Zəfər yolunun əvvəli var, sonu yoxdur - ŞUŞADAN REPORTAJ
Vaqifin
gözəl günləri...
Yol yoldaşlarımdan biri
kövrəlir, biri ağlayır, kiminin gözündə ağrılı xatirələrin izi görünür. Şuşalı
söz, sənət adamları, kitabxana işçiləri göz yaşlarını saxlaya bilmirlər.
Yarəb, bu yuxunu,
Qaytarma, atma,
Allah, bu yuxudan
məni oyatma.
Bu misraları
2018-ci ildə Amerikanın İndianapolis şəhərində Xalq şairi Fikrət Qoca yazıb.
Mərhum şair dünyanın o başında – Amerikada əziz Şuşanı yuxuda görür və elə
yuxudaca anlayır ki, gördükləri reallıq deyil, röyadır. Ona görə də, o yuxudan
ayılmaq istəmir. Və üz tutur Tanrıya ki, İlahi, bu yuxunu ya əbədi elə, ya da
çin. Deməli, 2018-ci ilə Şuşaya yuxu qədər uzaq olmuşuq. Amma 2020-ci ildə
yuxularımız çin, dualarımız müstəcab oldu. İndi isə röyaların ağuşuna atılmaq
arzusunda deyilik, sadəcə, gözlərimiz çimir almadan eləcə Şuşaya, azad olunmuş
digər torpaqlarımıza doya-doya baxmaq istəyirik...
Təlaş üstünə təlaş...
Və gözlənən
gün gəlib yetişdi... O günlə birgə yaddaşımı Məhəmməd Füzulinin bu misraları
haqlayır:
Sənsiz mən
idim şikəstəxatir;
Yüz şükr,
sənə yetişdim axir.
Şikəstəxatir
– incik, qəlbi qırılmış deməkdir. Biz də Şuşasız şikəstəxatir idik, amma
şükürlər ki, Şuşalı günlərə, sınıq qəlblərin abad olduğu günə gəlib "yetişdik
axir”.
Deyilənlər gəldi başa...
28 avqustda "Respublika”
otelində koronavirusla bağlı test verən şairlərin, yazıçıların hər biri
həyəcanlı idi. Çoxu ehtiyat edirdi ki, bəxt üzümüzə kəc baxar, qəfil bizdə virus
aşkar edilər və arzusunda olduğumuz anlara yetişməyə bircə gün qalmış bu müqəddəs
səfər arzusu ürəyimizdə qalar. Amma bu qorxu tərs kimi II Qarabağ müharibəsinin
iştirakçısı, gənc şair Emin Pirinin başına gəldi. Emin isə qədəri ilə barışaraq
yazırdı: "Görünür, mənə o torpaqlara şair kimi yox, zabit kimi getmək qismətdi”.
Yolçu yolunda gərək...
29 avqustda
Azərbaycan Dövlət Akademik Filarmoniyasının həyətindən avtobuslarla yola
düşdük. Yol boyunca həmkarlarımızla Vətən haqqında söhbətlər edə-edə, şeir
oxuya-oxuya İmişlidə, Füzulidə qısa fasilələrlə dincələ-dincələ gəlib Şuşaya
yetişdik. Adamlara baxıram; biri kövrəlir, biri ağlayır, kiminin gözündə ağrılı
xatirələrin izi görünür. Bizlə səfərə şuşalı söz, sənət adamları, kitabxana
işçiləri də gəlib, onlar da göz yaşlarını saxlaya bilmirlər. Kövrəlirəm və
ətrafımdakı həssas insanlara baxa-baxa yadıma Molla Vəli Vidadinin əsrlər öncə
Molla Pənah Vaqiflə deyişəndə dediyi bu misralar düşür:
Ağlamaq ki,
vardır, məhəbbətdəndir,
Şikəstəxatirlik
mərhəmətdəndir,
Əsil bunlar
cümlə mürüvvətdəndir,
Оlsa ürəyində,
bеtər, ağlarsan!
Doğrudan da, sinəsində qəlb daşıyan biri
Şuşanı görüb necə ağlamasın, necə heyrətlənməsin, necə kövrəlməsin ki...
İnşaat "ordusu”
Yol boyunca
işğaldan azad olunan yerlərdə gedən quruculuq işlərinə baxdıqca fəxr duyurdum.
