllimin
yaradıcılıq işləri ilə əlaqədar nə edirdimsə, mütləq özü ilə məsləhətləşməli,
razılaşdırmalı idim. Ümumiyyətlə, bu və ya hansısa məsələdə onun fikri mənim
üçün çox önəmli idi. Və bu gün də onunla məsləhətləşmələrim xəyalən davam
edir...
– Elə yaradıcı insanlar var ki, həyat yoldaşları dünyadan köçəndən sonra,
evdə ona aid əşyaları yığışdırırlar, onlarla təmasdan ehtiyatlanırlar, o
əşyaların evdə qalmasının bədbəxtliklərə qapı açacağını, dərd-sər gətirəcəyini
düşünüb ya satırlar, ya da kimə gəldi bağışlayırlar ki, gözlərinin qabağında
vəfat etmiş insanı anbaan xatırladan bir nəsnə qalmasın. Ancaq sizdə fərqlidir,
Vaqif müəllimə aid əşyaları muzeyə direktoru olduğunuz Səməd Vurğunun
ev-muzeyinə gətiribsiniz, ayrıca bir ekspozisiya düzəltdiribsiniz (Nüşabə xanım
muzeydə həmçinin Yusif Səmədoğlunun ekspozisiyasını, Xavər xanımın və Aybəniz
xanımın guşələrini yaradıb) və beləcə, həyat yoldaşınızla bağlı yadigarlarla
hər an həmnəfəssiniz. Vaqif Səmədoğlunun evdəki otağı da, bildiyim qədər
sağlığındakı sahmanındadır... İstərdim bu barədə danışaq.
– Necə yəni, məgər insan
yoxdursa, ona mənsub olan əşyalar da yığışdırılmalıdır? Mən heç kəsi qınamaq
istəmirəm, amma bu münasibəti qəbul etmirəm. Sevgi varsa, kiminsə cismani
yoxluğu ilə bu sevgi yox olmur, başqa bir formaya keçir. Gördüyü işlər bu
sevgidən güc alır. Daşıdığı xatirələrdə, onun adı ilə bağlı işlərdə və s. bəlkə
daha qabarıq olur. Çox ağrılı olsa da. Söhbət böyük sənəti, yaradıcılığı olan
insanların dünyadan köçməsindən gedirsə əgər, onlardan miras qalanlara
yaxınları böyük məsuliyyətlə yanaşmalıdırlar. Təsəvvür edək ki, Xavər xanım
Səməd Vurğunun əlyazmalarına, ona məxsus əşyalara qayğı ilə yanaşıb, onları göz
bəbəyi kimi qorumasaydı, bu muzeydə nə nümayiş olunardı? Bu uzaqgörən xanım
S.Vurğunun əşyalarını 20 ilə yaxın bir vaxt ərzində o ümidlə saxlayıb ki, nə
vaxtsa bu böyük şairə muzey açılacaq. Şükür ki, istedada qiymət verməyi, onu
qiymətləndirməyi bacaran belə misallar da az deyil. İndi də bu məsuliyyəti mən
daşıyıram. İki il yarımdır S.Vurğunun ev muzeyində işləyirəm. Bu müddət ərzində
nələrsə etməyə çalışmışam. Vaqifin də bəzi əşyalarını buraya gətirib,
ekspozisiyasını yaratmışam. 1956-cı ildə, S.Vurğun dünyasını dəyişəndən sonra
70-ci illərə kimi ailəsi burada yaşayıb. Vaqif ilk şeirlərini burda yazıb. Şair
kimi bu evdə formalaşıb, musiqiçi kimi bu evdə yetişib. Və onun əşyalarının bu
muzeydə olması təbiidir. Ancaq o da düzdür ki, Vaqif Səmədoğlu da, Yusif
Səmədoğlu da adlarına muzey olmalarına layiq şəxsiyyətlərdir. Təəssüf ki,
muzeydə geniş yerimiz olmadığından Vaqif müəllimin bütün maraq dairəsini burada
göstərmək mümkün deyil. Ona görə də, çox şeyləri evdədir, kabinetində olduğu
kimi qalır. Hər şey özü qoyduğu kimi. Çox istərdim ki, onun və Yusif müəllimim
çəkdiyi fotolardan, Vaqif müəllimin əşyalarından ibarət sərgi təşkil edə bilim.
Nə isə, görülməli işlər çoxdur...
– Vaqif müəllim ömrünün axır illərində gənclik çağlarından sevdiyi gitara
alətinə də maraq göstərib. Əfsus ki, o həvəsini peşəkarlığa çevirəcək ömür
möhlətini tale ona qıymadı. Amma o gitara qalır, evinizdədir və istərdim ki,
söhbətimiz konkret əşyalara yönəlsin və həmin çalğı alətinin sizə qismət
olmasının tarixçəsindən danışaq.
