İsa Muğannanın əsərlərinin estetik miqyası
Azərbaycan
Sovet nəsrində keyfiyyət dəyişiminin lokomotivi sayılan "Yanar ürək” romanına
gedən yol "Arx” hekayəsindən başlayır."Arx”
İsa Hüseynov nəsrində estetik rüşeymdir. 19 yaşlı İsanın ilk qələm
təcrübəsidir. "Arx”da müharibə dövründə əri və oğlu cəbhəyə gedən tənha qadın
Nərəm-nəhrənin həyatına işıq salınır.
Ağır
müharibə şəraitində gözünü əkdiyi qarğıdalılara dikən Nərəm-nəhrənin bostanını
sulamağa adam tapılmır:
"Kişili
evlərin adamları gecələr pambığın suyundan oğurlayıb qapılarını sulayardılar. Səhəri
kolxoz sədri ilə cuvar qışqır-bağır salanda kişilər topalama qabaqlarına çıxıb
ikisinin də səslərini batırırdılar. Nərəm-nəhrə isə elə həmişə yalvardığına
görə, yəni gecələr su oğurlamayıb gündüzlər də hərbə-zorba gəlmədiyinə görə,
dediyim kimi, qarğıdalısı yanırdı... Yazıq arvad ac qalacaq...”.
Əlacsız
qalan Nərəm-nəhrə pambıq sahəsinə axan arxın içində oturub suyun axınını öz
qarğıdalı sahəsinə yönəldir. "İki yüz kilo çəkisi” olan Nərəm-nəhrəni arxdan
çıxarmağa kolxoz sədri və cuvarın gücü çatmır:"Sonra
baxdım ki, kolxoz sədri boynunu bir yanda büküb durub, cuvar o biri yanda.
Tərpədəmmirik, tərpədəmmirik, - deyirdilər... Gün doğanda sudan çıxıb özünü
günə verib ki, titrəməsi kəssin. Kəsməyib. Yazıq elə orda, arxın qırağındaca
ölüb”.
Nərəm-nəhrəni
yerindən tərpədə bilməyən nədir? İki yüz kilo olmasımı? Bəlkə unudulması?
Bircə
səhifəlik hekayə müharibənin doğurduğu böyük fəlakətlər miqyasındadır.
Nərəm-nəhrə faciəsi kişiliyin, insaniyyət duyğusunun ölümüdür. Mirzə Cəlildən
sonra pafosdan uzaq, həyatın müstəqil bədii təhlilini verən mətnə İsa
Hüseynovun qələm məşqində rastlaşırıq. "Arx” nəsrimizin mahiyyət axarını yeni
ədəbi kəşflərə doğru yönəldir.
Saz
"Saz” hekayəsi yeni estetik ideal axtarışıdır.
"Sazı”ın yanıqlı səsi qəflət yuxusunda olan müasir insanı oyadır. Hekayədə
sovet məmuru Qılınc Qurbanla İsfəndiyar kişi xarakterləri qarşılaşdırılır. Hər
iki obrazın mənəvi-psixoloji vəziyyəti, insanlarla münasibətləri maraq doğurur.
Oğlanlarını cəbhəyə yola salan İsfəndiyar kişi nəvələrinə çox bağlıdır.
İsfəndiyar kişi gəlinlərinə də sevgi və qayğı göstərir. Gəlinlər də İsfəndiyar
kişiyə doğma ata ehtiramı bəsləyirlər. İsfəndiyar kişi kənd əhalisi ilə də
səmimidir.
Sovet
sədri Qılınc Qurban isə insanlara öz fikirlərini, öz hökmünü yeritməyə çalışır.
Qılınc Qurban vəzifə səlahiyyətlərinə arxalanaraq başqalarının həyatına
istədiyi kimi müdaxilə edə biləcəyini düşünür. O, İsfəndiyar kişinin evinə
gəlib-gedən, feldşer Hacını namussuzluqla ittiham edir. İddia edir ki, Hacının
İsfəndiyar kişinin gəlinlərində gözü var.
