Şərqin dürdanəsi - Fotolar
Sürət
qatarı «Afrasiyab» turistləri Daşkənddən
Səmərqəndə təxminən 2 saata çatdırır. «Mavi günbəzlər şəhəri” adlandırılan Səmərqəndin
bəxtinə əlverişli coğrafi mövqe düşüb. Eramızdan əvvəl VIII əsrə aid olunan şəhər,
qədim Romanın yaşıdıdır. Bu sirlər şəhəri öz tarixi görünüşü və əfsanələri ilə
hələ də səyahətçiləri ovsunlamaqdadır. Mənbələrdə şəhərin müxtəlif əsrlərdə
yarandığı söylənsə də, Səmərqəndin dəqiq yaşı mübahisəlidir. Qədim tarixçilərin
arxeoloji tapıntıları və əlyazmaları bu şəhərin ərazisinə hələ eramıza qədərki
minillikdə insan ayağının dəydiyini söyləyir. Özbəklər özləri isə bu barədə
mübahisə etməyi xoşlamırlar: "Səmərqənd yerin özü qədər qocadır” – deyirlər.
Səmərqənd qədim
karvanların keçdiyi ticarət yolunun - Zərəfşan çayının Amudərya və Sırdərya
vadisi ilə kəsişdiyi yerdə yerləşir. Səmərqənd əsrlərdir ki, bütün Mərkəzi
Asiyanın siyasi, iqtisadi və mədəni mərkəzi sayılır.
Müsəlman mədəniyyətində,
özünün nadir arxitektura abidələri kolleksiyası ilə bu qədər zəngin olan şəhərə
az rast gəlinir. Məscid günbəzləri Qədim Səmərqəndin vizit kartıdır. Bura gələn
turistlər bu qədim şəhərin simasında Şərqin ən böyük memarlıq irsi ilə üz-üzə
qalır. Qonaqları isə şəhərin görməli yerlərində yazılan «Səmərqənd - Şərqin
dürdanəsi» sözləri qarşılayır.
Yanıb külə dönmüş şəhər
Səmərqəndin adı,
versiyalardan birində Simiskənd - «Zəngin qışlaq» kimi xarakterizə olunur. Qədim
şəhərin misilsiz arxitektura abidələri ilə tanış olduqca, mədəni irsin zənginliyi
gerçəkdən insanı ağuşuna alır. Memarlıq abidələri təkcə özünün zəngin naxışları
ilə deyil, gözəlliyi, forma və harmoniyası, keramika ustalarının gözəl və
keyfiyyətli əl işləri ilə insanı heyran edir. Əfsanələr Səmərqəndin hər guşəsində
insanı izləyir. Bu sirlər tarixi şəhərin hər daşında, divarında, sarayında, məscidində,
mavzoleyində, mədrəsəsində gizlənib. Tarixi abidələri izlədikcə, onların müxtəlif
dövrlərə aid olduğunu da görmək mümkündür.
Səyahətçiləri,
bu qədim şəhərə maqnit kimi çəkib gətirən təkcə qədim şəhərin memarlığı deyil,
həm də bütün şəhərin qüdrətli və faciəli hadisələrlə dolu tarixidir. Səmərqənd
makedoniyalı İsgəndərin və Çingizxanın əsarətinə və hücumlarına, ərəblərin
basqılarına məruz qalıb. 1220-ci ildə monqollar tərəfindən demək olar ki,
tamamilə dağıdılıb. Teymurun və Teymurilərin hakimiyyəti dövründə (1370-1499)
imperiyanın paytaxtı elan olunub. Şəhərdə yaranan arxitektura incilərinin
hamısı demək olar ki, bu epoxaya aiddir. Əmir Teymurun dövründə yanıb külə
dönmüş şəhər yenidən doğulub və dünya imperiyasının paytaxtına çevrilib. Böyük
Uluqbəyin dövründə orta əsrlərin ən nəhəng elm və mədəniyyət mərkəzi şöhrətini
qazanmağa nail olub. Məhz Uluqbəy bu şəhərin divarları arasında yaratdığı rəsədxanaya,
dövrünün Qiyasətdin Cəmşid Kaşi, Muinaddin Kazızadə Rumi, Əli Kuşçi kimi alimlərini
toplayıb. Şərqin ən böyük şair və filosofları: Rudaki, Əlişir Nəvai, Cami, Ömər
Xəyyam bu böyük şəhərin tarixinin zənginləşməsində və dünyaya tanınmasında
yaxından iştirak ediblər.
