Elektron növbə üçün səhər saat 6-da oyanmaq?
Vətəndaşlar dövlət qurumlarının xidmətlərinin
elektronlaşmasının üstünlük qazandırdığını, amma çatışmazlıqlar da olduğunu
deyirlər
Mağazada
30 manata köynək bəyəndin və almaq istədin. Yanındakı dostun dedi ki, həmin
köynəyi başqa mağazalarda bir az da ucuz qiymətə tapmaq olar. Yarım saat, bir
saat başqa mağazaları gəzirsiniz və 24 manata o köynəyi alırsınız. Bu zaman sən
qazandın? Əvvəlki əsrləri deyə bilmərəm, amma XXI yüzillikdə itirmiş
sayılırsan, vaxtını.
Çünki XXI
əsr sürət əsridir, iş çoxdur, vaxt isə getdikcə daha dəyərli olur. Ucuzu mal axtarmağa
sərf etdiyin vaxtı dəyərli edə bilərsən. Bu səbəbdən bütün dünyada, eləcə də
Azərbaycanda insanların vaxtını alan məsələlərin elektronlaşması tələbi yarandı
və getdikcə də artır.
Öz
ölkəmizi götürək, insanların vaxtını ən çox alan nə idi? Yəqin ki, hamı dövlət
qurumlarının yerində göstərilən xidmətini deyər. "İki kağız parçası üçün niyə
4-5 yerə getməliyəm?” deyənlər çox idi. Bu kimi məsələlər ölkəmizdə də elektronlaşmanı
zəruri edib. Məqsəd elektron dövlət qurmaqdır. Elektron dövlətin bir qolu da
elektron hökumətin formalaşdırılmasıdır. Elektron hökumətin qurulması üçün isə
dövlət qurumlarının təqdim etdikləri xidmətlərdə sürətli şəkildə elektronlaşma
gedir. Say etibarilə rəqəmlər böyükdür, bəs keyfiyyət necə, vətəndaşları qane
edirmi? Elektron xidmətlərin gətirdiyi üstünlüklər və bu xidmətlərdə
qarşılaşdıqları əngəllər nələrdən ibarətdir?
Elektron növbə,
1 saat gözləmək...
Təşkilatçı Nisə Rəhimova deyir ki, vaxta
qənaət cəhətdən mümkün qədər bütün xidmətlərin elektron versiyasından
yararlanır. Elektron növbə sistemini bəyənir, amma təyin olunan vaxtda xidmət
göstərilirsə: "Növbə onlayn deyilsə, bunun üçün xidmət aldığın mərkəzə
gedirsən, növbə götürürsən, çox vaxt növbədə nə qədər adam olduğunu bilmədən
gözləyirsən ki, sənə nə vaxt xidmət göstəriləcək. Amma onlayn növbədə vaxtını
tənzimləyə bilirsən. Sistemdə 15:00 üçün növbə götürürsən, həmin vaxt orda
olursan. Ancaq bizdə yazıldığın vaxt xidmət almağın bir az çətin məsələdir.
"ASAN xidmət”də 15 dəqiqə əlavə gözləməli oldum. Vergi departamentində isə
yazıldığım vaxtdan bir saat gec xidmətə aldılar. Onlayn növbədirsə, göstərilən
xidmət üçün dəqiq vaxt hesablanmalı və ona uyğun növbə olmalıdır. Hesablanma
ilə işlənsə, xırda nə isə problem olarsa, 5 dəqiqə gecikmə olsun. Amma vətəndaş
yarım saat, bir saat gözləyirsə, deməli, işin elektronlaşmasında ciddi problem
var”.
N.Rəhimova
qeyd etdi ki, növbə götürmək üçün vətəndaş səhər saat 6-da oyanmaq
məcburiyyətində qalmamalıdır: "ASAN xidmət”dən onlayn növbə götürmək
istəyirsənsə, gərək səhər 6-da durub növbə götürəsən. Çünki günorta sistem
çökmüş vəziyyətdə olur. Niyə növbə götürmək üçün tezdən 6-da oyanmalıyam?
Əvvəllər hardasa tez xidmət almaq üçün gərək tezdən gedib orda duraydın ki,
ofis açılanda, sən ilk sıralarda qəbul edilənlərdən olasan. Bax, ona bənzədi.
