45 ildir “Həyat bizi sınayır” - Fotolar
Təsəvvür edin ki, səmada ağ-qara buludlar, uzaqda isə
kələ-kötür təpələr və taxıl zəmiləri görünür. Bir nəfər təpəliklə kiçik kənd
qəbiristanlığına tərəf gedir. O, başdaşları arasında oturmuş qardaşına
yaxınlaşır. Qəm-qüssəyə batan kiçik qardaş ayağa qalxıb soruşur: "İndi biz
neyləyəcəyik?”
Haqqında
danışdığım bu əhvalat "Həyat bizi sınayır” bədii filmindəndir. Ekranda filmin
adı, rejissor Ş.Mahmudbəyovun, sseanristlərdən V.Babanlının, Mixail Papavanın,
operator A.Nərimanbəyovun, aktyorların soyadları hələ ki, görünmür. Amma biz
artıq düşünməyə başlayırıq: indicə anasını itirmiş oğlanın həyatı necə olacaq?
Həmin vaxt qəbiristanlıqda böyük qardaş Ömər Rəşidə təsəlliverici sözlər deyir:
"Ağlama, dünyanın işi belədir. Gedərsən Bakıya, oxuyarsan. Görürsən,
varımız-yoxumuz burdadır, xeyir-bərəkət də”.
Film yazıçı Vidadi Babanlının
eyniadlı povesti əsasında ekranlaşdırılmışdır. Filmdə baş verən hadisələri
izləyəndə süjetin sadə olduğunu düşünürsən. Lakin bu, zahirən belə görünür.
Filmin ideyasında dərin sosial problem durur: fəhlə adamın formalaşması! Bu
aktual və müasir problemdir. Problemin həlli yollarını müəlliflər Rəşidin
taleyi vasitəsilə açıb göstərirlər. Rəşid təhsil almaq üçün Bakıya gəlib
qardaşı Məsinin evinə düşür. Lakin bu evdə onu heç kəs gözləmir. Məsinin arvadı
rolunda aktrisa Amalya Pənahova çəkilmişdir. Münəvvər epizodik də olsa,
xarakterik bir roldur. Aktrisanın yaratdığı Münəvvər tamaşaçıların diqqətini
cəlb edir, yadda qalır. Münəvvər - A.Pənahova təkəbbürlü, iddialı qadındır.
Rəşidin kənddən köçüb qardaşı evində məskunlaşmasına imkan vermir. Münəvvər
qından çıxıb qınını bəyənməyənlərdəndir. Şəhər mühiti onun başını elə
gicəlləndirib ki, o, kənddən gələn qaynının onlarda qalacağını eşidəndə əsəbiləşir. Yazıq oğlan
evdən çıxıb gedir.
Məsi
– E.Zeynalov ilk baxışda ailə başçısı təsiri bağışlayır. Lakin o, ağzını açıb
danışanda, "Yaxşı, bir məni başa sal görüm kimə arxayın olub gəlibsən, kimə?”
deyəndə aydın olur ki, Məsi arvadının sözü ilə oturub durur, qardaşının onun
yanında qalmasına laqeydlik göstərir.
Aktyor
Eldəniz Zeynalov ailədə bütün məsələlərin həllini arvadının öhdəsinə buraxan,
özü də qadından asılı vəziyyətə düşən, el arasında "arvadağız” adlandırılan
kişi tipi yaratmağa müvəffəq olmuşdur.
Beləliklə
də, qaynar şəhər həyatına hələ alışmamış Rəşid əzizlərindən, doğma qardaşından
kömək gözlədiyi halda, rədd cavabı alır. Gənc Sumqayıtda, boru prokat zavodunda
işə girir, burada özünə dostlar tapır. Uzaq kənddən gəlmiş oğlanın taleyinə
biganə qalmayan insanlar ona kömək əlini uzadırlar.
Rejissor
Şamil Mahmudbəyov istər bu, istərsə də digər filmlərində insan faktorunu, insan
münasibətlərini ön plana çıxarmağa çalışmışdır.
