Uşaqların Gülzar nənəsi
Gülzar İbrahimova
artıq Gülzar Nənə kimi tanınır. Otuz ildən çoxdur ki, bu xanım uşaqlar üçün
nağıllar, şeirlər, hekayələr yazır. Azərbaycanda uşaq ədəbiyyatının inkişafında
Gülzar Nənənin ardıcıl fəaliyyəti göz qabağındadır. O, on ildən artıqdır
rəngli, tərtibatı göz oxşayan "Sehrli dünya” adlı jurnal nəşr edir. Heç kimə
dil-ağız eləmədən həm öz vəsaiti, həm də jurnalların satışından əldə etdiyi
vəsaitlə başa gəlir bu jurnal. İndiyə kimi jurnalın 60-dan artıq sayı çapdan
çıxıb. Vaxt olub ki, bu jurnalın abunəçilərinin sayı on mini keçib. Gülzar Nənə
indiyə kimi 52 kitab nəşr edib, 40 elektron kitabı da bura əlavə etsək,
doğrudan da bu xanımın gördüyü işlərə heyrətlənməmək mümkün deyil. Hələ bu
harasıdır, Gülzar Nənə istedadı olan, bədii yaradıcılığa balaca yaşlarından
həvəsi olan uşaqları başına toplayıb, Mirzə Şəfi Vazeh ədəbi məclisini təsis
edib, o məclisdə uşaqlar şeirlərini, hekayələrini oxuyur.
Uşaqlar üçün yazanda ilk növbədə, müasirlik amili ön planda olmalıdır. Yəni o yazı həm müasir həyatdan alınmalıdır, həm də bir yazı etibarilə müasir olmalıdır. Sadə həqiqətlər müasir bədii biçimdə uşaqlara çatdırılmalıdır.
Mən küsmüşəm anamdan,
O, məni çox istəmir!
Hamı oturub axşam,
O mənə "durr-yat” deyir.
Dur gəl, kuklam, yanıma,
Bir bax mənim halıma.
Az qalıram ağlayam
İstəmirəm mən yatam!
Kinoya baxmamışam,
Evcik oynamamışam.
Kuklamın saçlarını
Yuyub daramamışam.
Başım qarışıb yaman,
Ac qalmışam bayaqdan!
İşim yaman dolaşıb
Çantamı yığmamışam!
Mən hamıdan küsürəm
Məni çox istəmirlər!
Stol üstündə nabat
Mənə deyirlər: "Sən yat!”
Yaxud, Qar haqqında, yaz fəsli barədə yazılan şeirlər də belə sadə, anlaşıqlıdır. Hiss olunun ki, Gülzar nənə təbiəti, heyvanlar aləmini uşaqlara sevdirə bilir. Ən əsası odur ki, Gülzar Nənə uşaqlara uşaq dilində, onların anlayacağı tərzdə yazır. Uşaqlar arasında dostluğu təbliğ edir şeirlərində ("Evcik-evcik” şeirində olduğu kimi).Bu şeirlərdə babalar da, nənələr də iştirak edir, onların öyüdləri, nəsihətləri, nümunəvi həyat tərzləri tərbiyəedici mahiyyət daşıyır.
Yenə qayıdıram Gülzar Nənənin nağıllarına. Mən bu yazıda müəllifin bədii fantaziyasının, təxəyyülünün balacaların maraq dairəsinə hesablandığını görürəm. Müəllif Azərbaycan nağıllarına, xüsusilə, heyvanlar haqqında nağıllara yaxşı bələddir. O nağıllardakı obrazların cizgiləri, xarakter xüsusiyyətləri onun nağıllarında da bariz nəzərə çarpır.
Vaqif Yusifli
Mən onu ilk
növbədə, müasir uşaq nağıllarının müəllifi kimi tanıyıram.
