Türk xalqları ədəbiyyatına qiymətli töhfə
"Türk
xalqları ədəbiyyatı üzrə mühazirələr” kitabı bugünlərdə işıq üzü görüb. Kitabın
müəllifi ADPU Şəki filialının baş müəllimi Vaqif Aslandır. Elmi-nəzəri və
təcrübi əhəmiyyət daşıdığına görə
Dr.Prof., Akademik Nizami Cəfərov, ADPU "Azərbaycan və dünya
ədəbiyyatı tarixi” kafedrasının professoru, filologiya elmləri doktoru Elman
Quliyev, "Ədəbiyyat qəzeti”nin baş redaktoru, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Azər Turan "Mühazirələr”ə rəy vermiş və onların dərs vəsaiti kimi
çap olunmasını məsləhət biliblər. Kitabın redaktorları filologiya elmləri
doktoru, professor Ramiz Əskər, tarix elmləri üzrə fəlsəfə doktoru Vüsal Baxışov, jurnalist Murad Nəbibəyovdur.
Sözügedən dərs vəsaiti tarix, inanclar və hadisələr müstəvisindən türk
ədəbiyyatına, ədəbiyyat və ədəbi nümunələr müstəvisindən isə türk tarixinə,
inancları və taleyinə baxış kimidir. Kitabın ön sözündə Vaqif Aslan vurğulayır
ki, təqdim etdiyi dərs vəsaitində toplanan mühazirələr, demək olar ki, ona
qədər çap olunmuş dərsliklərdə öz əksini tapmayan və ya qismən tapan mövzuları
əhatə edir. Bu mühazirələr predimeti görmə bucağına və informasiya tutumuna
görə özündən əvvəlki dərslikləri daha da əhatəli və etibarlı edir.
"Türk
xalqları ədəbiyyatının öyrənilməsində ən etibarlı və inkaredilməz qaynaq elə
türk xalqlarının özlərinin yaratdıqları ədəbi nümunələrdir. Ayrı-ayrı türk
ellərinin ilkin şifahi ədəbi nümunələrdən tutmuş yazılı ədəbiyyatın ən son
nailiyyətlərinə qədər yaradılmış hər bir əsər o dərəcədə mükəmməldir ki,
özlüyündə onların hər bir nümunə – etalon predmet statusunda çıxış edə bilər.”
– deyən Vaqif Aslan kitaba ilkin olaraq "Türklərin ana yurdu və yayılması”
mühazirəsini daxil edib. Mühazirədə tüklərin müxtəlif dövrlərdə dünyanın bütün
iqlim qurşaqlarında məskunlaşmasından söz açılır. Qeyd edilir ki, Şərqdə Baykal
gölündən (Bəygöl) başlayıb Ural dağlarınaqədərki, o cümlədən? Altay-Sayan
dağları, Balxaş gölü ilə Aral gölü arasındakı ərazilər türklərin ana
yurdudur. Daha sonrakı mühazirədə –
"Türk qövmləri və dövlətləri”ndə ən qədim türklər, türk dövlətləri,
Göytürklər, digər türk qövmləri və dövlətləri haqqında söz açılır. "İslamaqədərki türk mifik düşüncə tərzi
və inancları”nda Göy dini – tanrıçılıq, şamançılıq, Budda (burkan) dini, Mani
dinindən bəhs edilir. Hər biri haqqında ayrı-ayrı geniş məlumat verilir. Mətn
rəsmlərlə daha da dolğunlaşır. Kitabda daha bir maraqlı və dəyərli mühazirə
"Saka və Hun türklərinin dastan yaradıcılığı” mühazirəsidir. Burada Saka
tüklərinin dastan yaradıcılığından "Alp ər Tonqa” dastanı və "Şu”
əfsanəsiylə, Hun türklərinin dastan yaradıcılığından isə "Oğuz kağan”
dastanı, bir hun türküsü və bir hun əfsanəsilə tanış olmaq olar.
