Uşaq kitablarının rayihəsi
Hər dəfə təzə cap olunmuş bir uşaq kitabı görəndə
adama elə gəlir ki, gözəl bir çəmənliklə qarşılşırsan. Buradakı rəngarəng çicəklər gözəl
ətirləri ilə səni məst edir. Görkəmli yazar, mənalı ömrünü uşaq ədəbiyyatının
tədqiqinə həsr edən professor Zahid Xəlilin ötən il dörd kitabı nəşr olunub:
”Göyqurşağı”, ”Kralın kreslosu”, ”Azərbaycan uşaq ədəbiyyatı” (dərs vəsaiti),
”Seçilmiş əsərləri 7-ci cild”. İlk iki kitabı TEAS Pressin ”Üç alma" nəşriyyatı
oxucuların ixtiyarına verib. Digər kitablar: ADPU-nun nəşriyyatında çap olunub.
"Göyqurşağı” kitabı həm tərtibatına, həm də bədii məhsulun səviyyəsinə görə
diqqətimi daha cox cəlb etdi. Kitab səkkiz bölmədən ibarətdir.
”Doğma məktəb”
adlanan birinci bölmədə verilən şeirlər göstərir ki, məktəb şairin qəlbini
riqqətə gətirən, onun ilhamını qanadlandıran əsas mövzulardan biri, bəlkə də,
birincisidir. Görəsən, şagird üçün məktəb nədir? Bu suala silsiləyə daxil olan
şeirlər belə cavab verir: Məktəb uşaqların qarşısında qollarını geniş açan
anadır. Məktəb nəhəng bir dağdır, ora doğru gedən cığır bu dağdan axan
bulaqlara bənzəyir. Məktəb büllur şüşələrində şəfəqdən zəri olan
günəşdir. Onun göyərçin qanadlarına bənzəyən qapıları uşaqların üzünə həmişə
açıqdır. Uşaqların səs-küyü məktəbin zənguləsidi, onun zəngi bu
zəngulənin akkordlarıdı. Məktəb nəğməsinin solo hissəsini oxuyan
isə müəllimdir.
Şagirdlərin qəlbində, O nəğmənin sehri var. Həmin səsə
tuşlanib, Dərsə gedir uşaqlar. Hər körpə sinəsində, Bir təmiz ürək gedir.
Hər ürəyin üstündə, Bir dəstə çiçək gedir. Məktəb mövzusuna kitabdakı
şeirləriməksəriyyətində toxunulur. Bu şeirlərin əksəriyyətində uşaqlara nəyi
isə öyrətmək istəyi dayanır. Hər əsərin sonunda uşaq nəyi isə öyrənir. Şairin
məqsədi təkcə təbiətin zahiri gözəlliyini tərənnüm etmək deyil, onun
sirrlərini öyrətməkdir. Bu əsərlər tədris işinə də yardımçı ola bilir.
Şair uşaqlara "səs və hərf” mövzusunu görün necə sadə ifadələrlə başa salır:
Böcəyin də səsi var, Küləyin də səsi var. Hər səsin də yazıda, Bir cür
işarəsi var.
Səs yazılsa vərəqə, Çönüb hərf olacaq. Qanad çalıb havada,
Dəftərinə dolacaq. Məktəb mövzusunda bir sıra böyük
sənətkarlarımız dəyərli əsərlər yaradıblar. Lakin həmin əsərlər yaşlı oxucular
üçün nəzərdə tutulduğuna görə uşaqları cəlb etmir. Zahid Xəlilin əsərləri
isə körpələr üçün tam anlaşıqlıdır. Vaxtilə Belinskinin dediyi sözlərə bir daha
haqq qazandırmalı oluruq. O deyirdi ki, yazıçı üçün bir istedad lazım olduğu
halda uşaq yazıçısına iki istedad lazımdır; yazıçılıq və pedaqoqluq istedadı.
Azərbaycanın böyük alimi Məmməcəfər Cəfərov yazır: "Uşaq ədəbiyyatı sahəsində
çalışan Zahid Xəlil kimi yazarlar kiçik oxucularını dünya genişliyinə çıxaran,
bir sözlə uşağa yaxın olan obyektin təsvirindəki fikrə doğru gedən həyat
həqiqətlərinin mahiyyətinə nüfuz edən sənətkar kimi qiymətləndirilməlidir.”
