Ölkəmizdə fəaliyyət
göstərən bır sıra kollecə publik hüquqi şəxs statusunun verilməsi onların
idarəetməsini təkmilləşdirəcək, tədrisin keyfiyyətini artıracaq, əmək bazarına
uyğun kadrların hazırlanmasını stimullaşdıracaq
Ölkəmizdə fəaliyyət
göstərən bır sıra kollecə publik hüquqi şəxs statusu verilib. Baş nazir Əli Əsədovun imzaladığı qərar yeni olsa
da, əslində, məsələ bir neçə il əvvəldən gündəmdə idi. Kolleclərin indiyə
qədərki fəaliyyətlərinin qənaətbəxş olmaması bu qərarın verilməsində rol
oynayıb. Belə ki, bir növ "məzun” istehsalı ilə məşğul olan orta ixtisas
müəssisələrinin buraxılışları nə əmək bazarının tələblərinə, nə də müasir
standartlara cavab verib. Ekspertlər də ölkənin 54 orta ixtisas təhsili
müəssisəsində təhsil alan 58 minə yaxın tələbəni əmək bazarında görə
bilmədiklərini narahatlıqla qeyd edirlər.
Yeni qərar publik hüquqi şəxs statusu verilən 20-ə
yaxın kollecin fəaliyyətinə şamil edilib. Əsas sual kolleclərin bundan sonrakı
fəaliyyətlərində yaranacaq dəyişikliklə bağıdır.
Publik
hüquqi şəxs nədir?
Qeyd edək
ki, publik hüquqi şəxs dövlət və bələdiyyə adından
və ya publik hüquqi şəxs tərəfindən yaradılan, ümumdövlət və (və ya) ictimai
əhəmiyyət daşıyan fəaliyyətlə məşğul olan, dövlət və ya bələdiyyə orqanı
olmayan təşkilatdır. Publik hüquqi şəxs adi hüquqi şəxsdən fərqli olaraq kifayət
qədər imtiyazlara sahibdir. Publik hüquqi şəxs dövlət və cəmiyyət üçün mühüm
əhəmiyyət kəsb edən funksiyaları həyata keçirir. Məhz buna görə də, mülki
hüququn subyektlərindən biri olan hüquqi şəxsdən fərqli olaraq, onun kifayət
qədər imtiyazları var.
İş tapmaqda çətinlik
Publik hüquqi şəxs statusu alan və 95 müəllimi, 900-ə
yaxın tələbəsi olan Ağdaş Dövlət
Humanitar Kollecinin direktoru Namik Ağayev "Kaspi”yə açıqlamasında yeni
statusun rəhbərlik etdiyi müəssisəyə və ya digər kolleclərə hansı üstünlüyü
qazandıracağını deməkdə çətinlik çəkir: "Bu, bağlı qapıdır. Yalnız açılandan
sonra bilinəcək. İndi bizim müstəqil idarəetməmiz və məktəb rəhbərliyi kimi heç
bir hüququmuz yoxdur. Publik hüquqi şəxslər haqqında qanuna görə, bundan sonra
kolleclərə müəyyən muxtariyyət veriləcək”. Direktor kollecin əvvəlki statusuna
toxunaraq məzunlarının iş tapmaqda çətinlik çəkdiyini bildirdi: "Kolleclərdə
çox istedadlı tələbələr oxuyur. Onların bir qismi subbakalavr kimi daxil olur.
Kolleci bitirəndə isə iş tapmaqda çətinlik çəkirlər. Onları əmək bazarına yönləndirmək
lazımdır”. Direktor kolleclərin fəaliyyətinin qənaətbəxş olmaması fikri ilə
razılaşmır: "Düşünmürəm ki, kolleclər günün tələblərinə cavab vermir. Düzdür,
Oksford və ya Kanada universitetləri deyil, amma cəmiyyət üçün normal vətəndaş
yetişdirə bilirik”. Bununla belə, direktor yeni statusun kolleclərə fayda gətirəcəyinə
şübhə etmir: "İnanıram ki, təhsilimizin xeyrinə olacaq”.
