Bəstəkarın gücünü, qüdrətini göstərən janr

Bu gün insanlar nəinki teatra, incəsənətin digər
sahələrinə də maraq göstərmirlər. O cümlədən baletə də. Hər nə qədər balet ustaları bunu inkar etsə də...
Bu gün balet əsərlərinə də maraq göstərənlər barmaqla sayılası qədərdir. Bayağı
mahnıların dinləyiciləri kifayət qədərdir. Hətta deyərdim ki, dinlənmə sayına
görə rekord həddə belə çatıb. Mahnı janrı belədir ki, bu gün yazdın, bir müğənni
oxudu, sabah başqasının dilində səslənəcək. Ancaq balet tamamilə fərqlidir. Baletin ərsəyə gəlməsi üçün böyük zəhmət çəkilir,
onu səhnədə saxlamaq qüvvə istəyir. Bəs görəsən balet əsərlərimiz niyə
günü gündən azalır? Bəstəkarlarımız nə üçün balet əsərləri yazmaqdan imtina
edirlər? Məsələnin kökündə maddi problemlər dayanır, yoxsa başqa səbəblər var? Məsələni
aydınlaşdırmaq üçün ekspertlərə müraciət etdik. Aydın oldu ki, balet əsərlərinin
azalmasının səbəbi müxtəlifdir. Ekspertlər opera və balet sahəsində problemlərin
olduğunu gizlətmədilər.
Elə bilirdim
ki, yeni cığırlar açılacaq, yeni əsərlər olacaq...
Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının sədri, xalq
artisti Firəngiz Əlizadədüşünür ki, balet sahəsində Azərbaycan hər zaman qabaqcıl sıralarda olub. O, mətbuata
da açıqlamasında qeyd edib ki, musiqi tariximizə baxsaq, bizim çox gözəl baletlərimiz
yazılıb. Onlardan bəziləri səhnəyə qoyulub, bəziləri isə hələ də öz səhnə həllini
gözləyir: "Balet operaya nisbətən daha çox yazılıb. Opera nadir hallarda
yazılır. Son illərdə isə ümumiyyətlə, yazılmır. Sonuncu "İntizar” operasını mən
yazmışam. On il keçib. Elə bilirdim ki, yeni cığırlar açılacaq, yeni əsərlər
olacaq, amma nədənsə, olmadı. Opera qərb musiqisinin ən mürəkkəb janrıdır.
Operanın yazılması nə qədər çətin olsa da, biz bu ənənəni davam etdirməliyik.
Bunu bəstəkarlara dəfələrlə demişəm. Düzdür, bəstəkara zorla heç nə yazdırmaq
olmaz, amma bacardığımız qədər təbliğat aparırıq. Balet sahəsində isə son illərdə
yazılan əsələr var. Məsələn, Polad Bülbüloğlu "Eşq və ölüm” baletini yazıb, səhnəyə
də qoyulub. Yekaterinburqda səhnəyə qoyulanda mən özüm də çıxış elədim”.F.
Əlizadə əlavə edib ki, Fikrət Əmirovun "Nəsimi” baleti Nəsiminin vəfatının 600
illiyi münasibəti ilə yenidən bərpa edilir: "Vaxtilə Qara Qarayev "Yeddi gözəl”
və "İldırımlı yollarla”, Fikrət Əmirov "Min bir gecə”, "Nəsimi” kimi möhtəşəm
baletlər yazıb və çox gözəl qarşılanıb. 2017-ci ildə Nəsiminin vəfatının 600
illiyi münasibəti ilə "Nəsimi” baleti təzədən bərpa olunur. Təkrar edirəm ki,
balet sahəsində bizdə heç vaxt problem olmayıb. Onu da qeyd edim ki, balet sənətini
Azərbaycan tamaşaçısı hər zaman məmnuniyyətlə qəbul edib, onu yüksək qiymətləndirib.
Məsələn, Qara Qarayev və Fikrət Əmirov baletlərinə görə həm Dövlət mükafatları
alıblar, həm də Lenin mükafatına layiq görülüblər. Keçmiş SSRİ-də yaxşı
qarşılanan, təqdir olunan baletlər məhz Azərbaycanda yazılıb”.
