MDB məkanında Miqrasiya Məcəlləsini qəbul edən ilk ölkə

Əli Əl-Kamole İraq vətəndaşıdır. Bağdadda anadan
olub. Müharibənin böyütdüyü uşaqlardandır. Deyir ki, ailəsi ilə evində oturub mənzilə
bomba düşəcəyi, bütün xatirələrinin alt-üst olacağı günləri gözləyib. Müharibənin
dəhşətini unutmayıb, amma qəbul edib və alışıb... Döyüşlərin qızğın vaxtında
yaşadığı üçün müharibəyə, partlayışa, terrora, ədalətsizliyə, məhv edilən
uşaqlığına öyrəşib... Deyir ki, insan oğlu hər şeyə öyrəşir. Amma gələcəyə
ümidlidir. Hazırda Azərbaycanda inşaat mühəndisliyi ixtisasına yiyələnib. Bir
gün öz vətənində dağıdılan binaları, məhv edilən abidələri yenidən bərpa etmək
istəyir.
Əli ölkəmizi təhlükəsiz olduğu üçün sevir və burada
yaşayır: "Azərbaycanı təhlükəsiz olduğu üçün sevirəm. Öz ölkəmdə də belə sərbəst
gəzmək, gecələr istədiyim vaxt tək, qorxmadan çölə çıxmaq imkanımın olmasını
istəyərdim. Qorxusuz yaşamaq hər şeyə dəyər. Xüsusilə, istərdim ki,
insanlarımız bomba qorxusu ilə yaşamasınlar. Siz həqiqətən xoşbəxt
insanlarsınız”.
Əli deyir ki, miqrant olsa da, bu ölkədə özünü yad
hiss etmir.
"Dünya əhalisinin
60 faizi şəhərlərdə məskunlaşacaq”
Bu gün dünyada miqrasiya proseslərinin tənzimlənməsi,
miqrantların hüquqlarının qorunması aktual problemlərdən biridir. Təəssüf hissi
ilə deməliyik ki, miqrasiya mənfi qlobal proseslər – millətçilik, ultramillətçilik,
populizm, iqtisadi mühafizəkarlıq və artan antimiqrant düşüncəsi və siyasəti
fonunda baş verir. Yaranmış vəziyyət qarışıq, həm də təhlükəli hal alır.
Statistik məlumatlara görə, dünyada bir milyarddan
çox miqrant var. Onların 250 milyonu beynəlxalq miqrantlar, yəni başqa ölkələrə,
750 milyonu isə ölkələrinin daxilində miqrasiya edənlərdir. Proqnozlar göstərir
ki, 2030-cu ildə dünya əhalisinin 60 faizi şəhərlərdə məskunlaşacaq.
Araşdırmalar inkişaf etməkdə olan ölkələr arasında miqrasiyanın həcminin
artdığını deməyə əsas verir. Həmçinin tədqiqatlar göstərir ki, beynəlxalq
miqrantların əksəriyyətini əməkçi miqrantlar təşkil edir.
"Fəlakət
imtahanından keçənlər”
Bu da həqiqətdir ki, dünyada ən dəhşətli hadisələr
miqrantların başına gətirilir. Cəmiyyətin aqressiv fərdlərinə çevrilən
miqrantlar bir çox ölkələrdə yerli əhali ilə fikir ayrılığı yaşayırlar. Məhz "miqrant”
adını almaq üçün də ölüm və fəlakətlərdən keçənlər də az deyil. Bütün hallarda,
miqrantlıq xoşbəxtlikdən doğmur, əksinə, bir sıra dövlətlərin və insan
qruplarının faciəsidir. Faciələri əks etdirən rəqəmlərə diqqət edək: indiyədək
40 mindən çox insan qlobal səviyyədə miqrant kimi bir ölkədən digərinə keçərkən
ölüb. Onlardan təkcə 22 mini Aralıq dənizində həyatını itirib. Ümumiyyətlə, 365
min 165 nəfər Aralıq dənizi, Balkan yarımadası və digər istiqamətlərdə Avropa sərhədlərini
keçməyə cəhd edib, onlardan 2.664 nəfəri təkcə bu il ölüb. Aprelin 19-da Aralıq
dənizində miqrantlarla dolu qayığın aşması nəticəsində 800-ə yaxın insan dənizdə
batıb. Onların arasında uşaqlar da olub.
Azərbaycanda
vəziyyət necədir?
