Şərəfli alim ömrünün uğurlu akkordları
İnsan ömrü çox qısadır. Biz yaşlandıqca bunu
daha aydın hiss edirik. Lakin danılmaz həqiqət budur ki, istənilən ömrün ölçüsü,
miqyası yaşanan illərlə deyil, insanın əməlləri ilə müəyyənləşdirilir.
Professor Nizami Məmmədov Tağısoyun əməlləri onun keçdiyi zəhmətlə dolu həyat
yolunun aynasıdır, yaşam tərzinin meyarıdır. Nizami müəllimin çoxcəhətli elmi,
pedaqoji fəaliyyətini səciyyələndirən başlıca cəhət onun son dərəcə əməksevərliyidir.
İslam Ağakərimov
Bakı Slavyan Universitetinin dosenti,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Daim axtarışlarda olmağı sevən bu yorulmaz insan
məhsuldar əməyi ilə özünün yaxınlarını, dostlarını, onu tanıyanları, alimləri,
tənqidçiləri, ədəbiyyatşünasları sözün həqiqi mənasında heyrətləndirir. Bir dəfə
alim həmkarlardan biri yarızarafat dedi ki, Nizami müəllimin bir əsərini oxuyub
qurtarmamış o, bizə yenicə çapdan çıxmış digər kitabını təqdim edir. Qəribədir,
siz bunları necə çatdıra bilirsiniz?
Nizami müəllim isə heç nə olmamış kimi söhbəti tamamilə başqa məcraya
yönəltdi.
Biz bu sətirləri qələmə alarkən yaxın
dostumuzla bağlı mübaliğəyə yol verməkdən çox-çox uzağıq. Tam səmimiyyəti ilə onu deyə
bilərik ki, bu alimin elmi fəaliyyəti kifayət qədər çoxcəhətlidir. Bizə belə gəlir
ki, ötən illər ərzində elmi ictimaiyyətə onun təqdim etdiyi çoxsaylı
araşdırmalarının bütöv biblioqrafiyasının tərtib olunmasının vaxtı çoxdan
çatmışdır.Bu gün Nizami müəllimin elmdə ilk kövrək
addımlarını atdığı vaxtlar bizim kimi çoxlarına dayaq və məsləhətçi olmuş Əməkdar
Elm Xadimi, mərhum professor Həbib Babayevin nə qədər uzaqgörən olduğunun bir
daha şahidi oluruq. Kimsəsiz gənclərin hamisi olan bu müdrik şəxsiyyət çoxlarımıza atalıq qayğısı
göstərməklə bərabər Nizami müəllimin yaradıcı gələcəyinə olan inamını, ümidini o
vaxtlar bizlərdən gizlətmirdi.
Ruhun şad olsun, ey boyük insan! Bu gün Sizin
yetirməniz Nizami Tağısoy ölkədə və onun hüdudlarından kənarda nüfuzlu
alimlərdən hesab olunur. Onun ədəbi əlaqələrdən tutmuş bədii tərcümənin ən
müxtəlif problemlərini (poetik tərcümənin prinsipləri, dramatik janrların
tərcümə xüsusiyyətləri, bədii tərcümədə milli özünəməxsusluqların qorunması və
s.), türkdilli ədəbiyyatların tarixi,o cümlədən qaraqalpaq, qaraçay, noğay ədəbiyyatı,
qazax xalqının möhtəşəm abidəsi "Kolbandı batır” dastanının tədqiqi və
tərcüməsi kimi sahələrlə məhdudlaşmır. Bu gün Orta Asiya ölkələrində və Qazaxıstanda
ədəbi-bədii yaradıcılığa həsr olunmuş ən mötəbər elmi
konfranslar və tədbirlərdə bu azərbaycanlı alimin elmi yeniliyi ilə seçilən
tədqiqatları, çıxışları böyük maraqla qarşılanır.