Bu
fikir də bir daha göstərir ki, körpələrə müraciətlə yazılan əsərləri
yalnız uşaq yazıçıları qələmə alanda daha təsirli olur. Zahid Xəlil daim həm
forma həm də məzmun axtarışındadır. Kitaba daxil olan şeirlərin bir qrupu belə
adlanır: "Meşədən teleqramlar”. Yəqin ki, bu başlığı görən kimi uşaq xəyalıda
meşəni, heyvanat aləmini canlandırır. Görəsən, heyvanlar doğrudan da meşədən
uşaqlara teleqram vursaydılar, nə yazardılar? Kitaba müraciət edək: ”Çaqqalın
teleqramı”: Gecə ova cıxıram, Sıxlaşanda duman, çən. Meşədə azmamaqçün,
Ulayıram sübhəcən.
Yenə də "həyat həqiqətlərinin mahiyyətinə nüfuz edən
sənətkar "( M.C.Cəfərov) uşağa anladır ki, sübhə kimi çaqqallarin
haray-qışqırıq salmasının əsil səbəbi qorxudur. Təbiət öz qanunları ilə
yaşayır. Güclü zəifi məhv edir. Zəif isə özünü qorumağı bacarmalıdır. Kitaba
daxil olan şeirlərin bir qrupu quşlara həsr olunub. "Bildirçin”, "Qırqovul”,
"Hacıleylək”, "Kəklik”, "Bülbül”və s. "Davakar sərçə” şeirində öz aqressiv,
təkəbbürlü xarakteri ilə seçilən sərçə buzun altında başqa sərçənin
olduğunu zənn edir, dimdiyi ilə buzu deşir, amma nəticədə qazdığı quyuya özü
düşür. Bu şeir ilk baxışdan sadə görünsə də, əslində, müəllif az sözlə gözəl
bir lövhə yaradır. İki sərçə dimdik-dimdiyə dayanıb; biri buzun üstündə, biri
buzun altında. Buzun üstündəki sərçənin səfehliyi gülüş obyektinə çevrilir.
Şeir uşaqları bu cür lovğa, özündənrazı kimi mənfi xasiyyətlərdən uzaq olmağa
səsləyir. Zahid Xəlilin şeirlərinin problematikası, mövzu və mündəricəsi
zənginliyi ilə seçilir. Belə ki, bu şeirlərin bəzilərində müəllif lirik
qəhrəman kimi seçilən əsas obrazın-uşağın müəyyən obyektə müraciətini qələmə
alır, məhz bu üsulla balaca oxucusuna ideyanı daha asan yolla çatdırmağa nail
olur: Köynəyi al lalədən, Qırmızı rəng qələmim! Gəl mənim dəftərimə,
Xoruz çəkək qələmim.
Və yaxud "Keçi və Əziz” şeirində Əziz keçiyə
mürəciət edərək deyir: ⁃ Mənim saqqalı keçim, Bir qədər süd ver
içim! Bu müraciət formasında yazılmış şeirlərdə işlənən söz və ifadələr
sadə, dilə yatımlıdır. Fərdiləşdirmə və tipikləşdirmə qüvvətlidir. Məhz bu
səbəbdən uşaqlar bu şeirləri qısa zaman kəsiyində yadda saxlaya, əzbərləyə
bilirlər. Bu şeirlərdə uşaq nitqinə məxsus olan spesifik, cilalanmış ifadələr
mövcuddur. Yeni üslub və ideya axtarışları aydın nəzərə çarpır. Şairin
poeziyasına nəzər salanda yaradıcılığının ilk illərində qələmə aldığı şeirlərlə
çağdaş dövrdə yazdığı poetik nümunələr arasında mövzu, üslub, ifadə tərzi
baxımından fərqin az olduğunu görürük. Lakin dünyagörüşü fərqi danılmazdır.
Yeni yaratdığı hər bir nümunədə uşaqların istəklərini, maraqlarını, duyğu və
düşüncələrini daha mükəmməl şəkildə qələmə alır: Sən qaytardın yenidən,
Məni şeir yazmağa. Çıxartdığın səslərin, Mənasını yozmağa.
