Klassik mütəfəkkirin müasirliyi
Və
ya Əhməd Ağaoğluna vəfatının 81-ci ildönümündə təşəkkür borcumuz
Əsas mövzuya başlamazdan
öncə qeyd etmək istəyirəm ki, doktorantura təhsilimin faydalı ağırlığına görə
bir ildən çoxdur ki, mətbuat səhifələrindən uzaq qalmışdım. Yazını hazırlamağa
başladığım 19 may günündə, əvvəlcə sosial mediada paylaşım etməyi düşünürdüm,
lakin Əhməd bəy haqqında sözlərimin çoxaldığını görüncə, bəlkə də təzədən mətbuatda
görünməyin yeri gəldiyini və onu daha geniş formada anmağın vacibliyini
anladım. Ona görə də Ağaoğluna, öncəliklə bu səbəbdən dolayı şəxsən təşəkkür
edir və ruhu qarşısında sayğılarımı bildirirəm. Lakin ona şəxsimiz adından yox,
böyük bir millət adından da təşəkkür borcumuz var. Niyəsinə əsas hissədə nəzər
salaq.
Azərbaycan milli fikir və
özünüdərk tarixinin əsas ideoloqlarından biri olmuş Əhməd bəy Ağayev (Ağaoğlu)
1869-cu ildə rəsmi olaraq Rusiya imperiyasının tərkibində olan Yelizavetpol (Gəncə)
quberniyasına bağlı Şuşa şəhərində dünyaya gəlib. 1939-cu ilin 19 mayında isə
mühacirət yaşadığı Türkiyə Cümhuriyyətində - İstanbulda vəfat edib. Sözün
açığı, bu yazını vikipedik məlumatları çatdırmaq üçün klaviaturaya almaq niyyətim
yoxdur, bunun üçün kifayət qədər material tapmaq olar. Nə də olsa, dövr əlçatanlıq
dövrüdür. Bəllidir ki, 2020-ci ilin 19 mayında böyük şəxsiyyətin vəfatından 81
il ötür. Bəs həmin 81 ildə nələr dəyişdi və ya nələr olduğu kimi qaldı? Hər şey
və ya heç nə!
Düzdür, qeyd elədik ki,
vikipedik informasiya olmayacaq, amma yenə də kim olduğunu xatırlamağa gərək
var. Saymaqla bitməyəcək qədər dolu olan bir bioqrafiya... Fransanın məşhur
Sorbonna Universitetinin Hüquq fakültəsinin məzunu olan Əhməd bəy o dövrdə Azərbaycandan
xaricdə təhsil alanların daxil olduğu dörd qruplaşmadan ən inkişaf etmişində, yəni
Qərb "cəbhəsi”ndə yer alıb. Xaricdə təhsil, əsasən Rusiyada maariflənən və
elmindən xalqı soymaq üçün istifadə edən ruspərəstlər, İranın molla təfəkkürünü
öyrənib onu təbliğ etməyə dadanmışlar, Osmanlıda (Türkiyədə) türkçülük
ideyaları ətrafında birləşənlər və Qərbi Avropa ölkələrində aldıqları təhsillə
güclü demokratiya bilikləri əldə etmişlər arasında bölünmüşdü. Fransanın Avropa
tarixindəki özünəməxsus yerini nəzərə alsaq (məsələn, Böyük Fransa inqilabı –
N.A.), Əhməd bəyin demokratik düşüncələrinin burada necə zənginləşdiyini təsəvvür
edə bilərik. Azərbaycanda erməni terrorçuluğuna qarşı mübarizə sahəsindəki
Difai Partiyası (1906-1917) da onun siyasi fəaliyyətləri sırasına daxildir.