Məlumat üçün bildirək ki, Azərbaycan MDB məkanında
Miqrasiya Məcəlləsini qəbul etmiş ilk ölkədir. Ölkəmizdə ilk dəfə olaraq
2013-cü ildə Miqrasiya Məcəlləsi qəbul edilmiş və bu sənəddə yeni normalarla
yanaşı, bu günədək miqrasiya sahəsini tənzimləyən müxtəlif normativ hüquqi
aktların müddəaları təsbit olunub. Məcəllədə yaxın qohumluq və digər
anlayışların təfsiri verilmiş, həmçinin əcnəbilərin və vətəndaşlığı olmayan şəxslərin
olduğu yer üzrə qeydiyyatı, ölkə ərazisində yaşamalarının əsasları və müddətləri,
prosedur qaydaları, vizaların yeni kateqoriyaları, miqrasiya uçotu və digər məsələlərlə
bağlı müddəalar öz əksini tapıb.
"Əhalinin
bütün qruplarının hüquqları təmin edilir”
Ombudsman
Aparatının Rəhbəri Aydın Səfixanlı deyir ki, əhalinin bütün qrupları üzrə insan
hüquqlarının təmini, Azərbaycan dövləti üçün prioritet məsələlərdəndir. Hazırda
bununla bağlı effektiv müdafiə mexanizmlərinin inkişaf etdirilməsi sahəsində məqsədyönlü
işlər davam etdirilir: "Azərbaycan Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkili
Azərbaycan Respublikası vətəndaşları ilə yanaşı, əcnəbi, sığınacaq axtaran və vətəndaşlığı
olmayan şəxslərin hüquqlarının pozulmasına dair şikayətlərə baxır. Bu qəbildən
olan şəxslərdən Müvəkkilin ünvanına müraciətlər daxil olub, həmin müraciətlərlə
bağlı görülmüş tədbirlər nəticəsində onların sosial, təhsil, tibbi və digər
xidmətlərə çıxış imkanları artırılıb, o cümlədən əcnəbi və vətəndaşlığı olmayan
şəxslərin miqrasiya uçotuna alınması, sərbəst hərəkət etmək, ölkə ərazisində
olmaq və yaşayış yeri seçmək, əmək fəaliyyəti ilə məşğul olmaq və digər
hüquqlarının təmin olunması istiqamətində əhatəli işlər həyata keçirilib. Məsələn,
bəzi miqrantların ölkədən getmək hüququnun məhdudlaşdırılması ilə bağlı
Ombudsmana ünvanladıqları müraciətlər araşdırılıb, məsələnin hüquqi həlli təmin
edilib. Bəzi hallarda xarici ölkələrdə olan Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarının
etibarsız sənədlərlə yaşaması və ya olduqları ölkədə şəxsiyyətlərini təsdiq edən
sənədlərinin olmaması ilə əlaqədar onlara qayıdış şəhadətnamələrinin verilməsi
sürətləndirilib, bir sıra hallarda barələrində inzibati qaydada ölkə
hüdudlarından çıxarılma haqqında qəbul edilmiş qərarlar ləğv edilib və əcnəbinin
Azərbaycan Respublikasına girişinə icazə verilməsi təmin edilib. Bundan əlavə,
müxtəlif vaxtlarda ölkəmizdə sənədsiz yaşayan əcnəbilərin və vətəndaşlığı
olmayan şəxslərin qısa vaxt ərzində müvafiq sənədlə təmin edilərək öz ölkələrinə
qayıtmaları təmin edilib. Qeyd edilənlərlə yanaşı, miqrantların hüquqlarının səmərəli
həyata keçirilməsi və təmini sahəsində görülən işlərin mühüm hissəsi tənzimlənməyən
miqrasiya, məcburi əməyin və insan alverinin qarşısının alınması istiqamətində
preventiv tədbirlərin təşkilinə yönəldilib. Bununla bağlı mövcud olan problemlərin
daha səmərəli həlli məqsədilə orta və ali təhsil müəssisələrində davamlı olaraq
geniş tədbirlər həyata keçirilir, müvafiq qrafik üzrə məlumatlandırma işi
aparılır”.
Aparat rəhbəri deyir ki, Müvəkkilin Milli Preventiv
Qrupu tərəfindən mütəmadi olaraq Dövlət Miqrasiya Xidmətinin Bakı və Yevlax şəhərlərində
yerləşən Qanunsuz Miqrantların Saxlanılması Mərkəzlərinə baş çəkilir: "Orada
saxlanılan şəxslərin vəziyyəti, qidalanması, tibbi və sosial yardım alması,
onlarla rəftar, saxlanılma şəraiti, əvvəlki başçəkmələr zamanı verilmiş tövsiyələrin
icra vəziyyəti və problemləri öyrənilir, həmin şəxslərə Müvəkkilin səlahiyyətləri
çərçivəsində mümkün köməklik göstərilir”.
