Müəllimlərin işini yüngülləşdirən qərar
Və ya şagirdlərin hər
birinə fərdi yanaşmaq üçün geniş imkan
Ümumtəhsil məktəblərinin siniflərində şagirdlərin
sıxlığı məsələsi yeni problem deyil. Bu amil həmişə təhsilalanların keyfiyyətli
biliyə yiyələnməsində əsas maneələrdən sayılıb. Bəzi siniflərdə 30 və ya 40-a çatan şagird sayı həmişə valideynləri də
narazı salır. "Belə siniflərdə hansı keyfiyyətli təhsildən danışmaq olar?” -
deyə onlar haqlı olaraq gileylənirlər: "Əgər təhsilin
məqsədi uşaq və yeniyetmələrə müəyyən biliklər aşılamaqdırsa, şagird sayı çox
olan siniflərdə bu vərdişlər ötürülmür”. Oğlu ibtidai sinfin rus sektorunda
təhsil alan valideyn İ.Qurbanova
bildirir ki, həmin sinifdə 40-dan çox şagird oxuyur: "Dərsin fərdi şəkildə
izahı, demək olar ki, mümkün deyil. Məcbur qalıb övladımı əlavə hazırlığa
yazdırmışam”. Şagird nisbətinin arzu olunandan yuxarı səviyyədə olması ilə
bağlı valideynlərin çoxsaylı narazılıqları illərdən bəri səslənsə də, həlli
istiqamətində addım atılmamışdı. "Yaxşı müəllim” və ya "yaxşı sinif” axtarışı
ilə məktəblərə üz tutan valideynlər bu problemi həll etməkdə, təbii ki, çarəsiz
idilər.
Nazirlər Kabinetinin bu yaxınlarda "Dövlət ümumi
təhsil müəssisəsində siniflər üzrə şagird sıxlığı normaları”nı təsdiq etməklə, nəhayət,
bu sahədə mövcud problemlərin həll olunacağına ümid yaradıb. Qərara əsasən,
dövlət ümumi təhsil müəssisəsində ibtidai (I-IV siniflər), ümumi orta (V-IX
siniflər) və tam orta (X-XI siniflər) təhsil səviyyələri üzrə siniflər (təmayül
siniflər istisna olmaqla) şagirdlərin sayı 20 nəfərdən az olmamaqla təşkil
edilir. Belə ki, dövlət ümumi təhsil müəssisəsi üzrə bir sinifdə şagirdlərin
ümumi sayı 20 nəfərə çatmadıqda, sinif mövcud şagird sayı ilə təşkil (bu
normalarda müəyyən edilmiş hallar istisna olmaqla) edilir. İbtidai təhsil
səviyyəsinin bir sinfində şagird sayı 10 nəfərdən az olduqda, həmin sinif
ibtidai təhsil səviyyəsinin şagird sayı 10 nəfərdən az olan digər bir sinfi ilə
birləşdirilərək komplekt siniflər təşkil olunur. Bu tip siniflər şagird sayı 18
nəfərdən çox olmamaqla təşkil edilir. Eyni bir sinifdə şagirdlərin sayı 30
nəfərdən çox olduqda və ya şagirdlərin bir sinifdə tədrisinə sinif otağının
ölçüsü imkan vermədikdə, həmin sinif üzrə ikinci paralel sinif təşkil edilir.
Tədris ilinin birinci yarısında hər hansı səbəbdən sinifdə şagirdlərin sayı 3
nəfərdən çox azaldıqda və ya artdıqda, sinif bu normalarla müəyyən edilmiş say
həddində birləşdirilir və ya paralel sinif təşkil edilir. Qərarda qeyd edilir
ki, tədris ilinin birinci yarısında sinifdə şagirdlərin sayının azalması tədris
planı ilə müəyyən edilmiş müvafiq fənlərin tədrisində sinfin iki qrupa
bölünməsinə məhdudiyyət yaratmır. Tam orta təhsil səviyyəsində təmayül siniflər
15 nəfərdən az və 20 nəfərdən çox olmamaqla təşkil edilir. Eyni təmayül sinfində
şagirdlərin sayı 20 nəfərdən çox olduqda paralel siniflər təşkil edilir. Tədris
ili ərzində təmayül sinfində şagird sayının azalması bu sinfin həmin və ya
növbəti tədris ilində fəaliyyətinin davam etdirilməsinə, həmçinin tədris planı
ilə müəyyən edilmiş müvafiq fənlərin tədrisində iki qrupa bölünməsinə
məhdudiyyət yaratmır.
Qeyd edək ki, ümumtəhsil müəssisələrində şagird
sıxlığı normalarının həllinə yönələn qərarı valideynlərlə yanaşı, təhsil
ekspertləri də dəstəkləyir. Belə ki, ekspertlər də uzun illərdir ki, problemi
aidiyyəti qurumların diqqətinə çatdırmağa çalışıblar.