(Hacı
müharibədən əvvəl İsfəndiyar kişinin oğlanları Rəhmanla Bəhmənin ailə qurduğu
qızlarla evlənmək istəyir. Əvvəlcə böyük bacı Pəri ilə ailə qurmaq istəyir ki,
İsfəndiyar kişinin böyük oğlu Rəhman onunla evlənir. Daha sonra kiçik bacıya
meyl edəndə kiçik bacı Tubunun dəmirçi İsfəndiyarın kiçik oğlu Bəhmənlə
"alışıb-verişdiyini” görür)
İsfəndiyar
kişi bu rəzil böhtanı ağlına belə gətirmir. Qılınc Qurban Hacıya namussuz
damğası vurub onu kəndin "dustaq damı”na həbs edir. Qılınc Qurbanın böyüklük
iddiası insanlara narahat, şübhəli baxışlarında mənalanır. İsfəndiyar sakit və
təmkinli davranışı ilə böyükdür. Onun insanlarla xoş rəftarı, təvazökarlığı
diqqət cəlb edir.
İsfəndiyar
kişi el-obanın hər cür qınaq və tənələrini gözə alaraq feldşer Hacını "dustaq
damı”ndan xilas edir. O, kənd əhlinin onu başa düşəcəyinə ümid edir. İsa
Hüseynov saflıq, dürüstlük hisslərini İsfəndiyar kişidə təcəssüm etdirir. "Saz”
povestində insani hiss və münasibətlər, əxlaq və mənəviyyat məsələləri tədqiq
edilir.
Hacı
günahsızdır. Yaşı qırxı ötən bu tənha insan kəndi ağcaqanadlardan təmizləmək
üçün çalışıb-vuruşur. Hətta bunun üçün suya girib-çıxmaqdan ağır "rematizma”
xəstəliyinə tutulur. Hacıya əzab verən cismani ağrıları deyil, namussuz kimi
tanınmaq qorxusudur. İsfəndiyar kişinin gəlinlərinə də şər atılır: Ömürlərinin
gənclik çağını övladlarına həsr edən Pəri və Tubuya.
İsa
Hüseynov nəsrimizdə novatorluğu forma axtarışında deyil, məzmun keyfiyyətində
edir. "Saz” hekayəsi əlimizdən çıxıb gedən həyatı yaşamağın iki qütbünü kəşf
edir:
Despotluq
yaşamaqdırmı? Ömrünü başqalarının həyatına müdaxilə ilə keçirən necə yaşaya
bilər ki? İsfəndiyar kişi öz həyatını yaşayaraq başqalarını da yaşatmağın gözəl
nümunəsidir.
Güc
və zorakılıq, yoxsa, sevgi və sərbəstlik? Sevgi və sərbəstlik bir sazın yanıqlı
səsi qədər gözəldir. Güc və zorakılıq bir qılınc kimi kəsicidir, həyatları məhv
edir. Müharibənin doğurduğu çətinliklər sazın yanıqlı ifasıtək bənzərsizdir.
Hekayədə
saz obrazı qabarıq verilməsə də hər bir cümlədə sazın yanğılı səsini eşidirik.
Mətnin poetikası kədərli saz havalarının simləri üstə köklənib. "Saz” hekayəsi
ilə ədəbiyyat üfüqlərində günəş doğdu!
Oksigen
"Teleqram”
hekayəsində ekoloji aləmin, ətraf mühitin qorunması mənəvi ekologiyanın
təmizliyi ilə əlaqələndirilir. Bakıda yaşayan jurnalist Zəlimxan qardaşı
Qaraxandan atasının xəstə olması ilə bağlı teleqram alır. Zəlimxan kəndə
gələndə tamam fərqli bir mənzərə ilə qarşılaşır:
Atası
Sabit Mayılov xəstə deyil, Zəlimxanı əvvəllər sevib-ayrıldığı raykom katibi
Əziz Mayılovun gözünün ağı-qarası bircə qızı Zümrüdlə evlənməyə çağırıblar.
Belə bir yalan da uydurulur ki, Zəlimxan Zümrüdlə evlənməsə, Əziz Mayılov altı
qız atası Qaraxanı həbs etdirəcək.