Qanunvericilik
Məlumat üçün bildirək ki, demokratik prinsiplər əsasında
qəbul edilmiş Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında ölkəmizdə yaşayan hər
kəsə şamil olunan bərabərlik, azadlıq və digər prinsiplər əsasında miqrantların
hüquqlarının səmərəli təmin edilməsi sahəsində qanunvericilik bazası yaradılıb,
həmçinin Azərbaycan Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkili (Ombudsman)
haqqında Konstitusiya Qanununa da miqrantların hüquqlarının müdafiəsi ilə bağlı
müvafiq norma əlavə olunub. Belə ki, Müvəkkil təsisatı tərəfindən Azərbaycan
Respublikası vətəndaşlarının, əcnəbilərin və vətəndaşlığı olmayan şəxslərin, o
cümlədən miqrantların insan hüquqlarının pozulmasına dair şikayətlərinə
baxılır. Təsisat bu qəbildən olan şəxslərin hüquqlarının müdafiəsi və təbliği,
hüquq pozmalarının qarşısının alınması sahəsində fəaliyyət göstərir, həmçinin
bu istiqamətdə qabaqcıl təcrübələr tətbiq edilməklə, beynəlxalq təşkilatlarla və
onların ölkəmizdəki nümayəndəlikləri ilə, habelə dövlət qurumları, o cümlədən
Dövlət Miqrasiya Xidməti ilə işgüzar əməkdaşlıq çərçivəsində tədbirlər davam
etdirilir.
"Məcburi əməyin
və insan alverinin qarşısı alınır”
Miqrantların hüquqlarının daha səmərəli həyata
keçirilməsi ilə bağlı ölkəmizdə son dövrdə bir sıra məqsədyönlü işlər görülüb.
Belə ki, miqrantlara göstərilən xidmətlərin təkmilləşdirilməsi ilə bağlı
elektron informasiya resursları formalaşıb. Bununla da miqrantın olduğu yer üzrə
qeydiyyat, müvəqqəti və daimi yaşama icazəsinin alınması, vətəndaşlıq mənsubiyyətinin
araşdırılması ilə bağlı elektron qaydada birbaşa və ya ASAN Xidmət Mərkəzləri
vasitəsi ilə Dövlət Miqrasiya Xidmətinə müraciət etmə imkanı yaradılıb.
"Əməkçi
miqrantlar vətəndaşlarla eyni hüquqlara malikdir”
Əməkçi miqrantlara gəldikdə isə onlar ölkə vətəndaşları
ilə eyni sosial və əmək hüquqlarına malikdirlər. Belə ki, onların ailə üzvləri
ilə birləşmələrinə hər hansı formada məhdudiyyətin qoyulmaması, onlar üçün təhsil
imkanlarının yaradılması, Azərbaycan vətəndaşları ilə nikahda olan əcnəbilərin
icazə tələb olunmadan ölkə vətəndaşları ilə eyni əsaslarda işə qəbulu və s.
buna misal ola bilər. Qanunvericiliyə əsasən, əməkçi miqrantların sosial və mədəni
hüquqları tanınmaqla, onlara qarşı hər hansı formada ayrı-seçkiliyə yol verilməsi
birmənalı şəkildə qadağandır.
Xüsusi diqqət tələb edən məsələlərdən biri də bu şəxslərin
hüquqi vəziyyətidir. Ölkəmizdə mövcud münbit sosial-iqtisadi şərait daxili əmək
bazarında iştirak edən əcnəbilərin sayının artmasına təsir etməkdədir. Ölkə ərazisində
müvəqqəti yaşamaq və haqqı ödənilən əmək fəaliyyəti ilə məşğul olmaq istəyən əcnəbilər
və vətəndaşlığı olmayan şəxslərlə əmək münasibətləri Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyası, Əmək və Miqrasiya məcəllələri, digər qanunvericilik aktları və
beynəlxalq normalarla tənzimlənir. Belə ki, ölkə Konstitusiyasının 35-ci maddəsinə
əsasən, hər kəsin sərbəst surətdə özünə fəaliyyət növü, peşə, məşğuliyyət və iş
yeri seçmək hüququ vardır. Qanunla müəyyən edilmiş hallar istisna olunmaqla,
heç kəs məcburi əməyə cəlb edilə bilməz.
İstər ölkə vətəndaşlarının, istərsə də miqrantların
əmək hüquqlarının təmin olunmasına münasibətdə sahibkarların hüquq və vəzifələri
"Sahibkarlıq fəaliyyəti haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununu ilə müəyyən
edilir.
Bununla yanaşı, hazırda dünyada cərəyan edən
qloballaşma fonunda ölkəmiz regionda gedən miqrasiya proseslərinə təsir etmək,
ölkə ərazisinə olan miqrasiya axınlarını nəzarətdə saxlamaq və miqrasiya
proseslərini yerli qanunvericiliyə uyğun idarə etmək və tənzimləmək üçün təşəbbüslər
davam etdirilməkdədir.
Aygün ƏZİZ
Yazı Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında
Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun keçirdiyi
müsabiqəyə təqdim etmək üçün verilir.