Nağıl şifahi xalq
ədəbiyyatının-folklorun ən qədim janrlarından biridir və bu barədə söhbət
açmağa elə bilirəm, ehtiyac duyulmur. Biz hamımız uşaqlıqdan nağılları
sevmişik, onların qanadında dünyanı gəzib-dolanmışıq. Biz nağıllarda qara
qüvvələrlə çarpışan qəhrəmanların ağlına, igidliyinə heyran qalmışıq, özümüzü
onlara bənzətmək istəmişik. Div, Zümrüd quşu, Xızır peyğəmbər, uçan xalça,
qurd, ilan, əfsanəvi quşlar… uşaqlıq illərində anamızdan, nənəmizdən eşitdiyimiz
nağıl tipləri olub.Nağılları kimlər
yaradıb? "Xalq”. Amma hər halda hər hansı bir folklor nümunəsinin ilk
yaradıcısı olub, sadəcə olaraq, yazı meydana çıxmadığından bu nümunələr
ağızdan-ağıza dolaşaraq kollektivin malına çevrilmişdir.
XX əsrdə (elə indinin özündə də) ayrı-ayrı müəlliflər özləri nağıllar yazmağa
başladılar. Təbii ki, bu nağıllar öz kökündən, ənənəsindən ayrıla bilməzdi.
Amma yeni və müasir nağıllarda çağdaş dövrümüzün təfəkkürü, günümüzün reallıqları
da öz əksini tapır. Gülzar Nənə də
belə müəlliflərdən biridir. Onun uşaq ədəbiyyatının təbliğatçısı kimi
fəaliyyəti bizdə, geniş oxucu kütləsində ancaq fərəh hissi doğurur. Öncə qeyd
etməyi unutdum, Gülzar xanım "Bala dili” adlı jurnal nəşr edir, hələ məktəb
yaşı çatmamış uşaqlar üçün "Elli boya”
silsiləvi rəngli kitablarla onları
sevindirir. Həm də bütün bunlarla kifayətlənməyib özü də nağıllar, tapmacalar,
kiçik həcmli hekayələr qələmə alır.
Təbii ki, bütün
bunları qiymətləndirmək, dəyərləndirmək lazımdır və bizim məqsədimiz də budur
ki, bu fədakar xanımın müasir uşaq ədəbiyyatı naminə gördüyü işlərə münasibət
bildirməkdir.Uşaqlar üçün
yazmaq böyüklər, yaşlılar üçün yazmaqdan çox çətindir deyirlər. Bu fikirdə
müəyyən həqiqət vardır. Uşaqlıq dövrünü çoxdan keçirmiş yaşlı bir sənətkar üçün
öz mühitindən, yaşıdlarından, onların həyat tərzindən yazmaq çətin deyil. Amma
bu yaşlı sənətkar uşaq dünyasından yazanda təbii ki, müəyyən çətinliklərlə
qarşılaşacaq. O gərək uşaqların, balacaların dünyasına yol tapa, onları
maraqlandıran suallara onların öz diliylə cavab verə, körpələrin
psixologiyasını yaxşı bilə. Dahi rus tənqidçisi V.Q.Belinski yazırdı ki: "Uşaq
şairi olmaq yox, doğulmaq lazımdır”.
Gülzar Nənənin
nağıllarını və hekayələrini oxuyanda da hiss edirik ki, o, balacaların
dünyasına yaxşı bələddir, onlarla öz dillərində söhbət etməyi bacarır, uşaqları
maraqlandıran suallara cavab tapa bilir və ən başlıcası, kiçik yaşlıların
istəyi, arzusu ona yaxşı tanışdır. Gülzar
Nənənin bir neçə il bundan öncə nəşr edilən "Mən uşaq deyiləm” kitabına
toplanan nağıllar və hekayələr də dediklərimizə sübut ola bilər.