Zəlimxan
meşəni gəzdikcə çox dəhşətli hadisələrə şahid olur: O, əvvəllər yamyaşıl, sıx
ağaclarla örtülü olan meşənin günü-gündən məhv edildiyini görür. Meşəni məhv
edən Zəlimxanın doğma ailəsidir. Zəlimxan maddi-mənəvi ekologiyanın
harmoniyasını tənzimləməyə çalışır. O düşünür ki, uşaqkən etdiyi faciəvi əmələ
(1942-ci ildə Zəlimxanın əlində açılan beşaçılan Qaraxanın 3 yaşlı oğlunu
ölümünə səbəb olur) rəğmən sevilib-əzizlənməsi, adına qoç qurbanlar kəsilməsi,
ali məktəbdə oxudulması ona görə idi ki, "bugünkü gün yetişdikdə qaqaşın (Zəlimxanın),
etirazı, üsyanı yenə qırx ikinci ili xatırlatsın?!”
Zəlimxan
Zümrüdə haram pulla qazanılmış zinət əşyalarını çıxarmasını məsləhət görür.
Həyatın dəbdəbəsinə, komfortuna alışmış Zümrüd deyir: "Tək mənəm?! Hamı
geyinmir?! Səriyyə bacının, Məryəmin geyindikləri bəs hardandır?!”
Halbuki,
Zəlimxan Zümrüdün onu anlaycağını fikirləşir. Bütün ailə xirtdəyəcən rüşvətin
içindədir. Bir vaxtlar Zəlimxanın təhsil ala bilməsi üçün həmin doğma adamlar
yad əməllərə əl atmışdılar...
"Teleqram” hekayəsi kəndin dar, lokal
məkanından çıxıb dünyanın, insanın qlobal miqyaslı tragediyası olur.
Hekayə
dili, üslubu, həyatın mürəkkəbliyinə lakonik bədii həll verməsi baxımından,
ədəbiyyatımıza vurulan örnək "teleqram” siqnalıdır.
Əsərin
sonunda Zəlimxan ona təhsil verən, əlinə qələm verən əziz, yad adamlar haqqında
nə yazacağını düşünməsi, Zümrüdü fikirləşməsi İsa Hüseynovun həyatı tədqiq edə
bilmə ehtiras və bacarığından xəbər verir:
"Zəlimxan
Zümrüdün yanında özünü günahkar hiss edirdi. Çünki onun Zümrüdünü dəyişdirib
əvəzində başqa Zümrüd gətirən səbəbləri vaxtında görə bilməmiş, Zümrüdü
vaxtında xilas edə bilməmişdi. İndi isə...
Əfsanədən
doğulmuş Dəli pəri əfsanəyə çevrilib Qarasuyun dumanı ilə birgə ələgəlməz,
tutulmaz olmuşdu. Zümrüdlə birgə baba da, Qaraxan da, Böyüktalanın sakit-epik
həyatı da, hətta təkqol direktorla müəllimlər də əfsanəyə dönmüşdü. Elə isə,
bəs Zəlimxanı bu yol ayrıcında dayanmağa məcbur edən nə idi? O, bloknotu
çıxarıb dizinin üstündə açmışdı. Amma qələm başlanğıcda ilişib dururdu. Hardan
başlasın, necə yazsın, meşənin, təbiətin, insan gözəlliklərinin, doğruluğun,
saflığın düşmənləri haqqında necə yazsın, bütün qəzetləri, jurnalları öz
patetik nitqləri ilə dolduran ”Qarğıdalı”nın, əziz, can-ciyər "Əziz müəllimlə
yoldaşlıq məhkəməsi”nin haqqında necə yazsın ki, dərdinin böyüklüyü, qəzəbinin,
kininin dərinliyi bütün aydınlığı ilə görünsün?”
"Teleqram”
mənəvi ekologiyası, genetikası pozulmuş cəmiyyətin aynasıdır. Necə də indiki
dövrlə səsləşir.