Əməkdar
müəllim Almaz Həsrət bildirdi
ki, şagird sayı 40 nəfərdən çox olan siniflərdə müəllimlərin əziyyət çəkməsi
ilə bağlı fikirləri illər öncə mətbuatda, sosial şəbəkələrdə də səsləndiriblər:
"Sinifdə 15-20 şagirdin olması kifayətdir. Dərsin öyrədilməsində, xüsusən də
yeni texnologiyalarla, onların, diskussiya yaradaraq interaktivliyinin
şagirdlərə ötürülməsində təhsilalanların sayının artıq olması, həqiqətən,
müəllimlərin üzərinə böyük yük gətirirdi. Xüsusən də, şagird sayının çoxluğunda
qiymətləndirmədə əziyyət çəkirdilər. Bu qədər müddət ərzində müəllimlər, həm
şagirdlərlə interaktiv yolla, yeni təlim metodları ilə dərsin aparılmasında,
həm də dərsin qiymətləndirilməsində çox çətinliklərlə qarşılaşırdılar. Bu da
əlavə yük kimi müəllimləri yorurdu. Axır ki, müəllimlərin yükü azalacaq,
şagirdlər sinifdə daha sərbəst olacaq”. Ekspertin fikrincə, xüsusən pandemiya
dövründə şagird sayının siniflərdə azalması qərarının verilməsi
təqdirəlayiqdir. Belə ki, artıq karantin dövrünü nəzərə alsaq, şagirdlərin
sinifdə sıxlığı cəmiyyət üçün daha çox ziyan gətirə bilər: "Önəmlisi odur ki,
məktəblərdə təhsil almağa gələn
şagirdlər sağlam olsun və şəxsiyyət kimi yetişsinlər. Daha sonra onların təhsil
və bilik məsələsidir. Tərbiyəsi yerində olan şagirdin təhsili də yüksək
səviyyədə olacaq. Siniflərdə şagird sayının azaldılması ilə bağlı verilən qərar
göstərir ki, həqiqətən, məktəblərdə müəllimlərin işlərinin yüngülləşdirilməsi
istiqamətində tədbirlər görülmək üzrədir. Sevindirici haldır ki, müəllimlər
artıq çətinlik çəkməyəcəklər. Tövsiyə edirəm ki, müəllimlər hər bir sinifdə
dərs deyəcəkləri şagirdlərin yeni metodologiyasını hazırlasınlar. Şagird sayı
az olacaqsa, onlarla işləmə mexanizmi daha yüngül formada olacaq. Şagirdlər hər öyrənilən məzmunu daha tez
qavrayacaq. Müəllimlər 15-20 şagirdlə daha tez və əhəmiyyətli tədris qura
biləcəklər. Nəticəsi də uğurlu olacaq. Çünki şagirdlərin hər birinə fərdi
yanaşma üçün geniş imkanlar açacaq”.
Təhsil eksperti Qoşqar
Məhərrəmov bu qərarı, əslində çoxdan gözlənilən addım kimi dəyərləndirir. Onun
fikrincə, siniflərdə şagird sıxlığı öyrənənin effektivliyinə birbaşa
təsir edir: "Tövsiyə edirik ki, müəllimlər şagirdlərlə müəyyən qədər individual
olaraq məşğul olsunlar. Hər bir şagirdin ehtiyacı nəzərə alınsın. Müəllim hər
bir şagirdin mövcud biliklərinə bələd olsun, onu tanısın və sinfə gətirdiyi
bilik fundamentini müəyyən etsin və ona görə şagirdə yanaşsın. Belə bir yanaşma,
əlbəttə, 40 nəfərlik sinifdə çox çətindir, hətta mümkün deyil”. Ekspert hesab
edir ki, sinifdə şagird sayı 20-22 nəfəri keçməməlidir. Yalnız bu yolla
şagirdlərlə fərdi işləmə üçün şərait yaranar: "O zaman hamının tədrisi,
inkişafı mümkün ola bilər. Amma 40 nəfərlik bir sinifdə həyatda qalma
mübarizəsi gedir” deyə bilərik. Bu cür siniflərdə bacarıqlı uşaqlar önə çıxacaq
və digər şagirdləri, birmənalı olaraq, bilik və bacarıqları ilə geridə qoyacaq.
Zəif olan, evdən dəstək görməyən şagirdlər isə müəyyən bir mənada sinfin geri
planında, həmçinin müəllimin qayğısından kənarda qalacaq. Bu isə birbaşa onun
tədris prosesinə mənfi təsir edəcək. Cütlərlə iş, qruplarla iş,
qiymətləndirmənin aparılması, tədqiqat sualının müzakirəsi, debatlar - hamısı
40 nəfərlik bir sinifdə müəllim üçün çətin situasiyaya çevriləcək. Müəllim də
bu qədər şagirddən ibarət bir sinifdə ancaq mühazirə üsullu dərs keçməyə
meyilli olacaq. Çünki hamını sakit saxlayıb dərsi izah etmə məsuliyyətindən
qurtulma, özünü yaxşı hissetmə daha asan bir yoldur, nəinki hamını dərs
prosesinə qoşma və hamını məşğul etmək. Bu, sinifdə idarəetməni çətin bir hala
gətirə bilər. Ona görə, tövsiyə olunan optimal sinif 22 nəfəri keçməməlidir.
Tədrisin effektivliyi bu sayla mümkündür. Beləliklə, bu siniflərdə müəllim,
şagirdlərlə bir-bir işləyə, onlarla məşğul ola bilər. Biz yeni təlim üsullarını
40 nəfərlik siniflərdə tətbiq edə bilmərik”.
Ümid yaranır ki, yeni qərar
ümumtəhsil məktəblərində biliyin ötürülməsinin maksimum həddə çatmasında,
sinifdə səs-küyün səviyyəsinin azalmasında, sinfin idarə olunmasında, yeni
metodlarla tədrisin aşılanmasında və s. müsbət dəyişikliklərə imkan yaradacaq. Əlbəttə,
qaydalara tam əməl və nəzarət olunsa...
Təranə
Məhərrəmova