Xəzərdə təhlükəsizliyin qarantı olacaq tarixi sənəd - Fotolar
Xəzərin hüquqi statusu haqqında Konvensiyanın imzalanması sahilyanı ölkələr arasında münasibətlərin daha da yaxşılaşmasına, qarşılıqlı maraqlara, bərabər hüquqlara söykənən əməkdaşlıq əlaqələrinə mühüm töhfə verəcək
Xəzər dənizidünyanın ən böyük qapalı su hövzəsi hesab olunur. Bu dənizin strateji önəmini artıran amillər, onun zəngin karbohidrogen ehtiyatlarına malik olmasıdır. Uzun illər 5 Xəzəryanı dövlət - Azərbaycan, Qazaxıstan, Türkmənistan, İran və Rusiya dənizin hüquqi statusunu müəyyən edə bilməyiblər. Əsas mübahisə dənizin milli sektorlara bölünmə prinsipinin razılaşdırılması ilə bağlı olub. Çünki, Keçmişdə Xəzər dəniziSSRİ və İranın daxili su hövzəsi hesab olunduğundan, beynəlxalq hüquq doktrinası da bu məsələdə SSRİ-İran razılaşmasını qəbul edirdi. Sözügedən razılaşmanın əsasını isə 1921-ci il fevralın 26-da və 1940-cı il martın 25-də imzalanan "SSRİ və İran arasında ticarət və dənizçilik haqda müqavilə”təşkil edib. Xəzərin yekun statusu müəyyən olunmadığı halda, 1921 və 1940-cı illər müqavilələri hələ də qüvvəsini saxlayıb. Lakin 1991-ci ildə Sovet İttifaqının dağılması və sahil dövlətlərinin sayının 2-dən 5-ə qədər artması ilə Xəzərin hüquq statusu məsələsi yeni mərhələyə qədəm qoyub. Xəzəryanı dövlətlər də bu məsələni həll etmək üçün uzun müddətli danışıqlara başlayıblar.
Xəzərin hüquqi statusu ilə
bağlı danışıqlar ilk dəfə 1994-cü ildə baş tutub. 1996-cı ildə status haqda
konvensiya hazırlamaq üçün sahilyanı 5 ölkənin xarici işlər nazirinin qərarı
ilə müavinlər səviyyəsində Xüsusi İşçi Qrupu yaradılıb. O vaxtdan 5 ölkə üçün
məqbul olan konsensusun tapılması istiqamətində intensiv danışıqlar gedib. Bu
təsisatın ümumilikdə 51 iclası mütəmadi qaydada növbə ilə Xəzəryanı dövlətlərin
ərazisində keçirilib. 21-24 may 2018-ci il tarixdə Astanada baş tutan görüşdə
tərəflər razılığa gəliblər ki, Xəzəryanı dövlətlərin xarici işlər nazirlərinin
müavinlərinin son 52-ci iclası Aktauda keçirilsin. Ona görə də cari il avqustun
11-də Aktau şəhərində "Xəzər beşliyi”nin V sammiti ərəfəsində Xəzəryanı
dövlətlərin xarici işlər nazirlərinin müşavirəsi keçirilib. Bu müşavirənin
ardınca da Xəzəryanı dövlət başçılarının sammiti öz işinə başlayıb. Məlumat
üçün qeyd edək ki, beş ölkənin liderləri ilk dəfə 2002-ci ildə Aşqabadda
görüşüblər. İkinci Xəzər sammiti 2007-ci ildə Tehranda, üçüncüsü 2010-cu ildə
Bakıda, dördüncüsü 2014-cü ildə Həştərxanda keçirilib. Ən nəhayət, Xəzəryanı
dövlət başçılarının sonuncu görüş avqustun 12-də Aktauda baş tutub.
