O cür şeirlər yazsam, intihar edərəm - MÜSAHİBƏ
"Əminəm ki,
ədəbiyyat tarixində heç bir şair tam olaraq şeirdə nə demək istədiyini bilmir.
Çünki şeir oxucunun qəlbinə düşən anda yaranmağa, həmin anda şeir olmağa
başlayır. Mənim şeirimin hansı zamana aid olduğuna ancaq oxucular qərar verə
bilər”.
Türkiyənin şöhrətli şairi Sunay Akın
1962-ci ildə Trabzon şəhərində anadan olub. O, orta məktəbi İstanbul Heydərpaşa
Liseyində başa vurub. Sonra İstanbul Universitetinin Fiziki coğrafiya
fakültəsinin məzunu olub. İlk şeir kitabı 1989-cu ildə "Makilər” adı ilə
yayımlanıb. Sonra "Antik dərdlər”, "Qəza bəzəyi”, "62 Dovşanı” və sair şeir
kitabları işıq üzü görüb. 1987-ci ildə "Nöqtəli vergül” adlı şeir silsiləsi ilə
"Xəlil Qocagöz”, 1990-cı ildə isə "Orhon Murat Arıburnu” şeir mükafatlarını
qazanıb.Ötən ay Sunay bəyin "Yastığındakı çuxur”
adlı seçmə şeirlərindən ibarət kitabını isə dilimizə uyğunlaşdıraraq ölkəmizdə
nəşr etdirdim. 6 oktyabrda – İstanbulun Qurtuluş günündə, "Gülhanə parkı”nda
Sunay bəyin açıq havada mühazirəsi vardı. Mühazirədən sonra şairlə poeziya
barədə geniş söhbət etdik...
"Akvariumda
saxladığım balinadır”
– Sunay bəy,
şeirlərinizin əksərinin qısa, minimalist olması bir insan kimi xarakterinizdən
qaynaqlanan konkretliklə bağlıdır, yoxsa çağdaş dünyanın, ədəbiyyatın tələb
etdiyi lakonikliklə?
– Mən
şairliklə yanaşı, nəsr əsərləri də yazıram. Eyni zamanda, səhnəyə çıxıb
kitablarımdakı hekayətləri dramatikləşdirirəm. Zaman-zaman televiziya, radio
proqramları hazırlamışam, dərs demişəm. Şeirlərimdə isə daha çox susuram, mənim
üçün şeir içindəki yox, özündən kənarda qalan sözlərdən ibarət mətndir. Yəni
şeir mənim üçün akvariumda saxladığım balinadır. Şeiri qəlbimə, ağlıma gələn
kimi yazmıram, uzun müddət gözləyirəm, o şeir artıqlardan arınır, təmizlənir və
özündə ancaq oxucu ilə görüşəcək sözləri saxlayır.
– Şeirləriniz,
sanki daha çox "anı dondurmağa” hesablanıb. Şeirdə vizuallığa bu qədər önəm
verməyinizin səbəbi nədir?
– İlk şeirimi
altı yaşımda yazmışam, böyük qardaşım dərslərini öyrənəndə mən də yazıb-oxumağı
mənimsəyirdim. Bir gün anamın paltarlarının arasında boş bir asılqan gördüm və
ilk şeirimi o asılqana yazdım. Bu məqamı sənə danışarkən belə, bir anı
anladıram. An çox önəmlidir. Cemal Süreya deyirdi ki, an əbədiyyətin su
çiləyənidir.Ağ dənizdə
əyilib çınqıl daşlarından birini götürmək istəyirsən, əyilirsən, ancaq görürsən
ki, daş yaxında deyil. Su o qədər durudur ki, dərinliyini bildirmir. Dərinlik
bizi yanıldır. Mən də şeirlərimdə həmin dərinliyi vermək istəyirəm. 300-500
misradakı fikri, 3-5 misraya sığışdırmağa çalışıram.
"Məsuliyyəti
siyasətçilərin üzərinə qoyuram”
–
Şeirlərinizdə müharibənin dəhşətlərini daha çox məyusluq kimi canlandırırsınız...