"Həyat
bizi sınayır” filmi Sumqayıt şəhərinin əməkçi insanları, xüsusilə gənclər
haqqındadır. Burada süjet xətti bir neçə hissəyə ayrılır: 1) Kənddən şəhərə
gəlib buranın ab-havasına, həyat tərzinə öyrəşmək istəyən cavan oğlan. 2) Sonra
bu oğlan şəhərdə insan münasibətləri ilə qarşılaşır. Doğma qardaşı xudbin və
hikkəli arvadının təkidi ilə kiçik qardaşından üz döndərir. Bu zaman yaxın
qohuma ümidlərin qırılması baş verir. 3) Daha sonra bir zavodda çalışan
insanların dostluq və qardaşlıq münasibətlərini görürük.
Rəşid
Bakıya tək yox, həmkəndlisi Fərəclə gəlmişdi. Fərəc Sumqayıtda boru prokatı zavodunda
işləyir. Rəşidi də bu zavodda işləməyə o həvəsləndirir. Onların hər ikisi
həmyaşıddır.
Filmdə
Rəşid rolunda o vaxtlar heç kəsin tanımadığı Fikrət Quliyev, onun dostu Fərəc
rolunda isə aktyor Ömür Nağıyev çəkilmişlər. Onların hər ikisi özlərini oynayırlar.
Bu işdə rejissorun xidməti böyükdür. O, gənc ifaçılarda ən gözəl keyfiyyətlərin
üzə çıxarılmasında xeyli zəhmət çəkməli olmuşdur.
Fəhlələrin
əlləri ilə yaradılmış gözəl Sumqayıt şəhəri. Ağzından od püskürən zavod
sexləri, zavod yataqxanası, fəhlə klubu – biz Rəşidlə hara getsək, hər şeyə
onun gözləri ilə baxırıq. Məhz bu filmdə operator Arif Nərimanbəyovun
kinokamerası təəccübdən gözləri geniş açılmış uşağa bənzəyir.
Belə
bir duyğu ilə biz ekranda baş verən hadisələri, fəhlə Rəşidin yeni həyat səhnələrini
izləyirik. Belə bir hisslə Rəşidi əhatə edən yeni adamlarla tanış oluruq.
Şahmar Ələkbərov briqadir Arifin
xarakterini parlaq və qabarıq şəkildə açır, bir qədər sərt. Açıq danışan Arif
bəzən xeyirxah və yumşaq təbiətli olur.
Filmdə
Sadıq dayı obrazı xüsusilə diqqəti cəlb edir. Bu rolu aktyor Həsən Qara
oynayır. Sadıq dayı dünya görmüş kişidir. O, təqaüdə çıxsa da, elə bir gün
yoxdur ki, zavoda gəlməsin, iş yoldaşları ilə görüşməsin. O, Rəşidə sexləri,
maşınları, mexanizmləri fərəh hissi ilə göstərir. Bəlkə məhz bu zavodun
sahələrini gəzmək gəncin həyatı üçün həlledici əhəmiyyət kəsb edir. Burada
həmin saatlarda fəhlə adamın əməyinə dərin hörmət hissi yaranır.Film bu
xeyirxah hissləri tamaşaçılarda da doğurur.
Sadıq
dayının həyatı çətinliklərdən, Böyük Vətən Müharibəsinin alovlarından keçsə də,
o, adamlara qarşı kobudlaşmayıb, özü də ruhdan düşməyib. Avaraçılıq edən, işdən
yayınan Şumalı (akt. Ə.Rzayev) briqada kollektivdən qovmağa qərar verərkən, həmin epizodda Sadıq dayının oğlana necə mərhəmət
göstərdiyinin şahidi oluruq. Arif deyəndə ki, belələri ilə başqa cürə rəftar
etmək olmaz, Sadıq dayı onunla razılaşmır. Lakin həyat Arifin haqlı olduğunu
sübut edir.
Təəssüf
ki, Rəşid bu kollektiv qərarın iştirakçısı olmur. Çünki o, başqa sexdə,
qəlibçilərin sexində işləyir. Arifin briqadası ilə onu yalnız "yataqxanadakı
yer” – Arif və onun briqada üzvlərinin yaşadığı otaq bağlayır. Nəhayət filmin
sonunda gec də olsa Rəşid Arifin briqadasına köçürülür. Bununla da müəlliflər
demək istəyirlər ki, gəncin peşəkarlığı artmış, o, zavodun əsas sexində
işləməyə başlamışdır. Amma bunun ardınca sexdə qəza baş verir. Bunun səbəbkarı
Rəşid olur. Bunu necə izah etmək olar? Bir tərəfdə peşəkarlığın yüksəlməsi,
digər tərəfdən qəzanın törədilməsi.