Onun adını
çəkdiyimiz bu kitabında toplanan yazılar ilk növbədə, öz dilinin sadəliyi ilə
seçilir. Gülzar Nənə mürəkkəb cümlə qurmağı sevmir, belə olan hallarda da
mürəkkəb cümlələrin nisbətən sadəsini seçir. Çünki yaxşı bilir ki, uşaqlar
onlarla sadə dildə danışan həmsöhbətini sevirlər. Yazıların ikinci bir
məziyyəti yığcam süjetə malik olmasıdır. Əlbəttə, Azərbaycan nağıllarının
əksəriyyəti mürəkkəb süjet quruluşuna
malikdir. Amma unutmayaq ki, Gülzar Nənənin təqdim etdiyi nağıllar azyaşlı
oxucular üçün qələmə alınıb. Üçüncü bir
məziyyəti də qeyd etmək istəyirəm. Bu da ondan ibarətdir ki, Gülzar Nənənin hər
bir nağılı, mövzusundan asılı olmayaraq bir və ya bir neçə xarakterik obrazla
yadda qalır. Nəhayət, ən vacib olan bir məziyyət də nağılların və hekayələrin
mövzusu ilə bağlıdır. Müəllif öz qəhrəmanlarını bir neçə məkanda təsvir edir:
ailədə, uşaqlar aləmində və təbiətlə, quşlar, heyvanlar aləmi ilə ünsiyyətdə.
Ona görə də mövzular tanışdır: uşaqların bir-biri ilə dostluğu, valideynə,
xüsusən, nənəyə, babaya ehtiram, onları maraqlandıran nə varsa, bu barədə bilgi
əldə etmək səyi, quşlara, heyvanlara qayğı və s. Bunlar kiçik hekayələrin əsas
mövzularıdır. Yəni belə demək mümkündürsə, sırf azyaşlıların aləmi. Təbii ki,
bu hekayələrdə qoyulan qayə uşaq tərbiyəsinin müxtəlif komponentlərini də əhatə
edir.
Budur, ərköyün bir
qız… "Biri vardı, biri yoxdu, Şamaxı
şəhərinin Sulut kəndində Nisə adlı qəşəng bir qız vardı. Hamı bu qıvrım saçlı
dəcəl qızı əzizləyir, sevirdi. Dəjəl qız da hamının sevgisini hiss etdikcə daha
da ərköyünləşirdi. Artıq Nisə elə ərköyünləşmişdi ki, hətta onu
sevib-əzizləyənə, öpənə əl qaldırır, sillə vururdu”.
Buna inanırıq.
Ailələrdə belə ərköyün balalar az deyil.
Bu ərköyün bala o qədər şıltaqdır ki, heyvanları, quşları, hətta
böcəkləri də incidir. Və günlərin bir günü həyətlərinə uçub gələn bir ala-bəzək
kəpənəyin ardınca qaçıb onu tutmaq istəyir, tərsliyindən əl çəkməyib onu axıracan
qovur və meşədə azır. Ata-anası, bütün kənd onu axtarmağa başlayır. Və gəlib
görürlər ki… bir ayı Nisənin həndəvərində dolanır, heç kəsə ona yaxınlaşmağa
imkan vermir ki, qıza yaxın dursun. Bəs necə olub ki, Nisə ayıya rast gəlib? "Nisə meşədə azanda qaranlığa düşdü, nə
qədər axtardısa, evlərinin yolunu tapmadı ki, tapmadı. Axırda əlacı kəsildi,
yorulub bir ağacın altında oturdu. Elə orada da yuxuya getdi. Ayılanda isə
balaca qız dəhşətli bir hadisənin şahidi oldu. Üç qara canavar onun üstünə
gəlmək istəyir, ayı isə onları qovur, yaxına qoymurdu”.Nəhayət, ayı
canavarları qovur, Nisə isə ayı ilə dostlaşır, onunla bir gəzir, giləmeyvə
yeyir, bulaqlardan su içirdi. Ovçular
gəlib ayını vurmaq istəyəndə Nisə qışqırır ki, o, mənim dostumdur, ona
toxunmayın, məni canavarların əlindən xilas etdi. Və hekayənin sonluğu belə bitir ki, bundan
sonra Nisə daha heç vaxt heyvanları, böcəkləri incitmədi, ərköyünlük eləmədi.