İsa
Hüseynov "Quru budaq”, "Tütək səsi”, "Şəppəli”, "Kollu koxa” əsərlərində də
mənəvi ekologiyanı zədələyən amilləri, unudulmuş, tərk edilmiş Azərbaycan
insanının taleyini işıqlandırır.
Romantika
"Dəqiqələr və illər”in romantik(asız) anlarını
xatırlayıram. Gənclik duyğuları qəlbində yenidən canlanan Heybət düşür
yadımıza.
"Dəqiqələr
və illər” hekayəsinin qəhrəmanı Heybət hər gün həyətlərinin qarşısından keçən,
gözəl, gənc bir qıza özünün də baş açmadığı hisslərlə tamaşa edir. Heybət qızı
gənclik illərində sevdiyi Tutuya bənzədir. Heybətin bu qəribə vəziyyətini
arvadı Tükəz gizlincə izləyir. Heybət arvadının gənc qızdan xəbərdar olmasını
biləndə peşman olur. O, qıza olan məftunluğuna görə özünü danlayır.
Heybət
hələ gənclik illərindən mühafizəkar, dar düşüncəli əxlaq normalarının qatı
daşıyıcısıdır. Nişanlısı Tutunu bircə dəfə plyajda açıq-saçıq vəziyyətdə
görməsi bəs edir ki, onu ən nalayiq sözlərlə təhqir edib ömürlük ayrılsın.
Heybətin bu hərəkəti onu özündən də ömür-billah uzaqlaşdırır.
Heybət
məsələyə fanatikcə yanaşır və çox sevdiyi, məftun olduğu qadından üz döndərir.
O, qırx yaşına gəlib çatanda anlayır ki, ömür karvanı nə qədər mənasız keçib.
Ömrünü mənasız və heç kimə lazım olmayan yazılara, əxlaq normalarına həsr
etdiyini dərk edir. Hətta arvadı Tükəzə baxanda illər boyu bu qadına verdiyi
"yorğunluqdan və laqeydlikdən başqa heç nəyin” sezilmədiyini görür.
O,
mənən şikəst insandır. Heybət daxilən, mənən çürüməyinin, ürəksiz yaşamağının
faciəsi ilə sarsılır:
"Şap...
şap... şap - dəqiqələr laqeyd, əbədi, rəhmsiz qanunla keçib gedir. Şap, şap – Yoxsan!..
Yoxsan, Heybət! Məhdud, sevgisiz, qanadsız, "ət, süd” yazan bədbəxt! Yoxsan!
Ölü! Dayanıb ömür karvanın”.
Heybət
mənə Bakı bulvarında rastlaşdığım qoca dilənçini xatırladır. Qoca bir dilənçi
yaxınlaşıb pul istəyir. Portmanatımı eşələyib, qəpik-quruş axtarıram. Üzümü
turşuda-turşuda dilənçinin ovcuna qəpik atıb ordan uzaqlaşıram. Qəfildən ayaq
saxlayıb geri dönürəm: Niyə dilənirsən, ay baba? Təqaüd almırsan? Qoca
dilənçinin cavabı məni sarsıdır: "Nə bilim a bala, yaşıyırıx ki, sürünürüh.
Günüz gəzişirih ki, axşam gedif yıxılıf yatax”.
Hərçənd,
qocanın cavabı çox böyük həqiqətləri ifadə edir. Dövrümüzün həyat tablosudur.
Yalanların ifşasıdır. Bu məqamda söz və ədəbiyyata da ehtiyac yoxdur.
Nə
bilim a bala, yaşıyırıx ki, sürünürüh. Günüz gəzişirih ki, axşam gedif yıxılıf
yatax”.
Biz
yenə də Heybətin yanına qayıdaq: Heybət və onun kimilər də gündüz gəzişirlər
ki, gecə gedib yatsınlar. Dəqiqələr və illər sutək axıb gedir, şap... şap...
şap, şup... şup... şup...
Naməlum,
vaxtı-vədəsi bilinməyən ömrü baş qatmaq üçün yaşamaq necə də dəhşətlidir,
ilahi. Günü günə qurban vermək. Ömrü puç etmək. Maksimalist "dəyərlərlə”
çürütmək. Başqalarının həyatını da məhv etmək.
