Axund Mirzə Əbu Turab kim olub?
Sara xanım
Tağıyeva ilə bir necə dəfə görüşüb, müsahibə götürmüşdüm. Görüşlərimizdən
birində belə demişdi: "Atam şəxsi faytonuna ailə üzvlərindən başqa yalnız Həsən
bəy Zərdabinin və Axund Mirzə Əbu Turabın minməsinə icazə verərdi”. O, Axund
Mirzə Əbu Turab ki, Hacı Zeynalabdin dünyasını dəyişərkən, onun ayaqları
altında basdırılmasını vəsiyyət etmişdi. "Onun ayağının bildiyini mənim başım da bilmir”
demişdi Hacı. Kim idi Axund Mirzə Əbu Turab ki, yalnız Azərbaycanda, Rusiyada
deyil, bütün Avropada iri iqtisadi və ticarət əlaqələrində çox nüfuzlu bir sima
olan, Şərq aləminin ilk mesenatı, adlı-sanlı Hacı Zeynalabdin Tağıyev ona bu
qədər böyük ehtiram göstərmişdir?
Söz əhli, istedadlı publisist idi
Bəzi mənbələrdə
Axund Mirzə Turab Axundzadə, bəzilərində isə Axund Mirzə Əbu Turab kimi qeyd
olunan şəxs Azərbaycan tarixində dərin hörmət və rəğbət bəslənən böyük din
xadimi olub. O, 1817-ci ildə Bakının Əmircan kəndində (bəzi mənbələrdə İçəri
Şəhər yazılır) anadan olub. Tədqiqatlardan belə aydın olur ki, onun əsl adı
məlum deyil. Əbu Turab adını ona Ərəbistanda təhsil alarkən veriblər. Əbu Turab
ilk təhsilini o zaman Bakının ən məşhur mədrəsəsi olan Mirzə Həsib Qüdsinin
mədrəsəsində alıb. Mirzə Həsib Qüdsi həm də "Füyuzat”ın yazarlarından biri
olub. Sonra təhsilini Mədinədə davam etdirən Əbu Turab burada yalnız dini
təhsil almaqla kifayətlənmir. O, ərəb, fars dilləri ilə yanaşı, Şərq
ədəbiyyatını, mədəniyyətini də mükəmməl öyrənir. Dövrünün "din xadim”lərindən
fərqli olaraq Axund Mirzə adı da ona boşuna verilməmişdir. Axund Mirzə Əbu
Turab əksər dindaşlarından fərqli olaraq elmə, təhsilə, mədəniyyətə çox böyük
önəm verirdi. O, illərdə Bakıda baş verən bütün ictimai, mədəni hadisələrdə
yaxından iştirak edən ilahiyyat elminin ən görkəmli nümayəndəsi hesab olunan
Əbu Turab həm də qələm, söz əhli, istedadlı publisist idi. 1914-cü ildə Orucov
qardaşlarının nəşriyyatında Axund Mirzə Əbu Turabın "İslamın təfriqəsi
səbəbləri” adlı kitabı nəşr edilib. Müəllif əsərində islamiyyət içərisindəki
təfriqənin əsas səbəblərini geniş izah edib.Yalnız bir faktı qeyd edim
ki, 1906-cı ildə "Həyat” qəzetində çap etdirdiyi "Bizə hansı elmlər lazımdır?”
sərlövhəli məqaləsi uzun illər mətbuatda, cəmiyyətdə müzakirə və mübahisələrə
səbəb oldu. Həsən bəy Zərdabi, Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağaoğlu, Mirzə
Cəlil, Məhəmməd Hadi Ömər Faiq Əfəndi, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Nəcəf bəy
Vəzirov və dövrünün daha bir necə publisisti bu müzakirələrdə yaxından iştirak
etmiş, öz fikir və mülahizələrini bildirmişlər. Yazarların bir qismi yalnız
dini, bir qismi isə dünyəvi elmlərin öyrənilməsini təklif edirdilər. Bəziləri
də haqlı olaraq həm dini, həm də dünyəvi elmlərin öyrənilməsinin çox böyük
fayda verəcəyini söyləyirdilər.
Elmin, maarifin dostu, mövhumatın qatı düşməni
Bütün elmlərin
öyrənilməsinin vacibliyini irəli sürən Axund Mirzə Əbu Turabın əsas məqsədi və
məramı hər şeydən əvvəl insanın daxili aləmini zənginləşdirmək idi. Nə qədər
gözəl və ali bir istək. "Alim olmaq asandır, insan olmaq çətin” kəlamı boşuna
deyilməyib ki. İnsanın daxili aləminin paklığını, təmizliyini və
zənginləşməsini lazım bilən Axund Mirzə Əbu Turab "daxili aləmi
zənginləşdirmədən təbii elmlərin öyrənilməsi fayda verməz” deməkdə haqlı idi.