– Mustafa Kamal
Atatürk deyir ki, əgər ortada ölkənin müdafiəsi məsələsi yoxdursa, müharibə,
sadəcə, bir cinayətdir. Buna görə də, müasir dünyaya daha barışıqlı, birgə
yaşamaq mədəniyyəti aşılayan siyasi sistemlər lazımdır. Bunun da yolu
mədəniyyət siyasətinin gücləndirilməsidir. Bu baxımdan, rəssamlar, şairlər,
alimlər bu işlərin görülməsində, ölkənin gələcəyinin qurulmasında çox önəmli
insanlardır. Mən bu əqidədəyəm və ölkəmdə sülhün inkişafı üçün yazıb-pozuram.
– Bu halda,
bəs bilmədən hegemon qüvvələrin oyununa qurban gedənlər kimlərdir, həqiqi,
yoxsa yalançı qəhrəmanlar?
– Xeyr, qurbanlar
yalançı olmurlar, çünki onlar amallarına inanırlar. Xalqın balaları hər zaman
həqiqi qəhrəmanlardır. Bu gün çox yerdə yanlış xarici siyasət nəticəsində
ölkənin cəsur övladları ölür. Heç zaman heç yerdə anaların övlad dərdi
görməsini istəmirəm. Müharibəni idarə edənlər daha barışçı bir gələcək haqqında
düşünmürlər. Gərək siyasətçilərin özü siyasətin qurbanına çevrilməsinlər. Könül istərdi ki, Qarabağ problemi də sülh
yolu ilə həll ediləydi. Onsuz da bütün dünya bilir ki, Qarabağ tarixi Azərbaycan
torpağıdır. Kaş o problem Azərbaycanlı qardaşlarımız, erməni balaları ölmədən
öz həllini tapaydı. Sadəcə ermənilər sizə müharibədən başqa yol qoymadılar,
nəticədə, Ermənistan imperialist oyunlara qurban getdi. Onlar səhv siyasətlə
aldadıldılar. Əgər aldanmasaydılar, onların da balaları ölməzdi. Mən çox zaman
məsuliyyəti siyasətçilərin üzərinə qoyuram.
"Bir
cəmiyyətdə qadın nə qədər önə çıxırsa...”
–
Şeirlərinizdə ən çox diqqət çəkən qəhrəman ana obrazıdır. İstərdim bu barədə
danışaq...
– Qadın
kişidən üstün varlıqdır, tarix boyu da həmişə belə olub. Çünki qadın
qoruyandır. Bu gün təbiət məhv olur, iqlim qurşaqları aradan çıxır, qlobal
istiləşmə gedirsə, bu, qadın duyarlığına həyatımızda yer verməməyimizlə
bağlıdır. Çünki qadın bağışlayandır, qoruyandır. Küçəyə çıxarkən ayaqqabımızın
ipini bağlayanda anamız nə deyir? Deyir,
oğlum heç kəslə dalaşma, pis rəftar eləmə, harama əl uzatma, oğurlama. Elə
dünyanı gözəlləşdirən ədalət bu fikirlərdən ibarət deyilmi? Bir cəmiyyətdə
qadın nə qədər önə çıxırsa, ədalət də o qədər güclü olar.
– Şeirlərinizdə
zaman o qədər də hiss olunmur, onları oxuyarkən oxucunun gözünün qarşısına
hansı dönəm gəlməlidir?
– Əminəm ki,
ədəbiyyat tarixində heç bir şair tam olaraq şeirdə nə demək istədiyini bilmir.
Çünki şeir oxucunun qəlbinə düşən anda yaranmağa, həmin anda şeir olmağa
başlayır. Mənim şeirimin hansı zamana aid olduğuna ancaq oxucular qərar verə
bilər.
–
Şeirlərinizdə çox yer verdiyiniz uşaqlığınızı sizin
üçün unudulmaz edən nədir?
– Mən
azadlığı əlindən alınan uşağa "böyük” deyənlərdənəm. Heç zaman azadlığımı
təslim etməmişəm. Məktəbə ixtisas qazanmaq üçün yox, bilgi qazanmaq üçün getmişəm.
