Ssenarist yazır, amma rejissor öz bildiyini çəkirsə...
Onlar heç vaxt razılığa
gələ bilməyiblər
Bəzən ssenaristlərlə söhbət etdikdə giley-güzar edirlər. Onlara
yarızarafat "Bu seriallarımızın axırı hara gedəcək?" sualını verəndə,
narazı halda "Əslində yazdığımız ssenariyə uyğun serial çəkilsə, çox yaxşı
olacaq" kimi cavab alıram. "Necə yəni, yazdığımız ssenariyə uyğun
çəkilsə, məgər serialların ssenarilərini siz yazmırsınız? Rejissor çəkiliş
meydançasında özündən Amerika kəşf etmir axı" sualını verməli oluram. Və
belə məlum olur ki, ssenaristlərimizin, dramaturqlarımızın sözü rejissorlarımızın
boğazından keçmir. Telekanallarımızda ən
çox izlənilən seriallarımızın ssenarist, qələm qrupunun rəhbərləri və baş
rejissorları ilə söhbət etdik. Onlardan məsələnin əslini, görünməyən
tərəflərini xəbər almağa çalışdıq. Aydın oldu ki, məsələ elə "vnimatelni"
olmaqda imiş.
"Xəzər” telekanalındakı "Ata
ocağı" və "İmtahan" seriallarının baş ssenaristi Valeh Əhmədov qeyd edir
ki, rəhbəri olduğu qələm qrupu artıq öz sahəsində ixtisaslaşıb, buna görə də, yazılan
ssenarilərdə heç bir problem yaşanmır: "Biz çalışdığımız komanda, xüsusən
də rejissorlarla dostluq münasibətindəyik. Uzun müddətdir ki, onlarla birlikdə
çalışırıq. Bilirik ki, rejissorlarımız
nə istəyir. İndiyə qədər çalışdığım rejissorlar da, hazırda bir layihədə
işlədiyimiz Rüfət Şahbazov və Ramin
Nəbiyev də bu işdə peşəkardırlar. Onlar çəkiliş meydanında aktyorun ortaya
çıxartdığı performansa yaxşı bələddirlər. Bəzən ssenaridən fərqli olaraq,
müəyyən məqamları əlavə edir, qabardırlar. Xüsusən də serialda qonaq aktyorlar olanda. Çünki qonaq aktyorlar
iş sisteminə o qədər də bələd olmadıqları üçün hər an sürprizlə qarşılaşa bilirik. Belə olan halda,
şəraitdən asılı olaraq bəzən rejissorlar nəyisə qısaltmaq və şişirtmək
məcburiyyətində qalırlar. Bu da bizdə heç bir narazılıq yaratmır. Hesab edirəm
ki, bu, uzun illər bir-birimizi tanımağın, xasiyyətimizə və peşəkarlığımıza əmin
olmağımızdan qaynaqlanır. Əlbəttə ki,
kiçik dəyişikliklər qaçılmazdır. Bu,
bizdən də, qarşı tərəfdən də qaynaqlanır. Ən önəmlisi, dramaturgiyaya, hadisəyə
xidmət etməkdir. Rejissorlarımız da bunu yaxşı bilir. Hadisədən, xarakterdən
uzaqlaşmayan hər bir dəyişiklik qəbuldur. Rejissor, ssenarist, prodüserin birgə
müzakirəsi işin xeyrinə həll olunur. Hər kəs öz eqosunu ortaya qoysa, əlbəttə ki,
ortaya normal iş çıxmaz".
Ssenarist deyir ki, rejissorlarla qarşılıqlı anlaşaraq, məsələləri
həll edirlər: "Rejissor bölümü çəkib bitirdikdən sonra müzakirə edir, qeyd
edir ki, bunu qısaltmaq məcburiyyətində qaldım. Mən də bilirəm ki, o, nəyi
nəzərdə tutur və bu qısaltma hansı zərurətdən yarandı. Rejissor ora hər hansı
əlavəni etsə də, dramaturji xəttə heç
bir zərər toxunmadı. Təbii ki, belə hadisələr qəbul olunandır".