Ağlayırsan,
gülürsən, Hər ikisi inqadı. Sənin inqalarının Qafiyəsi inqadı. Təzəcə
doğulan körpə ilə beləcə yaşlı insanlara xas olan bir leksika ilə danışmaq incə
bir yumor yaradır. Uşaqlar üçün yazılan hər bir əsər yaş, estetik zövq və
anlam səviyyəsi müxtəlif olan minlərlə insan övladı tərəfindən oxunaraq dərk
edilir. Bu şeirlərin əsas missiyası balacaların, məktəblilərin dünyagörüşünün
formalaşması, onların maraq dairəsinin genişlənməsi, əxlaqi və mənəvi
tərbiyəsi, xarakterlərin müsbət istiqamətdə inkişafıdır. Şairin şeirlərinin
üstün və maraqlı cəhətlərdən biri də onun incə yumor, poetik zarafat tərzində
yazılmasıdır. Bu şeirlərdən "Yalançı meşə”, "Dovşan və canavar”,
"Yalan-palan”, "Tülkü və beçələr” və digər şeirlər uşaqların təbəssümünə və
gülüşünə səbəb olur. Bu şeirlərdə Zahid Xəlil bizi adət etdiyimizdən fərqli
situasiya ilə qarşı qarşıya qoyur. Canavar dovşandan, tülkü xoruz-beçədən
qorxur, müəllifin təsvir etdiyi meşədə canavarlar qorxaq, dovşanlar qoçaqdı,
xoruzlar, qarşıqalar pəhləvandı. Şən əhvali-ruhiyyə, uşaq təbiətinə məxsus olan
incə, şirin yumor bu şeir nümunələrində daha qabarıq nəzərə çarpır. Yazıçı hər
şeirin sonunda yazılanların uydurma olduğunu oxucusuna xatırladır. Zahid
Xəlilin şeirləri içərisində uşaqların estetik zövqünün, mənəvi dünyasının
formalaşmasına böyük təkan verən təbiət təsvirləri ilə zəngin olan poetik
nümunələr də üstünlük təşkil edir.
Bu şeirlərdə müəllif cilalanmış, bədii
təsir qüvvəsinə malik söz və ifadələrdən istifadə edərək rəngarəng mənzərələr
yaradır, təbiətin əsrarəngiz gözəlliyini uşaqlara daha çox sevdirir. Bu
şeirlərdə təbiət gözəllikləri sadəcə sadalanmır, həm də peyzaj və
mənzərələrin vəsfindən doğan vətən sevgisi təbliğ olunur. Zahid Xəlilin son
günlərin məhsulu olan "Nərgizgülü və qış”, "Çinar”, "Çiçək və qız”,
"Qaratoyuq”, "Gecə xoruzu” və s. şeirlərində təbiət təsviri yer almışdır.
"Nərgizgülü və qış” şeirində şair nərgiz gülünü təsvir edir. Onun qışda
açmasını bu gülün möhkəm, iradəli olması ilə əlaqələndirir. Bu şaxtaya,
bu qara Dözməz hər qız” dedilər. Elə buna görə də Ona "Nər qız” dedilər.
Öpdülər, oxşadılar, "Nər qız”, "Nər qız” dedilər. Lap axırda yorulub Ona
"Nərgiz” dedilər "Torpağın məhəbbəti”, "Qış getdi bahar gəldi”, "Yaz
günəşi şairdi”, "Meşə nəğmə oxuyur” şeirlərində təbiət gözəllikləri ustalıqla
tərənnüm olunur. Zahid Xəlilin "Göyqurşağı” kitabına toplanan şeirlər və
mənzum nağıllar uşaqların marağına səbəb ola biləcək əsərlərlə zəngindir.
Burada verilən məktəbə, heyvanlara, quşlara, təbiətə aid olan şeirlər
kiçikyaşlı balaların həmişə marağını özünə cəlb edə bilib. Ümumiyyətlə, Zahid
Xəlilin poeziyası zəngindir və tədqiqatımız zamanı onların az qisminə müraciət
edə bilsək də, bizdə belə bir fikir formalaşdı ki, şairin şeirlərinin qayəsi,
ideya və problematikası uşaqlar üçün nəzərdə tutulmuş, onların bir şəxsiyyət
kimi formalaşmasında mühüm rolu olacaqdır. Bu kitabın yaz təravəti verən
rayihəsi uzun müddət uşaqların ruhunu oxşayacaq.
Gülnar Qənbərova