Eşq mülkündən Allah evinə... - REPORTAJ
Və ya "Azərbaycanın Tac Mahal”ından
reportaj...
Qadağalar, yasaqlar bəzən insanı
yaradıcılığa sövq edir. "Olmazlar” bir sıra hallarda yaradıcı yeniliklər
gətirir, sənət nümunələri meydana çıxarır. Çünki qadağalar, "olmazlar” həm də
cazibə, maraq mənbəyidirlər.
Abidə məhəbbət
Babur İmperiyasının hökmdarı Cahangir
şah nəvəsi Cahana nə qədər qadın nazı ilə oynamamağı tapşırsa da, qəlbini ələ
verməməyi nəsihət eləsə də, Mümtaz Mahal onun qəlbini əsir elədi: Cahan şah ona
bir könüldən min könülə vurulub ailə qurdu. Sonra isə ona qadağa öyüdləri verən
babasının da canını aldı. Beləcə, qadağa ilk yaradıcılıq bəhrəsini verdi: yeni
sevgi isə dillərdə dastan oldu. Qadağanın cəzbi ilə yaranmış bu eşq övlad
bəhrələrini də verməkdə davam edirdi. Amma təəssüf ki, Mümtaz Mahal on dördüncü
övladını dünyaya gətirəndə doğum döşəyində canını tapşırır. Həmin gecə Cahan
şah yuxuda görür ki, pilləkəndə dayanıb, arvadı ilə arasında ön dörd pillə var
və arvadı məhz on dördüncü pillədən yıxılır. Bu faktı öyrənəndə ədəbiyyatşünas Rüstəm
Kamalın bu fikrini xatırladım: "Yuxu o dünyanın bu dünyaya gizli
replikalarıdır”. Bu itki dünyanı Cahan şahın başına dar eləyir; qayğısız
saatları ah-naləli zamana çevrilir, yeməkdən-içməkdən kəsilir, bir həftəyə
saçları ağarır, doğulan övladına isə "bəla küləyi” kimi nifrət bəsləyir. Amma
Cahan şahın sevgisi itmir, azalmır, sadəcə formasını dəyişir: o, öz sevgisini
abidə şəklinə salmaq istəyir və İstanbuldan Memar Sinanın tələbələrindən olan
İsa Əfəndini öz usta dəstəsi ilə birgə Aqra vilayətinə gətizdirib 21 il ərzində
Tac Mahal abidəsini ucaltdırır. Xatırladaq ki, bu abidə 1983-cü ildə UNESCO-nun
Dünya Mədəni İrs Siyahısına daxil edilib, 2007-ci ildə isə ümumdünya səsverməsi
nəticəsində Dünyanın yeddi yeni möcüzəsi siyahısına salınıb. Bir insanın başqa
bir insana olan eşqi beləcə, daşlara köçərək əbədiyyət qazanır...
Səfər günü
İyulun əzələ nümayişi sayılan yandırıcı
istilərindən baş götürüb Qusar şəhərinə yollandım. "Dağlar oğlu” olmasam da,
Laza kəndinə yollanmağa qərar verdim. Lazanı, Şah dağı, Qusar gölünü gəzib
axırda rayondakı hotellərdən birində qərar tutduq. On aylıq oğlumun dağlara,
şəlalələrə, uçurumlara, maşının qarşısını kəsərək kəklikotu satan uşaqlara
heyrətlə baxan gözlərindəki sualları oxuya-oxuya Qusarın gəzməli, görməli
yerlərinə baş çəkdik... Körpənin hərəkətlərini izləyərək insan heyrətinin
ünvanlarını müşahidə elədim: Körpəykən paklığımızdan doğan heyrətimiz gözlərimizdə,
yeniyetmə ikən bilməzlikdən qidalanan heyrətimiz dilimizdə, cavanlıq və orta
yaş dönəmində təcrübədən yaranan heyrətimiz ağlımızda, ixtiyar yaşındaykən isə
hər şeyi dərindən anlamaqdan irəli gələn heyrətimiz qəlbimizdə məskən tapır...
İnsani eşqdən Allah eşqinə...
Qusar rayon
mərkəzindən 17 km aralıdakı Hil kəndində yerləşən "Azərbaycanın Tac Mahalı”
adlanan məscidi kənd sakinlərinin bir neçəsi tanımasa da, axırda bir nəfər
dedi: "Tac Mahal”-zad bilmirəm, amma kəndin ortasında qədim bir məscid var.
Qeyd edim ki, Hil kəndi 1960-ci illərə qədər rayon mərkəzi olub. Ölkə əhəmiyyətli bu abidə xarici görünüşünə
görə Hindistandakı məşhur Tac Mahal abidəsini xatırladır. 1912-ci ildə inşa
edilən məscid ikimərtəbəlidir. Birinci mərtəbəsində kişilər, ikincidə isə
qadınlar ibadət edirlər. Məscidə gəlib çatandan sonra böyük həvəslə bura daxil
olmaq istəsəm də, qapı bağlı idi. Yaxınlıqdakı darvazalardan birini döyüb ev
sakinini harayladım. Sağ olsunlar, məscidin imamının telefonunu uzun sürən
zəhmətli axtarışdan sonra tapıb verdilər. Zəng etdim, məscidin imamı dedi ki,
hüzürdəyəm, bir saat sonra gələcəyəm.