Deməli, texniki olaraq sistem güclü deyil”.
"Elektron
proseslərin icrası gecikir”
"USE Study Group”un rəhbəri Mehman Bədəlzadə deyir ki, əvvəllər elektron xidmətlərdən normal
şəkildə istifadə edib, amma pandemiya dövründə elektronlaşmaya tələb yarananda,
artıq aldığı xidmətlərdə gecikmə hiss edir: "İşimizlə bağlı mövcud bütün
xidmətləri elektron almağa üstünlük vermişik. İşlərimiz Vergilər Nazirliyi,
"ASAN xidmət”, Dövlər Sosial Müdafiə Fondu (DSMF) ilə olur. Əvvəllər xidmət
normal idi, amma indi pandemiya ilə bağlı elektron xidmət alanların sayı da
artıb və elektron proseslərin icrası gecikir. Bir sualın cavabı normal vaxtdan
daha gec gəlir. Belə çıxır ki, hamı işini elektron görsə, burda çətinliklər
olar”.
"Sən hələ burda
qeydiyyatdasan...”
"Üç nöqtə” qəzetinin əməkdaşı Emin Nəbilinin elektron xidmətlərdə bəyəndiyi və çatışmazlıq
hiss etdiyi məqamlar var: "Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurası "Səlis.az”
portalı yaradıb. Mükəmməldir. Əvvəllər kağız formasında idi, uzun-uzadı proses
gedirdi. İndi elektronlaşıb, heç yerə getmədən otur kompüterin qarşısında,
layihəni, hesabatını təqdim elə, müqaviləni imzala.
Ümumilikdə,
elektron xidmətlər deyəndə, ağıla birinci "ASAN xidmət” gəlir. Çünki bu sahədə
həqiqətən öndədir. Amma burda da çatışmazlıqlar olur. Məsələn, sən qeydiyyatda
olduğun rayonun "ASAN xidmət” mərkəzinə müraciət edib qeydiyyatdan çıxırsan və
Bakıdakı "ASAN xidmət” vasitəsilə Bakıda qeydiyyata düşürsən, burda yeni
şəxsiyyət vəsiqəsi alırsan. 2-3 il sonra əvvəlki qeydiyyatda olduğun rayonun
hansısa bir idarəsindən sənə nəsə müraciət olunur ki, hələ burda
qeydiyyatdasan, filan məsələ var. Axı adam "ASAN xidmət” vasitəsilə həmin
ünvandan çıxıb. Belə çıxır ki, "ASAN xidmət”in elektron xidmətlərinin digər
dövlət qurumları ilə inteqrasiyasında nəsə problem var. Ola bilər ki, əlaqə
saxlayan həmin qurumlarda elektron xidmətlər qurulmayıb, ona görə, məlumat
onlara çatmır. Amma inteqrasiya hansısa formada olmalıdır. Bəlkə də ciddi
problem deyil, amma belə çatışmazlıqlar var”.
"Telefonla
daxil olanda, mobil yox...”
"EduOnline.Az” portalının təsisçisi Toğrul Bayramlıdeyir ki,
elektron xidməti qəliz edən bəzi məsələlər var, onlar aradan qaldırılsa, yaxşı
olar: "Mən daha çox "my.gov.az”, "e-sosial.az”, "e-taxes.gov.az”-dan istifadə
edir. "My.gov.az” yeni yaradılanda, bildirildi ki, dövlət qurumları ilə
bağlı nə sənədlərin varsa, girib baxa bilərsən. Belə sistemin olması çox
yaxşıdır. İstifadə edirəm, amma orda hələ demo versiyadır, yenilənməyib,
təkmilləşdirilməyib. Bir də, bu yaxınlarda oxudum ki, eyni parolla bir çox
dövlət qurumunun sisteminə daxil olmaq mümkündür. Çünki hamısı "ASAN imza” və
"Elektron imza” ilə əlaqəlidir. Bunun özü çox yaxşıdır.
VÖEN-lə
bağlı e-taxes.gov.az-dan istifadə edirəm. Vergilərin VÖEN hissəsinə daxil
olanda, elə bil "Windows”un ən köhnə versiyasını istifadə edirsən. Dizayn
baxımından köhnədir. Telefonla daxil olanda, mobil versiyası açılmalıdır, amma
kompüter versiya açılır və istifadə rahat olmur. Daha rahat, yeni dizaynda olsa,
yaxşı olar. Bir də qurumların hər birinin tətbiqi olması da, məncə,
elektronlaşmaya effektiv təsir edər”.