Bu işə böyük
bir teatr qüvvəsi qoşulur
Bəstəkarlar İttifaqının katibi Sərdar Fərəcov isə bizimlə söhbətində bildirdi ki, yeni
balet əsərlərinin yazılması üçün
vacibdir ki, bəstəkarın xəyalında, düşüncəsində bu mövzu inkişaf etsin və həmin
mövzuya uyğun əsər yazılsın: "Gərək bəstəkar özü balet əsəri yazmaq ehtiyacı
duysun. Bu işin yalnız bir tərəfidir. İşin görünməyən tərəfi isə bəstəkarın
cızma-qara etməsi ilə iş bitmir. Kağızda
balet əsəri yazmaqla balet əsəri meydana
gəlmir. Balet əsəri o zaman balet olur ki, o teatrda peşəkar xoreoqraf tərəfindən
səhnələşdirilsin. Rejissor özü buna gözəl bir səhnə qurmalıdır. Bu işə böyük
bir teatr qüvvəsi qoşulur. Bəstəkar ilk
növbədə həvəsə gəlib bunu yazmalıdır. Bəstə teatrda təcəssüm tapandan sonra bu
balet əsər kimi qiymətləndirilə bilər. Kağızda yazılan əsər ancaq bir sənət
nümunəsidir, balet deyil. Bəstəkarları həvəsləndirmək lazımdır. Elə olur ki,
sifarişlər verilir, o zaman bəstəkar daha həvəslə işləyir. Misal üçün, bizdə Azər
Dadaşov adlı bir bəstəkar çalışırdı. Hərdən deyirdi ki, istəyirəm bir balet
yazım, ancaq nə mövzuda bilmirəm. Burda bizim ədəbiyyat və teatr xadimlərinin də
müəyyən mənada köməyi lazımdır ki, müəyyən bir mövzunu təklif etsinlər. Opera və
balet janrı bəstəkar üçün ən çətin janrdır. Bu, spesifik janrdır. Burada rəqs də
var, vokal da, rəssamlıq da, teatr da. Ölkəmizdə balet əsərlərinin az yazılmasına
görə yalnız bəstəkarları qınamaq heç də düzgün deyil. Balet əsəri yazmaq və onu
ərsəyə gətirmək çox çətindir. Bu, böyük
bir işdir. Burada bir neçə qüvvələr birləşməlidir”. İttifaq katibi hesab edir
ki, balet janrının inkişafı, populyarlaşması üçün proqram yaradılmalıdır:
"Balet elə sənətdir ki, hər bəstəkar istəyər bu janra müraciət eləsin. Bu
janrda Azərbaycanda çox gözəl nümunələr olub və onlar indiyə qədər səhnədən
düşmür. Əfrasiyab Bədəlbəylinin "Qız qalası”, Qara Qarayevin "Yeddi gözəl”,
"İldırımlı yollarla”, Soltan Hacıbəyovun "Gülşən” baletlərinin adını çəkə bilərəm.
Lakin ardını gətirə bilmirəm. 60-70-ci illərdə birpərdəli baletlər də
yaranmışdı. Məsələn, Fərəc Qarayevin "Qobustan kölgələri”, "Kaleydoskop”, Tofiq
Bakıxanovun "Xəzər balladası”, "Xeyir və Şər” baletləri yazılmışdı. Müasir
dövrümüzdə yeni baletləri az görürük. Bəstəkarlarımız arasında bu janra o qədər
də müraciət edən yoxdur. Əlbəttə, burda müxtəlif səbəblər var. Balet gözəl
janrdır. Özü də xarici ölkələrin müasir musiqisində çox populyardır. Azərbaycan
bəstəkarları bu tilsimi qırmalı, yeni baletlər ortaya qoymalıdırlar. Bu, təkcə
arzu deyil, həm də proqram kimi nəzərdə tutulmalıdır. Balet, opera, simfoniya bəstəkarın
gücünü, qüdrətini göstərən janrlardır. Hər bəstəkar bu janrlara müraciət edib,
uğur qazana bilmir. Bir halda ki, Azərbaycanda saydığım baletlər var, əlbəttə,
yeni nəsil bəstəkarlar da balet haqqında düşünməlidir”.
Balet hər kəs üçün deyil
Bakı Xoreoqrafiya Akademiyasının İnformasiya və
ictimaiyyətlə əlaqələr şöbəsinin müdiri Əbülfəz Babazadə deyir ki, Azərbaycanda balet əsərlərinin az-az
yazılması daha çox baletə olan maraqla bağlıdır: "Yəni balet bir incəsənət növü
kimi hamı üçündür, lakin hər kəs üçün deyil. Ona görə də onun öz tamaşaçısı
vardır. Şərqdə ilk balet Azərbaycanda yaranıb və bu baxımdan bir çox ölkələrə
örnək ola bilərik. Bu gün Bakı Xoreoqrafiya Akademiyası qarşısına mühüm vəzifələr
qoyub. O vəzifələrdən biri də, əlbəttə ki, klassik baletə, onun müxtəlif və
yeni janr və cərəyanlarına olan marağı artırmaqdır. İndi bu sahədə böyük işlər
görülür. Lakin biz bazar iqtisadiyyatı dövründə yaşayırıq. Bu gün bütün münasibətlərdə
qarşılıqlı fayda və səmərə, ən çox da onun maddi tərəfləri öz əksini tapır. Bu
gün belə əsərlər daha çox sifarişlə ərsəyə gəldiyindən, bəstəkar artıq təxmini
bilir ki, yazdığı balet kim tərəfindən və hansı qiymətə alınacaq”.
Müsahibimiz
qeyd etdi ki, bu gün Azərbaycan baleti yeni bir intibah dövrünün sevincini
yaşamaqdadır: "Çünki ölkənin aparıcı səhnələrində həm peşəkar truppa, həm də
şagird və tələbələr tərəfindən balet əsərləri, xoreoqrafiya kompozisiyaları
daha çox nümayiş etdirilir. Bu da daha çox Bakı Xoreoqrafiya Akademiyasının
xüsusi plan üzrə balet və bütövlükdə klassik rəqs ənənələrinin yaşatması,
inkişafı və təbliğ etməsi ilə bağlıdır. Bu fakt əminlik yaradır ki, balet əsərləri
yazan bəstəkarlarımız çoxalacaq və səhnələşdirilməmiş baletlərə tezliklə səhnə
həyatı veriləcəkdir”.
Onlar yeni quruluşda səhnəyə qoyulacaq
Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrının mətbuat
xidmətinin rəhbəri Şükufə Ağamirzəyeva isə bizimlə söhbətində bildirdi ki, teatrda tamaşa
hazırlayarkən heç də balet əsərləri seçməkdə çətinlik çəkmirlər: "Bizə təqdim olunan əsər balet janrının tələblərinə
tam cavab verirsə, onda bu əsər qəbul olunub səhnəyə qoyula bilər. Əsər seçərkən
kifayət qədər Azərbaycan bəstəkarlarından yararlanırıq. İndiyə kimi balet janrında yazılmış xeyli əsərlərimiz
var. Hansı ki, onlar bu gün də dinlənilir və öz aktuallığını qoruyub saxlayıb.
Onların bir hissəsi hal-hazırda repertuarımızda yer alıb. Qeyd edim ki,
zamanında çox gözəl balet tamaşalarımız
da olub ki, vaxtı ilə bizim teatrda oynanılıb və müxtəlif səbəblərdən
repertuardan çıxarılıb. Hazırda Opera və Balet Teatrının rəhbərliyi balet
janrında yazılmış səhnədə olmayan əsərləri yenidən repertuara qaytarmaq istiqamətində
iş aparır. Onlar yeni quruluşda səhnəyə qoyulacaq. Bu baxımdan biz heç də çətinliklərlə
üzləşmirik. Tamaşa qoymaq istəyərkən əsər seçməkdə də çətinlik çəkmirik. Fikrət
Əmirov, Qara Qarayev və başqa bəstəkarların yazdığı kifayət qədər əsərlər var
ki, onlar da yeni quruluşda bərpa olunub səhnəyə qoyulacaq. Yeni əsərlər janrın
tələblərinə cavab verirsə, onlar da gələcəkdə səhnəyə qoyula bilər”.
Balet
janrı Azərbaycanda XX əsrin əvvəllərində yaranıb. Bu janra kifayət qədər maraq
və diqqət də olub. Düzdür, hazırda da Opera və Balet Teatrının tamaşaçısı kifayət qədərdir.
Sadəcə, bu sahədə təbliğata, reklama ciddi ehtiyac var. Bu sənətin inkişaf etməsi
üçün həm balet əsərləri yazan bəstəkarlarımızı qiymətləndirmək, həm də bu əsərlərə
tələbat yaratmaq lazımdır.
Xəyalə Rəis
