“Molla Nəsrəddin” jurnalının qarşısında qoyulan tələb
Və
ya "Allahsız” necə və kimlər tərəfindən yaradıldı?
Əvvəlcə onu qeyd edim ki, 1920-ci ilin aprel
işğalından sonra Moskvada nə baş verirdisə, Azərbaycandan da yan keçmirdi. Bir sözlə, Azərbaycan ədəbi, mədəni, siyasi,
mühiti "böyük qardaşı” yamsılayaraq, hakim ideologiyanın ruporuna çevrilirdi. Arxiv
sənədlərindən aydın olur ki, 1922-ci ildə Rusiyada din əleyhinə güclü təbliğat
başlanıb və ilk olaraq mətbuatda özünü əks etdirib. Elə həmin ili Moskvada
"Allahsız” ("Bezbojnik”) adında qəzet nəşrə başlayıb. İki il sonra - 1924-cü
ildə Moskvada "Allahsız” qəzetinin Dostları Cəmiyyətinin 1-ci təsis yığıncağı
çağırılıb. Cəmiyyətə hərtərəfli dəstək göstərən Sov.İKP MK 1925-ci ilin
aprelində "Allahsız”lar qəzetinin Dostları Cəmiyyətinin I qurultayını keçirib və
qərara alınıb ki, "Allahsızlar İttifaqı” adında vahid təşkilat yaradılsın.
Moskvada "Allahsızlar İttifaqı” təşkilatı yarandıqdan dərhal sonra Azərbaycanda
"Allahsızlar İttifaqı”nın özəkləri yaranmağa başlayıb. 1929-cu ilin 8 aprelində
hökumət "Dini təşkilatlar haqqında” fərman imzalayıb. Bundan "ruhlanan” Azərbaycan
K (b) P MK 1929-cu il aprelin 15-də plenum çağırıb. Plenumda dinə qarşı mübarizə
adı altında "çadranın və papağın atılması məsələsi” irəli sürülərək bildirilib
ki, bu işdə "Molla Nəsrəddin” jurnalı hökumətə dəstək olsun. Odur ki, dövrünün
məşhur satirik orqanı olan, şöhrəti Qafqaz hüdudlarını aşan "Molla Nəsrəddin”in
qarşısında kəskin şəkildə qoyulur ki, din əleyhinə və məişət xarakterli jurnal
kimi yenidən qurularaq, adı dəyişdirilsin və "Allahsız” qoyulsun.
Bu
işdə daha çox canfəşanlıq edən Azərbaycan "Allahsızlar İttifaqı”nın sədri
İ.Dubinski olsa da, öz "soydaş”larımızın da "əməyi” az olmayıb. Mirzə Cəlili
Dubinski niyə sevmirdi? Əslində tək o yox, Azərbaycan da söz-səlahiyyət sahibi
olan rus və ermənilərin heç biri onu sevmirdilər. Çünki Mirzə Cəlil aprel
işğalından sonra məqalələrində "Azərbaycanın varidatının Rusiya tərəfindən
talanmasının” əleyhinə çıxaraq "...fevral və oktyabr inqilabları adı ilə məşhurlaşan
hadisələrin imperiya xalqlarına, o cümlədən azərbaycanlılara xoşbəxtlik gətirə
bilməyəcəyini dərk edirdi” və bunu heç gizlətmirdi də...
Yaxşı,
Dubinskinin Mirzə Cəlili niyə sevmədiyi bəlli oldu. Axı, jurnalın düşmənləri
arasında "əhli-qələmlər” də var idi. Görəsən onlar niyə Mirzə Cəlilə, "Molla Nəsrəddin”ə
qənim kəsilmişdilər? Paxıllıq, xudbinlik, qısqanclıq... Onlar İblisin fitnəsinə
və əsarətinə çulğalanaraq "Molla Nəsrəddin” jurnalının islah etməli və bu günün
tələbinə cavab verə biləcək şəklə salmalıyıq” təklifilə çıxış etməklə kifayətlənmədilər.
Dövrünün görkəmli yazarını nəinki tənqid, hətta təhqir etməkdən belə çəkinmədilər.