"İslami
dövr türk təsəvvüf ədəbiyyatı: Xoca Əhməd Yasəvi”, "İslami dövr türk
ədəbiyyatı: Ş.Təbrizi, C.Rumi” və "İslami dövr türk ədəbiyyatı: Yunis
İmrə” mühazirələri olduqca maraqlıdır. Burada İslamlaşmanın tanrıçılıq kultu
ilə çulğaşması və bunun türk xalqları ədəbiyyatına təsiri – təsəvvüf (din və
təkkə) ədəbiyyatının yaranması, həmin dövrdə yaranan türk təsəvvüf ədəbiyyatı
haqqında önəmli məqamlar var. Adlarını çəkdiyim digər mühazirələrdə isə Şəms
Təbrizi, Cəlaləddin Rumi və Yunis İmrənin həyat və yaradıcılığı öz əksini
tapıb.
Kitabda
12-ci mühazirə "İslami dövr türk divan ədəbiyyatı: Mahmud Kaşğari və onun
"Divanü-it-türk” əsəri” mühazirəsidir. Mühazirədə Mahmud Kaşğarinin
söykökü və həyatı, "Divanü lüğət-it-türk”ün yaranmasına səbəb olan tarixi
şərait, "Divanü lüğət-it-türk”ün geniş elmi dövriyyəyə daxil edilməsi
tarixindən, "Divan”ın tərtibi prinsipləri və ona daxil edilən folklor
nümunəli, atalar sözləri, öyüdlər və bayatılar öyrənmək olar.
Daha
sonrakı mühazirələrdə Anadolu ədəbiyyatı
ilə yaxından tanış olub, bir çox şeyləri mənimsəmək olar. XIII-XIV əsrlər
"Anadolu türk ədəbiyyatı: dastanlar və mizahlar”, "XIII-XIV əsrlər
Anadolu türk təkkə və divan ədəbiyyatı”, "XV-XVII əsrlər Anadolu
türk-Osmanlı ədəbiyyatı: aşıq şeiri və aşıqlar” adlı mühazirələrdə bu mövzular
çox geniş şəkildə açılaraq oxuculara təqdim olunur. Bu mühazirələrdə "Danişməndnamə”,
"Saltuknamə” dastanları, mizahlar haqqında məlumat verilmiş, Hacı Bektaşi
Vəli, Sultan Vələd, Səyyad Həmzə, Aşıq
Paşa, Kadı (Qazi) Darir, Əlvan Çələbi, Əflaki Dədə, Səid Əmrə, Xoca Dehhani, Tacəddin Əhmədi yaradıcılığı
işıqlandırılmışdır. Bunlardan başqa, XV-XVII əsrlər Anadolu türk ədəbiyyatında
"Osmanlı ədəbiyyatı” termini və onun özəllikləri, janr məsələləri, aşıq
şeiri və təsnifatı, Osmanlı aşıqları haqqında məlumat əldə etmək olar.
"XV-XVII
əsrlər Osmanlı ədəbiyyatı və ədəbi əlaqələr” mahazirəsində XV-XVII əsrlər
Osmanlı ədəbiyyatı və ədəbi əlaqələr, Osmanlının şair hökmdarları, XV-XVII
əsrlər Osmanlı divan ədəbiyyatı, XV-XVII əsrlər Osmanlı divan ədəbiyyatının
qadın şairlərinin yaradıcılığı ilə yaxından tanış olmaq olar. Osmanlının şair
hökmdarlarından Osman Qazi, Sultan I Murad, İldırım Bayazid, Sultan II Murad,
Sultan II Bayazid, Sultan Səlim Yavuz, Sultan Süleyman Qanuni, Sultan II Səlim,
Sultan II Murad, Sultan III Əhməd, Sultan II Mahmudla, divan ədəbiyyatı
nümayəndələrindən Şeyxi, Əhməd Dai, Yazıçıoğlu Mehmed, Nəfi, Şeyxülislam Yəhya
Əfəndi, Cevri, Zeynəb Xatun, Mehri
Xatunun həyat və yaradıcılığı haqqında geniş şəkildə materiallar var.
"Tənzimat”
dövrünə gedən yol, dövrün xarakteristikası, ədəbi nümayəndələri haqqında çox
geniş məlumata "Tənzimat” dövrü Osmanlı ədəbiyyatı” mühazirəsində rast
gəlmək olar. Dövrün ədəbi nümayəndələrindən
Şinasi, Əhməd Cövdət Paşa, Əli Suavi, Əhməd Midhət Əfəndinin həyat və
yaradıcılığı işıqlandırılmış, yazdığı ədəbi nümunələr oxucuların diqqətinə
çəkilmişdi.
Osmanlı
dövründə yaşamış böyük türk şairi, pedaqoqu və jurnalisti, türk ədəbiyyatında
"Sərvəti-fünun" və ya "Ədəbiyyati-cədidə" adlanan cərəyanın
banisi sayılan Tofiq Fikrət haqqında
"Tofiq Fikrətin həyatı və yaradıcılığı” mühazirəsində rast gəlmək
olar. Burada Tofiq Fikrətin həyatı, dünyagörüşü, yaradıcılığı və yaradıcılığını
özəlliklərini öyrənmək olar. Ardınca gələn "Sərvəti-fünun”dövrü Osmanlı
ədəbiyyatı” mühazirəsində həmin dövrün özəllikləri və nümayəndələri haqqında
məlumat var. Dövrün nümayəndələrindən Cənab Şəhabəddin və Xalid Ziya
Uşaqlıgilin yaradıcılığı ön plana çəkilib.
Kitabdakı
ən maraqlı mühazirələrdən biri də "Milli ədəbiyyatın yaranması” adlı
mühazirədir. Mühazirə üç hissədən –
"Milli ədəbiyyata gedən yol: "Fəcri-ati” ədəbiyyatı (1909-1912)
"Sərvəti-fünun” ədəbiyyatının davamı kimi”, "Milli” islahı haqqında.
Milli ədəbiyyata keçid” və "Milli ədəbiyyat dövründə fikir axınları və
ədəbi topluluqlar” hissələrindən ibarətdir. Mühazirədə milli ədəbiyyatın
yaranması tarixi və özəllikləri detallı şəkildə öz əskini tapıb.
Milli
ədəbiyyat dövrünün ən böyük nümayəndəsi, yurdun və millətin gerçəklərini ilk
dəfə Osmanlı şeirinə gətirən Məhməd Əmin Yurdaqulu haqqında hər şeyi ətraflı olaraq "Məhməd
Əmin Yurdaqulunun həyat və yaradıcılığı” mühazirəsində oxumaq olar. "Milli
mücadilə dövrünün xarakteristikası”nda "Milli mücadilə” dövrünü Çanaqqala
və İstiqbal hərbi dönəmi kimi iki tarixi zaman kəsiyinə ayıran Ahmed Kabaklı və
ümumiyyətlə milli mücadilə dövrü haqqında
olduqca maraqlı məlumatlara rast gəlmək olar.
Kitabın
"Əlavələr və internet məlumatları” bölməsində yazıçı, jurnalist,
ədəbiyyatşünas Əhməd Kabaklı haqqında da
geniş yazı var. Daha sonra kitabda İsa Həbibbəylinin "Ədəbiyyat
tarixçiliyinin Əhməd Kabaklı konsepsiyası”, Kərim Şükürovun "Akademik
Bartoldun səhvi və Stalin mifi, yaxud Azərbaycan və azərbaycanlılar haqqında”
adlı fundamental məzmuna malik məqalələri də yer alıb. Kitabın
sonlarına yaxın "Türk etnosları və ərhun əlifbası”, "Türk
bayraqları”, "Türk qızları”, "Şorların Çıl-Pajı”,
"Bilirsinizmi?”, Türk rəqsləri”, "Şumerlerdən bizə kalan 13 gələnək –
13 traditons left to Sumerian us” və digər yazılar da var.
Bu kitab
olduqca böyük əhəmiyyətə malikdir, zəngin materiallarla əhatə olunub və türk
ədəbiyyatını öyrənmək üçün olduqca qiymətli bir nəşrdir.Xanım
Aydın