Asudə vaxtdan istifadə edərək kəndi
gəzdim, göyəm, alça ağacları, böyürtkən kolları və gözəl, təmiz hava ruhumu
oxşayırdı. Amma demək lazımdır ki, kəndin yolu acınacaqlı vəziyyətdədir. Qış
aylarında bu kəndin qışını, gözümü yumsam belə təsəvvür edə bilmirəm. Məscidin
imamı vəd elədiyi vaxtda da gəlib çıxdı. Pandemiya vaxtı məscidlər çalışmasa da,
jurnalist olduğumu nəzərə alaraq, ara məsafəsini qorumaq, maska taxmaq şərti
ilə məscidə daxil olduq. İçəridə bir-birindən gözəl rəsm əsərlərini,
ornamentləri görüb, həqiqətən də, belə bir abidəni ziyarət eləməkdən məmnunluq
duydum.
Tarixə ekskurs...
Məscidin
binası 2019-cu ildə yenidən bərpa edilərkən abidənin çöl divarları suvanıb, dam
örtüyü, qapı-pəncərə yenilənib. Məscidin çöl divarlarında tikildiyi tarix ərəb
qrafikası ilə qeyd olunub, eyni zamanda divarın içərisinə xüsusi dəmir lövhələr
yerləşdirilib. Həmin lövhələrdə "Qurani-Kərim”dən ayələr yazılıb. 200-300
nəfərin ibadət edə biləcəyi məscidin dam örtüyü dəmir təbəqədən ibarətdir,
divarlarının qalınlığı isə dörd metrdir. Şükürlər olsun ki, təmir zamanı
məscidin ümumi görünüşünə "yaradıcı əlgəzdirmələr” olmayıb və dini abidənin
tarixi quruluşuna toxunulmayıb. Sovet imperiyasının Allahla "arası”
olmadığından, o illərdə bura anbar, yaxud klub kimi istifadə olunub, amma
Azərbaycan azadlığına qovuşandan sonra məscid öz əzəli statusunu bərpa edib.
8 ilə sığan
tikinti
Məcidin imamı
Amik Həsəliyev "Azərbaycanın Tac Mahalı” ilə bağlı bilgilərini bölüşdü:
"XX əsrin əvvəllərində Hindistandan
gələn tacir və zəvvarlar Hil rayonunun komendantı, indiki dillə desək, icra
başçısı Qayınbəyov Mitəyə təklif edirlər ki, Hindistanda "Tac Mahal” adlı abidə
var, ona bənzər məscidin burada tikilməsi çox yaxşı olar. O da bu təklifi
məmnuniyyətlə qəbul edir və 1904-cü ildə abidənin tikilməsinə göstəriş verir.
Təmir və tikinti işləri 1912-ci ildə tamamlanır. Məscidi Laçın adlı usta tikib.
Dağıstandan olan Hacı Məhəmməd və Nəsrullah adlı iki nəfər isə məscidin
içərisindəki bəzəkləri, ornamentləri, rəsmləri çəkiblər”.
Xeyirxah əməl...
Azərbaycan müstəqillik
qazanandan sonra 2001-ci ilə qədər bu ibadət ocağı məscid kimi fəaliyyət
göstərib. 2001-ci ildən 2019-cu ilə qədər Mədəniyyət Nazirliyi tərəfindən
mədəniyyət abidəsi kimi qorunub. 2019-cu ildə məscid, Odessada yaşayan əslən
azərbaycanlı biznesmen Hacı Kərim İlyasov tərəfindən əsaslı şəkildə təmir
olunaraq dindarların istifadəsinə verilib. O vaxtdan bəri məscid kimi
fəaliyyətini davam etdirir. Məscidə daxil olarkən Kərim İlyasova aid fikirlərin
çərçivədən asıldığını gördüm. Həmin lövhədə oxuyuruq: "Kəndimizdə olarkən bir
gün bu əzəmətli məscidə girdim. Pəncərədə qoyulmuş "Qurani-Kərim” kitabını toz
içində görəndə özümə söz verdim ki, imkan olan kimi bu məscidi təmir etdirib
camaatın istifadəsinə verəcəyəm. Allaha şükür ki, imkan yarandı, məscidi təmir
elətdirə bildim”. Daha sonra həmin lövhədən Kərim müəllimin başqa bir arzusunu
da oxuyuruq: "Allah nəsib eləsə, istəyirəm kəndimizdə qocalar evi tikdirim”.
Çevrilmə...
Fərid Hüseyn