Elektron marketinqin turizmin inkişafına təsiri
Müasir və qloballaşan dünyada turizm hər bir
ölkə üçün ən dinamik inkişaf edən sahələrdən biri sayılır. Azərbaycanda da
turizm sahəsi yeni mərhələyə qədəm qoyub. Son dövrlər ölkəmizdə keçirilən
beynəlxalq səviyyəli oyunlar turist axınında əhəmiyyətli rol oynayır. Dünyanın
bir çox ölkələrindən yüzlərlə turist gəlir. Bu da turizmə olan diqqət və
qayğının artmasına səbəb olur. İki il əvvəl Mədəniyyət və Turizm Nazirliyində
Azərbaycanın turizm potensialının elektron marketinq vasitələri ilə təbliği
məqsədilə, turizm sahəsində elektron marketinq üzrə işçi qrupu yaradılıb. İşçi
qrup, qurumun marketinq planına əsasən, hədəf bazarlarında aidiyyəti
kampaniyaların təşkilində, xarici internet portallarında ölkəmizin turizm
potensialının təbliğ olunması üçün müvafiq layihələrin həyata keçirilməsində,
eləcə də, gəlmə turizm üzrə marketinq tədqiqatlarının aparılmasında iştirak edir.
Texnika və texnologiya əsrində turizm marketinqinin elektron sahədə inkişaf
etdirilməsi bu yöndə əldə olunan qazancı artırmağa şərait yaradır. Qlobal
internet məkanı təbliğat və təşviqat üçün effektiv bir vasitədir. Nəyə görə bu
vasitədən istifadə edilməsin? Sosial mediada təmsil olunma, daha tez və asan əlçatılan olmaqdır. Bu, həm xidməti təklif
edənin, həm də istifadəçinin işini yüngülləşdirir.
Turizm sahəsində elektron marketinq fəaliyyətinin
genişləndirilməsinin hansı perspektivləri olduğunu, nə kimi qazanc gətirdiyini
və ümumilikdə turizmin inkişafına necə təsir göstərdiyini öyrənməyə
çalışdıq. Xüsusən də, sosial medianın bu
işdəki rolunu araşdırdıq. Ekspertlərin fikirləri birmənalı olmasa da, turizm
sahəsində elektron marketinqin inkişafında sosial medianın da təmsil olunmasının
əhəmiyyətli rolunun olacağı məsələsində həmfikir oldular.
Elektron marketinq işçi
qrupunun fəaliyyəti nəticəsində apardığımız araşdırmalara görə...
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin İnformasiya və İctimaiyyətlə Əlaqələr
Şöbəsinin müdiri Vüqar Şixəmmədov qeyd edir ki, artıq
bütün dünyada ənənəmi təbliğat yolundan əlavə, elektron informasiya
texnologiyaları üzərindən təbliğatın aparılması vacibdir: "Çünki sosial
şəbəkələrdə, müxtəlif internet resurslarında izləyici kütləsi daha çoxdur. Bu
yolla informasiya insanlara daha tez çatdırılır. Bunu da nəzərə alaraq, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi Azərbaycan
mədəniyyətinin və turizminin təbliğatı istiqamətində görülən işlərlə yanaşı,
elektron marketinq üzərindən də işlərin aparılmasını məqsədəuyğun hesab edir.
Bunun da məntiqi nəticəsi olaraq, artıq iki ilə yaxındır ki, nazirliyin
tərkibində elektron marketinq üzrə işçi qrupu fəaliyyət göstərir. Bu işçi
qrupunun fəaliyyəti nəticəsində, demək olar ki, "facebook” sosial şəbəkəsində
"Azerbaijan and travel” səhifəsinin izləyiciləri əvvəlki illərə nisbətən bir
neçə dəfə artmışdır. Eləcə də turizmə aid digər səhifələrdə də bu inkişafı
görürük. Bundan əlavə, müxtəlif bloqqerlərin təbliğatından istifadə olunur.
Buna bariz nümunə olaraq Azərbaycan milli mətbəxini və bölgələrdə olan tarixi
abidələrin tanıdılmasını təbliğ edən bir neçə layihəni misal göstərmək olar.
Həmçinin işçi qrup tərəfindən ölkəmizdə yaşayan azsaylı xalqlara olan
münasibət, Azərbaycanın necə tolerant, multikultural dövlət olduğunu göstərən
bir sıra işlər görülür. Bu sahədə onlarla belə misallar çəkmək olar ki,
elektron marketinq üzrə işçi qrupunun fəaliyyəti nəticəsində həyata keçirilir.