Bundan əlavə, "Gənc Türklər”in inqilabı vaxtı çarın təqibindən qurtulmaq üçün
Türkiyəyə mühacirət etmiş Ağaoğlu həmin ölkədə bir sıra vəzifələr tutub. İlk
olaraq İttihad və Tərəqqi Partiyasına üzv olmuş Əhməd bəy daha sonra Türkiyə
Böyük Millət Məclisinin II və III çağırış məbuslarından (deputatlarından –
N.A.) biri olaraq Qars vilayətini parlamentdə təmsil edib. O həm də Atatürkün
xarici siyasət üzrə məsləhətçisi ünvanını da daşıyıb. Şimali Azərbaycanda müstəqilliyin
ilk dəfə əldə olunmasından sonra Azərbaycan Cümhuriyyəti Parlamentinin də üzvü
kimi çıxış edib və hökumətin Paris Sülh Konfransına göndərmək üçün seçdiyi
nümayəndə heyətinin tərkibinə daxil edilib.
Mən jurnalistika təhsilimlə
əlaqədar Ağaoğlunun adını, təbii olaraq daha çox mətbuat sahəsində eşitmişəm.
Azərbaycanda anadilli ilk gündəlik qəzet olan "Həyat”ın (1905-1906)
qurucularından biri olmaqla yanaşı, özünün, adı "yol göstərən” mənasını verən
"İrşad” qəzeti də (1905-1908) milli mətbuat tarixində yer alıb. Bu haqda daha ətraflı
professor Şamil Vəliyevin məqalələrindən oxumaq mümkündür. Bundan əlavə, bir
sıra qəzetlərdə, o cümlədən Azərbaycan rusdilli mətbuatı tarixinin aparıcı
orqanı olan və bu gün "üç əsrin qəzeti” (müəyyən fasilələrlə 1881-dən bu günədək
– N.A.) statuslu "Kaspi”də yazılar dərc etdirib. Bu məqalələr arasında yazıda
haqqında qeydlər edəcəyimiz "Obzor Vostoçnıy jurnalistiki” və "Obzor
jurnalistika na Vostoke” adlı ikihissəli icmaldan əlavə ("Şərq
jurnalistikasının icmalı” və "Şərq jurnalistikasına bir nəzər”), "Qde je naşa
intelliqensiya?” ("Bəs bizim ziyalılarımız haradadırlar?”) da "Kaspi”də işıq üzü
görüb. Ümumilikdə, onun "Kaspi” qəzetindəki materialları əsasında Lalə
Osmanqızının "Əhmədbəy Ağaoğlunun publisistikası” kitabını (Bakı: 2012) əldə etmək olar.
Ə.Ağaoğlu yalnızca Azərbaycan
jurnalistikasının yox, həm də Türkiyənin mətbuat tarixində önəmli rol oynayıb.
İttihad və Tərəqqi Partiyasına yeni üzv olduğu vaxt "Türk yurdu” jurnalının
redaktoru, 1921-ci ildə Malta sürgünündən qayıtdıqdan sonra müəyyən illərdə
Ankara Mətbuat Bürosu (rəsmi və tam adı ilə Matbuat ve İstihbarat Müdüriyeti
Umumiyesi – N.A.) direktoru (1921-1923), Atatürk prinsiplərinin təbliğatçısı
"Hakimiyet-i Milliye” qəzetinin baş redaktoru, Türkiyənin ilk informasiya
agentliyi olan "Anadolu Ajansı”nın idarə heyəti sədri (1925-1928) kimi vəzifələri
tutub. Professor Həmid Vəliyev özünün "Xarici ölkələrin jurnalistikası tarixi”
kitabının (Bakı: 2012 və Bakı: 2014 nəşrləri mövcuddur) "Türkiyə” bölümündə,
xüsusən Ankara Mətbuat Bürosu direktorluğunun "Türkiyədə nazirə bərabər vəzifə”
olduğunu qeyd edib.