Nizami müəllim milli ədəbiyyat tariximizin
tamamilə fərqli mövzularına və müxtəlif mərhələlərinə müraciət etməsi ilə də
yaxşı mənada bizləri
təəccübləndirməyə bilməzdi. Məsələn, XXI
əsr postmodernist ədəbiyyatının xarakterik xüsusiyyətlərinin təhlili ilə XIV-XV
əsrlər hürufilik ədəbiyyatındakı dini-fəlsəfi görüşlərin mənşəyinin
araşdırılması arasındakı mədəni-tarixi fərqlərin nələri ifadə etdiyini təsəvvür
etmək o qədər də çətin deyil.Humboldt deyirdi ki, dil xalqın ruhudur.
Nizami müəllim tanınmış bir ədəbiyyatşunas-alim, türkoloq kimi, hansısa mötəbər
sənətkarın ədəbi-tənqidi portretini təsvir etməzdən öncə onu öz doğma dilində,
mühitində araşdırmağa üstünlük verir: S.Yesenini, A.Tvardovskini rus dilində,
H.H.Niyazini – özbək, H.Urtenovu – qaraçay Abayı, M.Auezovu, Kolbandı-batırı
qazax, Qavriil Qaydarjini qaqauz dilində daha təbii görmədən ikinci dilin
oxucularına bütün dolğunluğu ilə təqdim etməyi məqbul hesab etmir.
Alimin tədqiqatlarında ana dilinə,
mədəni-tarixi soykökə bağlılıq, varislik əlaqələri daim diqqət mərkəzində dayanır.
Yəqin elə bu istəklə o, türk soyundan olan nisbətən az tədqiq olunmuş qaraqalpaq,
qaraçay, noğay, kumux, qaqauz və sair xalqların ədəbi irsini araşdırıb, təbliğ etməyi
bir türk oğlu kimi özünə borc bilmişdir.
Nizami müəllimi yaxından tanıyanlar onun son
dərəcə maraqlı, duzlu-məzəli söhbətlər sahibi olmasının əsas səbəbini
professorun milli folklorumuza vurğunluğunda axtarmağı məsləhət görürlər. Hörmətli
alim doğulub boya-başa çatdığı Şilyan torpağının folklor aləmindən, onun lətifələrindən,
deyimlərindən, ayamalarından və s. özəlliklərindən ibarət tərtib etdiyi həddən
ziyadə maraqlı toplunu oxumaqla doymaq olmur, baxmayaraq ki, bu qiymətli xalq
sandıqçasının mahiyyətini anlamayan bəzi bədxahlar (daha dəqiq desək, nadanlar)
müəllifi haqsız təhdidlərə, yersiz təqiblərə məruz qoymaqdan da çəkinməmişdilər.
Nizami Tağısoy təkcə elm sahəsində
yazıb-yaratmaqla kifayələnməmişdir. Onun şair qəlbindən gözəl şeirlər,
poemalar, maraqlı ssenarilər süzülüb gəlmişdir. Alim-şairin şeirləri rus və
Azərbaycan dillərində kütləvi tirajla çap olunmuşdur. Bu maraqlı şeir toplularında
müəllifin doğma torpağa sonsuz sevgisi, yaxınlarına və əzizlərinə kövrək hissləri,
habelə şair qəlbinin həmişəcavan gözəllik vurğunluğu öz əksini tapmışdır. Bütün bu sadaladığımız və sadalamadığımız fəaliyyətləri
sırasında Nizami müəllimin pedaqoji fəaliyyəti əsas yer tutur. Sıravi kənd
müəllimliyindən universitetin aparıcı professorluğuna kimi o, məhz gənc nəslin
tərbiyəsi və savadlanmasına sərf etdiyi şərəfli alim əməyi ilə gəlib çıxmışdır.
Dəfələrlə ilin alimi olmasına rəğmən Nizami Məmmədov Tağısoyun Azərbaycan
Prezidentinin sərəncamı ilə Əməkdar Müəllim adına layiq görülməsini onu
tanıyanlar sevinclə və fəxrlə qarşılamışlar. Yaxşı deyiblər ki, şagird, tələbə
müəllimin barometridir. Nizami müəllim təkcə məzmunlu mühazirələri ilə deyil,
həm də şəxsi keyfiyyətləri ilə, parta arxasında əyləşib onun dəyərli tövsiyələrini
dinləyən gənclərə göstərdiyi qayğı ilə tələbə kontingentinin rəğbətini
qazanmışdır.