Bunu da qeyd etmək istərdim ki, ötən il prezidentin sərəncamı ilə nazirliyin
tərkibində Turizm Təbliğat Bürosu yaradılıb. Görülən bu işlərin büro tərəfindən
də davam etdirilərək, getdikcə daha geniş müstəvidə həyata keçiriləcəyi
gözlənilir”.
Müsahibimizdən turizm sahəsində elektron
marketinqin tətbiqindən sonrakı vəziyyəti xəbər aldıq. Vüqar bəy deyir ki, sosial şəbəkədə olan
müxtəlif şərhlərdən, keçirilən sorğulardan görünür ki, ölkəmiz və
turizmimizlə bağlı müsbət rəylərə rast
gəlirik: "Hansı ki, bura gələn turistlər sonradan sosial şəbəkədə olan turizm
səhifələrimizi bəyənirlər və aktiv izləyicisinə çevrilirlər. Həmçinin ölkəmiz
haqqında kifayət qədər yaxşı şərhlər yazırlar. Bununla yanaşı, xarici, nüfuzlu
televiziya kanallarında, eləcə də auditoriyası çox olan jurnal və qəzetlərdə, elektron
resurslarda da müxtəlif xarakterli təbliğat işi davam etdirilir. Sosial
şəbəkədə hər hansısa bir postun paylaşılması artıq həmin məlumatın milyonlarla
insana çatdırılması deməkdir. Ümumi şərhlərə əsasən demək olar ki, Azərbaycan
turizminə maraq artıb. Elektron marketinq işçi qrupunun fəaliyyəti nəticəsində
apardığımız araşdırmalara görə əminliklə deyə bilərik ki, Rusiya, Qazaxıstan,
Ukrayna, Belarus və qonşu ölkələr, yaxın Şərq ölkələrinin turistləri daha çox
aktivlik nümayiş etdirir”.
Turizm sektoru həm
biznesi, həm də müştəriləri öz əhatəsinə alır
İqtisadçı, marketoloq
Könül Nuriyeva hesab edir ki, müasir
texnologiyaların inkişafı və fəaliyyətlərinin rəqəmsallaşması həm gündəlik
həyata, həm də biznes fəaliyyətlərinə təsir edir. Buda normal haldır, çünki,
biznes və gündəlik həyat bir birinə bağlı və ayrılmazdır: "Gündəlik həyatı
təşkil edən insanlar, yəni istehlakçılar biznesin əsas gəlir mənbəyidir. Buna
görə də, texnoloji yeniliklər birbaşa olaraq hər iki tərəfə təsir edir. Turizm
sektoru da həm biznesi, həm də müştəriləri öz əhatəsinə alır. Nəqliyyat və
müvəqqəti yaşayış məkanı təklif edən müəssisə və bizneslər elektron turizmə keçən
ilk turizm sahələrindəndir. Rəqabət üstünlüyünü əldə etmək üçün müştərilərə
çatmağa imkan verən ən müasir və yeni üsullardan istifadə edilir. Elektron
turizm marketinqində müştərilərlə ünsiyyət və onların cəlb edilməsi üçün edilən
əsas fəaliyyətlər internet üzərindən otellərin sifarişi, xidmətlərin rezerv
edilməsi, səyahət üçün biletlərin alınması və ya sifarişi, xidmət seçimi və
sifarişi, nəqliyyatın icarəyə götürülməsi və sairədir. Bütün bu proseslərin baş
verməsi üçün turizm müəssisəsi ilə yanaşı, müştəri də elektron fəaliyyətə hazır
olmalıdır. Müasir müştəri dijital aləmdə seçicidir, az vaxt sərf etməyi sevir,
daha çox araşdırır, keyfiyyət və xidmət prinsipi ilə hərəkət etməyi üstün
tutur. Məhz bu səbəblərdən müştəri artıq real həyatda yox, dijital həyatda
yaşayır, çünki günün aktiv saatlarını internet platformalarda keçirir. Həmin
müştərilərə çatmağın ən rahat yolu isə onların olduğu platformalara səyahət
etməkdir. Bu səbəblərə görə də, turizm artıq elektronlaşıb və müştərilərə bu platformalarda
xidmət göstərir”.
Daha az büdcə ilə daha böyük məqsədlər
PR mütəxəssisi Afət
Yaqubovabildirir ki, daha ucuz olan və daha çox insana xitab edən elektron
marketinqə hazırkı dövrdə daha geniş yer ayrılır. "Məsələn, hansısa bir məşhur
kanalda reklam vermək sosial şəbəkədə olan reklamdan daha çox vəsait tələb edir. Yəni bu istənilən
sahəyə aid edilir. İstər turizm sahəsi, istər qida sahəsi olsun. Effektivlik
baxımından isə elektron sahə daha uğurludur. Çünki daha çox kütləni əhatə edə
bilir, həmçinin büdcə baxımından da sərfəlidir. Belə deyə bilərik ki, elektron
marketinq sahəsində daha az büdcə ilə daha böyük məqsədlərə nail olmaq
mümkündür. Amma başqa bir tərəfdən burada prestij məsələsi də var. Hansısa bir sahənin reklamı üçün çəkilən
video çarx televiziyada yayımlananda daha çox təsiredici qüvvəyə malik olur.