"Filan sənəd
çatmır”
Baş mühasib Sonarə Vəliyevanın sözlərinə görə, hazırda bir neçə dəqiqəmizi alan
elektron xidmətləri almaq əvvəllər vətəndaşlara bir neçə günə başa gəlirdi:
"DSMF, Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi (ƏƏSMN) kimi qurumlardan nə
isə sənəd lazım olanda, vətəndaş qurumun özünə getməli olurdu. Bəzən bir
qurumdan digərinə göndərirdilər. Əvvəllər dövlət qurumlarında savadlı kadrlar
az idi və bu da yerində xidmət alanlara böyük problem yaradırdı. Bəzən əməkdaş
sualına cavab verə bilmirdi, gedib öyrənib gəlirdi, sən də gözləyirdin. Bir də
baxırdın ki, saatlarla vaxtın gedib. Əvvəllər işçi, hamiləliyə görə məzuniyyətə
çıxanda, onun sənədləri yığılıb DSMF-yə müraciət edilirdi. Əməkdaş orda nə
qədər növbə gözləyirdi, sənədləri təhvil verib gəlirdi. İki gün sonra hansısa
savadsız işçi deyirdi ki, burda filan sənəd çatmır. Bizim əməkdaş yenidən başqa
sənəd dalınca düşürdü, o sənədi bir qurumdan alıb yenidən ora aparırdı. Bu da
məzuniyyət pulunu almağı nə qədər gecikdirirdi. Elektron versiyaya keçədən
sonra elektron hökumət portalında hansı sənədlərin lazım olduğu qeyd olunur,
ona uyğun, kadr həmin sənədlərin elektron versiyasını yükləyir və xidmətini
alır.
Gömrük
idxal rüsumu ödəyəndə, yaxud gömrük bəyannaməsi tərtib edəndə, həm gömrük
idarəsində çox vaxtın gedirdi, həm də bəyannamənin təsdiqlənməsi gec olurdu.
Ödənişlər də gec baş verirdi, məhsulun idxalı prosesi uzanırdı. Amma sonra bu
elektronlaşdı, bəyannaməni elektron doldurursan, elektron olaraq təsdiqlənir və
sadəcə olaraq məhsulu götürəndə gedirsən”.
"5-6 gün sonra
cavab gəlir ki, siz haqlı idiniz”
S.Vəliyeva
bildirdi ki, elektron xidmət yerində xidmətdən daha az vaxt aparmalı olduğu
halda, əksi də müşahidə olunur: "Vergilər Nazirliyində elektron müraciətlər çox
gec icra olunur. Məsələn, Vergilər Nazirliyi borc bildirişi göndərir, sən də
cavab verirsən, amma buna baxmayaraq həmin məktubdakı borc sənin hesabından
silinir. 5-6 gün sonra cavab gəlir ki, siz haqlı idiniz, həmin məbləğ ödəmə
şəklində Şəxsi Hesab Vərəqənizə geri qaytarılacaq. Bu vəsait isə bank
hesabından silinən vəsait qədər önəm daşımır. Amma həmin bildiriş gələndə,
Vergilər Nazirliyinin özünə birbaşa müraciət edəndə, məsələ daha tez həll
olunmuşdu, pul bank hesabından silinməmişdi. Yaxud nazirlikdən borcun olub-olmaması
haqqında arayış almaq istəyirsən, elektron müraciət edəndə, 5 iş günü ərzində
həyata keçirilməlidir, amma bu müddət bəzən daha çox çəkir. Birbaşa gedəndə,
bir-iki günə həll edilir”.
Ən vacib
elektron xidmətlərdən biri...
