Benzin su qiymətinə, yoxsa su benzin qiymətinə?
Satışda olan mineral süfrə sularının baha olmasını
şərtləndirən amillər
Nəyinsə
qiymətinin ucuz olduğunu ifadə etmək üçün "Su qiymətinə” deyə bir frazeoloji
birləşmə işlədirik. Amma son vaxtlar bu bənzətmə artıq əhəmiyyətini itirib.
Çünki su o qədər də ucuz deyil. İndi benzin su yox, su benzin qiymətinə
satılır. Hətta litri benzindən də baha olan su var mağazaların vitrinlərində. Ona
görə benzinlə müqayisə etdim ki, benzin əldə etmək üçün xam neft emal prosesindən
keçir. Təbii ki, emal prosesinin də xərcləri var. Su, benzin kimi emal
prosesindən keçmir, bəs onun qiymətini baha edən səbəb nədir? Yaxud baha olan
suların tərkib və keyfiyyət fərqi də qiyməti qədərdirmi?
Bu, bir iqtisadi qanundur
İqtisadçı
professor Elşad Məmmədov deyir ki,
ölkəmizdə suyun qiymətinin baha olmasını şərtləndirən amillər var: "Birincisi,
bazarda su istehsalçılarının sayının çox olmamasıdır. Burda müəyyən
inhisarçılıq var. Gürcüstanla müqayisə etsək, orda ölkə iqtisadiyyatının imkanları
daha məhduddur, iqtisadiyyat daha dardır, amma su istehsalçıları arasında böyük
rəqabət var. Rəqabət olan yerdə qiymətlər nisbətən aşağı olur. Bu, bir iqtisadi
qanundur”.
Su resurslarına çıxış məhduddur
İqtisadçı
deyir ki, qiymət amilin formalaşmasında qablaşdırma xərcləri böyük çəkiyə
malikdir: "Qablaşdırma ilə bağlı bizdə idxaldan asılılıq yüksək səviyyədədir.
Bu da qiymətlərin artmasına şərait yaradır. Daha önəmli bir amil su
resurslarının özü ilə bağlıdır. Azərbaycanda su resurslarına çıxış bir qədər
məhduddur. İşğaldan azad olunan ərazilərin ölkə iqtisadiyyatında iştirakı,
sözsüz ki, bu istiqamətdə imkanları genişləndirəcək. Çünki həmin ərazilər
kifayət qədər böyük su ehtiyatlarına malikdir”.
Reklama çox pul xərclənirsə...
İqtisadçının
qənaətincə, daşıma məsələləri də burda artıma təsir edir: "Benzinin, qazın,
elektrik enerjisinin qiymətində gedən dəyişiklik, nəticədə əksər məhsulların
qiymətində öz əksini tapır, o cümlədən də, suyun”. E.Məmmədov qeyd etdi ki,
ölkədə istehsal olunan eyni tip məhsulların arasında böyük qiymət fərqi
olmasının səbəbləri brendləşmə, marketinq amili kimi məsələlərlə də bağlıdır:
"Brendləşmə də qiymətlərdə böyük fərq yarada bilir. Eyni kimyəvi tərkibə malik
olan suyu bir şirkət 50 qəpiyə satar, o biri, tanınmış brend olduğu üçün, 2
manata sata bilər. Eyni zamanda reklam xərcləri var. Reklama çox pul
xərclənirsə, bu da məhsulun dəyərinin üzərinə gəlir. Düzdür, istehlakçının öz
seçimidir, amma eyni tərkibə malik məhsulu bazardakından çox yüksək qiymətə satmaq
istehlakçıların aldadılmasıdır”.
Bu şərait olsa...
Suların
pərakəndə satışda qiymətlərinin daha yüksək olmasına gəlincə, E.Məmmədov
bildirdi ki, bunun səbəbi ticarət şəbəkələrinin inhisarçı fəaliyyətidir: "Bir
sıra böyük ticarət şəbəkələri istehlak bazarında inhisarçılıqla məşğuldurlar və
qiymətlərin enməsində maraqlı deyillər. Bazarda hər hansı iştirakçının rolu
böyük olanda o, artıq bazar qiymətlərini
xeyli dərəcədə müəyyən etmiş olur. Avropa ölkələrinin paytaxt şəhərlərinin
ticarət şəbəkəsində, marketlərində satışa qoyulan suyun küçədə satılan sudan 2-3
dəfə baha olduğunu görə bilərik. Bu onun göstəricisidir ki, o ticarət şəbəkəsi
inhisarçıdır, qiymətini yüksək təyin edir. Amma orda ticarət şəbəkələrindən
kənarda da istehsalçının suyunu sata bilməsi üçün şərait var. Bu şərait olsa,
inanıram ki, Azərbaycanda ticarət müəssisələrində 1 manata olan suyu 40-50
qəpiyə görə bilərik. Suyu istehsal edən şirkətlərin birbaşa satış apara
biləcəyi alternativ satış yerləri – yarmarkalar, satış məntəqələri yaradılmalıdır.
Ticarət şəbəkələri məhsulun qiymətinin üzərinə bəzən çox böyük ticarət
əlavələri qoyurlar. Beynəlxalq təcrübədə ticarət əlavəsi 5 faizdirsə, bir də
görürsən ki, hansısa inhisarçı şirkət 20-25 faiz ticarət əlavəsi qoyur. Bu da
pərakəndə bazarda satış qiymətlərinə təsir edir”.
İstehlakçıların aldadılmasıdır
Azad İstehlakçılar Birliyinin sədri Eyyub Hüseynov bildirir ki, suların qiymətindəki böyük fərq
marketinq taktikasıdır: "5 il bundan öncə Dünya Su Konqresinin iştirakçısı
olmuşam. Orda da qeyd edildi ki, hələ elm hansı orqanizmə hansı suyun lazım
olduğunu kəşf etməyib. Ən baha qiymətə satılan su bir ailənin 2 nəfər üzvü üçün
uyğun olar, 3 üzvü üçün yox. Suyun normal ekspertizasının aparılması üçün onun
300-ə qədər parametri araşdırılmalıdır, o da ki yoxdur. Bazarda litri 40
qəpikdən 10 manata qədər olan sular var. Əgər bu, sudursa, qiyməti niyə bu cür
olmalıdır? Dövlət buna müdaxilə etməlidir. Marketinq oyunudur, istehlakçıların
aldadılmasıdır. İnsan bədəninin 85 faizi su olduğundan, bədəndəki xəstəliklərin
80-85 faizini suda axtarmaq lazımdır. Suyun bu ilahiliyindən istifadə edən su
istehsalçıları bütün dünyada istehlakçıları aldadırlar”.
Aygün
Əhmədova