Uşaqlıq yaxşı təhsil aldığımız, qəzasız-bəlasız sovuşduğumuz dövr deyil.
Uşaqlıq xəyal dünyasıdır. Bir uşağın xəyallarını gələcəyə nə qədər çox daşısaq,
o qədər çox gözəl dünya qurarıq. Bir ölkənin gələcəyi o ölkədəki idarəçilərin
vədlərində, sözlərində deyil, uşaqların xəyallarındadır.
"Ondan ötrü
çox darıxıram”
– Ədəbi
ustadlarınızdan daha çox Cemal Süreyaya şeir həsr etmənizin səbəbini necə izah
edərdiniz?
– Türkiyə
şeirindəki ustadlarımı belə sıralayardım: Nazim Hikmət, Orxan Vəli, Atilla
İlhan və Cemal Süreya. Bizim C.Süreya ilə ustad-tələbə münasibətindən başqa,
ata-oğul münasibətlərimiz vardı. 1984-cu ildə ilk şeirim bir jurnalda çıxanda
Cemal Süreya o şeiri gündəliyinə köçürüb və mənim haqqımda xoş sözlər deyib,
onda hələ onu tanımırdım. İlk kitabım olan "Makiler”i də çıxaran o olub. O, çox
böyük bir intellektual, bir sıra elmlərə bələd olan bilgin idi. Təəssüf ki, onu tez itirdik. Onunla birgə
"Olmaz” adlı jurnal nəşr edəcəkdik. Sonradan o jurnalı təsis edib onun
xatirəsinə, sadəcə bircə say nəşr etdirdik. Ondan ötrü çox darıxıram.
– Cemal
Süreya ilə bağlı bir xatirənizi bölüşməyinizi istərdim.
– 1986-cı
ilin 7-i mart günü idi. Ailə qururdum, həyat yoldaşımla təbrikləri qəbul
edirdim. Bir də baxdım ki, növbədə dayananların ən axırındakı Cemal Süreyadır.
İlk dəfə onunla onda əl-ələ görüşdük. O dövrdə hamı kitabını imzalatdırmaq üçün
növbədə dayanırdı, o da məni təbrik etmək üçün sırada durmuşdu. Həmin an çox
qəribə hisslər keçirdim.
– Həmin
dövrdə başqa hansı yazarlarla yaradıcı münasibətləriniz vardı?
– Can Yücel,
Rıfat İlqaz, Aziz Nesin, Melik Cevdet Anday, Yaşar Kemal, Salah Birsel Ahmed
Arif və başqaları. Elə bilirdim ki,
dünya həmişə belə olacaq, daim yanımda olacaqlar. Onlar istedadlarını hər kəsə
qəbul etdirmiş, daxilən rahat adamlar idilər, onların arasında qısqanclıq yox
idi.
– Amma yaşıdlarınız
arasından ədəbi dostlarınız seyrəkdir deyəsən...
– Çünki mənim
yaşıdlarımdan poeziyaya atılanlar arasında dava, paxıllıq edənlər, bir-birinə
qarşı çıxanlar çox oldu. Mən indiyə qədər heç kəsin əleyhinə yazı yazmamışam,
sadəcə öz şeirlərimi qələmə almışam. Ölkəmi və özümü aydınlatmağa çalışmışam.
"Babı-Ali
dağılıb, böyük bir yaddaş itib”
– Bu gün gənc
şairlərin özünüifadəsi və yetişməsi üçün Türkiyədəki ədəbi mühiti necə
qiymətləndirirsiniz?
– Bu gün
çağdaş Türk şeirini, gənclərin yaradıcılığını izləyə bilmirik. Bunun səbəbi
Babı-Alinin, indiki Cağaloğlunun olmamasıdır. Mən şeir yazmağa başladığım
illərdə əksər qəzet-jurnal redaksiyaları, nəşriyyatlar orada idi. Ölkənin əksər
elm, ədəbiyyat adamları eyni yoxuşdan çıxardılar, böyük insanlar az qala hər
gün bir-birini görərdilər. Jurnallar arxa səhifələrində gənc şairlərinə yer
verərdilər. Babı-Ali dağılıb, böyük bir yaddaş itib. Ədəbi jurnallar
ədəbiyyatın mətbəxidir. İndi, haradasa gözəl şairlər var, amma biz onları
izləyə bilmirik.Bizim
vaxtımızda kompüter yox idi, bilgiyə çatmaq çətin idi, indi isə informasiyaya
yetişmək su içimidir. Amma ortada çox böyük bilgi kirliliyi var. İndi
internetdə o qədər mənasız şeirlər var ki, mən o cür şeirlər yazsam, intihar
edərəm.
