Alban kilsələrində erməni vandalizminin izləri
Daşlardakı izləri silməyə çalışsalar
da, tarixi silə bilməzlər
Alban
mədəni irsi Azərbaycanda çox zəngindir. Ölkəmizin, demək olar bütün
bölgələrində bu mədəni irsin nümunələri var. Azərbaycanda xristianlığın tarixi
də, demək olar ki, Alban kilsələrindən başlayır. Təəssüf
ki, ermənilər işğal altında saxladıqları ərazilərimizdə 700-dən çox Qafqaz
Albaniyası memarlığına aid tarix və mədəniyyət abidələrinin divar yazılarını ya
dəyişdirib, ya da uçurublar. Məsələn, Xocavənd
rayonunun Tuğ kəndində qədim monastır erməni vəhşiliyi ilə üz-üzə qalıb. Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm
Mərkəzinin icraçı direktoru Rəvan Həsənov Alban-udi xristian
dini icmasının işğaldan azad edilən Xocavənd rayonunun Tuğ kəndinə səfəri zamanı
jurnalistlərə açıqlamasında bildirib ki, ermənilər digər abidələr kimi bu
abidəni də mənimsəməyə çalışıblar: "Burda erməni dilində yazılmış daşlar
qoyulub. Daşlara baxanda isə yeni olduğu aşkar bilinir. Tarixi həqiqəti
saxtalaşdırmaq asan deyil. Məhz bu irsin azərbaycanlılara aid olması hər kəs
tərəfindən etiraf olunur. Eyni zamanda, bu gün Alban Həvari Kilsəsinin yeganə
daşıyıcısı olan udilər də əsrlər boyu öz inanclarını, tarixi ənənələrini
unutmayıblar. Onlar bunu tolerant və multikultural Azərbaycan cəmiyyətində
sərbəst şəkildə yaşada bilirlər”. R.Həsənov qeyd edib ki, məbəddə bərpa işləri
aparılacaq və bu irsin varislərinə geri qaytarılacaq: "Çünki bu, bizim dövlət
siyasətimizdir”.
Ermənilərin
işğalına məruz qalan kilsələr içərisində Kəlbəcər
rayonundakı Gəncəsər monastırı da var.
Abidə işğal edildiyi dövrdə bir sıra dəyişikliklərə məruz qalıb. 2000-ci ildən
bəri təmir adı altında abidənin memarlıq quruluşuna ciddi zərər yetirilib.
Tikilinin interyerinə və fasadlarına müxtəlif heyvan fiqurları və erməni
dilində yazılar yerləşdirilib. Monastırın həyətinə və abidəyə aid olan qəbiristanlığa 2000-2009-cu illərdə 15-dən çox qəbir və
xaçdaşları quraşdırılıb. Ermənilər abidənin daxili interyerində dəyişiklik
ediblər. Belə ki, daxili divarların üzərindəki yazılar və bədii nümunələri
silərək qırmızı və qara rənglərlə bütün divarlar boyu erməni dilində yazılarla
bəzəyiblər. Bununla da abidəyə əsaslı surətdə zərər yetiriblər. Kompleksin
daxilindəki knyaz Həsən Cəlal Dövlənin qəbri üzərindəki sinə daşını sındıraraq
bədii ornamentlərin bir çoxunu məhv ediblər. Kompleksdə aparılan təmir-tikinti
işləri zamanı divarların böyük bir hissəsi mərmər daşlarla örtülüb”.
Xocavənd rayonunun Sos kəndindəki monastır da Qafqaz Albaniyasında erkən
xristianlıq dövründən, Alban Həvari Kilsəsinin ləğv edilməsinə qədər ziyarət
edilmiş ən müqəddəs məbədlərdən sayılır. Bu monastırın özəlliyi, yerləşdiyi
ərazinin həm xristian, həm də müsəlman əhalisi tərəfindən müqəddəs hesab
edilməsi ilə bağlı olub. 1992-ci ildən Ermənistanın işğalı altında qalan bu
abidənin, ermənilər təmir etmək bəhanəsi ilə memarlıq quruluşunda dəyişiklik
ediblər.