Beləliklə, Xəzər Dənizinin
Ətraf Mühitinin Mühafizəsi Günü kimi qeyd olunan 12 avqust tarixində
Qazaxıstanın Aktau şəhərində beş Xəzəryanı ölkənin dövlət başçılarının sammiti
keçirilib. Sayca V sammitdə Azərbaycan, İran, Qazaxıstan, Rusiya, Türkmənistan
prezidentləri İlham Əliyev, Həsən Ruhani, Nursultan Nazarbayev, Vladimir Putin
və Qurbanqulu Berdıməhəmmədov iştirak edib. Sammitin gündəliyinə 3 əsas məsələ
daxil edilib. Bunlar Xəzər dənizinin hüquqi statusu, Xəzərdə əməkdaşlıq
məsələləri, regional və qlobal mövzulardan ibarət olub. Dövlət başçıları Xəzər
dənizində qarşılıqlı fəaliyyətə aid bütün məsələlər üzrə razılıq əldə edə
biliblər. Toplantının yekunu olaraq, tərəflər 1996-cı ildən üzərində iş
aparılanXəzər dənizinin hüquqi statusuna dair Konvensiyanı imzalayıb,
tarixi qərar qəbul ediblər. Bundan əlavə, Xəzəryanı dövlətlərin müvafiq
qurumlarının rəhbərləri tərəfindən bu Konvensiyadan irəli gələn digər mühüm
sənədlər imzalanıb. Bunlar Xəzər dənizində mütəşəkkil cinayətkarlığa qarşı
mübarizə sahəsində əməkdaşlıq haqqında, sərhəd xidməti idarələrinin əməkdaşlığı
və qarşılıqlı əlaqələri haqqında protokollar, Xəzəryanı dövlətlərin hökumətləri
arasında ticari-iqtisadi, nəqliyyat sahələrində əməkdaşlıq haqqında, həmçinin
Xəzər dənizində insidentlərin qarşısının alınması haqqında sazişlərdir.
Əvvəlcə onu qeyd edək ki,
Azərbaycan bütün Xəzəryanı ölkələrlə çox sıx etimada, qarşılıqlı,
bərabərhüquqlu maraqların nəzərə alınmasına, ərazi bütövlüyünə hörmətə və bütün
ölkələrin suverenliyinə əsaslanan münasibətlərə malikdir. Belə bir fonda Xəzər
dənizinin hüquqi statusu haqqında Konvensiyanın imzalanması da tarixi əhəmiyyət
daşıyır. Prezident İlham Əliyevin samitdəki çıxışında vurğuladığı kimi, bu
sənəd hər şeydən öncə Xəzər dənizində təhlükəsizliyin, sabitliyin qarantıdır. Xəzəryanı
ölkələr arasında indiyə qədər mövcud olan və bundan sonra da davam edəcək yüksək
səviyyədə əməkdaşlıq, etimad və qarşılıqlı fəaliyyət sözügedən təhlükəsizliyi, sabitliyi
daha da möhkəmlədəcəkdir. Xəzəryanı ölkələrin sıx qarşılıqlı fəaliyyəti,
iqtisadi, nəqliyyat xarakterli məsələlərin öz həllini tapmasına yardımçı
olacaq. Bu da xalqların həyat səviyyəsinin yaxşılaşmasına kömək edəcək. Azərbaycanın
nəqliyyat infrastrukturuna fəal surətdə sərmayə yatırdığını diqqətə çatdıran
Prezident İlham Əliyevin sözlərinə görə, ölkəmizin reallaşdırdığı layihələr
Xəzər dənizinin mühüm nəqliyyat arteriyası kimi nəzərdən keçirilməsinə imkan
verir. Artıq ölkəmiz Qazaxıstana və Türkmənistana Şərq-Qərb dəhlizi vasitəsilə öz
tranzit xidmətlərini təqdim edib. Azərbaycandan keçməklə İran və Rusiya
arasında tranzitin reallaşdırıldığı Şimal-Cənub dəhlizi də bu baxımdan
cəlbedicidir. Bütün bunlar iqtisadi əməkdaşlığı möhkəmləndirən, yeni iş yerləri
yaradan, Xəzəryanı dövlətləri bir-birinə daha da yaxınlaşdıran, sabitliyin və
təhlükəsizliyin möhkəmlənməsinə şərait yaradan layihələrdir. Eyni zamanda, Azərbaycan
Avropa və Asiya dəmir yollarını birləşdirən Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu layihəsini
də həyata keçirib. Sadalananlar ölkələrimiz üçün əlavə imkanlar olmaqla
bərabər, iqtisadi rifahdır, Xəzəryanı dövlətlərin dünya miqyaslı mühüm tranzit
qovşağına çevrilməsidir.