1899-cu ildə "Kaspi” qəzetində
iki hissə şəklində dərc etdirdiyi "Obzor Vostoçnıy jurnalistiki” və "Obzor
jurnalistika na Vostoke” başlıqlı məqalələri xüsusi təhlil xarakterli yazılar
olaraq, Şərqdə mətbuatın vəziyyətinə dair müfəssəl bilgi verir. "Şərq
jurnalistikasının icmalı” başlığı ilə məqalə üç cilddə nəşr olunmuş "Azərbaycan
mətbuatı tarixi antologiyası”nın I cildində yer alıb. Əhməd bəy burada Şərqdə mətbuatın
nümayəndələri haqqında məlumat verməklə yanaşı, bir sıra aktual problemlərə də
toxunub. Azərbaycana Avropanın geyimi, baxış tərzi, düşüncəsindən daha
vacibinin mətbuat olduğunu qeyd etmiş Ağaoğlu, jurnalistikanın cəldlik-operativlik,
qərəzsizlik, obyektivlik tələb edən bir sahə olduğunu vurğulayıb. Elə burada
onun jurnalistikanın beynəlxalq doktrinalarına nə dərəcədə hakim olduğu hiss
edilir. Məhz bu səbəblərdən Şərqdə medianın inkişafında problemlər olduğunu təsbit
edən mütəfəkkir həmin prinsiplərin Şərqin mürgüləyən rejiminə, ətalət halına
uyğun düşmədiyini göstərib. Bu sırada, Osmanlıda mətbuatla bağlı bir
karikaturanı xatırlamaq yerinə düşər: Sultan Avropaya göndərdiyi elçilərdən nə
gətirdiklərini soruşduqda, "ağcaqanad dərmanı, rahat yatmağımıza kömək edər” şəklində
cavab almağına qarşılıq "bəs mətbəə necə oldu?”, - deyərkən, "gurultusu yatmağa
qoymaz deyə, gətirmədik” cavabını alır. Yəni Şərqin mətbuat yanaşmasının
yalnızca yatmaq üzərində qurulmuş olduğu ideyası göstərilir. Yenə professor Həmid
Vəliyevdən - bu dəfə "Dünya informasiya agentlikləri” kitabından (Bakı: 2003)
oxuyuruq ki, Osmanlının ilk qəzeti olmuş "Takvim-i Vekayi” (1831) 1850-ci ildə
ABŞ-da Robert Hun adlı şəxsin buxar gücü ilə çap işi həyata keçirdiyini yazıb.
Lakin hadisə 1846-cı ildə baş verib. Osmanlıda Sultan II Mahmud dönəmində
başlamış yenilənmə və müasirləşmənin göstəricilərindən olan qəzet xəbərləri gec
verməyi ilə yanaşı, müəyyən fasilələrlə çıxdığına görə də gürcü əsilli kürəkən
Rüfət paşa tərəfindən "tarixi lap yeni, məzmunu isə lap köhnə qəzet” şəklində tənqid
olunub. Təbii ki, dövrə və coğrafiyaya-mühitə görə jurnalistikanın təməllərinin
atılması böyük iş idi, amma boşluqları da qeyd etmək lazımdır. Bu nümunələrlə
Ağaoğlunun varmaq istədiyi nöqtəni görmək mümkündür. Elə 2020-ci ildə
operativlik təmin olunsa da, digər prinsiplər jurnalistikamızda, xüsusən onlayn
sferada nə dərəcədə yer tapıb? Bu, ritorik sualdır...