Bu balaca hekayə
həm tərbiyəvi-didaktik əhəmiyyətinə, həm də bədii təsir qüvvəsinə görə əsl uşaq
hekayəsidir.Uşaqlar üçün yazanda ilk növbədə, müasirlik amili ön planda olmalıdır. Yəni o yazı həm müasir həyatdan alınmalıdır, həm də bir yazı etibarilə müasir olmalıdır. Sadə həqiqətlər müasir bədii biçimdə uşaqlara çatdırılmalıdır.
Gülzar İbrahimova
həm də şeirlər yazır və bu şeirlər də uşaqlarındır, yenə sadəlik, təbiilik və
uşaq dünyasına bələdlik bu şeirlərin də məziyyətinə çevrilir. Məsələn, küsəyən
bir uşağın obrazı necə təbii verilir:
Mən küsmüşəm anamdan,
O, məni çox istəmir!
Hamı oturub axşam,
O mənə "durr-yat” deyir.
Dur gəl, kuklam, yanıma,
Bir bax mənim halıma.
Az qalıram ağlayam
İstəmirəm mən yatam!
Kinoya baxmamışam,
Evcik oynamamışam.
Kuklamın saçlarını
Yuyub daramamışam.
Başım qarışıb yaman,
Ac qalmışam bayaqdan!
İşim yaman dolaşıb
Çantamı yığmamışam!
Mən hamıdan küsürəm
Məni çox istəmirlər!
Stol üstündə nabat
Mənə deyirlər: "Sən yat!”
Yaxud, Qar haqqında, yaz fəsli barədə yazılan şeirlər də belə sadə, anlaşıqlıdır. Hiss olunun ki, Gülzar nənə təbiəti, heyvanlar aləmini uşaqlara sevdirə bilir. Ən əsası odur ki, Gülzar Nənə uşaqlara uşaq dilində, onların anlayacağı tərzdə yazır. Uşaqlar arasında dostluğu təbliğ edir şeirlərində ("Evcik-evcik” şeirində olduğu kimi).Bu şeirlərdə babalar da, nənələr də iştirak edir, onların öyüdləri, nəsihətləri, nümunəvi həyat tərzləri tərbiyəedici mahiyyət daşıyır.
Yenə qayıdıram Gülzar Nənənin nağıllarına. Mən bu yazıda müəllifin bədii fantaziyasının, təxəyyülünün balacaların maraq dairəsinə hesablandığını görürəm. Müəllif Azərbaycan nağıllarına, xüsusilə, heyvanlar haqqında nağıllara yaxşı bələddir. O nağıllardakı obrazların cizgiləri, xarakter xüsusiyyətləri onun nağıllarında da bariz nəzərə çarpır.
Müasir nağıl
yaratmaq mədəniyyətini biz Gülzar xanımın «Dəniz balası» və «İlham və Fərizənin
nağılı» yazılarında da görürük. Birincisini hətta miniatür nağıl-povest də
adlandırmaq olar. Bu nağılda təsvir olunan hadisələr, təqdim edilən obrazlar,
çoxşaxəli süjet onu göstərir ki, müəllif janra, onun prinsiplərinə yaxşı
bələddir. Nağıl içində nağıl yaratmaq, sonra buqları məntiqi şəkildə bir-birilə
əlaqələndirmək bacarığı "Dəniz balası”nda aydın nəzərə çarpır.
Bu məqamda mən də
Gülzar İbrahimovanın hekayələri, nağılları və ilə bağlı qeydlərimi bitirir, müasir uşaq ədəbiyyatının
inkişafında müəyyən rolu olan bu xanıma
yeni yaradıjılıq uğurları arzulayıram…Onu da qeyd edim ki, bu günlərdə Gülzar
İbrahimovanın-Gülzar Nənənin 60 yaşı tamam oldu…Vaqif Yusifli