Səmərqəndin ürəyi
Tarixi şəhərin
ürəyi Registan meydanı sayılır ki, bu yer Orta Asiya türk memarlığının nadir nümunələrindən hesab edilir. ƏsasıXV
əsrdə Uluqbəy tərəfindən qoyulan kompleksin üzəri möhtəşəm
kaşılarlabəzədilən nəhəng qapılara malikdir. Meydanda 3 ayrı mədrəsə yerləşir. Şəhər darvazalarının ağzında yerləşən sənətkarlıq və
ticarətin inkişaf məkanı kimi tanınan bu meydan, özünün memarlıq ansamblı ilə
turistləri heyran edir. Özündə Uluqbəy mədrəsəsi (1417-1420), Şer-Dop mədrəsəsi
(1619-1636), Tillya-Kori (1646-1660) mədrəsələrini birləşdirən Registan
kompleksindəki bu unikal abidələr müxtəlif dövr və epoxalarda yaranmasına
baxmayaraq, özünün ecazkar görünüşü ilə sanki bir-birini tamamlayır. Mədrəsələr İslam dininin ali məktəbləri
sayılır. Uluqbəy mədrəsəsi1417-1420-ci illər tarixlərində Uluqbəy tərəfindən
qurulub və şəxsən özü burada riyaziyyat və astronomiyadan dərs keçib.
Uluqbəyinölümündən 200 il
sonra, Səmərqəndin hakimi olan Yalangtuş Bahadurın əmri ilə birinci mədrəsənin
eynisi olaraq, ikinci bir mədrəsə inşa etdirilib və Şer-Dor adlandırılıb.
Bundan bir neçə il sonra üçüncü mədrəsə - Tilliya-Karı tikdirilib. Kənardan digər
iki mədrəsəyə oxşayan abidənin daxili quruluşu bir qədər fərqlidir. Mədrəsələr
eyni plan əsasında inşa edilib: dördkünclü bir bağça, dörd eyvan və dairə
boyunca sıralanmış otaqlar. Otaq qapıları İslam dinində mühüm bir xüsusiyyət
olan hörmət və izzəti vurğulamaq üçün xüsusən alçaq düzəldilib. Qapılardan girərkən
və çıxarkən mütləq başın aşağı əyilməsi lazımdır.
Səmərqənddəki mədrəsələrin
ətrafında sənətkarlar öz əl işlərini təqdim edirlər. Vaxtilə böyük Teymurləngin
ölkəyə dəvət etdiyi usta-sənətkarların ənənəsi bu gün də davam edir.
Səmərqəndə gələn
turistlərin ən çox ziyarət etdiyi məkanlar sırasına Şahi-Zinda mədrəsəsi
daxildir. İnsanlar mədrəsəyə namaz qılmaq, dua etmək üçün gəlirlər. 14-15-ci əsrlərə
aid olan tarixi məkanda mavi mozaikanın gül və çalarlardan ibarət bütün nümunələrini
seyr etmək mümkündür. Şahi-Zindanı «Canlı padişah» adlandırırlar.