Sanki Qarabağa "ikinci ordumuz” – "inşaat ordusu” daxil olub və gecə-gündüz "döyüşlər
gedir” – qurub-yaradırlar. Yolun sağı və solundakı saysız texnikalar, hər yanda
gözə dəyən işçi heyəti... Hələliksə buralar daha çox açıq səma altında
ermənilərin əl işi olan vandalizm muzeyi, vəhşilik abidələri sayıla bilər.
Vaqif Poeziya Günlərinin açılışı...
Tədbir prezident
İlham Əliyevin çıxışı ilə başladı. Yazımın əvvəlində Vaqif Poeziya Günlərinin
açılışı barədə ona görə məlumat vermədim ki, cənab İlham Əliyevin çıxışı zamanı
tarixə ekskursu, 39 il öncə Vaqifin məqbərəsinin açılışı ilə bağlı fikirləri
həmin tarixin daha dolğun şərhidir: "Bildiyiniz kimi, Molla Pənah Vaqifin
məqbərəsinin Şuşada ucaldılması qərarını ulu öndər Heydər Əliyev vermişdir.
Onun təşəbbüsü ilə 1982-ci il yanvarın 14-də burada qarlı, şaxtalı havada bu
məqbərənin açılışı olmuşdur. Bu, sıradan olan hadisə deyildi. Çünki o vaxt Şuşa
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin bir hissəsi idi. Bildiyiniz kimi, uzun illər
ermənilər Şuşaya iddia edirdilər, Şuşanı erməni şəhəri kimi qələmə verməyə
çalışırdılar. Halbuki, bunun üçün heç bir tarixi, mədəni əsas yox idi. Onu da
nəzərə almalıyıq ki, Molla Pənah Vaqif təkcə şair yox, eyni zamanda, Qarabağ
xanının vəziri idi. Sovet dövründə sovet ideologiyası, sovet hökumətinin
tarixlə bağlı yanaşması belə idi ki, xanlıqlar tarixin qara ləkəsi kimi qələmə
verilirdi. Bütün bunlara baxmayaraq, Ulu Öndərin iradəsi və qətiyyəti
nəticəsində bu məqbərə ucaldılmışdır və bir daha Şuşanın Azərbaycan şəhəri kimi
təsdiqi öz yerini tapmışdır”. Daha sonra dövlət başçısı 59 yaşın rəmzi mənası
ilə bağlı maraqlı faktı dilə gətirdi: "Əziz dostlar, təxminən 40 il bundan
əvvəl, bax, bu yerdə atam durmuşdu, mən isə o tərəfdə durmuşdum. Şaxtalı-qarlı
havada Vaqifin məqbərəsinin açılışı idi. Ondan sonra 1982-ci il iyulun 29-da
atamla bərabər ikinci dəfə Şuşaya gəlmişdim. O vaxt Vaqif Poeziya Günləri
keçirilirdi. Bu gün isə ikinci dəfə Vaqifin məqbərəsinin açılışını biz qeyd
edirik. Vaqif Poeziya Günləri keçirilərkən atamın 59 yaşı var idi. Bu gün mənim
59 yaşım var. Bəziləri hesab edə bilər ki, bu, təsadüfdür. Ancaq mən hesab
edirəm ki, burada böyük rəmzi məna var, tarix təkrarlanır. Azərbaycan tarixinin
qara səhifəsi artıq arxada qaldı və biz yenidən nəfəs almağa başlamışıq”.
"Bundan sonra Şuşada əbədi yaşayacağıq”
Ölkə
başçısının təsirli çıxışında bir neçə dəfə gurultulu alqışlar fasilə yaratdı və
cənab prezidentin nitqindəki bu həssas cümlələr ürəklərə su səpdi: "İşğal
dövründə bir çoxlarımız - həm keçmiş məcburi köçkünlər, həm bütün Azərbaycan
xalqı, o cümlədən də mən dəfələrlə fikirləşirdik ki, dünyada ədalət yoxdur.