"Xəzər” telekanalında yayımlanan
komediya seriallarının quruluşçu rejissoru Ramin Hacıyev bildirir ki,
rejissor-ssenarist qarşıdurması hər zaman olub: "Onlar bu məsələdə heç
vaxt razılığa gələ bilməyiblər. Nədənsə
ssenaristlərlə rejissorun fikri üst üstə düşmür. Düşünməyin ki, bu, tək bizdə
belədir, əsla. Dünya kino sisteminin ən çox inkişaf etdiyi ölkələrdə belə, eyni
proses yaşanır. Sizə bir misal
göstərim Hətta 1985-ci ildə Vaqif
Mustafayev "Bəyin oğurlanması" filmini çəkdi. Əsas ssenari müəllifi
Mövlud Süleymanlı təqdimata gələndə
filmə baxıb və rejissordan soruşub ki, filmin ssenarisini kim yazıb? Rejissor
da deyib ki, sən. Mövlud da deyib ki, mənim atama lənət, belə ssenari
yazmışamsa. Yəni tarix boyu biz bunları görə-görə gəlmişik. Əslində "Bəyin
oğurlanması" melodrama olub, rejissor onu necə dəyişibsə, çönüb olub
musiqili komediya. Yəni bizdə həmişə belə qarşıdurmalar olub. Mənə gəlincə isə
ssenariyə çox az dəyişikliklər edirəm. Bu da normal haldır. Bəzən elə məqam
yaranır ki, rejissor hadisəni başqa cür çəkməyə məcbur olur. Layihələrimizin ssenaristləri ilə heç bir
mübahisəmiz olmayıb. Adətən çalışıram ki, yazılan kimi çəkim. Bizim
ssenaristlər nə istədiyimi bildikləri üçün məni çox əziyyətə salmırlar.
Layihələrin ideya müəllifi də özüm olduğum üçün öncədən onlarla danışıram və nə
istədiyimi bildirirəm. O ki qaldı
çəkiliş zamanı dialoqları doldurmağa
orda dəyişikliklərin olması qaçılmazdır. Düzdür, ssenaristin
yazdıqlarına böyük hörmətlə yanaşıram. Ssenaridən çıxmaq hörmətsizlik kimi
qəbul olunmur. Onlar da bilir ki, mən düşündüyüm
dialoqu aktyor özünəməxsus oynayırsa, ssenaristlərdən aktyorun oynadığı kimi
yazmağı tələb edirəm. Aktyor necə oynaya bilirsə, ona uyğun yazılsa, daha
yaxşıdır. Rejissor aktyorun istedadına daha çox bələddir".
ARB telekanalında
yayımlanan "Baldız" serialının baş rejissoru Əziz Şahbazov deyir ki, ssenaristin
yazdığına rejissor özündən heç nə əlavə
etməyəcəksə, onda rejissor bir növ
icraçı rolunu oynayır: "Rejissor ssenarini özününküləşdirməlidir. Çəkiliş
meydançasında olan rejissordur və o, yaranan vəziyyətə uyğun hərəkət edir. Bizim çox yaxşı
ssenaristlərimiz var, ancaq təəssüf ki, bu gün hər yerindən duran ssenari yazır
və özünə ssenarist deyir. İnsan təxəyyülü genişdir. Məsələn, əgər ssenari
yazsam, çox böyük ajiotaj yaradan
hadisələr yazaram. Ancaq bizim vəziyyətimiz fərqlidir. Ssenarist istədiyini
yazır, onu reallaşdırmaq isə rejissorun üzərinə düşür. Burda rejissor qalır prodüserlə üzbəüz. Prodüser nə təşkil
edirsə, rejissor da o çərçivəyə uyğunlaşdırıb çəkməlidir. Ortaya çıxan iş pis
olanda heç kim ssenaristi qınamır, onda hamı rejissorun üstünə düşür. Ssenarist
təxəyyülünün məhsulu olaraq, hər şey yaza bilər, əgər prodüser o
yazılanları rejissor üçün təşkil edə
bilmirsə, rejissor nə etsin?"
Gənc rejissor çəkiliş meydançasında həmkarlarının başına belə
hadisələrinin gəldiyinin şahidi olduğunu deyir: "Bəzi həmkarlarım qeyd
edirlər ki, bəzən ssenaristlər elə absurd şeylər yazırlar ki, onlar setdə
oturub ssenariyə əl gəzdirir və onu məntiqi vəziyyətə salmağa çalışırlar. Yoxsa
tamaşaçılar bu məniqizliyə görə rejissoru qınayacaqlar. Düzdür, indi
ssenaristlər özlərini tərifləyəcəklər
ki, biz onu yazanda hisslərimiz, duyğularımızı qoyuruq. Hesab edirəm ki,
rejissorun duyğuları ssenaristdən yaxşı
olmalıdır. Çünki rejissor çəkiliş meydançasında hər şeyin canlı şahididir. Rejissor
hadisəni, məkanı aktyorun bacarıqlarına uyğunlaşdırmasa, o, rejissor
deyil. Ola bilər ki, ssenarist ağlına
gələni yazsın. Məsələn, ssenarist əməliyyat otağını geniş təsvir edir, ancaq
gəlin realist olaq, hansı xəstəxana əməliyyat otağını və oradakı ləvazimatları
çəkiliş qrupuna verər ki, al bunları,
rahat çəkilişini apar. Rejissor məcburdur ki, ona uyğun ssenarini
dəyişdirsin. Ssenarist yazır ki, morqda 15 meyit vardı. Kimdir
çəkiliş komandasını morqa buraxan? Ssenaristlər bir az realist yazsalar, rejissorlara
da işləmək daha rahat olar. Mən də oturub ssenari yazaram, ancaq bilirəm ki,
onları reallaşdırmaq qeyri-mümkündür. Vəziyyət nəyə uyğundursa, rejissorlar ona
uyğun çəkməyə çalışır. Rejissor tanıyıram ki, bütün günü oturub ssenaristin yazdığını redaktə edir ki, gülünc səhnələr alınmasın. Rejissor ssenarini olduğu kimi çəkəcəksə, rejissor deyil
icraçıdır".