Həmçinin
Ağdərə rayonunun ərazisindəki "Xotavəng
monastırı” - "Xudavəng monastır kompleksi” eyni taleyi yaşayıb. Bu abidə
Kəlbəcər rayonunun 29 kilometrliyində yerləşən qədim alban monastır kompleksidir. Binanın divarlarında
yağlı boya ilə çəkilmiş çoxlu şəkillər və yazılar var idi. "Ağdərədən və
Basarkeçərdən gələn ermənilər həmin xaç və yazıların bir hissəsini balta ilə
çaparaq məhv ediblər. Alban xaçlarının və rəsmlərin yerinə erməni xaçları
qoyub, divarlara erməni rəsmləri çəkiblər. Faktiki olaraq ermənilər bu monastırın da
formasının dəyişdirilməsi işlərini
həyata keçiriblər. Belə ki, monastırın giriş qapısı əzəli görkəmindən
məhrum edilib, divarları və xarici interyeri qismən dəyişdirilib. Monastır
VI-VII əsrlərdə Alban knyazı tərəfindən tikilib. XV əsrlərdə bu abidə Alban
knyazlığının dini məbədi olub. Sonralar məbəd bir neçə dəfə təmir edilib,
əlavələr olunub və nəhayət, Alban hökmdarı Həsən Cəlal tərəfindən əsaslı bərpa
edilib”, - deyə Tarix və Mədəniyyət
Abidələrini Müdafiə Təşkilatı İctimai Birliyinin sədriFaiq İsmayılovbildirir.
Tarixi mənbələr göstərir ki, Həsən
Cəlalın arvadı Minə Xatun burada dəfn olunub, anası Arzu Xatun və dövrün görkəmli
ziyalısı Mxitar Qoş bu məbəddə olmuş və xatirə üçün nişan daşları qoymuşlar.
F.İsmayılov bildirir ki, işğal altındakı abidələr
üzərində təmir, bərpa və ya konservasiya işlərinin aparılması Beynəlxalq
qanunlara görə yolverilməz olsa da, ermənilər bu vandalizmi həyata keçiriblər.
Alban-Udi Xristian dini icmasının sədri,
Bakı Dövlət Universitetinin baş elmi işçisi Robert Mobili işğaldan
azad olunan torpaqlarda çoxlu alban məbədlərinin olduğunu bildirir: "Təkcə Kəlbəcərdə
onların sayı 35-dən çoxdur. Bizim üçün də çox sevindiricidir ki, Qarabağ
işğaldan azad oldu və o ərazilərdə olan qədim alban məbədləri də əsirlikdən
çıxdı. Bu məbədlər də əsirlikdə idi. Bir tərəfdən həmin alban məbədləri erməniləşdirilmiş
və saxtalaşdırılmış, eyni zamanda bütün
simvolları və elementləri dəyişdirilmişdi. Ermənilər bu abidələri
dünyaya öz məbədləri kimi təqdim ediblər. İslamla bağlı bütün abidələri isə ermənilər
dağıdıblar. Bütün bunlar erməni vandalizminə sübutdur. Əsas məqam odur ki, ərazi
işğaldan azad oldu və tarixi həqiqət bərpa olundu”. İcma rəhbərinin sözlərinə
görə, ermənilər, hətta indi də kilsəni əldən
buraxmaq istəmirlər: "Hətta Xudavəngə birinci dəfə gedəndə bizi buraxmaq istəmirdilər.
Bu, çox ciddi məsələdir. Müharibəni coğrafi, sərhəd baxımdan uduzsalar da, kilsələrin
öz qanunları var. Hər kilsənin öz kanonik ərazisi mövcuddur. İstəyirlər ki,
müharibəni uduzsalar da, Qarabağda olan kilsələrin kanonik ərazisi kimi qalsın.
Buna yol vermək olmaz. Bu kilsənin varisləri var. Bu kilsə - Alban Apostol Kilsəsi
Qafqaz Albaniyasında mövcud olan qədim Apostol kilsəsidir. Azərbaycan Qafqaz
Albaniyasının varisidir. Bu baxımdan, o ərazilərdə olan mədəni irsin birbaşa
varisidir. Bu mədəni irsin icma kimi dini varisləri udilərdir. Əsas odur
ki, kanonik ərazini ermənilərdən alaq.