Xüsusən də, məşhur bir telekanalda reklamın getməsi daha çox prestij gətirir.
Yəni təklif olunan məhsulu və ya xidməti internet resurslarında nə qədər çox
reklam edirsən et, televiziyaya çıxmayınca, həmin reklama inam az olur. Çox
heyf ki, bu yanaşma hələ də düşüncələrdə
qalmaqdadır. Amma yenə də vurğulayıram ki, elektron marketinq sahəsi ucuzluğuna və əhatə dairəsinə görə daha
əlverişlidir”.
"Bəs
turizm sferasında elektron marketinqin fəaliyyəti bu sahəyə nə verir?” sualına
cavab verən müsahibimiz qeyd etdi ki, bu sahənin elektron olması bizə
insanların turizm sahəsi haqqında olan istər mənfi, istər müsbət fikirlərini
öyrənmək şansı verir: "Azərbaycana gələn turist şəkil çəkir, onu sosial
şəbəkədəki səhifəsində paylaşaraq, olduğu yeri qeyd edir. Beləcə, o, həmin
şəbəkədə onu izləyən başqa insanlara ölkəmiz haqqında informasiya vermiş
sayılır. Həmçinin turizm şirkətinin və ya otelin sosial şəbəkədə səhifəsi varsa, insanlar
orada da rəylərini bildirərək başqalarını da müəyyən dərəcədə məlumatlandırmış
olurlar. Şəxsən, otel axtararkən həmin yeri əvvəlcə internetdə araşdırıram.
İnsanların otel haqqında yazdığı şərhləri oxuyuram və beləcə istər-istəməz
müəyyən təəssürat yaranır. Yəni bu cür vasitələr seçim etməkdə əhəmiyyətli rol
oynayır. Turizm şirkətləri və otellər elektron marketinq sahəsinə xüsusi önəm
verməli, sosial mediada təmsil olunmağa daha çox can atmalıdırlar”.
Vergi ödəyicisi olmayan turizm
şirkətləri var ki...
"Luna Travel” Turizm Agentliyinin direktoru,
hüquqşünasRəhman Quliyevturizm sahəsi
ilə bağlı sosial mediada gedən reklamlara inanmağı
tövsiyə etmədiyini deyir: "Çünki hazırda sosial şəbəkələrdə bir sıra ünvansız,
mənşəyi bilinməyən, qanuna zidd olan turizm müəssisələri yaradılıb.
Lisenziyalar yığışdırılandan sonra bu tip turizm şirkətlərinin sayı çoxalıb.
Ona görə mən insanlara tövsiyə edərdim ki, əgər bu tip xidmətdən istifadə etmək
istəyirlərsə, bunu həmin turizm şirkətinə gedərək, real, üzbəüz danışıqla etsinlər. Xidmətin kim tərəfindən
həyata keçirildiyini, hansı şərtlərlə aparıldığını, pulu hara ödədiyini, sabah
bir problem yarananda gedib hansı qapını döyəcəyini bilsin. Sosial şəbəkə də o
qədər rəsmi qeydiyyatdan keçməyən, vergi ödəyicisi olmayan turizm şirkətləri
var ki, onlar saxta reklamla məşğul olurlar. Bunlar hamısı aldadıcı
vasitələrdir. Gedib real olaraq şirkətin təklif etdiyi xidmətlərlə maraqlanmaq,
müqavilə bağlayıb, ödənişi edib, qəbz almaq lazımdı. Proses hüquqi baxımdan da
bu şəkildə həyata keçirilməlidir”.
Müsahibimizdən
şirkətlərinin internet səhifələrinin olub-olmadığını soruşduq. R. Quliyev
bildirdi ki, şirkətin rəsmi internet və sosial şəbəkələrdə səhifələri var. Amma
bundan müştəri qazanmaq üçün istifadə etmirlər. "Biz sadəcə, bizimlə rahat
əlaqə yarada bilmələri üçün bunu edirik. Əlaqə vasitələrimizi yerləşdirmişik və
şirkətimizin təklif etdiyi xidmətlə maraqlanmaq üçün zəng vuran müştərini də
şirkətə dəvət edib, rəsmi şəkildə danışırıq. Bu zaman həmin insan xidmətimizlə
real şəkildə tanış olur”.
Günel Azadə