Azərbaycan SSR Baş Mətbuat İdarəsinin müvəkkili İbad Əliyevin Xalq Maarif
Komissarlığının elm, incəsənət və ədəbiyyat bölməsinə yazdığı məktubda Mirzə Cəlil
həyasızcasına "siyasi cəhətdən geri qalmış bisavad” adlandırılır.
Beləliklə,
"köhnəni tənqid, yenini təbliğ” işində hakim ideologiyanın işinə yaramayan
"Molla Nəsrəddin”i "Allahsız”a çevirmək üçün M.Cəlilə qarşı qarayaxma başlandı,
nə başlandı. Bu məsələdə dövrü mətbuat arasında "Kommunist” hegemonluğu ələ
aldı. Qəzetin 12 noyabr 1929-cu il tarixli sayında Əli Vəliyevin "Molla Nəsrəddin”
məcmuəsini islah etməli və bu günün tələbatına cavab verə biləcək bir şəklə
salmalıyız” məqaləsi çap olunub. Məqalədən bir parçanı olduğu kimi diqqətinizə
çatdırıram: "Vaxtilə Zaqafqaziya və yaxın şərq türk xalqları arasında böyük
nüfuza malik olan bu məcmuə bu gün get-gedə öz əsgi şəklini itirməkdədir. Məcmuənin
nüfuzu yavaş-yavaş düşməkdədir. Abunəçilərin azlığı buna canlı misaldır. Məcmuənin
böylə bir tənəzzülə uğramasının başlıca səbəbi yazıçı qüvvələrinin azlığı, zəifliyi,
digər tərəfdən məcmuənin bugünkü tələbata qətiyyən cavab verə bilməməsidir”.
Əli Vəliyevin
" zəif” adlandırdığı yazarlar Azərbaycan ədəbi mühitində təkrarolunmaz iz qoyan
Mirzə Cəlil, Ömər Faiq Nemanzadə və başqaları idi. Sadəcə, onlar bəzi
yazarlarımızdan fərqli olaraq hökumətə xoş gəlmək üçün ağa qara deyərək, hakim
partiyanın ideologiyasını təbliğ edə bilmədikləri üçün "zəif yazarlar”
adlandırılırdılar. Müəllif məqaləsində onların ərsəyə gətirdiyi "Molla Nəsrəddin”in
dilini "bərbad dil” adlandıraraq tələb edirdi ki, məcmuəni islah etmək və onun
istiqamətini yeni quruluşa çevirmək üçün aşağıdakı təklifləri reallaşdırmaq
lazımdır:
"Molla
Nəsrəddin” məcmuəsi "Allahsızlar İttifaqı”nın baş naşiri əfkar olsun.
Məcmuənin
ətrafına proletar yazıçılar toplansın.
Məcmuənin
əski karikatura və üslubu tamamilə dəyişdirilsin.
Məcmuənin
qiyməti ucuzlaşdırılsın.
İşçi
və kəndli müxbirləri ilə sıx əlaqə yaratsın və s.
Bəs
maraqlıdır, Əli Vəliyevin bu təklifini digər yazarlarımız necə qarşıladı?