Çünki ədalət olsaydı, biz bu vəziyyətə düşməzdik. Mən də o cümlədən belə
fikirdə idim. Ancaq həyat göstərdi ki, ədalət var, sadəcə, dözümlü olmaq
lazımdır, səbirli olmaq lazımdır, ədalətə inanmaq lazımdır və ədalətə nail
olmaq üçün çalışmaq lazımdır, hədəfə doğru getmək lazımdır. Ədaləti bərpa etmək
üçün fədakarlıq göstərmək lazımdır. Bu gün biz hamımız ürəyimizdə deyirik və
açıq deyirik ki, bəli, ədalət var, ədalət bərpa edildi, biz bu gün Şuşadayıq və
bundan sonra Şuşada əbədi yaşayacağıq”.
"Bu yolun əvvəli var, amma sonu yoxdur”
Daha sonra
Xalq yazıçısı Anar müəllimə söz verildi. Xalq yazıçısının nitqinin sonluğu lap
yaddaqalan oldu: "Biz buraya Zəfər yolu ilə gəldik. Bu yolun əvvəli var, amma
sonu yoxdur. Bu yol uzandıqca uzanacaq. Bu Zəfər yolu Azərbaycanın hərbi
gücünün yoludur, siyasi gücünün yoludur, iqtisadi gücünün yoludur və möhtəşəm
Azərbaycan mədəniyyətinin, Azərbaycan ədəbiyyatının Zəfər yoludur!”
Sonra söz
şeirə verildi: Xalq şairi Nəriman Həsənzadə, AYB-nin katibi İlqar Fəhmi, gənc
şairlər Günel Şamilqızı, Şəhriyar del Gerani şeirlərini oxudular.
Şuşa sevinci
Xalq yazıçısı
Elçin isə çıxışı zamanı fikrinin sonunu həm mistik inancla, həm də şux bir
zarafatla tamamladı: "44 günlük zəfər real sevinci, real fərəhi, real qüruru
ilə bərabər, mənim içimdə mistik bir reallıq da yaradıb. Mən inanıram, qətiyyən
şübhə etmirəm ki, Ulu Öndər də, bu gün burada yeri görünən o yazıçı və şairlər
də elə bu dəm yuxarıdan bizə baxırlar və hər şeyi görürlər. Şuşa sevinci, Qarabağ sevinci o ali məqamda onlarla bir
yerdədir. Qarabağ Azərbaycandır! Əziz dostlar, bu sözləri oxuya-oxuya bir söz
də yadıma düşdü və onu demədən düşmək istəmirəm: "Nə oldu, Paşinyan?”
Ruh oxşayan muğam
Tədbirdə ruh oxşayan muğam sənəti nümunələri də səsləndi. Vaqif
Poeziya Günlərinin ilk günü beləcə tamamlandı.
Tədbirin
ikinci günü isə tamamilə poeziyaya həsr olundu. Sabir Rüstəmxanlı, Nigar
Həsənzadə, İbrahim İlyaslı, Vaqif Bəhmənli, Əkbər Qoşalı, Xəyal Rza, Asim
Yadigar, Arif Buzovnalı və mən şeirlərimizi oxuduq. İkinci günün tədbirində xanəndələr
Nisbət Sədrayeva və Xəyal Hüseynovun ifaları da könül oxşadı. Daha sonra
"Nizamidən Vaqifə” adlı poetik kompozisiyasi zamanı Xalq artisti Mehriban Zəki,
Pərviz Məmmədrzayev, Əməkdar artist Gülzar Qurbanova, Elşən Rüstəmovun çıxışları
alqışlarla mükafatlandırıldı. Vaqif Poeziya Günləri "Ədəbi müstəvidə Qarabağın
dünəni və bu günü" adlı simpoziumla başa çatdı.
Tədbirlərdən kənar
29 avqustda tədbir
olmadığına görə asudə vaxtımız vardı. Şəhəri gəzməyə çıxdıq. İlk gəldiyimiz yer
Üzeyir Hacıbəyov, Bülbül və Xurşidbanu Natəvanın güllələnmiş heykəlləri oldu. Natəvan
bulağında əl-üzümüzü yuyandan, doyunca su içəndən sonra Aşağı Gövhərağa
məscidinə gedib ibadət etdik. Yolda Şuşada yenicə tikilən çörək sexinə baş
çəkib bir neçə çörək aldıq. Çörək o qədər dadlı, ətirli idi ki, əvvəlcə yol
yoldaşlarıma təklif edəndə xala xətrin qalmasın ədasıyla bir qırağından xırdaca
kəsənlər sonra "çörək hanı?”, "o çörəkdən gətirin” deyə məni axtarırdılar.
