Gizli yolun sonu: donuz xaşı və erməni etirafı
Uzun illər tariximizə, tarixin yaddaşı olan
toponimlərimizə (yer adlarımıza) biganəliyimizdən hiyləgər qonşularımız öz
çirkin məqsədləri üçün çox məharətlə istifadə ediblər. Hələ sovet dönəmində
alban məbədlərimizi erməniləşdiriblər, göz yummuşuq, neçə-neçə yer adlarımızı dəyişdiriblər,
dinməmişik. Gələcək işğalçı niyyətlərini həyata keçirmək üçün gizlin-gizlin
hazırlaşıblar, əhəmiyyət verməmişik...
İllər öncə Qarabağda - Tərtər çayının sol sahilində,
Keçəldağın ətəklərində geoloji-axtarış işləri aparırdıq. Tonaşen kəndində dəstəmiz
üçün baza olaraq bir ev kirayələmişdik. Tonaşen – meşənin içində, dərə-təpəlikdə
salınmış kiçik bir kənddir. Vaxtılə bizim geoloqlar burada barit yatağı aşkar
edib, geoloji-kəşfiyyat işləri aparmış və yatağın ehtiyatlarını hesablamışlar.
Barit - ağ rəngli mineraldır, neft sənayesində quyuqazma işlərində
ağırlaşdırıcı maddə kimi istifadə edilir. Kəndin içində, maşın yolunun üst tərəfindəki
yamacda uzunluğu 20, qalınlığı bir metrə yaxın çox gözəl bir barit damarı, adi
insana heç nə deməsə də, geoloqa gəl-gəl deyirdi. Amma bizim məqsədimiz barit
yox, mis, qızıl və digər metal yataqları axtarmaq idi. Bu səbəbdən iş planına
uyğun olaraq, kəndin qərbində, Torağayçayın sol sahilində kiçik bir dərədəki
süxurlara da baxmaq lazım idi. Geoloji xəritəyə görə həmin yerdə mis filizləşməsi
üçün əhəmiyyətli olan intruziv (dərin maqmatik) süxurların çıxışları
olmalıydı.
Axşamdan gedəcəyimiz yeri və marşrutu dəqiqləşdirdik.
1:25000 miqyaslı topoqrafik xəritədə həmin yerə qədər maşın yolu işarəsi vardı.
Səhər tezdən QAZ-66 markalı yük maşını ilə ora yollandıq. Yol əvvəl Tərtər,
sonra isə Torağayçayın sol sahili boyu gedirdi. Yolun alt tərəfi uçurum, üst tərəfi dik yamac və hər iki tərəfi də sıx meşəlik
idi, həm də əyri-üyrü olduğundan uzaqları görmək mümkün olmurdu. Adam qəribə
hisslər keçirirdi, sanki sonu görünməyən dolanbac və dar yaşıl dəhlizlə
gedirdik. Yol torpaq (qrunt) olsa da yaxşı qalmışdı, elə bir maneəyə rast gəlmədən
irəliləyirdik. Yolboyu arabir bizim üçün ciddi əhəmiyyət kəsb etməyən Yura
yaşlı vulkanik süxurların çıxışları müşahidə edilirdi.
Xeyli getməyimizə
baxmayaraq, yolun sonu görünmürdü. Məni maraq götürmüşdü: bu nə yoldur, nə üçün
çəkiblər, hara gedir və s. bu kimi suallar başımda dolaşırdı. Xəritədə bu tərəflərdə
heç bir yaşayış məskəni qeyd edilmirdi, yalnız bir kilsə işarəsi vardı. Həqiqətən,
bir qədər getdikdən sonra yoldan azacıq aralıda, nisbətən düzəngah yerdə,
daşları qaralmış qədim bir kilsə göründü. Yəqin ki, alban kilsəsi idi, çoxdan fəaliyyətsiz
olduğundan ətraflarını meşə ağacları basmışdı. Kilsənin yaxınlığında, doğrudan
da, bizim üçün maraqlı olan intruziv süxurların çıxışları vardı, onlardan
analiz üçün nümunələr götürdük. Amma hər tərəf torpaq qatı və meşə ilə örtülü
olduğundan intruziv və vulkanik süxurların təmaslarını müşahidə etmək mümkün
olmadı.