"Kommunist”in 18 noyabr 1929-cu il tarixli sayında "Türk işçilərinə nə kibi bir
jurnal lazımdı?” sərlövhəsi altında məqalələr verilib. Ə.Karabağlı və K.Nəsir
imzası altında çap olunan yazılarda "məcmuəni kütlənin zövqünü oxşayan,
nöqsanlarımızı satirik bir tərzdə göstərən ölkəmizdə sosializm quruluşu uğrunda
mübarizə aparan bir Azərbaycan "Krakadili” halına salmaq lazımdır” söyləyən "ədəbiyyat
səmələrinin xərifləmələrinə, tənqid pəltəklərinin kəkələmələrinə, qələm əqrəblərinin
neştərlərinə tablaşan” Mirzə Cəlil meydanda tək qalsa da, yolundan dönmədi. Azərbaycan
K (b) P MK məktub yazaraq jurnallın "Allahsız” adı ilə çap olunmasına qəti etirazını
bildirdi. Sözünə məhəl qoyulmayanda, Mirzə Cəlil etiraz əlaməti olaraq jurnalın
redaktorluğundan, hətta əməkdaşlıqdan da imtina etdi. 1931-ci ilin avqustunda
"Allahsız”ın ilk sayı işıq üzü gördü. "Allahsız”ın gəlişi "bütün zamanların
övladı, hər yeni nəslin yol yoldaşı” olan əbədi Mirzə Cəlilin həyatına son
qoydu. Dörd ay, dörd gün sonra sözü bu gün də ən kəsərli silah olaraq qalan,
ömrü boyu bircə kəlmə belə olsun yalan yazmayan, kiməsə xoş gələn, könlünə
yatan bircə kəlmə belə söyləməyən xalqını odlu ürəklə sevən vətənpərvər, ləyaqətini
hər şeydən üstün tutan, vicdanının səsini eşidərək yazan böyük yazar Mirzə Cəlil
dünyasını dəyişdi. "İnsanda ləyaqəti, qüruru, heysiyyəti, mənliyi öldürən quruluş”
Mirzə Cəlili məhv etdi. O, sovet dövrünün "əhliləşdirilmiş, uyğunlaşdırılmış
yazarı” ola bilmədiyi üçün ömrünün son illərini və günlərini çox böyük çətinliklər
içində "yaşadı”. Ömür-gün yoldaşı Həmidə xanımın "Xatirələrim”dən bəlli olur
ki, hökumət onu daha çox maddi çətinliklərlə üz-üzə qoyduğu üçün Mirzə Cəlil
ailədə sıxılırmış; "...əzab çəkir, əsəbi və gərgin olurdu. Kiməsə ağız açmağa
isə üzü gəlmir, utanırdı. Ürəyində götür-qoy edir, daim fikir çəkir”.
Qarşımda "Allahsız”ın birinci sayı var. "Azərbaycan
Mübariz Allahsızlar” İttifaqının Mərkəzi və Baş Şurasının orqanı olan jurnal
"siyasi, ictimai, elmi, ədəbi, allahsız məcmuədir” şüarı ilə başlayır. Jurnalın
üz qabığında böyük hərflərlə, qırmızı rəngdə "Allahsız” yazılsa da, onun
yanında mötərizədə "Molla Nəsrəddin” yazılıb. Baş məqalə "Yeni Molla Nəsrəddin”
adlanır və "Mübariz Allahsızlar” İttifaqı tərəfindən yazılıb. Ümumiyyətlə, ilk
sayda verilən yazıların heç birində imza yoxdur və kiçik həcmli məqalələrdən
ibarətdir. Yalnız "Mübariz Allahsızlar İttifaqı” Mərkəzi Şurasının plenumunda çıxış
edən Y.Yaroslavskinin məruzəsi, Dubinskinin "Allahsızlar ölkə müdafiəsinə hazır
olmalıdırlar” sərlövhəli çıxışı və "Dini mövhumatla 25 il qəhrəmancasına
mübarizə edən yol. Cəlil Məmmdquluzadəyə mübariz allahsız salamı” adlı məqaləyə
geniş yer verilib. Bu məqalə jurnalın məsul katibi Vəli Xulufluya məxsusdur və
"Xuluflu” imzasına sonrakı saylarda da rast gəldim. İlk sayı 14 səhifədən ibarət
olan jurnal "Baş Şaumyan küçəsi -20” ünvanında işıq üzü görüb.