Çörəkçinin dediyi sözlərsə yadımdan çıxmır: "Şuşaya ordudan dərhal sonra biz
gəlmişik”. Hətta satıcılar çörəyin pulunu belə götürmək istəmirdilər. Görünür, Şuşanın
yaratdığı mənəvi qardaşlıq bağı maddi düşüncələrin üstündən xətt çəkmişdi.
Bizim dəstə
"525-ci
qəzet”in baş redaktor müavini Yusif Rzayev, "Şuşa” qəzetinin baş redaktoru
Vasif Quliyev, Azərbaycan Respublikası Kinematoqrafçılar İttifaqının əməkdaşı
Akif Cabbarlı, "Azərbaycan” jurnalının məsul katibi Vüsal Nuru, gənc şair Ramil
Əhməd və mən səfərin ilk günündə birgə gəzirdik. Şəhərə gözəl bələd olan Vasif
Quliyev isə Şuşanın tarixini addım-addım, il-il yüksək peşəkarlıqla danışırdı.
Şuşa
dağıdılıb, evlər ya 30 il öncəki halındadır, ya tam sıradan çıxıb, ya da burada
ən əlacsız ermənilərin sığınacağı olduğu aydın görünür. Şuşanın bu ağrılı
mənzərəsi, doğrudan da, ürək qanadır, insanın ruhunu incidir. Görünür,
ermənilər üçün tarix ancaq sovet qalıqlarıdır, başqa heç nə.
Sonrakı dəstə...
İkinci gün
dəstəmizin üzvləri dəyişmişdi: "Dünya ədəbiyyatı” jurnalının baş redaktoru Seyfəddin
Hüseynli, AMEA-nın Ədəbiyyat İnstitutunun direktor müavini Aygün Bağırlı,
Xocavənd rayon Mədəniyyət Şöbəsinin nümayəndəsi Ramil Əhməd, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin mətbuat xidmətinin rəhbəri Şahanə Müşfiq, ARB-24
telekanalının redaktoru Günel Şamilqızı, AMEA-nın İqtisadiyyat İnstitutunun
elmi katibi Rəsmiyyə Sabir, Dünya Gənc Türk Yazarlar Birliyin sədri İntiqam
Yaşar, jurnalist Günel Musa və mən qərara gəldik ki, Aşağı və Yuxarı Gövhərağa məscidlərini,
Saatlı mədrəsəsini ziyarət edək. Ramil Əhməd isə əlində tutduğu foto ilə
ata-anasının tanış olduğu Şuşa Texnikumunu axtarırdı. Sonda isə Cıdır düzünə
gedəcəkdik. Yolda Ramil texnikumu tapdı, amma araya ayrılıq düşdü. Bir də gördük,
dostlardan bir neçəsi yanımızda yoxdur. Dörd nəfər qalsaq da, qərara gəldik ki,
bir gün öncə təntənəli açılış olmuş Bülbülün ev muzeyinə də gedək. Yolda Ramil,
Günel, İntiqam və mən azdıq, ha axtarsaq da, muzeyi tapa bilmədik. Qəfil
rastımıza bir maşın çıxdı və sürücüsü axtardığımız yeri soruşub bizi muzeyə
apardı. Muzey açıq olmasa da, həyətində gəzdik, eyvanında şəkil çəkdirdik.
Muzeyin həyətində Bülbülün həm dağıdılmış, həm də yeni qoyulmuş büstü var. Həyətdə
isə tarixi bir tut ağacı var, onun qarşısındakı lövhədən bu sözləri oxuyuruq: "Ağac
1871-ci ildə əkilib. Uşaq ikən Murtuza bu ağacda cəh-cəh vuraraq, böyük məharətlə
quşların səsini təqlid etdiyi üçün xalq ona Bülbül adını vermişdir”.
Zarafatımızdan qalmırıq...