– Vaqif müəllimin o qəddar
xəstəliyə tutulduğu vaxtlar, ancaq sağalacağına ümidli günlərimiz idi. Müalicə
üçün İsraildə idik. Ona çox gəzmək olmazdı deyə, lazım olan dava-dərmanın
dalınca mən gedirdim. Vaqif isə adətən, Dizenqof küçəsindəki kafedə məni
gözləyirdi. Ümumiyyətlə, Vaqif müəllim kafedə oturub kofe içməyi, qəlyan
çəkməyi və insanları seyr etməyi sevirdi. Belə bir günlərin birində, mən
aptekdə olanda, Vaqif zəng edib soruşdu:
– Nuşa, gəlirsən?
– Hə, gəlirəm.
– Ancaq tez gəl, sənə sürprizim var.
Həmin oturduğu o kafenin
yanında musiqi alətləri satılan mağaza var idi. Bir neçə dəfə ora girmişdik.
Sən demə, orda nəyisə gözaltı edibmiş. Nə isə, gəlib gördüm yanındakı stula
çexolda bir alət söykənib. Soruşdum ki, bu nədir? Dedi ki, gitara almışam. Üzü
gülürdü. Allah ona təbəssümü nemət kimi vermişdi. Güləndə üzü nurlanırdı.
Gitaraya baxanda ilk ağlımdan keçən bu oldu ki, İlahi, mən bunu necə
daşıyacağam, çünki ona, həmin vəziyyətdə yük qaldırmaq olmazdı. Dedi sən
bilirsən də, mən gitaranın səsini necə sevirəm. Ecazkar, möcüzəli səsini...
Hətta gitara ifaçılarının bir ayaqlarının
altına qoymaq üçün lazım olan balaca oturacaqdan da almışdı. Deyirdi ki, mən
bir vaxtlar saz da çalmışam, gitarada da çalmağı öyrənəcəyəm. Tütəkdə, "dodaq
qarmonu”nda da çala bilirdi.
Vaqifin belə şeylərə maraq
göstərməsi normal idi. Onun təbiətinə uyğun idi. Digər tərəfdən, mənə elə gəlir
ki, bu həm də onun xəstəliyinə meydan oxumaq istəyi idi... Və əlbəttə, mən də
çalışırdım ki, belə işlərdə onu həvəsləndirim. Gitaranı alandan sonra otelə
gəldik, onu götürüb çalmağa başladı, ancaq kimyaterapiyadan sonra barmaqlarını
hiss eləmirdi. Mən əminəm ki, xəstəlik imkan versəydi, o, gitara çalmağı mütləq
öyrənəcəkdi. Çox istedadlı idi.
– Ömrünün axır illərində Vaqif müəllim əsa götürürdü, özü də onlar yaşlı
adamların əlində gördüyümüz əsalardan fərqli idi. Geyimi, danışığı, şeirləri
kimi əsaları da adiliyə sığan, göz öyrəşən deyildi. Maraqlıdır, o, bir neçə
əsanı niyə almışdı?
– Kimyaterapiyadan sonra daha
inamlı yerimək üçün Vaqif müəllim Bakıda bir neçə əsa almışdı. İsraildə olanda
onu görməyə gələn, keçmiş bakılı, Vaqiflə hələ uşaqlıqdan bir-birlərini tanıyan
professor Mixail Aqarunovun əlindəki əsa Vaqifin diqqətini çəkdi və əsanı
hardan alması ilə maraqlandı. O, əsanı Yaffadan aldığını dedi. Tel-Əvivin bir
hissəsi olan Yaffa qədim qala şəhəridir. Turistlərin qaynayan yeridir. Orda
cürbəcür suvenirlər, qədim, antik əşyalar satılır. O günün səhəri mən bilirdim
ki, gedəcəyimiz yer Yaffa olacaq. Elə də oldu. Orda Mixail deyən yeri tapdıq və
Vaqif istədiyi əsanı aldı. Əsanın yüz yaşı olardı, ancaq altının rezini yox
idi. Dedilər ki, bu əsalar ucluqsuz satılır. Vaqif Aqarunova zəng edib, altlığı
hardan tapa biləcəyi ilə maraqlandı. O da taksi sürücüsünə telefonla hara
gedəcəyimizi izah etdi. Bu yer də tam şəhərin əks istiqamətində idi. Nə isə,
gəldik həmin ünvana. Ayaqqabı təmiri olan yerə, çəkməçi Yaşanın yanına. O da
dedi ki, mən daha belə işlərlə məşğul deyiləm. Rezini aptekdən də tapa
bilərsiniz. Aptek-aptek gəzdik. Vaqif dedi ki, yox, bu gün necə olur-olsun
rezini tapmalıyıq. Çox gülməli situasiya yaranmışdı. Dili bilməyə-bilməyə,
şəhəri yaxşı tanımaya-tanımaya nəsə axtarmaq... Düzdür, rezini apteklərin
birində tapdıq, ancaq onun da ölçüsü uyğun gəlmədi. Nəhayət, səhəri Vaqif başqa
çəkməçinin yanına gedib, əsanın ucluğunu düzəltdirdi. Bu zaman da onun üzü
təbəssümlə nurlanırdı.