Müəlliflər
bu qəzanı ona görə göstərirlər ki, tamaşaçılar dar günündə də, xoş günündə də
Rəşidin yanında dostlarının olduğunu görə bilsinlər. Lakin o, zavodda işləsə
də, fəhləlik etsə də, filmin əvvəlində gördüyümüz sadəlövh, qəmgin baxışlı
kəndli balası olaraq qalır. Bu, heç də onun təbiətindən irəli gəlmir. Rəşid
povestdən fərqli olaraq, filmdə istehsalat səhnələrinin çox olmasına
baxmayaraq, fəhlə sinfinin nümayəndəsi kimi öz təsdiqini tapmır. O, ətrafında
baş verən hadisələrin sadəcə, müşahidəçisinə çevrilir. Halbuki povestdə bu
məsələlər qabarıq şəkildə əks etdirilmiş, fəhlə mövzusu müəllif tərəfindən
dərindən işlənmişdir.
Yazıçı
V.Babanlı bu əsər üzərində necə işləməsi ilə bağlı söhbətlərinin birində
demişdir: "Mən uşaqlıq və gənclik vaxtlarımdakı görüb-götürdüklərimlə
kifayətlənməmişəm. Yeni həyat bilikləri qazanmağa çalışmışam. "Həyat bizi
sınayır” povestini yazmaq üçün öz təşəbbüsüm, şəxsi səyimlə Sumqayıt şəhərinə
gedib orada fəhlə yataqxanasında tərbiyəçi müəllim vəzifəsində il yarım
işləmişəm.”
Belə
bir iş üsulu yazı prosesində öz müsbət həllini tapmaya bilməzdi. Quruluşçu
rejissor Ş.Mahmudbəyov müsahibələrinin birində demişdir: "Biz filmdə əməyin
poeziyasını təcəssüm etdirməyə çalışmışıq. Bunun üçün şəraiti necə varsa,
olduğu kimi, bəzək-düzəksiz canlandırmalı idik. Düşünürəm ki, bilavasitə
sexlərdə apardığımız çəkilişlər müsbət təsir bağışlayır.
Bəzən
səhnələr təbii alınsın deyə, elə çəkilirdi ki, boru prokatçılar bundan xəbər
tutmurdular. Belə bir vəziyyətdə aktyorlar öz rollarını ifa etməli olurdular.
Amma əvvəlcədən işi elə qurmuşduq ki, prokatçı rolunu oynayacaq aktyorlar
fəhlələr kimi səhər tezdən zavoda gəlir, digər metallurqlar kimi işləyir,
onlardan metalı tutqacla, qarmaqla tutmağı və qəbul etməyi öyrənirdilər. Belə
"istehsalat” təcrübəsi hər bir kəs üçün bir-iki gün yox, bir həftə davam
edirdi. Aktrisalardan biri rola elə girmişdi ki, ona tapşırılan işi metallurq
kimi yerinə yetirirdi.”
Çəkilişlər
əsasən Sumqayıtda, müəyyən bir hissəsi isə Bakıda aparılmışdır. Filmin
rəssamları F.Bağırov və M.Ağabəyovdur. Filmə musiqini V.Adıgözəlov yazmışdır.
Filmdə
bir süjet xətti də var ki, bu, Rəşidin ilk məhəbbəti ilə bağlıdır. Rəşid zavoda
gəlməmişdən jurnallardan birinin üz qabığında bir qızın şəklini görüb ona
vurulur. Hətta ona məktub da yazır. Zavoda işləməyə gələndə isə həmin qızla –
laborant Hicranla (akt. X.Qasımova) rastlaşır. Onların arasında isti münasibət
yaranır. Bir gün Rəşid ürəyini qıza açır.
Müdriklərdən
biri deyib ki, məhəbbət başqasının xoşbəxtliyində öz xoşbəxtliyini tapmaq
deməkdir. Rəşidin simasında biz bu fikrin bir daha təsdiqini görürük.