Bülbülün
evini tapana qədər xeyli yorulduq. Yolda rastımıza çıxan adamlardan birindən
dayandığımız yerdən Cıdır düzünə qədər neçə dəqiqəlik yol olduğunu soruşduq. O
da yanındakı adamdan soruşdu ki, bayaq Cıdır düzünə neçə dəqiqəyə getdin? Dörd
dəqiqə dedi. Söhbət zamanı məlum oldu ki, o boyda yolu 4 dəqiqəyə gedən adam
Xüsusi Təyinatlı əsgərdir. Bunu biləndə dilim dinc durmadı. Dedim, "ay qardaş,
o xüsusi təyinatlıdır deyə dörd dəqiqəyə gedir e, biz o yolu bir saata gedə
bilmərik. Sıldırımları aşanlarla dikdə təngnəfəs olanları tən qoyursan?” Hamını
gülmək tutdu. Əsgər isə daha ürəkdən qəhqəhə çəkdi. Qəhqəhənin şuxluğundan hələ
xeyli yolumuz olduğunu bəllədim.
Yolumuza
davam etdik. Tamam haldan düşdük. Qəfil yanımızdan qapısı açıq mini avtobus keçəndə
şuxluq naminə çığırdım: "İsmi-pünhan xatirinə, Şahi-mərdan xatirinə, bizi də
aparın”. Bir də gördük ki, bizdən xeyli aralanmış maşın saxlayıb geri qayıdır.
Hamımızı gülmək tutdu, gəlib gördük ki, avtobusdakılar da gülür. Və sağ
olsunlar, bizi Cıdır düzünə apardılar. Mən də bir az əvvəl yol qırağındakı heyva
ağacından min bir zülmlə dərdiyim bir torba heyvadan bir neçəsini onlara
bağışladım. Yol pulumuzu "heyvayla ödəyib” sağollaşdıq...
Şuşada evinə qayıdan ilk sakin
Gəlib Cıdır
düzünə yetişdik. Bütün iştirakçılar buradadırlar. Şəkil çəkdirən kim,
deyib-gülən kim, ağlayan kim, kövrələn kim, heyrətdən yerində donub qalan kim,
dağlara baxıb Şuşanın tarixindən danışan kim... şair Şəhriyar del Gerani Bülbülün
həyətindən torpaq götürən dostlarımızı görəndə zarafatından qalmadı: "A bala,
camaat min bir zülmlə torpaq alıb, niyə onu yığıb Bakıya daşıyırsız?” Yenə də qəhqəhə
səsləri havada oynadı. Bir azdan dəstədən ayrı düşən Seyfəddin Hüseynli, Aygün
Bağırlı, Rəsmiyyə Sabirlə görüşdük. Niyə dəstədən ayrı düşdüklərini soruşanda məlum
oldu ki, Şuşada işləyən bir nəfər yolda yorulan dostlarımızı görüb onları evinə
çağırıb sərin böyürtkən kompotuna, həyətinin meyvələrinə qonaq edib. Yaşadığı
ev isə atasının evi imiş. Həmin adam Şuşada öz evinə qayıdan ilk sakindir.
Artıq Şuşanın qonaqpərvərliyi dövrü başlayıb. Şükür Allahın bu gününə.
Bakıya dönüş
İki günlük
Vaqif Poeziya Günlərindən sonra Bakıya qayıdırıq artıq, yolda fasiləyə
dayanmışıq. Yenə sözümüz-söhbətimiz Şuşadır. Xalq artisti Mehriban Zəki ilə söhbət
edirik. Mehriban xanım deyir ki, yol gələ-gələ şair olmadığıma görə
heyfislənirəm. Düşünürəm ki, şair olsaydım dağıdılmış evlərdə bitən ağaclara
şeir yazardım. O ağaclar sanki həmin evlərin sakinləridirlər, orada həyatın
davam etməsinin nişanələridirlər, həm də təbiət vəhşi ermənilərin əlindən qaçıb
o dağılmış evlərə sığınıb. Mehriban xanımın sözlərindən çox təsirlənirəm. Yol
boyunca ermənilər tərəfindən dağıdılmış həmin evlərə sığınan ağaclar gözümün
önündən getmir. Kim bilir, bəlkə də, o ağaclara dağıdılmış evlərdəki ruhlar
qulluq edir, suyunu verir, dibini belləyir, əziyyətini çəkirlər...
Fərid Hüseyn
Bakı-Şuşa-Bakı