Müharibəni udmuşuq, amma kanonik ərazi hələ ermənilərin əlindədir. Gələcəkdə
kilsələri bərpa etməklə kanonik ərazini də alacaq və Alban kilsələri Azərbaycanın
nəzarətində olacaq. Bunun üçün bariz nümunələr var. Məsələn, Türkiyədə "Konstantinopol”
sözünü işlədə bilmirlər, amma kilsəsi var. Abidənin kanonik ərazisinə Türkiyə
sahibdir. Ölkədəki xristian mədəni irsinə Ermənistan, Yunanıstan, Suriya kimi
ölkələr heç bir söz deyə bilmir. Türkiyə bunun bir tarix olduğunu söyləyir. Azərbaycan
müsəlman ölkəsi olsa da, bu mədəni irs bizimdir. Azərbaycan bütün abidələrə,
dini irsimizə birmənalı yanaşır və bu irsin varisi kimi bərpa edir. Bu isə Azərbaycanda
multikulturalizmin hansı səviyyədə olduğunun bir göstəricisidi”.
R.Mobili Laçın rayonundakı "Ağoğlan” məbədinin də
dəyişikliklərə məruz qaldığını deyir:
"Alban xristian məbədləri məhz qədim inanc yerlərinin əsasında ibadətgahların
yerində qurulub. "Ağoğlan” məbədi də belə inanc yerlərindən biridir. Baxmayaraq
ki, burada kilsə ucaldılıb, lakin İslam dininə bağlı insanlar da hər zaman bura
ziyarətə gəliblər. Bu məbədə daxil olanda, bir daha erməni saxtakarlığının
şahidi oluruq. Orta əsrlərdən kilsə kimi fəaliyyət göstərən tikilinin bugünkü
görkəmi ermənilər tərəfindən dəyişdirilib. Daşların üzərinə erməni xaçları çəkilib.
Bu fakta, vaxtilə işğal altında olan digər Alban məbədlərində də rast gəlirik.
Nəhayət ki, torpaqlarımız azad edildi və qədim Alban məbədləri də öz varislərinə
qaytarıldı. Bunlar bizim tarixi irsimizdir. Azərbaycan, vaxtilə imkan verdi ki,
ermənilər bu məbədlərdə də ibadət etsinlər. Lakin gördük ki, ermənilər bu məbədləri
saxtalaşdırmağa, öz adlarına çıxarmağa başladılar. Bu, onların xislətlərində
var. Ermənilər daşlardakı izləri silməyə çalışsalar da, tarixi silə bilməzlər. İşğaldan
azad edilən ərazilərimizdə nə qədər belə abidələrimiz var”. İcma rəhbəri
bildirir ki, bu abidələri bərpa etməyə maliyyə
və vaxt tələb olunur: "Prezident İlham Əliyev də qeyd etdi ki, gələcəkdə
ərazidəki bütün abidələr bərpa olunacaq.
İnanıram ki, tədricən bu işlər baş tutacaq və işğal olunmuş ərazilərdəki bütün
abidələr və məbədlər bərpa olunacaq”.R.Mobili kilsələrin bərpa işlərinə
Azərbaycanda ən qədim - təxminən 12-ci əsrdə tikilmiş "Müqəddəs Məryəm Ana”
Alban kilsəsini nümunə göstərir. Kilsə Heydər Əliyev Fondunun "Tolerantlığın
ünvanı - Azərbaycan” layihəsi çərçivəsində bərpa olunub: "Müqəddəs Məryəm
Ana” Alban kilsəsinin bərpasında çox peşəkar mütəxəssislər çalışdılar. Təxminən
8 ay ərzində bərpa işləri davam etdi. Bu tarixi irsin yenidən bərpası Azərbaycanda
multikultural dəyərlərə verilən önəmin göstəricisidir. Maraqlı məqam odur ki, bərpa
işlərində 7-8 xalqın nümayəndələri iştirak edirdilər. Həm pandemiya, həm
müharibə zamanı bərpa işlərini aparmaq asan deyildi. Şuşanın azad edildiyi gün,
məbədin bərpadan sonra açılışı oldu. Azərbaycan çətin bir vaxtda, məhz məscid
yox, xristian məbədini bərpa etdi. Bu onu göstərir ki, tarixi-dini abidələrimizin,
o cümlədən məscid, kilsə, sinaqoqların bərpası və yenidən qurulması, yeni ibadət
evlərinin inşası Azərbaycan dövlətinin bu sahədə həyata keçirdiyi siyasətin tərkib
hissəsidir”.
Təranə Məhərrəmova