Ə.Şahbazov günlük serialların
daha çətin olduğunu vurğulayır: "Günlük nümayiş olunan seriallarda çəkiliş
komandasının üzərinə böyük yük düşür.
Ssenaristlər də çox yorulurlar məcburdurlar ki, hər gün seriya
yazsınlar. Serailda məntiqi ardıcıllığı qorumaq çox çətindir. Bunun üçün günlük seriallarda ssenari ilə
bağlı çox problemlər yaşayırlar. Ssenaristlər isə bəzən xaltura edirlər. Rejissorla
aktyorlar oturub ssenarinin üzərində yenidən işləyirlər".
ARB telekanalındaikinci
mövsümünü yaşayan "Uçurum” serialının ssenari müəllifi Xanım Aydın deyir ki,
teatr, kino işi kollektiv işidir və serial da bu kateqoriyaya daxildir: "Mənim
işim serialın ssenarisini tam qaydasında, vaxtında yazıb təhvil verməkdir.
Ssenari yazmaq yaradıcı işdir. Təbii ki, obrazları, baş verən hadisələri,
dialoqları, ümumən desək, A-dan Z-yə bütün detalları gözümdə canlandırıb
yazıram. Hətta bütün obrazların emosiyalarını, çəkdiyi əzabları, duyduğu
sevinci, həyəcanı bir-bir hiss edirəm. Obrazdan-obraza keçir, xarakterin ürək
döyüntüsü ilə bir ahəngdə olur və həmin situasiyada mənim yox, onun nə
deyəcəklərini yazıram. Hər bir səhnədə bütün bu sadaladığım hiss, duyğu,
emosiya, mimikalarla yanaşı, həm də ətrafdakı bütün detalları da görürəm. Yazı
prosesimdə təkcə hadisə və dialoqa güc verib, remarkaları unutmuram. Remarka - bildiyiniz
kimi, hadisənin hansı şəraitdə gedəcəyini, personajların davranışının və xarici
görkəminin xüsusiyyətlərinin izahıdır. Amma bir şey var. Serial üçün yazılan
ssenari remarkası teatr remarkasından fərqlənir. Tamaşa üçün yazılan remarkalar
olduqca qısa, lakonik olur, vəziyyəti ümumi izah edir. Burada sanki rejissor və
aktyor üçün işləməyə daha çox yer ayrılır. Amma kino və ya serial üçün yazılan
ssenarinin remarkası mətndə daha geniş bir yer tutur. Burada hazırda baş verən
hadisənin birinci olaraq özü, daha sonra iştirak edən personajlar, onların
həmin hadisədəki yeri, düşüncəsi və hadisəyə olan münasibəti – heyranlığı,
təəccübü, narazılığı və s. göstərilir. Bir növ, remarka sanki dramatik situasiyanın
hərəkət mexanizminə çevrilir. Düşünürəm
ki, yazdığım ssenaridə həmin bu remarkanın əhəmiyyəti böyükdür. Çalışıram ki,
serialın mənim öhdəmə düşən hissəsi yaxşı olsun. Mən yaxşı yazmalıyam, rejissor
yaxşı çəkməlidir, aktyorlar yaxşı oynamalıdır ki, ortalığa çıxardığımız iş mükəmməl
və keyfiyyətli olsun. Söhbət məhz "Uçurum”dan gedirsə, deyim ki, serialın
quruluşçu rejissoru gənc və çox istedadlı rejissor Vüsal Məmmədovdur. Serialla
bağlı tez-tez danışır, fikirlərimizi bölüşür müəyyən məqamları əvvəldən öz
aramızda həll edirik. Hesab edirəm ki, o da öz öhdəsinə düşən işi yaxşı yerinə
yetirir. Həm də ki, məncə, ssenaristin rejissor işinə müdaxilə etməsi yaxşı
deyil. O ki qaldı efirdə yazdığımla çəkilənin üst-üstə düşməməyinə, hələ ki,
ciddi şəkildə elə bir dəyişikliyə rast gəlməmişəm. Yəqin ki, bu da rejissor və
ssenaristin bir-birini yaxşı anlamasının nəticəsidir. Ortaya çıxan iş, üzərində
əziyyəti keçən hər bir kəsin uğurudur. Tamaşaçılarımızsa "Uçurum”u izləməyə
davam etsinlər. Biz onlar üçün sevgi ilə çalışırıq".
Xəyalə Rəis