1903-cü ildə "Kaspi” qəzetinin
3 dekabr və 6 dekabr saylarında "Bəs bizim ziyalılarımız haradadırlar?”, - deyə
çağırış etmiş Əhməd Ağaoğlu bir millətin öncüllərinin onun ziyalıları olduğunu
ustalıqla qələmə alıb. İndi də elə deyilmi? Millət əldən gedərkən ziyalılar
hara baxırlar? Alimlər, sənətçilər, hüquqşünaslar, siyasilər hanı? Sankt-Simon
avanqardların (öncüllərin – N.A.) sənətkarlar olduğunu göstərirdi, bu gün sənətkarlar
Azərbaycan cəmiyyətinə necə öncüllük edirlər? Təbii ki, hər birini bu şəkildə
ironiya ilə xatırlamaq olmaz, lakin elm xadimləri arasında bəlkə, elə o dövrün
dörd tərəfə parçalanmışlığı bu gün də davam edir. Lenini qəhrəman elan edib,
profil fotosuna Azərbaycan SSR-nin bayrağını bürüyənlərdən, eləcə də bir ideya
altında toplaşmağı bacarmayanlardan çox şey gözləyirik, bəlkə də? Deməli,
Ağaoğlunun 117 il öncə axtardığı "ziyalılar”, təəssüf ki, hələ də
axtarışdadırlar. Ən pisi də odur ki, axtarılanlar arasında olanlar da
axtarılmayanlar tərəfindən elə bir "veto” alırlar ki, insanın lap 1903-cü ilə
qayıdıb təzədən axtarışa verilməyi gəlir...
Bir az da Əhməd bəyin "Sərbəst
insanlar ölkəsi”nə səyahət edək. Ağaoğlunun "Sərbəst insanlar ölkəsində”si bir
neçə dəfə nəşr olunub, haradasa 3 il əvvəl "MİL”in 2015-ci il buraxılışını
oxumuşdum. O vaxt Bakının kitab-kafelərinin birində 10 ədəd çek toplayana 5
manat dəyərində kitab hədiyyə edirdilər, mən də toplayıb bu kitabı seçmişdim.
Çox böyük örnəkdir: Şərqin vəziyyəti, siyasəti, quruluşu, demokratiyanın özəllikləri,
prinsipləri və daha çox məsələlərə dair mühüm nəşrdir. Ən yaddaqalan hissəsi mənim
üçün vəzifədən gedənlərin tənqidi olmuşdu. Ağaoğlu yazırdı ki, bir nəfərin vəzifədəykən
tənqid edilməyib, bu yerdən ayrıldıqdan sonra topa tutulmağı Şərq despotizminin
təcəssümüdür. Bu cümlələri oxuduğum vaxt o qədər hadisə və onlara reaksiyalar
gözümün qabağından keçmişdi. İndi də keçməkdə davam edir. Biri vəzifədən
ayrılarkən kimsə tənqid yazanda "hə, nə oldu? Arxasınca danışmağı bilirsiniz elə,
gücünüz çatırdı vəzifədə olanda deyəydiniz” cavabı almağı düzgün deyilmiş.
Çünki o tənqid edəni buna itələyən vəziyyət var. "Azərbaycan jurnalistləri vəzifəlilərin
mülklərini, o getdikdən sonra sayırlar” deyilir, bəs sual edən varmı ki, həmin
vəzifəli kresloda oturduğu dövrdə jurnalist mülklərini saymaq istəsə, sayıb
qurtarmağa gücü vəfa edərmi? Elə bu da ritorik sual olsun.
Odur ki, yenə qayıdırıq
"dəyişən çox şey var, amma heç nə dəyişməyib” fikrimizə. Bütün bunlarla bərabər,
bir təşəkkür borcumuz da var: əlbəttə ki, vəfatının 81-ci ili tamamlanan
Ağaoğluna. Bu ilin aprelində İstanbulda beynəlxalq elmi simpoziumda iştirak edəcəkdim,
məlum pandemiyaya görə alınmadı. Həmin vaxt əsas planım Əhməd Ağaoğlu və Əli bəy
Hüseynzadənin məzarlarını ziyarət etmək idi. Qismət olar yaxın zamanda. O vaxta
qədər də ruhunu bir daha anmış olduq, nə gözəl bizə. Təşəkkür edirik, böyük mütəfəkkir!
Nurlan
AĞA,
Türkiyə
Atatürk Universiteti
Sosial
Elmlər İnstitutunun doktorantı