"Allahsız”ın 1931-ci ilin sentyabr-oktyabr aylarında çap olunan ikinci və
üçüncü saylar 23 səhifədən ibarətdir. Birinci saydan fərqli olaraq iki və üçüncü
saylarda jurnalın idarə heyəti də qeyd edilib: Məsul müdir: Vəli Xuluflu. Təhrir
heyəti: Əhməd Əhmədov, Əhməd Trinç, Dubinski, V.Xuluflu, M.Səid Ordubadi, Sami
Qamal. İkinci saydakı "Oktyabr və din” adlı baş məqalə "Ağamir Məhəmmədov”
imzası ilə verilib. Məqalədə Oktyabr inqilabının xalqımıza bəxş etdiyi "xoşbəxtlik”dən
bəhs edən müəllif, islam dinini ələ salmaqdan sanki zövq alır. Jurnalda verilən
elandan belə aydın olur ki, onun abunə məsələsində dövrün tanınmış jurnalisti və
siyasi xadimi Ayna Sultanovanın böyük rolu olub. İkinci və üçüncü saylarda məqalələrin
əksəriyyətində imza var. Bu saylarda dövrünün tanınmış jurnalisti və yazarı Məmməd
Səid Ordubadinin imzası ilə daha çox
rastlaşdım. "Zəlzələ” adlı şeir və "İran dustaqxanasında” sərlövhəli məqalə ona
məxsusdur. Bu saylarda çap olunan məlumatlarda bildirilir ki, Bakıda və ətraf
rayonlarda, kəndlərdə, qəsəbələrdə hər ay "Mübariz Allahsızlar İttifaqı” üçün
pul yığılıb. İttifaqın sədri Dubinskinin jurnalın redaksiyasına təqdim etdiyi
arayışdan aydın olur ki, bu işdə Suraxanı, Binəqədi kəndləri fərqləniblər. Əslində
Sovetlərin Azərbaycanı işğal etməkdə bir niyyəti var idi; onu müxtəlif adlar
altında talamaq, parçalamaq, məhv etmək. Bunu jurnalda çap olunan yazılar da təsdiq
edir. Məsələn "Yeni üsul ilə zərbəli surətdə çalışmalı” sərlövhəli məqalədə müəllif
yazır: "1931-ci ilin oktyabr ayının axırında, Zaqafqaziya firqə təşkilatları öz
işləri haqqında bolşevik firqəsinin ştabı olan Ümumittifaq Kommunist (bolşevik)
Firqəsi Mərkəzi Komitəsinə haqq-hesab vermişlər”. "Haqq-hesab” sözünə fikir
verin. Məqalədən aydın olur ki, bu haqq-hesabda Azərbaycanda yığılan pambığın,
çıxarılan neft və neft məhsullarının və yaxud başqa təbii sərvətlərin nə qədəri
"böyük qardaşa” göndərilib.
Jurnalın dördüncü və beşinci saylarında çap tarix 1931-ci ilin
noyabr-dekabr ayları kimi yazılsa da, onun işıq üzü gördüyü vaxt M.Cəlilin vəfatı
günlərinə təsadüf edib. Çünki jurnalın ikinci səhifəsində M.Cəlilin vəfatı
münasibətilə şəkli verilib və idarə heyəti növbəsi saylarında bu haqda geniş məlumat
verməyə söz verib. Həmin sayda Cəfər Xəndanın "Allahsız” şeri də çap olunub və
elə bu saya məsul katib də C.Xəndan olub.
M.F.Axundov adına Azərbaycan Milli Kitabxanasının dövrü mətbuat zalında
"Allahsız”ın bütün saylarını gözdən keçirdim. Əvvəla, onu qeyd edim ki,
jurnalın səhifələrində görkəmli yazarlarımızdan yalnız Məmməd Səid Ordubadinin,
Vəli Xuluflunun və Cəfər Xəndanın imzası ilə rastlaşdım. Əksər imzalar nə o
zaman, nə də ondan sonra ədəbi aləmdə tanınmış imzalar deyil. "B.P.Stepanov”,
"Zakalinskaya”, "B.Zukovski”, "Dubrovski”, "Bandukova”, "H.İsgəndərzadə” və b.
Elə bu faktın özü bir daha sübut edir ki, "Allahsız” Azərbaycan ədəbi mühitində
nəinki sevilməmiş, hətta qəbul belə edilməmişdir. Ona görə də, ömrü çox az
oldu. Jurnalın nə məzmunu, nə də forması nəinki, "Molla Nəsrəddin”ə bənzədi,
heç yarısı ola bilmədi. Baxmayaraq ki, Sovet rejiminin amansız qanunları ilə
yaradılmışdı. Deməli, zaman, məkan bir daha sübut etdi ki, millətin, xalqın
xoşlamadığını, qəbul etmədiyini yaşatmaq qeyri-mümkündür.
Qərənfil
Dünyaminqızı,
Əməkdar
jurnalist