"Gəzərkən
oxuyan adamam”
– Səyahət
etməyi sevirsiniz. Sunay Akın gördüklərini görməsəydi, necə biri olardı?
– Daim yollarda
olmasaydım, heç kim olardım. Çünki mən bir səyahətçiyəm, macərapərəstəm. Belə
adam da gərək daim yollarda ola. Yazdığım bir çox kitabların süjetini yolda
fikirləşmişəm. Təyyarənin, qatarın pəncərəsindən baxanda, bir sözlə, hərəkətin
içərisində daha sürətlə düşünürəm. Masa arxasında isə fikirləşmirəm, ancaq
yazıram.. Mən gəzərkən oxuyan adamam.
– Siz böyük
auditoriyalar qarşısında çıxışlar edirsiniz. İnsanların fikirlərinizi
anladığını nədən hiss edirsiniz?
– Çıxış edərkən qarşında yüzlərlə,
minlərlə insan olur. Ancaq mən o qədər insana bir insan kimi baxıram. Sanki
tennis oyunçusu topu necə qarşısındakı bir nəfərə atırsa, mən də elə, adamların
sayından asılı olmayaraq, sanki həmişə bir nəfər üçün danışıram və oynayıram.
Nəticədə qarşı tərəfdən də atılan topu – reaksiyanı görürəm. Nəfəs
almalarından, gülüşlərindən, alqışlarından danışdıqlarımın onlara
çatıb-çatmadığını hiss edirəm.
"İnsanlar məni ona görə sevirlər ki...”
–
Şairin nəsr
əsəri yazması çox zaman birmənalı qarşılanmır...
– Mən nəsr əsərlərimdə də şairəm.
İnanıram ki, elə nəsr əsərləri yazmışam ki, onları ancaq bir şair yaza bilərdi.
Ancaq bir şairin nəsr əsəri insanları bu qədər təəccübləndirə bilərdi. Çünki
şairlik illüzionistlikdir. Şeir yazmaq kəndirbazlıq kimidir, öz yaddaşın üzərində
burdan ora, ordan bura atılırsan və hamı da sənin etdiyinə möcüzə kimi baxır.
– Məşhurluğunuza münasibətiniz də
oxuculara maraqlı olar...
– Heç zaman populyar olmaq istəməmişəm. İnsanlar məni ona görə
sevirlər ki, həyatlarına işıq qatıram. Onlar məni yox, qaranlığı aydınlandıran
işığı sevirlər. Dünyada elə bir işıq var ki, min illərdir əldən-ələ gəzir.
Önəmli olan, o işığı daşıyan əl yox, həmin işığın özüdür.
– Sunay
bəy, bəs şair olmasaydınız, nəçi olardınız?
– Qapıçı
olardım. Mən, əslində, çox gözəl bir qapıçı idim. Futbol oynadığım illərdə
rəqib komandanın qapısına məhz qapıçının xətasından qol vurulanda kefim
pozulurdu, mənim də qoruduğum qapıya qol vurulanda rəqib komandanın qapıçısı
məyus olardı. Təəssüf ki, qapıçılar arasındakı bu həssas münasibəti heç zaman qələm adamlarının, yazarların
arasında görmədim.
– Sevdiyimiz peşələr xarakterimizin də göstəricisidir. Qapıçılıqla
bağlı hansı xüsusiyyət sizin şəxsi xarakterinizdə də müşahidə olunur?
– Qapıçı 90 dəqiqəlik oyun ərzində heç zaman komanda
yoldaşlarına arxa çevirmir. Mən də heç zaman dostlarıma arxa çevirmədim.
Söhbətləşdi: Fərid Hüseyn