Nizami müəllimin şəxsi məziyyətlərindən biri,
hətta deyərdik ki, ən başlıcası onun ağsaqqal keyfiyyətinə malik olmasıdır.
Səmimi etiraf edək ki, bugünkü şəhər mühitində dədə-baba adətlərini heç də
hamımız yetərincə yaşada bilmirik. Ancaq Nizami müəllim uzaqlığından-yaxınlığından
asılı olmayaraq tanışlarından birinin çətinliyi, xəstəsi, yaxud uzaq olsun, hüzrü
olduğunu eşitdikdə, eldə deyildiyi kimi
"Əli daş altında olsa belə, özünü oraya
yetirməlidir”. Elə bu xasiyyəti ilə o, bütün onu tanıyanlara əsil örnək olmağı
bacarmışdır. Bu gün bütün dünyanı öz dəhşətləri ilə cənginə almış pandemiya dövründə
Nizami müəllim bütün dostlara, tanışlara mənəvi dayaq olmağa çalışır, hamıyla
telefon əlaqəsi saxlayır, onlardan hal-əhval tutur.
Professor Nizami Məmmədov Tağısoy bütün şəfqəti
və rəhimdilliyi ilə bərabər, həm də prinsipiallığı ilə seçilir. Müdafiə
şuralarının seminarlarında, dissertasiya müzakirələrində, opponentlik etdiyi
dissertasiyaların müdafiəsində alimin qüsura, başdansovluğa qarşı barışmaz
mövqeyindən xəbərdar olan gənc tədqiqatçılar həyəcanlarını nə qədər çalışsalar
da, gizlədə bilmirlər. Əlbəttə, bu cür tələbkarlıq heç də kiminsə qarşısına
sədd çəkmək niyyəti yox, əksinə ağsaqqal, mötəbər alimin gənc tədqiqatçıları
məsuliyyətə, özlərinə qarşı tələbkarlığa alışdırmağa çalışması ilə bağlıdır.
Nizami müəllimi yaxından tanıyanlar bu cəfakeş
vətəndaş alimin yanında istər-istəməz özünün bir qədər passivliyini hiss etməyə
bilmir. O, sözün əsil mənasında, bir
qayğıkeş dost, səmimi həmkar kimi bizləri inandırır ki, daha çox işlər
görə bilərik və bunları bir ziyalı olaraq etməyə məhkumuq. Əziz dostumuz Nizami
müəllim müdrik ailə başçısıdır. O, qayğıkeş ata, olduqca həssas babadır. Təbiətən
çılğın, yaxınları üçün daim narahat olan bu şəfqətli insan işlərinin
ağırlığına, gərginliyinə baxmayaraq, həmişə nəvələrinin yanında olmağa
çalışır, onların hətta ən
kiçicik uğurlarına belə ürəkdən
sevinir, onlarla fəxr edir.
Səhhətindəki bəzi problemlərə baxmayaraq, möhkəm
iradəyə, ciddi prinsiplərə sahib olan bu yaradıcı alim daim axtarışdadır. Doğrusu,
dostumuzun 70 - illik yubileyini dilə gətirməyə adam çəkinir. Allah ona can
sağlığı, uzun ömür versin! Onun bizləri hələ neçə-neçə uğurlarına, fundamental tədqiqatlarına
sevindirəcəyinə inanırıq! Əziz dostumuz,
mötəbər alim professor Nizami Tağısoya bu gərgin, mürəkkəb, eyni zamanda məhsuldar
elmi axtarışlar yolunda həmişəki kimi gənclik enerjisi, ehtirası ilə işləməyi və yeni-yeni zirvələr fəth etməyi Ulu Yaradandan
təmənna edirik!İslam Ağakərimov
Bakı Slavyan Universitetinin dosenti,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru