Nursultan Nazarbayevin Qazaxıstan tarixində rolu
XX əsrdə dünya müxtəlif yerlərdə bir sıra hadisələrin sürətli
inkişafının şahidi oldu. 1990-cı illərdə Qazaxıstan da öz modernləşmə yoluna
qədəm qoyub. Ölkəmizin intibahının və irəliyə can atması keşməkeşli 1990-cı
illərdəki tarixi dövrə təsadüf edib.
Sovet İttifaqının dağılmasından sonra müasir Qazaxıstan inkişafın kompleks çağırışlarına cavab verməli oldu. Ondan başlamaq lazımdır ki, iri dövlətləri və qeyri-stabil cənub qonşuluğu arasında yerləşən coğrafi mövqe mürəkkəb geosiyasi vəziyyəti müəyyənləşdirirdi və iqtisadi imkanları daraldırdı. Respublika kifayət qədər çətin sosial-demoqrafik vəziyyətlə üzləşmişdi.
Qazaxıstanın ikinci modernləşməsi 1990-cı illərin üçüncü rübündə başlayıb və 2010-cu illərin ortalarında tamamlanıb. Bu dövrdə təşkilat cəhətdən yenilənmiş Qazaxıstan çətin islahatların və səylərin bəhrəsini görməyə başlayıb və milli inkişaf strategiyası çərçivəsində irəliyə getməyə davam edib. Nursultan Nazarbayevin rəhbərliyi altında iqtisadiyyat dayanıqlı inkişaf trayektoriyasına sahib olub, ölkədə müasir dövlət institutları sistemi və orta sinif formalaşıb. Cəmiyyətin rifahı artıb. Əgər 1990-cı illərdə adambaşına olan ÜDM 700 dollar təşkil edirdisə, 2013-cü ilə qədər bu göstərici 12 000 dollara çatıb. Həyat keyfiyyəti nəzərəçarpacaq dərəcədə yaxşılaşıb ki, bunun nəticəsində, Dünya Bankı Qazaxıstanı orta gəlir ölkələri sırasına daxil edib. 1998 və 2008-2009-cu illərdə dünyada baş verən iqtisadi böhranlardan müstəqil Qazaxıstan hiss olunacaq itkilər olmadan çıxıb, bu da gənc ölkənin dayanıqlığını nümayiş etdirib.
2012-ci ildə Qazaxıstan 50 ən rəqabətə davamlı ölkələr siyahısına daxil olub. Həmin illərdə "Qazaxıstan-2050” Strategiyasında Nursultan Nazarbayev yeni ambisiyalı məqsəd qoyub – bir neçə ildən sonra dünyanın 30 ən qabaqcıl ölkələri arasında yer tutmaq. Bu oriyentir gələcək illər üçün dövlət quruculuğunun yeni məntiqini qurmuş Qazaxıstanın milli ideyasının konturlarını cızıb.
Bu dövr çərçivəsində ölkədə siyasi islahatlar və iqtisadi dəyişikliklər davam etdirilir. Gələcək inkişafın kökündə insan kapitalı və "Ruhani janqıru” xüsusi proqram çərçivəsində mənəvi modernləşmə durur. Cari tapşırıqlarda bir-biri ilə toqquşmayan üç modernləşmə, cəmində vahid məzmununa və alqoritminə sahib olan yekdil yenilənmə və inkişaf prosesi dayanır. Stabil dövlət sistemi və güclü prezident hakimiyyəti ölkədə dərin islahatların həyata keçirilməsinə şərait yaradıb.
Ümumilikdə, əsas nəticə ondan ibarətdir ki, müasir Qazaxıstan 1990-cı illərdə sağ qalma mərhələsindən çoxdan çıxıb və ən çox inkişaf etmiş ölkələr arasında öz yerini tutması ilə bağlı qlobal rəqabət mərhələsinə keçib. Qazaxıstanın lideri həmişə respublikanı yaranan trendlərə və növbəti artım üçün yeni qlobal dalğaya uyğunlaşdırmağa çalışıb.
Ölkənin xarici siyasəti bəri başdan konstruktiv xarakter daşıyır və çoxşaxəli prinsipə əsaslanır. Dünyanın müxtəlif geosiyasi mərkəzləri ilə balanslaşmış münasibət Qazaxıstana Rusiya, Çin, ABŞ, Avropa İttifaqı, Mərkəzi Asiya, İslam dünyası ölkələri ilə qarşılıqlı faydalı əlaqələri qorumağa imkan yaradır. Qonşularla mehriban münasibətlər sayəsində Qazaxıstan tarixində ilk dəfə aydın, toxunulmaz, sənədlərdə öz əksini tapan, dünya ictimaiyyəti tərəfindən qəbul olunan sərhədlərə sahib olub.
Biz, təşəbbüsü N.Nazarbayevə aid olan Türkdilli Dövlətlərin Əməkdaşlıq Şurası çərçivəsində də tərəfdaşlıq əlaqələrini gücləndiririk.
2019-cu ilin oktyabr ayında Qazaxıstanın Birinci Prezidenti Bakıya səfər edib və səfər çərçivəsində Fəxri Sədr qismində Türk Şurasının yubiley- 7-ci Sammitində iştirak edib və Türk Dünyasının Ali Mükafatına layiq görülüb. Bu mükafat Elbasının türk dünyasının birliyi ideyasının qurulmasında, türkdilli ölkələr arasında həmrəyliyin möhkəmləndirilməsi işində şəxsi töhfələrinin təzahürü olub.
Qazaxıstanın Azərbaycandakı səfirliyi
Bu gün, suveren Qazaxıstanın yolunun necə ola biləcəyi barədə
müxtəlif fikirlər söyləmək olar, lakin respublikanın tarixində onun ilk
Liderinin şəxsiyyəti faktoru taleyüklü olub. Çoxdan məlumdur ki, bir şəxsiyyət
tarixin gedişatını dəyişdirə bilər. Məsuliyyəti üzərinə götürmək, ölkənin
inkişafı ilə bağlı aydın baxışa sahib olmaq və onu müdafiə etmək – tarixi
şəxsiyyətlərin bu cəhətləri zamanın ən kritik və əhəmiyyətli məqamlarında
xalqlara xüsusilə lazım olur.
Nursultan Nazarbayev Qazaxıstanın tarixində Türkiyədə Atatürk,
Fransada Şarl de Qoll, Malayziyada Maxatxir Mohammad, Sinqapurda Li Kuan Yu,
Çində Den Syaopin və s. kimi dünya şöhrətli reformatorların öz ölkələri
inkişafında oynadığı geniş miqyaslı rolunu oynayıb.Sovet İttifaqının dağılmasından sonra müasir Qazaxıstan inkişafın kompleks çağırışlarına cavab verməli oldu. Ondan başlamaq lazımdır ki, iri dövlətləri və qeyri-stabil cənub qonşuluğu arasında yerləşən coğrafi mövqe mürəkkəb geosiyasi vəziyyəti müəyyənləşdirirdi və iqtisadi imkanları daraldırdı. Respublika kifayət qədər çətin sosial-demoqrafik vəziyyətlə üzləşmişdi.
Həmin dövrdə SSRİ-nin sürətlə dağılması səbəbindən Qazaxıstanın
1990-1994-cü illərdə iqtisadi istehsalatının həcmi iki dəfə, nəqliyyat daşımalarının
həcmi 2/3 dəfə, kənd təsərrüfatının istehsalatı 30 faiz azaldı. Kömür,
dağ-mədən və digər sahələrdəki ittifaq önəmli sənaye nəhəngləri işini
dayandırdı. İşsizlik artırdı, kütləvi iqtisadi miqrasiya başladı. Qazaxıstan da
SSRİ-də mövcud olan qeyri-effektiv iqtisadi modeli adlamalı idi.
Bazar iqtisadiyyatına üz tutan ölkədə idarəetmənin arxaik mexanizmləri
və dövlət institutlarının qurumları qaldı. 30-dan çox dini konfessiyaya mənsub və
130-dan çox milliyyətdən ibarət olan çoxmillətli cəmiyyətdə sülh və əmin-amanlığı
qorumaq vacib idi. Buna görə də qonşular və iri ölkələr ilə xarici əlaqələrin
qurulması vəzifəsi ortaya çıxdı. Ümumiyyətlə, dünya ictimaiyyətində öz yerini tutmaq
lazım idi.Bütün bu çətinliklərdən gənc Qazaxıstan Birinci Prezidentinin
rəhbərliyi altında keçdi. Hazırda, ilk illərin çağırışları və məhdudiyyətləri
kompleksi başqa cür görünür – onların çoxu inkişaf imkanına çevrilib. İllər
keçdikcə, aydın olur ki, qeyri-müəyyənlik dövründə Qazaxıstan millətinin Lideri
təkcə öz dövrü üçün cəsur qərarları qəbul etməyib, həmçinin, milləti böhranlı
dövrdə birləşdirməyi, onu inkişafını yeni mərhələyə çıxartmağı bacardı.
1990-cı illərin əvvəlində Nursultan Nazarbayev bütün sahələri əhatə
edən dövlətin inkişaf proqramını tez bir zamanda hazırlamağı və milli
modernləşməni həyata keçirtməyi bacardı. O, "əvvəlcə iqtisadiyyat, sonra
siyasət” inkişaf düsturunu təqdim etdi. Yəni, ölkə ilk öncə iqtisadi inkişafa,
bundan sonra isə onun üzərində demokratik institutların inkişafına üstünlük verdi.Bu gün bu təcrübə "Nazarbayev modeli” və ya Qazaxıstanın yolu kimi
tanınır. Onun əsasında ilkin vəzifələrin rasional şəkildə həll olunmasına
əsaslanan düşünülmüş və mərhələli dövlət quruculuğu, gələcəkdə ambisiyalı
məqsədə irəliləmə dayanır. Üç onilliyin bütün geniş tarixini bu yazı formatında
ehtiva etmək sadəcə mümkünsüzdür, lakin qısaca desək, Qazaxıstanın Birinci
Prezidentinin səyləri islahatlar və inkişaf üçün əsas mərhələlərə yönəlib.
1990-cı illərin əvvəli – Birinci modernləşmə dövrüdür. Həmin dövrdə
dövlət idarəetmə sistemini yenidən qurmaq, bazar iqtisadiyyatının əsasını
formalaşdırmaq və dünya ictimaiyyətinə daxil olmaq kimi vəzifələr dururdu. Bu
dövrdə Qazaxıstan iqtisadi, sosial və ictimai-siyasi sahələrdə "üçlü tranzit”
həyata keçirib. Həyatın bütün sahələrində islahatlar keçirilib.Qazaxıstan demokratiyanı siyasi inkişaf quruluşunun modeli kimi
şüurlu şəkildə seçib. 1995-ci ildə yeni Konstitusiyanın əsasında icra,
qanunverici və məhkəmə sistemlərinin ayrılması ilə siyasi sistem yaradıldı,
hüquqi dövlətin əsası qoyuldu.
Dövlət tərəfindən dərin iqtisadi dəyişikliklər həyata keçirildi və
bazar iqtisadiyyatının əsas mexanizmləri formalaşdırıldı. Qeyri-müəyyənlik
fonunda Qazaxıstan stabilliyini müdafiə etdi və cəmiyyətdə etnik və dini
barışığı qorudu.Qazaxıstan sülhü dəstəkləyən və inkişafa yönələn dövlət olduğunu dünyaya
bəyan edib və öz istəyi ilə SSRİ-dən qalmış dünyada 4 ən güclü nüvə
arsenalından imtina edib. Gənc dövlət dünyanın əksər ölkələri ilə diplomatik
əlaqələri qurub, dünya ictimaiyyətinin üzvü olub və beynəlxalq aləmdə tanınmasına
nail olub.
Bu dövrə Qazaxıstan dövləti uzunmüddətli inkişaf strategiyasını
hazırlayaraq, gözlənilməz addım atıb. 1997-ci ildə Nursultan Nazarbayev
ictimaiyyətə həyatın bütün sahələrdə detallı fəaliyyət planı ilə 2030-cu ilə
qədər İnkişaf strategiyasını təqdim edib. Həmin dövrdə, bir çox postsovet
ölkələrinin başı vacib sosial-iqtisadi və daxili siyasi məsələlərin həllinə
qarışdığı zaman Qazaxıstanın Birinci Prezidenti irəliyə baxmaq, gələcək bir
neçə onilliyi nəzərdən keçirməyi təklif edirdi.Qazaxıstanın ikinci modernləşməsi 1990-cı illərin üçüncü rübündə başlayıb və 2010-cu illərin ortalarında tamamlanıb. Bu dövrdə təşkilat cəhətdən yenilənmiş Qazaxıstan çətin islahatların və səylərin bəhrəsini görməyə başlayıb və milli inkişaf strategiyası çərçivəsində irəliyə getməyə davam edib. Nursultan Nazarbayevin rəhbərliyi altında iqtisadiyyat dayanıqlı inkişaf trayektoriyasına sahib olub, ölkədə müasir dövlət institutları sistemi və orta sinif formalaşıb. Cəmiyyətin rifahı artıb. Əgər 1990-cı illərdə adambaşına olan ÜDM 700 dollar təşkil edirdisə, 2013-cü ilə qədər bu göstərici 12 000 dollara çatıb. Həyat keyfiyyəti nəzərəçarpacaq dərəcədə yaxşılaşıb ki, bunun nəticəsində, Dünya Bankı Qazaxıstanı orta gəlir ölkələri sırasına daxil edib. 1998 və 2008-2009-cu illərdə dünyada baş verən iqtisadi böhranlardan müstəqil Qazaxıstan hiss olunacaq itkilər olmadan çıxıb, bu da gənc ölkənin dayanıqlığını nümayiş etdirib.
Həmin dövr üçün ölkənin uğurlu nailiyyəti, ölkənin paytaxtını bu gün
Birinci Prezidentin adını daşıyan şəhərə - Nur-Sultana – köçürülməsi olub. Yeni
paytaxt bir sıra dövlət inkişafının strateji vəzifələrini həll edib və
ölkəmizin yeni tarixi dövrünün simvoluna çevrilib.
Bu, iqtisadi inkişafın effektivliyinin artmasına yönələn idarəetmədə
yeni nailiyyətlərin, siyasi modernləşmənin, iqtisadiyyatda perspektivli
istiqamətlərin axtarışının və institusional dəyişikliklərin zamanı idi.2012-ci ildə Qazaxıstan 50 ən rəqabətə davamlı ölkələr siyahısına daxil olub. Həmin illərdə "Qazaxıstan-2050” Strategiyasında Nursultan Nazarbayev yeni ambisiyalı məqsəd qoyub – bir neçə ildən sonra dünyanın 30 ən qabaqcıl ölkələri arasında yer tutmaq. Bu oriyentir gələcək illər üçün dövlət quruculuğunun yeni məntiqini qurmuş Qazaxıstanın milli ideyasının konturlarını cızıb.
Qazaxıstanın bu məqsədə doğru davamlı irəliləməsini Birinci
Prezidentin 2017-ci ildə elan etdiyi hazırkı Üçüncü modernləşmə təmin edir. Bu
illər ərzində respublika artıq öz artım potensialını nümayiş etdirib. Nursultan
Nazarbayevin siyasəti sayəsində Qazaxıstanın ÜDM-i 22 milyard dollardan 184
milyard dollaradək artıb. İşgüzar fəallıq üçün şəraitlərin inkişafı üzrə səylər
ölkənin Dünya Bankının "Doinq Business” reytinqində 2005-ci ildə 86-cı yerdən
2019-cu ildə 25-ci yerə qədər qalxmasına gətirib çıxarıb.
Müasir dövrün prioritetləri sırasında iqtisadiyyatın effektiv
inkişafı, sərmayələrin cəlb edilməsi, innovativ sənayeləşmə, gələcək sosial
modernləşmə və millətin vahidliyinin qorunması durur. Bu dövr çərçivəsində ölkədə siyasi islahatlar və iqtisadi dəyişikliklər davam etdirilir. Gələcək inkişafın kökündə insan kapitalı və "Ruhani janqıru” xüsusi proqram çərçivəsində mənəvi modernləşmə durur. Cari tapşırıqlarda bir-biri ilə toqquşmayan üç modernləşmə, cəmində vahid məzmununa və alqoritminə sahib olan yekdil yenilənmə və inkişaf prosesi dayanır. Stabil dövlət sistemi və güclü prezident hakimiyyəti ölkədə dərin islahatların həyata keçirilməsinə şərait yaradıb.
Ümumilikdə, əsas nəticə ondan ibarətdir ki, müasir Qazaxıstan 1990-cı illərdə sağ qalma mərhələsindən çoxdan çıxıb və ən çox inkişaf etmiş ölkələr arasında öz yerini tutması ilə bağlı qlobal rəqabət mərhələsinə keçib. Qazaxıstanın lideri həmişə respublikanı yaranan trendlərə və növbəti artım üçün yeni qlobal dalğaya uyğunlaşdırmağa çalışıb.
Qazaxıstanın dünya arenasında mövqeyini ayrıca qeyd etmək lazımdır.
Bu illər ərzində Birinci Prezidentin bir çox ideyalar və təşəbbüsləri həyata
keçirilib və bu gün ardıcıl şəkildə inkişaf etdirilir. Qazaxıstan qlobal nüvə
təhlükəsizliyi sahəsində aparıcı oyunçulardan olub, Dağlıq Qarabağ, İran,
Ukrayna, Suriya və s. münaqişələrdə bir sıra nəticələrə nail olub. Respublikanın
paytaxtında keçirilən dünya və ənənəvi dini liderlərin qurultayı əsasında
qlobal dinlərarası dialoq qurulub və davam etdirilir.
Qazaxıstanın sülhsevər siyasəti ölkənin ATƏT, ŞƏT, İƏT təşkilatlara,
2017-2019-cu illər üzrə BMT-nin Təhlükəsizlik Şurasının qeyri-daimi üzvü
seçilməsinə imkan yaradıb. Nursultan Nazarbayevin Avrasiya ideyası Avrasiya
İqtisadi Birliyində öz əksini tapıb. Qazaxıstan ÜTT-nin üzvü olub və iri
infrastruktur layihələrin həyata keçirilməsi sayəsində ölkəmiz Şərqlə Qərb
arasında ticarət daşımalarının operatoruna çevrilib.Ölkənin xarici siyasəti bəri başdan konstruktiv xarakter daşıyır və çoxşaxəli prinsipə əsaslanır. Dünyanın müxtəlif geosiyasi mərkəzləri ilə balanslaşmış münasibət Qazaxıstana Rusiya, Çin, ABŞ, Avropa İttifaqı, Mərkəzi Asiya, İslam dünyası ölkələri ilə qarşılıqlı faydalı əlaqələri qorumağa imkan yaradır. Qonşularla mehriban münasibətlər sayəsində Qazaxıstan tarixində ilk dəfə aydın, toxunulmaz, sənədlərdə öz əksini tapan, dünya ictimaiyyəti tərəfindən qəbul olunan sərhədlərə sahib olub.
Öz dövlətinin yaradılması əsrlər boyu Mərkəzi Avrasiyanın ucu-bucağı
olmayan ərazilərə nəzarət edən xalqının minillik tarixində dönüş nöqtəsi olub.
XX-XXI əsrlər dönəmi Qazaxıstan üçün hətta bir dönüş dövrü deyil, əsl tektonik
sürüşmə dövrü olaraq qeyd olunub. Liderin rəhbərliyi altında düşünülmüş
modernləşmənin üç mərhələləri nəticəsində ölkə "zaman sıçrayışını” edib, yəni
tez bir zamanda, heç bir tərəddüd olmadan bir siyasi-tarixi dövründən yenisinə,
bir iqtisadi quruluşdan digərinə keçid edə bilib.
Bir neçə ildən sonra Nursultan Nazarbayev deyəcək: "...Qazaxıstan
özünə və yaxın qonşulara göstərib ki, miqyasından asılı olmayaraq, qarşısında
qoyduğu məqsədlərə çata bilər. Strateji məqsədlərin irəli aparılmasında
davamlılıq, varislilik – bunların hamısı bizə uğur, inkişafımızın dayanıqlığını
təmin edir...”. Bu qısa və çox mənalı sözlərdə üç dövrün bütün məntiqi və
nəticələri ehtiva olunub. Ölkələrimiz arasında mehriban qonşuluq, qarşılıqlı etimad və strateji
tərəfdaşlığın uzunmüddətli strategiyası Qazaxıstanın Birinci Prezidenti –
Elbası Nursultan Nazarbayev və Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər
Əliyev və sonradan Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən qurulub. Bu
gün ölkəmizin Dövlət Başçısı, Prezident Kasım-Jomart Tokayev dəyişməz çoxşaxəli
xarici siyasət kursunu davam etdirərək, Azərbaycanla hərtərəfli əlaqələrin
bundan sonra da möhkəmlənməsinə böyük əhəmiyyət verir.
Xalqlarımızı çoxəsrlik dostluq telləri, tarixin, dinin, dilin və
mədəniyyətin oxşarlığı birləşdirir. İldən-ilə sərmayə, ticari-iqtisadi,
yanacaq-energetika, tranzit-nəqliyyat, kənd təsərrüfatı, mədəniyyət-humanitar
və digər sahələrdə qarşılıqlı faydalı ikitərəfli və çoxtərəfli əməkdaşlıq
çərçivəsində genişlənir. Beynəlxalq gündəmin aktual məsələləri üzrə mövqelərin
yaxınlığı ahəngli dialoqa yola açır. Hazırda ölkələrimiz arasında hansısa
ziddiyyət, ya da anlaşılmazlıq yoxdur.Biz, təşəbbüsü N.Nazarbayevə aid olan Türkdilli Dövlətlərin Əməkdaşlıq Şurası çərçivəsində də tərəfdaşlıq əlaqələrini gücləndiririk.
2019-cu ilin oktyabr ayında Qazaxıstanın Birinci Prezidenti Bakıya səfər edib və səfər çərçivəsində Fəxri Sədr qismində Türk Şurasının yubiley- 7-ci Sammitində iştirak edib və Türk Dünyasının Ali Mükafatına layiq görülüb. Bu mükafat Elbasının türk dünyasının birliyi ideyasının qurulmasında, türkdilli ölkələr arasında həmrəyliyin möhkəmləndirilməsi işində şəxsi töhfələrinin təzahürü olub.
Qazaxıstanda
Azərbaycan iştirakı olan 570 hüquqi şəxs, eyni zamanda 221 birgə müəssisə
qeydiyyatdan keçib.
Elbasının
təşəbbüsü ilə həyata keçirilən "Nurlı Jol” proqramı, Çinin "Bir kəmər, bir yol”
təşəbbüsü, Transxəzər Beynəlxalq Nəqliyyat Marşrutu (TBNM) çərçivəsində nəqliyyat-logistika
sahəsində əməkdaşlıq fəal şəkildə həyata keçirilir. Bununla yanaşı, Bakı-Tbilisi-Qars
beynəlxalq dəmir yolu magistralı da böyük əhəmiyyət kəsb edir. Həmçinin
ikitərəfli iqtisadi əməkdaşlığın qurulmasına Ticari-İqtisadi Əməkdaşlıq üzrə
Qazaxıstan-Azərbaycan Hökumətlərarası Komissiyanın işi də öz töhfəsini verir.N.Nazarbayev tarixdə ikitərəfli dostluq əlaqələrin inkişafına və
möhkəmlənməsinə mühüm töhfə verən şəxsiyyət kimi düşəcək.
Bu günlərdə Nursultan Nazarbayevin 80 yaşı tamam olacaq. Qazaxıstan
xalqı da uğurlu islahatçının – hakimiyyət dövrü ərzində qazaxıstanlıları bütün
çətinliklərdən uğurla keçirən, gənc dövlətini möhkəmləndirən və onu inkişafın
keyfiyyətcə yeni səviyyəyə qaldıran xalqın Liderinin yubileyini xüsusi hörmət
və şükranlıqla qeyd edəcək.Qazaxıstanın Azərbaycandakı səfirliyi