Maraqlısı odur ki, əgər Vaqifə
desəydilər ki, yazılarınla bağlı harasa getmək, nəsə etmək lazımdır, o işi
qoyardı sonraya, sonradan isə həvəsi də ölərdi. Ancaq sevdiyi əşya üçün
dünyanın o başına getməyə də hazır idi. Yəqin bu xüsusiyyəti də onun bənzərsiz
düşüncə tərzindən irəli gəlir. İndi həmin əsa Səməd Vurğunun ev-muzeyində
saxlanılır. Sonra bir əsa da aldı. Həmin əsanın içində xəncər vardı. Bizə
dedilər ki, xəncərli əsanı sərhəddən buraxmayacaqlar, başağrısı olacaq, apardı
o ucluq düzəldən ustanın yanına, xəncəri kəsdirdi. Bax, bu cür
qeyri-adilikləri, maraqlı inadkarlıqları onu mənə daha çox sevdirirdi.
– Siqaretlərinə yaman aludə idi. Dəridən siqaret qabları olurdu, içində
də ayrı-ayrı ölkələrdən gətirilmiş siqaretlər. Yaxşı xatırlayıram ki, ondan
kimsə siqaret istəyəndə, qutusunu tələsmədən açar, qarşı tərəfə siqaret uzadar,
sonra da onu hansı ölkədən gətizdirdiyini, markasını, nikotin miqdarını, əlavə
tərkibi hökmən qeyd edərdi. Ədəbi mühitin cavanları da onun səmimi
ünsiyyətindən sözün yaxşı mənasında yararlanıb, Vaqif müəllimin siqaretlərinin
"dadına baxardılar”. Axır illərdəsə elektron siqaretə keçdi...
– Elədir, müxtəlif markalı
siqaretlər, tütünlər, siqarlar almağı çox sevirdi. Ürəyindən əməliyyat
olunduqdan sonra da, həkimlərin təkidinə baxmayaraq, siqareti atmadı. Keçdi
elektron siqaretə. O da müvəqqəti... Bir maraqlı hadisə də danışım: Təyyarədə
idik. Hələ havaya qalxmamışdıq. Vaqif müəllim elektron siqareti stüardessaya
göstərib dedi ki, qızım, mən asma xəstəsiyəm, nəfəs ala bilmirəm, bu nəfəs
aparatımdır. Stüardessa da dedi ki, əlbəttə, istifadə edin. Məni də gülmək
tutdu, üzümü yana çevirdim. Elektron siqaretlərin də spesifik iyi var. Nə yaxşı
ki, nə o stüardessa, nə də ki, başqaları iyindən onun siqaret olduğunu
duymadılar. Bəlkə də duyub, Vaqif müəllimin üzünə vurmadılar... Xüsusən
xəstələnəndən sonra siqaret həyatının vacib, ayrılmaz bir hissəsinə
çevrilmişdi. Son nəfəsinə kimi o siqaretlərlə "oynadı”, çəkdi. Markalarını
dəyişə-dəyişə...
– Velosiped şakərini də xatırlayıram. Sürmək üçün bağa gedirdi...
– Hətta Çexiyada birini gözü tutmuşdu, sadəcə təyyarə ilə
aparılmasının baha başa gələcəyini bildikdə, fikrindən daşındı. Velosiped
sürməyi çox sevirdi. Xəstəliklə bağlı ikitəkərlini sürmək çətinləşdiyindən,
üçtəkərlisini axtarırdı...
– Yaxşı yadımdadır, qəribə,
diqqətçəkən pencəklər geyinərdi...
– Gözəl geyinməyi çox sevirdi. Daha çox jiletli, "tvid” kostyumları
bəyənirdi. Bir dəfə soruşdum ki, Vaqif, hansı dövrdə yaşamaq istərdin? Dedi ki,
XX əsrin 20-ci illərində, ancaq SSRİ-də yox. O dövrdə onun zövqünə uyğun dəst
geyimlər olub. Vaqif Səmədoğlu həyatı və həyatla bağlı hər şeyi sevirdi...
P.S. Nüşabə xanımın səsi
qırılır, mən onun qoluna baxıram, gözümə saatı sataşır. Vaqif müəllimin
saatıdır. İşləyir, yenə vaxtı göstərir, bu dəfə Vaqif müəllim olmayan vaxtı...
Əşyaların cinsi olmur...
Hazırladı: Fərid Hüseyn