“Oyun”çuların “Solğun sevgilər”i
Sağlamlıq imkanları məhdud həvəskarların
cəlb olunduğu teatrın əldə etdiyi nailiyyətlər xüsusi qeyd olunmalıdır
Çiçək
solan bir varlıqdır. Çiçək solduqda həyatı sona yetir, bəs görəsən, sevgi
solduqda onu hansı aqibət gözləyir? O da çiçək kimi ölümə məhkum olurmu?
Baxır,
müəllif ona hansı aspektdən və yöndən boylanır. Ötən il Cəfər Cabbarlının 120
illiyi qeyd olunduqda, onun
yaradıcılığında nisgilli məhəbbət hekayəsi olan "Solğun çiçəklər”in nə
üçün yeni bir səhnə həlli ilə rastlaşmadığını düşünürdüm. Amma düşündüyümü Kukla Teatrının səhnəsində
izləyəcəyim ağlımın ucundan belə keçməzdi.
Qələmə
alındığı zamandan fərqli teatrlarda, bir-birindən maraqlı quruluşlarda səhnə həyatı
yaşayan kədər notlu əbədiyaşar məhəbbət dastanın növbəti baxış ünvanı Abdulla
Şaiq adına Azərbaycan Dövlət Kukla Teatrı oldu. Amma bu dəfə tam müasir tərtibat
və quruluşda "Solğun sevgilər" kimi tamaşaçı qarşısına çıxdı. Sevindirici hal
odur ki, həvəskar aktyorlara səhnə imkanlarını nümayiş etdirmək şəraiti yaradan
teatrın nəzdində daha bir teatr qrupu təsis olunub. Sağlamlıq imkanları məhdud
həvəskarların cəlb olunduğu "Oyun” adlı bu teatr və onun qısa zamanda əldə
etdiyi nailiyyətlər xüsusi qeyd olunmalıdır.
Əlilliyi olan çoxsaylı istedadlı gənclərin müraciətlərinə əsasən, hələ ötən il
təşkil edilən və aylardır peşəkar teatr mütəxəssisləri tərəfindən səhnə vərdişləri
aşılanan bu teatr həvəskarlarının ilk səhnə işi "Solğun sevgilər” adlanır.
Ötən ilin sonlarında premyerası ilə gündəmə gələn və sənətsevərlərin marağına səbəb
olan "Oyun”çular "Solğun sevgilər”i yenidən teatrsevərlərə təqdim etdilər.
Azərbaycan
Respublikası Mədəniyyət Nazirliyi və Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi
Nazirliyi ilə teatrın birgə layihəsi olan tamaşa klassik nümunəyə tam fərqli səhnə
yozumu və həvəskarlarla peşəkar aktyorların performansı baxımından maraqlı idi.
Belə ki, pyesin motivləri əsasında hazırlanan bu tamaşada bir neçə peşəkar
aktyordan başqa, mövcud və əlavə olunan yeni obrazları sağlamlıq imkanları məhdud
şəxslər ifa edirdilər.
İnsanın
fiziki əlliliyindən çox, mənəvi şikəstliyinə, var-dövlətə hərisliyin bütün bəlaların
əsasında durmasına, saf sevgi, sadiq dostluq və mərhəmət hissinin üstün
olmasına işarə edən birhissəli psixoloji məhəbbət dramının quruluşçu rejissoru
Səidə Haqverdiyevadır. Quruluşçu rəssamı
İqbal Əliyev, musiqi tərtibatçısı Vüqar Camalzadə, xoreoqrafı Elnur İsmayılov
olan tamaşa əhəmiyyətli təsir gücünə malikdir.
Tamaşanın quruluş həlli və ideyasından əlavə qeyd olunmalı ən müsbət cəhət təbii
ki, onun fiziki imkanları məhdud insanlara həvalə olunması və hər birinə fərdi
oyun imkanları daxilində realizə sərbəstliyi verilməsidir. Rejissor Səidə
Haqverdiyeva Azərbaycan teatr məkanında ilk dəfə olaraq belə bir işə imza atıb.
O, səhnəyə peşəkar aktyorlarla yanaşı, həm də fiziki məhdudiyyəti olan
insanları çıxardı. Bununla həm də bu cür insanlara özlərini başqaları
qarşısında ifadə edə bilmək üçün geniş imkanlar yaratdı.
Quruluş
müəllifinin çağdaş teatr elementlərindən yararlanması, kino texnikasının səhnəyə
inteqrasiyası ilə kompozisiyalı keçidlərə üstünlük verməsi baxımlı idi.
Uyğunlaşdırılmış musiqi həlli və plastika üzrə pedaqoqun təyin etdiyi hərəkət
menyusu da rəngarəng alınmışdı.