Bu böyük alimin fikrincə, insanı tərbiyələndirmək üçün birinci növbədə
ilahiyyata yiyələnmək vacibdir. Elə bu məqsədlə də "Bizə hansı elmlər
lazımdır?” sərlövhəli məqaləsində yazırdı: "Hikməti təbiini bilməklə insan
olmaq olmaz. Hikməti ilahi ilə kamil olmaq insanı insan edər”. Təəssüflər ki,
Axundun bu gözəl və qiymətli fikirləri o zaman əksər qələmdaşlarımız tərəfindən
yanlış anlanıldı. Bəziləri onu dünyəvi elmləri inkar etməkdə təqsirləndirərək,
yalnız dini elmlərə rəvac verməkdə ittiham edirdilər. Böyük mərifəti və
xeyirxahlığı ilə hamının hörmətini qazanan” Axund Mirzə Əbu Turab bütün ömrünü
islamda təfriqə salanlarla mübarizəyə həsr etdi. Ona görə də çıxışlarında hər
zaman sünni-şiəçiliyin əleyhinə idi. Odur ki, əksər tədqiqatçılar onu "elmin,
maarifin dostu, mövhumatın qatı düşməni” adlandırırdılar. Yazıçı Qılman İlkin
bu haqda belə yazırdı: "Şəbeh çıxarmaq, baş yarmaq, zəncir vurmaq, şaxsey-vaxsey
kimi dini adətlərə qarşı çıxaraq, müsəlmanları islamiyyətə dəxli olmayan belə
zərərli adətlərdən çəkinməyə çağırırdı. Həm minbərdən, həm də mətbuat
səhifələrindən”. Axun Mirzə Əbu Turab dindaşlarına üzünü tutaraq deyirdi: "Müqəddəs
Peyğəmbərimiz buyururdu: "Allahın etibar edib tapşırdığı böyük vəzifəni insanın
ruhuna ağıl-kamalla, dürüstlüklə pərvəriş vermək vəzifəsini ləyaqətlə yerinə
yetirmək üçün ən əvvəl gərək sizin özünüz izzət və şərəf sahibi olasınız”.
Belə insanları bugünkü gəncliyimizə yetərincə tanıda bilmişik?
H.Z.Tağıyev
1898-1901-ci illər ərzində 300 min manat vəsait sərf edərək Bakıda ilk qız
məktəbi tikdirir. 1901-ci ildə fəaliyyətə başlayan məktəbin rəsmi adı
"Bakı-Aleksandrinskaya Rus-Müsəlman Qadın məktəbi” adlandırılsa da, xalq
arasında "Tağıyevin qız məktəbi” kimi tanındı. Məktəb hazır olanda mövhumatçı
Bakı varlıları öz qızlarını məktəbə göndərməkdən imtina edirlər. Guya qızın
təhsil alması islamiyyətdə günah hesab olunur. Bu vaxt Hacının köməyinə ilk
gələn yaxın dostu Axund Mirzə Əbu Turab oldu. O, öz qızını Tağıyevin qız
məktəbinə qoymaqla yenə də bəzi "dindaş”larının əleyhinə çıxdı. Mirzə Turabın
yerişinin də, danışığının da mütləq bir məna kəsb etdiyini hamı yaxşı bilirdi.
Odur ki, "dindaş”larının çoxları bunu qəzəblə qarşıladı. Əgər Axund Mirzə Əbu
Turab qızını məktəbə göndərmişsə, deməli, hər kəs qızının oxumasını rəva
biləcək. Bu, onun düşmənlərini daha da qəzəbləndirdi. Çünki o zaman müsəlman
aləmində ən nüfuzlu sinif və təbəqə ruhanilər idi. Onlar insanları hara
istəsələr ora da yönəldə bilirdilər.
Qılman İlkin yazırdı: "Hacı Zeynalabdinin
Axund Mirzə Əbu Turab və Həsən bəy Zərdabiyə xüsusi ixlası vardı. Hər ikisini
tez-tez evinə qonaq dəvət edər və çox böyük hörmət-izzətlə qarşılardı ”.
Beləliklə, Həsən bəy tez-tez Axund Mirzə Əbu Turabla görüşər, ondan nüfuzlu din
xadimlərinin xeyriyyə işlərinə yardımçı olmasını xahiş edərdi. "Sizin səsinizə
səs verənlər mütləq tapılacaq, zaman keçdikcə onların sayı artacaq. Sadəcə, siz
bu işdə usanmayın. Bunun zamana ehtiyacı var” deyə hər dəfə Həsən bəyi
ruhlandıran Axund Mirzə yanılmamışdır. Bu xeyirxah missiyanı həyata keçirməkdə
Hacı Zeynalabdin hər vasitə ilə ona dəstək oldu. Bu haqda yazıçı-publisist Sona
xanım Vəliyevanın "İşığa gedən yol” adlı romanında geniş məlumat verilib.
Filosof təbiətli, tərəqqipərvər Axund Mirzə Əbu Turab 1910-cu ildə 93 yaşında
dünyasını dəyişir. Onu Mərdəkandakı "Pirhəsən” pirində dəfn edirlər. 1924-cü il
sentyabrın 1-də vəfat edən H.Z.Tağıyevi də vəsiyyətinə əsasən Axund Mirzə Əbu
Turabın ayağı altında dəfn edirlər. Deyilənə görə, bu vəsiyyətin tarixçəsi var. Bir gün Hacı Zeynalabdin Axund
Mirzə Əbu Turabla dini mövzuda söhbət edirmiş. Axund Mirzə Əbu Turab Hacıya
deyib "Allah hər şeyə qadirdir. İstəsə sənin bu varidatını bir anın içində
əlindən ala bilər”. Həmin an Axundun bu sözlərini Hacı o qədər də inandırıcı
qəbul etmir. Bu söhbətdən cəmi on il sonra, 1920-ci ilin aprel işğalında
bolşeviklər Hacının bütün varidatını əlindən alarkən Hacı Axundun sözlərini
xatırlayır və deyir: "Onun ayağının bildiyini mənim başım da bilmir”. Sonda bir
sual vermək yerinə düşər: "Dövrünün qabaqcıl maarifpərvər ruhaniləri,
üləmaları, böyük dini, elmi təfəkkürü, ensiklopedik zəkası, hadisələrə
universal yanaşma səriştəsi, işıqlı düşüncələri, milli dəyərlərə etibarlı
münasibəti olan belə insanları bugünkü gəncliyimizə yetərincə tanıda bilmişik?”
Qərənfil Dünyaminqızı,
Əməkdar jurnalist