Xatırladaq ki, dövlət
başçısı İlham Əliyevin bəhs etdiyi "Şimal-Cənub” beynəlxalq nəqliyyat dəhlizi
tam gücü ilə fəaliyyət göstərdiyi təqdirdə Avropa ölkələrinin, Rusiyanın, Orta
Asiya və Qafqaz regionlarının Fars körfəzi və Hindistana çıxışına, Xəzəryanı
ölkələrin Qara dəniz limanları ilə ticarət əlaqələrinin intensivləşdirilməsinə
şərait yaradacaq. Həmin dəhliz Avropa-Cənubi Asiya - Yaxın Şərq arasında dəmir
yolu daşımalarını, müvafiq olaraq dəmir yolunun istər yerli, istərsə də tranzit
daşımalarından əldə etdiyi gəlirləri artırmağa imkan verəcək. "Şimal-Cənub”
Beynəlxalq Nəqliyyat Dəhlizi layihəsi Azərbaycan, İran və
Rusiyaərazisində dəmir yolu əlaqələrinin, həmçinin bu ölkələrin tranzit
və iqtisadi potensialının gücləndirilməsinə xidmət edir, yüklərin bu istiqamətə
axınına təkan verir. Bir sözlə, Azərbaycanın bu dəhlizdən iqtisadi, siyasi,
ticari baxımdan gözləntiləri çoxdur. Bakı-Tbilisi-Qars layihəsinə gəlincə, bu dəmir
yolu ilkin mərhələdə ildə 1 milyon sərnişin və 6.5 milyon ton yük daşımaq gücünə
sahibdir. Planlaşdırılır ki, daşıma həcmi sonralar 17 milyon ton artacaq və
tədricən 50 mln. tona çatdırılacaq. Sərnişin sayı isə 3 milyon nəfər olacaq.
BTQ layihəsi Qərb
istiqamətində Türkiyə ərazisindən Marmaray layihəsi vasitəsilə Avrasiya tunelindən
keçməklə Avropa Birliyi dəmir yolları şəbəkəsinə inteqrasiya olunub. Şərqdə isə
BTQ Xəzər dənizinin Şərq limanları vasitəsilə Çinə qədər uzanacaq. Beləliklə də
Xəzəryanı dövlətlər də bu layihədən yararlana biləcəklər. Onu da vurğulamaq
yerinə düşər ki, hazırda Qazaxıstan Aktau limanının yük aşırma gücünü ildə 19.5
milyon tona qədər çatdırıb.
Ələtdəki Bakı Beynəlxalq Ticarət Dəniz Limanının da
ilkin mərhələdə yükaşırma gücü 20 milyon ton ətrafındadır. Beynəlxalq
standartlara görə, dəmir yollarında 1 ton yükün 1 km daşınması 0.1 dollara
başa gəlir. Bu standartlar ilə hesabladıqda Azərbaycanın 20 milyon ton yük
daşınmasından əldə edə biləcəyi gəlir 1 milyard dollardan çoxdur.
Yekun olaraq bildirək ki, Xəzər
dənizinin hüquqi statusu haqqında Konvensiyanın imzalanması Xəzəryanı ölkələr
arasında münasibətlərin bir qədər də yaxşılaşmasına, qarşılıqlı maraqlara,
bərabər hüquqlara söykənən əməkdaşlıq əlaqələrinə mühüm töhfə verəcək.
Konvensiyanın imzalanması Qazaxıstan və Türkmənistan ərazisindən Xəzər
dənizinin dibi ilə neft-qaz boru kəmərlərinin çəkilməsinə, Xəzər dənizinin
enerji resurslarının bu borular vasitəsilə beynəlxalq bazarlara çıxarılmasına
da "yaşıl işıq” yandırır. Hansı ki, indiyə qədər bu istiqamətdə hər hansı addım
atmaq qeyri-mümkün idi. Bu məqamın Azərbaycan üçün əhəmiyyəti həm də ondan
ibarətdir ki, Qazaxıstan və Türkmənistanın, eləcə də digər Xəzəryanı
dövlətlərin enerji ehtiyatlarının beynəlxalq bazara çıxarılması zamanı məhz
Azərbaycandan tranzit ölkə kimi istifadə olunacaq. Bu isə Azərbaycan üçün əlavə
gəlirlər deməkdir. İqtisadi əməkdaşlığın siyasi proseslərə müsbət təsir etməsi,
regionda sabitliyin, təhlükəsizliyin davamlı olmasına fayda verməsi də hamıya
bəllidir. Ona görə də Xəzər dənizinin hüquqi statusu haqqında Konvensiyanın
imzalanmasını bütün hallarda Azərbaycanın xarici siyasətinin uğuru saymaq olar.
Rufik
İSMAYILOV