Tədris keyfiyyətli
olmayanda
Ekspertlərin fikrincə, yeni qərar kolleclərə yeni
yanaşma gətirməlidir. Belə ki, həmən kolleclər bundan sonra dövlət büdcəsinin
vəsaiti hesabına yox, daha çox göstərdikləri xidmətə görə maliyyələşəcəklər.
Təhsil
eksperti Kamran Əsədovun qərara münasibəti müsbətdir:
""İnkişaf etmiş Avropa ölkələrinə nəzər yetirsək görərik ki, uşaq bağçalarından
başlamış məktəb və universitetlər, dövlətə məxsus tibb klinikalarından tutmuş
böyük korporasiyalar publik hüquqi şəxslərdir”. Ekspert kolleclərin
əksəriyyətində tədrisin yüksək səviyyədə olmadığını qeyd edir: "Bu gün xüsusən
ali məktəblərə qəbul ola bilməyən abituriyentlərin kolleclərə üz tutduğunu görürük.
Çünki gələcəkdə subbakalavr kimi ali məktəblərə qəbul olmaq imkanı var. Bu o
demək deyil ki, kollec məzunları zəifdir. Əksinə, kifayət qədər savadlı kollec
məzunları var. Sadəcə olaraq, bir çox kollecdə tədris keyfiyyətli deyil”.
Milyonlarla
vəsaitə qənaət
K.Əsədov hesab edir ki, təhsil müəssisələrinin
əksəriyyəti publik hüquqi şəxsə çevrilməlidir: "Məlum dövlət sifarişini çıxmaq
şərtilə onlar müstəqil qurum kimi fəaliyyət göstərməlidirlər.Bu, 100
milyonlarla büdcə vəsaitinə qənaət etməyə imkan yaradacaq. Eyni zamanda
istedadlı, Qərb menecmentini bilən şəxslər həmin qurumların büdcəsinin
formalaşdırılmasına yardımçı olacaqlar. Yəqin ki, bir müddətdən sonra bu,
təhsil sisteminə də şamil olunacaq. Bir çox ali və orta ixtisas təhsili
müəssisələri var ki, onlar əhalidən gəlir əldə edirlər. Belə olan halda biz
onları niyə dövlət təşkilatı kimi saxlamalıyıq?”
Ən yaxşı
format?
"Təhsil sisteminə aid çoxlu bina, torpaq resursu,
texnika, avadanlıq mövcuddur. Onlar bəzən hansısa torpaq, bina resursunu
icarəyə verəndə dərhal buna əks reaksiyalar olur. Belə olmasın deyə həmin
müəssisələrə publik hüquqi şəxs statusunun verilməsi ən yaxşı formatdır.
Belə olan halda şişirdilmiş xərclərə, dövlət
qurumlarına ödənişlərin illərlə verilməməsi hallarına, borc yükünün milyonlarla
manat səviyyəsinə qalxmasına da ehtiyac olmur. Publik hüquqi şəxs pulları özü
əldə edir, belə olan halda xərclərini niyə şişirtsin ki?”
Başqa çıxış yolu olmayanda
Yeni statusun
kolleclərə müstəqillik, müasir tədris planları və vəsaitləri qazandıracağı
müsbət haldır. Bu, onların həm
idarəetmə, həm də maliyyə muxtariyyətinə stimul yaradacaq. Təbii ki,
effektiv idarəetmə olanda, həmin kolleclərin qarşısına standart tələblər
qoyulanda, monitorinq aparılıb nəticələr tələb olunanda, maliyyə resurslarının
düzgün idarə olunmasına nəzarət olanda hesabatlılıq da, şəffaflıq da artacaq.
Onda kolleclər üzərlərinə düşən vəzifəni daha səmərəli icra etməyə
çalışacaqlar. Çünki başqa çıxış yolu yoxdur.