Təbii
ki, bütün bunlar tamaşanın ümumi tempinə də müsbət təsir edir və onun təsir
gücünü artırırdı. Səhnə işini maraqlı və fərqli edən bir cəhət də onun
qışqırtıdan, pafosdan, statik "mizançılıqdan” qaçması idi. Məhdud səhnədə fərqli
manevrlər edən aktyorlar bizi adi oyun-ifadə formalarında fərdi nümayişə dəvət
etdilər. İstər dialoqlarda, istər rəqslərdə əsas obrazdan epizoda, hamı aydın
görünürdü.
Cəfər
Cabbarlının "Solğun çiçəklər” pyesi əsasında 1987-ci ildə çəkilmiş televiziya
tamaşası hamımızın yaddaşında dərin iz buraxan ekran əsəri olub. Haqverdiyevanın
səhnə tərtibatı, mizanları və əsərə yanaşması isə bir az fərqlidir. Əsər müasir
zamanla uyğunlaşdırılıb. Biz səhnədə mobil telefon işlədən, diskotekaya əylənməyə
gedən, yoqa ilə məşğul olan qəhrəmanlar görürük. Klassik əsərin içərisində
bütün bunları əridə bilmək və bunu indiki tamaşaçıya təqdim etmək olduqca çətin
və kifayət qədər cəsarətli addımdır.
Rejissor
səhnə tərtibatında Cabbarlının əsərindəki ideya və ənənələrə sadiq qalıb, müəllifin
üslubuna heç bir zərər gətirmədən onun interpretasiyasını uğurla həll edə
bilib. Sara (Məleykə Cəfərova) və Pəri (Günay Əhməd) ögey bacıdırlar. Pərinin
anası Gülnisə (Ülviyyə Əliyeva) Saranın atasının ikinci arvadıdır. O, varidatı ələ
keçirmək üçün ərini zəhərləyib öldürür. Fitnəkar ana daha sonra qızlığı Saranı
öz əmisi oğlu Bəhramdan (Türkay Cəfərli) ayırıb qızı ilə evləndirir.
Tamaşa
Bəhramın dəli olma səhnəsi ilə başlanır. Yəni son irəli çəkilir. O, müxtəlif xəyali
ruhlar tərəfindən əhatəyə alınır. Ağ paltarlı və maskalı adamlar Bəhrama "sən
qatilsən” deyirlər. Bəhram rolunun ifaçısı Türkay Cəfərli olduqca peşəkar ifa sərgiləyir.
Türkayın obrazın mənəvi aləmini dərindən dərk etməsi, qəhrəmanın yaşadığı
böhranı hiss etməsi ifasına asanlıqla sirayət edir. Hiss olunur ki, aktyor səhnədə
çətinlik çəkmir, obrazın bütün yaşantılarını asanlıqla daxilindən keçirib
tamaşaçıya çatdıra bilir. Türkay bu çatdırmada çox sərbəst və azaddır, həqiqi
aktyor ənənələrinə sadiqdir. Səhnədə özünü rahat hiss edir, heç bir həyəcana
qapılmır. Hətta hərdən aktyorun bu çatdırma bacarığının özünün də hiss edib məmnun
olmasını görürəm. Növbəti səhnələrdə tamaşanın dinamikası gedişata uyğun olaraq
tədricən azalsa da, aktrisa Günay Əhmədin səhnəyə daxil olması ilə bu dinamika
yüksəlir. Günay Əhmədin plastikası, naturası səhnə üçün çox yararlıdır.
Aktrisanın ən üstün keyfiyyətlərindən biri situasiyanı vaxtından əvvəl öz ifası
ilə tamaşaya çatdıra bilməsidir. Pərinin ölüm səhnəsindən əvvəl aktrisanın səhnəyə
gəlişi, simasındakı kədər artıq onun başına gələcək bədbəxtlikdən xəbər verirdi.
Bu baxımdan Günay bu cür səhnələr üçün əvəzolunmaz istedaddır.
Qeyd
edim ki, birhissəli səhnə nümunəsində rolları Xəqani Əliyev, Aysel Əlizadə,
Nazlı Əliyeva, Səma Məmmədova, Rəsul Məmmədli, Taleh İsmayılov, Ceyhun Mahmudov, Rüxsarə Zeynalova, Nurlan
Əhmədov, Şamxal Xələfli, Rəfael Mustafayev, Nəsib Şamxalov, Rüfət Şahpələngov,
eləcə də aktyorlar Türkay Cəfərli, Ülviyyə Əliyeva, Məleykə Cəfərova, Zümrüd
Qasımova və Günay Əhməd oynadılar.
Xəyalə Rəis