Səmərqəndin ən
gözəl abidələrindən biri də Əmir Teymurun sevimli arvadı Bibi-xanımın məscidi və
mədrəsəsidir. 5 il müddətində tikilən məscidin bəzəyində müxtəlif daşlardan, mərmərdən
istifadə olunub. Şəhərin ən böyük günbəzlərindən birinə malik olan məscid,
özünün heyrətamiz gözəlliyi ilə diqqət çəkir. Böyük sərkərdənin «Əgər bizim
qüdrətimizə şübhə edirsənsə, tikililərimizə bax» fikirləri sanki abidə üzərində
əksini tapıb. Təəssüf ki, zəlzələdən sonra nəhəng tikilinin müəyyən hissələri
qalıb.
Uluqbəy rəsədxanası
Teymurun oğlu tərəfindən özbək xalqına ərməğan olunub. Uluqbəy böyük alim,
arxitektor, filosof, rəssam və nəhayət, dövrünün böyük astronomu kimi tanınıb.
Onun dövründə ölkə, incəsənət və elm sahəsində böyük irəliləyişlər əldə edib. Rəsədxananın
tikintisi zamanı böyük işlər görülüb. 1018 ulduzu özündə birləşdirən «Ulduz»
kataloqu hazırlanıb. İlin uzunluğunun 365 gün, 6 saat 10 dəqiqə və 8 saniyə
olduğu müəyyənləşib və s.
Əmir Teymurin türbəsi
Türk dünyasının ən
böyük fatehlərindən olan Əmir Teymurun türbəsi - Qur-Əmir mavzoleyi isə Səmərqəndi
görmək üçün əsas səbəblərdən sayılır.
Türbə sanki «Göylərin rəngini ölkəmə gətirmək istəyirəm» deyən böyük sərkərdənin
istəyinə uyğun olaraq ağ, açıq mavi və mavi rənglərin harmoniyasından toxunub.
Teymurilər dövlətinin banisinin dəfn olunduğu bu mavzoley haqqında da əfsanələr
tükənmir. Türbədə, Əmir Teymurun müəllimi Mir Səid Barak böyük sərkərdənin başı
üzərində dəfn edilib. Oğlanları Şahrux və Miranşahın və nəvəsi Uluqbəyin məzarları da türbədədir. Belə ki, alimlərin əksəriyyəti Əmir Teymurun Qur-Əmir
mavzoleyində dəfn edildiyini iddia etsə də, böyük sərkərdənin başqa yerlərdə -
Otrar şəhərində, Heratda, ata-anasının dəfn olunduğu doğma şəhəri Şəhrisəbzdə və
s. dəfn edilməsi ilə bağlı fikirlər də var. Məhz bu fikirlərə görə, 1941-ci
ilin mart ayında Əmir Teymurun məqbərəsinin tapılmasından ötrü Stalinin şəxsi
icazəsi ilə elmi ekspedisiya təşkil edilib. 1941-ci il iyunun 1-də birinci məzarın
açılması üçün iş başlayıb.
Mərmər plitələrdən
birinin üzərinə həkk edilmiş qədim ərəb dilində yazıda Teymurun 16 adı və
Qurani-Kərimdən bir ayə və "Hər birimiz ölümə məhkumuq və bu dünyadan köçəcəyik.
Bizdən əvvəl də böyük insanlar olub və bizdən sonra da olacaqlar. Özünü digərlərindən
üstün sayan və əcdadlarının ruhunu ləkələyənləri dəhşətli bəla gözləyir” sözləri
ekspedisiya üzvlərinin işinə mane ola bilmir. Qədim hökmdarların sakitliyini
pozanların lənətlənəcəyi barədə qabaqcadan verilmiş xəbər alimlərə ciddi təsir
etsə də, heç kəs işi dayandırmaq barədə düşünmür. Ekspedisiya üzvləri iyunun
21-də səhər çağı üçüncü - Teymurun hesab etdikləri məzarı qazmağa başlayırlar.