Bizim torpaq
"Məhşər” romanı ədəbiyyatımızın zaman, məkan
və məna miqyasını genişləndirir. Nəsiminin həyatını qələmə alan yazıçı fərdin,
şəxsiyyətin kamilliyi konsepsiyasını irəli sürür. Hürufilik təriqətinin işıqlı,
faydalı yönləri və təriqət mənsubları arasındakı naqis cəhətlər
qarşılaşdırılır.
Romanda
öz bədii həlini tapan vahid həqiqət budur: Bəşəriyyətin qurtuluşu, işıqlı və
firavan gələcəyi fərdlərin kamillik zirvəsinə ucalmasından asılıdır.
"Məhşər”
tarixi roman kimi də xüsusi ədəbi hadisədir. Tarixin sirli həqiqətləri, dövrün
ictimai-siyasi qarşıdurmaları İsa Hüseynovun təfəkkür süzgəcindən uğurla
keçirilib müasir oxucuya təqdim olunur. Nəsimi şeiriyyətinin ağır, fəlsəfi
poetikası "Məhşər”in dil və üslubunda müşahidə edilir.
İsa
Hüseynov "İdeal” romanında "Yanar ürək”də işlədiyi mövzunu yeni formatda qələmə
alır. "Yanar ürək”də mənfi obraz kimi canlandırılan Sultan Əmirli "İdeal”
romanında müsbətdir.
Burada
mövzu qəhrəmanın pis və yaxşı olması deyil. Belə bir bölgü ədəbiyyat üçün heç
lazım deyil. Əsas məsələ İsa Hüseynovun yaxşını və pisi, gözəli və çirkini estetik
ölçüdə işləməsidir.
Sultan
olduqca mürəkkəb, ziddiyyətli xarakterdir. O, bir tərəfdən həyatını xalqa həsr
edir, bir yandan da xalq düşmənlərinin çirkin əməllərinə göz yummaqla şübhə
doğurur.
Üstəlik,
öz qardaşı oğlu Səmədin nişanlısı Gülgəzlə ailə qurması Sultan Əmirli haqqında
səsləndirilən ittihamlara haqq qazandırır. Səməd Əmirlinin idealı olan Sultan
Əmirli xalqın gələcəyi üçün ağır sınaqlara məruz qalır. "İdeal” süjet xəttinin
qeyri-adiliyi, xalqın tarixi və taleyi ilə bağlı problemlərə toxunması baxımdan
bənzərsizdir.
İsa
Hüseynov "İdeal” romanında Azərbaycanın mədəniyyət, tarix və genetika məkanını
- torpağını axtarır. Bu axtarış tarix kitablarında olduğu kimi mücərrəd
sonluqla bitir.
İsa
Hüseynov "İdeal”da modernist roman texnikası işlədir. Paralel zamanlar,
hadisələrin geriyə və irəliyə sıçrayışı modernist və postmodernist elementlər
dövr üçün yenidir.
İsa Hüseynov "İdeal” romanında ifrat ideal
axtarışında olsa da, sənət tarixindən kənarda qalmır. "İdeal” romanı tapa
bilmədiyimiz idealı, həqiqəti ən azından sözdə, sənətdə axtarır. Ən azından,
sözün poetik gücündə tapır.
Bu
məqamda özümüzü balaca görmək olmaz. İsa Hüseynov ən azından estetik miqyasda
Avropa və Latın Amerikası romançılarından geri qalmır. Yazdığı hekayələr
(povest demək istəmirəm) roman səviyyəsində dəyərlər ifadə edir.
Müasir
Azərbaycan nəsri İsa Hüseynov qələmində formalaşır. Muğannanın ölməz əsərləri
"müharibə, aclıq, səfillik və sair bəlalar, yer üzündə nə dərd – azar varsa
hamısının” metaforudur. XXI əsrin əyrintiləri Muğanna qələminə tuş gəlir...
Ülvi Babasoy