Qəribə idi, kilsədən sonra da bu keyfiyyətli və
eyni zamanda, müəmmalı yol davam edirdi. Demək, yol yalnız kilsəyə getmək üçün
çəkilməyib. Yolun uzanmağı marağımı bir qədər də artırdı: görəsən bu yol hara qədər
gedir? Ehtimal etmək olardı ki, yolu nə vaxtsa buralarda işləyən geoloqlar çəkib.
Doğrudan da, Böyük və Kiçik Qafqaz dağlarında keçilməz dağ kəndlərimizin bir
çoxuna avtomobil yolunu məhz oralarda geoloji-kəşfiyyat işləri aparmış
geoloqlarımız çəkiblər. Məsələn, Daşkəsən rayonunda Təzəkənddən Qaşqaçay
yaylağına maşın yolunu 1985-ci ildə bizim dəstənin maliyyəsi hesabına rəisimiz
Rəfail Ələsgərov (Allah ona rəhmət eləsin!) çəkdirmişdi. Məqsəd, Qoşqarçay
mis-porfir yatağında buruq-qazm işləri aparmaq üçün, ağır texnikanın ora gəlməsini
təmin etmək idi... Nə isə, bu ehtimalın doğru olması inandırıcı görünmürdü,
çünki bu tərəflərin geoloji xəritəsində, nəinki hər hansı yataq, heç onun təzahürü
belə qeyd olunmamışdı. Yəni, geoloqların bura yol çəkməsi üçün elə bir ciddi əsas
yox idi. Elə isə, nə məqsədlə çəkmişdilər bu xəlvət yolu?
Dəstəmiz sürücü ilə birlikdə 7 nəfərdən ibarət idi.
Təmas süxurlarını axtarıb tapmaq üçün bir qədər də irəli getməyə qərar verdik.
Razılaşdıq ki, sürücü, Cəmşid və Afəs maşının yanında qalsın, dördümüz isə
qabağa gedək. Ətraflara baxa-baxa xeyli irəlilədik, lakin köklü (ana) süxurlar
qalın torpaq qatı ilə örtülü olduğundan maraqlı bir çıxış görə bilmədik və
uşaqlar geri qayıtmağımızı məsləhət bildilər. Mən razılaşmadım: təmas
süxurlarını görmək və yolun haraya qədər getməyini bilmək ümidi ilə axtarışı
davam etdirməyə qərar verdim. Allahverdi və İsmayıl geri döndülər. Malik isə mənimlə
getmək istədiyini bildirdi (Malik Məmmədov tələbə yoldaşımdı, hazırda "AzərQold”
şirkətində işləyir). İkimiz yol boyu rast gəldiyimiz süxurları çəkiclə sındırıb
baxa-baxa xeyli irəlilədik və qəti əmin oldum ki, buradan o yana intruziv və
vulkanik süxurların təması ola bilməz. Deməli, geri qayıtmaq lazımdır, amma
yolun hara getməsini bilmək marağı məni maqnit kimi özünə çəkirdi. Dayandıq,
dinşədik, ətraf tam sakitlik idi, arabir quşların səsi və dərənin dibindən zəif
su şırılltısı eşidilirdi. Olduğumuz yeri dəqiq müəyyən etmək üçün xəritəyə
baxdım. Maşından xeyli aralanmışdıq, artıq qərar vermək lazım idi: irəli,
yoxsa, geri? Bu barədə Malikin fikrini öyrənmək məqsədilə:
-
Hə,
nə deyirsən, irəli gedək, yoxsa, qayıdaq?- deyə ondan soruşdum.
-
İrəlidə
nə var ki?
-
Bilmirəm,
elə mən də onun üçün deyirəm də, gedək görək nə var, bu yol hara gedir.
-
Özün
bil, gedirsən gedək, amma günorta olub, yemək vaxtıdır, bizim isə yeməyə heç nəyimiz
yoxdur. Məncə, qayıtsaq yaxşıdır.
Malik tərəddüd
etsə də, mən getməkdə israrlı idim. Artıq məni ərazinin geologiyasından çox,
yolun sonu maraqlandırırdı.
-
Yaxşı,
istəyirsən sən qayıt, mən bir az gedib geri dönəcəm. Xəritəyə görə yol qabaqda
sona çatmalıdır.
-
Onda
birlikdə gedək, amma tez qayıdaq, - deyə Malik könülsüz dilləndi.
-
Hə,
tez qayıdarıq, yəqin ki, uşaqlar da nigarandırlar, - deyərək razılaşdım.
Nəhayət,
yol meşənin içində, nisbətən düzənlik bir yerdə görünməz oldu, itdi. Ətraf əsasən
iri fıstıq, vələs və palıd ağaclarından ibarət sıx meşəlik idi. Fikirləşdim ki,
yolu yəqin odun qırmaq üçün çəkiblər. Doğrusu, bu versiyaya da inanmaq olmurdu,
çünki yol asfalt olmasa da, mükəmməl idi, heç mənim əvvəllər gördüyüm dağ-meşə
yollarına oxşamırdı, hətta bəzi yerlərdə kənarları bərkidilmişdi. Bir az da irəli
getdik və qəfil xorultu səsi bizi diksindirdi. Baxıb görürük ki, qabaqda,
ağacların dibində bir sürü donuz eşələnir. Düzü, əvvəl qorxduq, elə bildik, çöl
donuzlarıdır. Özünümüdafiə instinkti ilə tez çəkiclərimizi çiynimizə qaldırıb
hazır vəziyyət aldıq. Sonra diqqətlə baxdıq və onların ev donuzları olduğunu
anladıq. Donuzlar heç bizə fikir vermədən başlarını aşağı salıb fıstıq, palıd
qozaları tapıb yeyirdilər. Adamın ağlına gəlməzdi ki, əldən-ayaqdan uzaq bir
yerdə, meşənin ortasında ev donuzlarına rast gələsən. Deməli, burada kimsə olmalı
idi, yoxsa, bu qədər donuz sahibsiz ola bilməzdi. Bir qədər də irəlilədik.
Artıq aclıq və susuzluq ozünü büruzə verirdi. Dünyanın sonunu xatırladan bu xəlvət
guşədə kiməsə rast gəlmək möcüzə olardı. Bir neçə metr də qabağa getdik və irəlidə
bir koma göründü. Komaya 25-30 metr qalmış dayanıb ucadan səsləndik:
-
Burda
kimsə var?
Cavab gəlmədi.
Komaya bir az yaxınlaşıb yenidən səsləndik. Komadan bir kişi çıxdı, anlaqsız
kimi komanın ağzında durub bizi qəribə, bir az da narazı nəzərlərlə seyr etməyə
başladı. Deyəsən, gözlərinə inanmırdı, gördüyünün yuxu və ya gerçək olduğunu
ayırd etməyə çalışırdı.
-
A
kişi, bu donuzlar sənindir? – deyə ucadan soruşdum. O, sanki yuxudan ayıldı,
cavab verməyərək asta-asta bizə sarı gəldi, yaxınlaşıb çiynimizdə tutduğumuz çəkicləri
ehmalca aşağı saldı. Hiss elədik ki, o da bizim qəfil gəlişimizdən bərk qorxub.
Qarşılıqlı qısa sorğu-sualdan belə məlum oldu ki, o, Qrişa adında yaşlı bir ermənidir,
burada kolxozun donuzlarını saxlayır. Malik qarabağlı olduğundan ermənilərlə
danışmaq təcrübəsi vardı:
-
Axpercan,
yeməyə nəyin var, yaman acmışıq,- deyə ondan soruşdu.
-
Nə,
yemax?- Qrişa sanki ağır eşidirmiş kimi dilləndi. Görünür belə bir sualla ona
müraciət etməyimizi heç gözləmirdi.
-
Hə, deyirəm yeməyə bir şey var?- Malik sualını
hündürdən təkrarladı.
-
Ara,
gedax, baxax görax, nə taparıx,- deyə o bizi komasına dəvət etdi.
Koma nə koma, Rabinzon Kruzonun koması bunun
yanında oliqarx villası idi. Dar, üçbucaq şəkilli komaya güclə yerləşdik.
Komada hər şey – masa, oturacaq, çarpayı və s. yonulmamış meşə ağaclarından düzəldilmiş,
komanın üstü isə yaş yarpaqlı budaqlarla örtülmüşdü. Kişi tavandan asılmış
torbadan çörək və yaşıl sarımsaq çıxarıb masaya qoydu və - ha, durmayın,
yeyin,- dedi. Yenicə çörəklə sarımsağı yeməyə başlamışdıq ki, Qrişa nə fikir elədisə,
əyilib künc tərəfdən yekə bir qazanı götürüb qoydu masanın üstünə və:
-
Bilirəm,
siz musurmanlar bunu yemirsiniz, amma başqa bir şey yoxdur, - deyib qazanın
qapağını götürdü.
Gözlərim
bərəldi, az qaldı huşumu itirəm. Maliklə bir-birimizə baxdıq. Qazanın içində
bişmiş yekə bir donuz başı vardı, qulaqları da üstündə. Yemək adına ömrümdə belə
müdhiş bir mənzərə görməmişdim. Malik donuz xaşını göstərib:
-
Bu
nədi bizə verirsən, başqa bir şey yoxdur?
-
Ara
dedim, axı, başqa heç nə yoxdur. Görürəm acsınız, yiyacaxsınız, qorxmayın,
yiyın, heç zad olmaz.
Maliki
bilmirəm, kolbasanı nəzərə almasaq, mən ömrümdə donuz əti yeməmişdim. Təbii ki,
bu, müsəlmanlığa sədaqətdən deyil, ənənədən gəlirdi, ehtiyac duymamışdım. Bir
müddət nə edəcəyimizi bilmədən qazana baxa-baxa qaldıq. Malik onların xasiyyətlərinə
deyəsən yaxşı bələd idi:
-
Axper,
sən ehtiyatlı adama oxşayırsan, bir bax gör başqa nə var?- deyə bir daha
soruşdu. Axper də yenə bir söz demədi, əyilib arxadan bir litrlik dolu şüşə və
3 stəkan çıxarıb masanın üstünə qoydu:
-
Ha,
bu da tut arağı, özüm çəkmişəm,- deyib stəkanları ortasına qədər doldurdu və, -
için, sonra baxarıq,- dedi.
Bir-iki
loxma sarımsaqla çörək yemişdik, mədəmizin şirə ifrazı daha da artmışdı. Ət yemək
istəsək də, donuzun qulaqları iştahımı qaçırdırdı. Stəkanları boşaltdıq, tut
arağı boğazımızı yandıra-yandıra mədəmizə gedib çatdı və bizə dəli bir iştah gətirdi.
Mən tərəddüd içində qalmışdım və baxdım ki, Malik donuz başının boyun hissəsindəki
ətlərdən bıçaqla kəsib xırda-xırda yeyir. Daha bir badədən sonra - "Allah
günahımdan keçsin”- deyərək mən də cib bıçağımı çıxarıb boyun ətlərindən kəsib
yeməyə başladım. Yedik doyduq, vəziyyət düzələndən sonra ermənidən soruşuram
ki, "sən hansı kənddənsən?”. Dedi ki, "Həsənrizdən”.
-
O
nə kənddir elə?- təəccüblə soruşuram.
-
Aterkin
əvvəlki adıdır,- deyir.
-
Həsənriz
nə deməkdir?
-
Deyirlər,
bu kəndi Həsən və Rza adlı iki qardaş salıb, ona görə də adı Həsənriz qalıb. Kənddə
yaşlı adamlar belə deyirlər.
-
Bəs,
o qardaşlar kim idi?
-
Onlar
musurman idilər, sonra bizim babalar İrandan gəldilər və bu kəndin bir
qırağında yerləşdilər.
-
İndi
necə, kənddə müsəlman var?
-
Yox.
Onlar sonra yavaş-yavaş başqa kəndlərə köçdülər.
Bax, belə-belə
işlər! Aterk kəndində yaşayan erməni kəndə Həsənriz deyir, biz isə Aterk.
Əslində, Qafqazın 1903-cü il tarixli xəritəsində bu kənd elə Həsənriz kimi
yazılmışdı, lakin Sovet dönəmindəki bütün xəritələrdə nədənsə Həsənriz dönüb
olmuşdu Aterk. Hətta, yadımdadır o kənddən Bakıya birbaşa avtobus işləyirdi,
qabağında da iri hərflərlə yazılmışdı: Aterk-Bakı. Düzdür, müstəqillik dövrü xəritələrində
həmin kəndin adı artıq Həsənriz kimi qeyd edilsə də, ermənilər onu Aterk
yazmaqda davam edirlər.
Görünür,
toponimlərimizin taleyinə, tariximizə illərcə biganə olmuşuq, düşmən də bundan
xaincəsinə bəhrələnib. Ermənilər, nəinki Ermənistan ərazisində, hətta
Qarabağda öz çirkin işlərini indi də
davam etdirirlər. AMEA-nın akad.
H.Əliyev adına Coğrafiya İnstitutunun əməkdaşları son 25 ildə Qarabağ ərazisində
təxminən 280 toponimin dəyişdirildiyini bildirirlər.
Bəli, bu
yol əhvalatı düz 40 il bundan əvvəl Qarabağda baş vermişdi. İndiki rakursdan
baxanda o vaxt fikir vermədiyimiz üç məqam diqqət çəkir:
Birincisi,
"o xəlvəti yolu kimlər və nə məqsədlə çəkmişdi” sualı mənə tam aydın olmasa da,
indi fikirləşirəm ki, biz fil qulağında yatanda ermənilər o gizlin yoldan öz gələcək
məkrli planlarını həyata keçirmək üçün istifadə edirdilər. Bəlkə də oralarda məxfi
ideoloji və diversiya məqsədli təlim-məşq toplantıları keçirirdilər.
İkincisi,
məlum oldu ki, ermənilərin Aterk adlandırdığı böyük bir kəndi vaxtı ilə azərbaycanlı
Həsən və Rza adlı iki qardaş salıb və uzun müddət onların adı ilə Həsənriz
adlanıbdır. Sonralar Qarabağdakı digər coğrafi adlarımız kimi onun da adı erməniləşdirilərək
dəyişdirilib. Amma "Azərbaycan toponimləri” adlı sanballı ensiklopedik lüğətdə,
nədənsə "Həsənriz” sözünü Həsən və Rza ilə deyil, Xaçen knyazı Həsən Cəlalın
adı ilə əlaqələndiriblər.
Və
ücüncüsü, yalançı erməni tarixçilərindən fərqli olaraq, erməni kəndlisi səmimiyyətlə
etiraf etdi ki, həmin kəndə onun babaları vaxtılə İrandan gəlmişlər və sonra da
yerli azərbaycanlı əhalini yavaş-yavaş sıxışdırıb o kənddən çıxarmışlar. Bu da
ermənilərin Qarabağa sonradan gəlməsinin və erməni şovnizminin bariz nümunəsi!
Göründüyü
kimi, nankor qonşularımız tariximizi silmək, onu təhrif etmək üçün uzun illər
gizlin-gizlin, oğrun-oğrun fəaliyyət göstəriblər.
Beləcə,
xain qonşularımız ciddi-cəhdlə tariximizi saxtalaşdırmaqla məşğul olanda biz:
-"Qalada yatmış idim, top atdılar oyanmadım” - xalq mahnısı oxuyurduq. Düzdür,
son 30 ildə az-çox oyanmışıq, amma yuxudan tam ayılmamışıq, yarımyuxuluyuq. Mənfur
düşmənlə mübarizə etmək, ona qalib gəlmək və torpaqlarımızı işğaldan azad etmək
üçün tam oyanmalıyıq. Tam oyanmaq, yəni ayılmaq arzusu ilə, cənablar!
Rəşid Fətəliyev