Regional İnsan Hüquqları və Media Mərkəzi İctimai
Birliyinin
fəaliyyətində elektron xidmətlər xüsusi yer tutur. Birliyin rəhbəri Xahid Vahidoğlu deyir ki, dövlət qurumlarının
xidmətinin elektronlaşması vətəndaşların işini xeyli asanlaşdırıb:
"Vətəndaşların ən çox müraciət etdiyi və Elektron Hökumət Portalı üzərindən
elektron xidmət aldığı sahə arayışlardır. İş yerindən arayış, yaşayış yeri üzrə
arayış, şəxsiyyəti təsdiq edən arayış, diplomla bağlı arayış və s. bir çox
arayış növləri var ki, onlar çox insana və tez-tez lazım olurdu. Əvvəl bu
arayışları almaq üçün vətəndaşlar saatlarla dövlət qurumlarının qarşısında
növbə gözləyirdi, bir neçə arayış lazım olurdusa, ayrı-ayrı qurumlara baş
çəkməli olurdu. Bu gün onları bir dəqiqəyə telefon və kompüterimizlə istifadə
edə bilərik. Ən vacib elektron xidmətlərdən biri DSMF-yə ödəmələr ilə bağlıdır.
Hansısa qayda pozmuşuqsa, bunu elektron formada öyrənə bilirik. İki ildir ki,
my.gov.az saytı yaradılıb. Bu portal üzərindən vətəndaşlar özləri ilə bağlı
məlumatlarla tanış olmaq, müvafiq çatışmazlıqlar gördükdə, aradan qaldırılması
ilə bağlı elektron müraciət etmək, etibarnamələri elektron vermək hüququna
malikdir. Bu gün həyatımızı asanlaşdıran 443 xidməti elektron ala bilirik. Bu,
bizə vaxta qənaət imkanı yaradır, bürokratik əngəllərdən, rüşvət korrupsiya
kimi neqativ hallardan qoruyur”.
"Birinin
verdiyi elektron sənədi o biri qəbul etmir”
X.Vahidoğlu
deyir ki, elektron xidmətlərlə bağlı vətəndaşları qane etməyən məsələlər də
çoxdur: "Birincisi, elektron xidmətlərin çoxu informativdir. 2003-cü ildən
elektronlaşma istiqamətində işlərə başlanıb, 17 il keçib. Bu müddətdə xeyli
məsafə qət etmək olardı. Biz o məsafəni bu gün tam qət etdiyimizi deyə
bilmərik. Dövlət qurumları elektron xidmətləri istifadəyə verdiyini deyir, amma
bu xidmətlərin bir çoxu informativdir, interaktiv formada xidmət ala bilmirik.
İkincisi,
bir dövlət qurumunun verdiyi elektron sənədin digər dövlət qurumlarında qəbul
edilməməsi halları var. Hələ də bizdə sarı kağızlarla işləyən məmurlar var.
Elektron arayış təqdim etdikdə belə, vətəndaşdan tələb edirlər ki, aparın möhür
vurdurun. Bunlar hər ikisi dövləti təmsil edirlər və amma birinin verdiyi
elektron sənədi o biri qəbul etmir.
Üçüncüsü,
dövlət qurumları arasında inteqrasiyanın olmamağıdır. Bir dövlət qurumunun
digər dövlət qurumun məlumat bazasına çıxışı yoxdur. Bu da ona səbəb olur ki,
dövlət qurumundan sənədi elektron alsaq belə, digər dövlət qurumuna əl ilə
aparıb təhvil verməli oluruq. Çünki həmin qurum digər dövlət qurumunun
informasiya bazasından o sənədi götürə bilmir. Deyilənə görə, bu istiqamətdə iş
aparılır, amma hələ də başa çatmayıb.
Dördüncüsü,
vətəndaş elektron müraciət edəndə, sənədi də elektron ala bilmədiyi hallar da
var. Məsələn, Ədliyyə Nazirliyinin (ola bilər ki digər dövlət qurumlarında da
belə hallar var) həyata keçirdiyi bir sıra xidmətlər var ki, vətəndaş sənədi
almaq üçün elektron müraciət edir, amma sənədi ya gedib poçtdan götürməlidir,
ya da qurumun özündən. Elektron müraciət edilirsə, elektron da verilə bilər.
Məhz bu
kimi hallar ona gətirib çıxarır ki, vətəndaş elektron xidmətə deyil, qurumun
ofisinə gedib birbaşa xidmət almağa üstünlük verir. Bu da elektronlaşma
prosesini əngəlləyən səbəblərdir. Biz insanları elektronlaşmaya öyrətmək
istəyiriksə, bu kimi maneələri aradan qaldırmalıyıq”.
Aygün Asimqızı