Gah daş plitələri qaldırmaq üçün istifadə edilən qurğu sıradan çıxır, gah da, mərmər
plitənin altında ağacdan hazırlanmış tabutun qapağı görünəndə mavzoleydəki bütün işıqlar sönür.
Havasızlıqdan boğulmağa başlayan ekspedisiya üzvləri dərhal çölə çıxmaq barədə
qərar verirlər. Şəhər qocalarının əllərindəki kitabdan oxuduqları "Böyük Sərkərdənin ruhunu narahat edən şəxs böyük müharibəyə
səbəb olacaq" sözləri də onların qarşısını kəsmir. Tabut açıldıqdan sonra hündür və iri başı
olan kişi skeleti üzə çıxır. Alimlər ehtiyatla sümükləri yığmağa başlayırlar.
Sol ayağın bud sümüyü sınıq olmasa da, ciddi zədə izləri qalmışdı. Bu sümüyü
gördükdən sonra alimlər, Əmir Teymurun qəbrini tapdıqlarına əmin olurlar”.
Ancaq alimlərin
sevinci uzun çəkmir. Səhəri gün Böyük Vətən müharibəsi başlayır...
Nəticədə qazıntı
işləri dayandırılır və ekspedisiya Səmərqəndi tərk edir. Antropoloq Mixail Gerasimov Teymurun sümüklərini Moskvaya aparır.
1942-ci ilin oktyabrında sərkərdənin
məzarının açılmasının müharibəyə səbəb olması fikirlərindən xəbər tutan Stalin,
Özbəkistan Kommunist Partiyasının birinci katibi Usman Yusupovla əlaqə saxlayır
və təcili surətdə Əmir Teymurun qalıqlarını Qur-Əmir mavzoleyinə qaytarmaq
lazım olduğunu bildirir. Ancaq Teymurun və digərlərinin sümükləri yalnız 1942-ci
il dekabrın 20-də mavzoleyə gətirilir. Hadisə ilə bağlı 4 dildə (fars, özbək,
rus və ingilis) xüsusi protokol tərtib edilir. Sənədin bir surətini germetik
kapsula yerləşdirərək, Teymurun qalıqlarını dəfn etdikləri tabuta qoyurlar”.
Bu qeyri-adi hekayəti dinləmək və
türbəni ziyarət etmək üçün hər il deyil, demək olar ki, hər ay Səmərqəndə gələnlərin
sayı artmaqda davam edir.
"Mədəniyyətlərin kəsişdiyi şəhər”
Bu gün Səmərqənd əhəmiyyətinə görə, Özbəkistanın ikinci böyük şəhəridir.
500 mindən çox əhalisi olan şəhərdə etnik taciklər, özbəklər, ruslar, yəhudilər
və iranlılar mehriban şəraitdə yaşayırlar. Müasir şəhərin inkişaf edən sənayesi,
sosial infrastrukturu və elmi-texniki potensialı var. Şəhər mühüm bir sənaye - avtomobil sənayesi, traktor hissələrinin
istehsalı, yeyinti sənayesi, gübrə karxanaları, toxuculuq sənayesi və təhsil mərkəzi
kimi tanınır.
Səmərqənd öz zəngin
tarixinin üstündə əsir və mədəni irsini ehtiyatla qoruyur. Qədim şəhər irsini
müasir dövrə və gələcəyə əmanət etməyin qayğısını çəkir.
2001-ci ildə Səmərqənd
YUNESKO-nun Ümumdünya İrsi siyahısına "Mədəniyyətlərin kəsişdiyi şəhər” kimi
daxil olub.
Səmərqənddə
olanlar yenidən bu şəhərə qayıtmaq istəyirlər. Ziyarət etdikləri məkanları
yenidən yaddaşlarına yazmaq, müqəddəs yerlərdə təzim etmək, suvenirləri, şəhərin
məşhur şirniyyatı kimi özləri ilə aparmaq üçün...
Təranə Məhərrəmova
Daşkənd-Səmərqənd-Bakı