Orta
məktəbi bitirib müstəqil həyata atılan və böyük həyatın ilk sınaqlarından keçən
Rəşid kimi Fikrət Quliyev də onuncu sinfi yenicə bitirmişdi. Kinoda heç vaxt
çəkilməmişdi və bu barədə ciddi düşünməmişdi də.
Ümumiyyətlə,
rejissor Ş.Mahmudbəyov əksər filmlərində baş rollara peşəkar aktyorları yox,
ifaçıları dəvət etmiş və yanılmamışdır. Bu dəfə də belə olmuşdur. Lakin
kinostudiyanın bədii şurasında rejissorun namizədi müzakirə edilərkən müxtəlif
fikirlərə səbəb olmuşdur. Əsas səbəb Fikrətin burnunun böyük olması idi.
Deyildiyinə görə, bu, müsbət obrazın təsirini azalda bilərdi.
Ş.Mahmudbəyovun
cavabı belə olmuşdur: "Mənim də burnum böyükdür, indi mən pis adamam? Mənə
xarakter, həyatdakı insan lazımdır. Siz onun burnuna yox, gözlərindəki məna
dərinliyinə baxın.”
Filmdə
Fikrətin tərəf-müqabili, Arif rolunun ifaçısı, aktyor Ş.Ələkbərovun fikirləri
də maraqlıdır: "Mənim də burnum böyükdür, amma o qədər müsbət obrazlar ifa
etmişəm ki. Kinoda Fikrətin burnu mənimkinin yanında toya-bayrama gedəsidir.”
Filmdə
daha bir peşəkar olmayan "aktrisa” çəkilmişdir. Bu, Arzu Səfərovadır. Onun cəmi
beş yaşı vardır. Diribaş, cəzbedici, olduqca fərasətli qızdır. Rejissor Arzunu
yaradıcı qrup üçün əsl tapıntı hesab edirdi.
Ssenari
müəlliflərindən biri V.Babanlıdan aldığım müsahibədən: "Eyni adlı povestim
Bakıda və Moskvada çap olunmuşdur. Sumqayıtın fəhlə həyatından bəhs edən bu
povest keçmiş Kino Komitəsinin sədri M.Qurbanovun çox xoşuna gəlmişdi. Onun
göstərişi ilə ssenarini yazdım. O vaxt kinostudiyanın direktoru A.İsgəndərov
Şamil müəllimi yanına çağırıb ssenarini ona verdi və dedi: "Kino üçün gözəl
material var burda, mövzu da çox aktualdır, işləyin ortaya yaxşı bir film
çıxarın.”
Ş.Mahmudbəyov
rejissor ssenarisində bir sıra dəyişikliklər etdi. O vaxtlar dəbdə olan zavodun
qaynar həyatına, domna peçinin işləməsinə geniş yer ayırmışdı. Yaxşı rejissor
tapıntıları var idi. Şamil müəllim müəllif fikri ilə razılaşsa da, bəzi
səhnələri öz bildiyi kimi çəkdi: texniki cəhətlərə daha çox yer verdi.
Poladəridən sobalar, hay-küy və s. detallar əsas obrazın daxili aləminin
istənilən səviyyədə açılmasına kömək edə bilmədi. Nəticədə kənddən gəlmiş
gəncin fəhlə kimi formalaşmasını ekranda görə bilmədik.
Vidadi
müəllim deyir ki, buna baxmayaraq bu sənətkarla birgə işimi xoş niyyətlə
xatırlayıram.
Rejissorun
aktyorlarla işləmək manerası, həssaslığı, çəkiliş qrupunun hər bir üzvünü
diqqətlə dinləmək, fikir söyləmək bacarığı bu gün də gözlərimin önündədir.
Bütün
bu deyilənlərə baxmayaraq, film tamaşaçılarda, xüsusilə gənclərdə fəhlə insanın
əməyinə dərin hörmət hissi aşılayır. Təsadüfi deyil ki, "Həyat bizi sınayır”
kinopovesti 1972-ci ildə Qorkidə, indiki Nijni-Novqorodda fəhlə sinfi haqqında
filmlərin Ümumittifaq kinofestivalında SSRİ Kinematoqrafiya Komitəsi və SSRİ
Kinematoqrafçılar İttifaqının diplomuna layiq görülmüşdür.
Aydın KAZIMZADƏ