Adını iki ölkənin tarixinə qızıl hərflərlə yazdıran ordu
1918-ci il sentyabrın 15-i Bakının erməni-bolşevik işğalından azad
edildiyi gündür. Bu qələbədə Qafqaz İslam Ordusunun rolu danılmazdır. Qafqaz
İslam Ordusunun fəaliyyətinin Azərbaycanın istiqlal tarixində və milli
müqəddəratın həllində mühüm rolu olub. Nuru paşanın rəhbərliyi ilə Bakıya daxil
olan Qafqaz İslam Ordusu həmin dövrdə xalqımız üçün bir ümid işığı oldu. Bu
hadisə Azərbaycanının və qardaş ölkə Türkiyənin tarix səhifəsinə qızıl
hərflərlə yazılıb. Həmin dövrlə daha yaxından tanış olmaq üçün Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Elm
və Tarix İnstitutunun Mənbəşünaslıq və Tarixşünaslıq şöbəsinin müdiri, Tarix
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Ziyad Əmrahovla həmsöhbət olduq.
- Bakının işğaldan azad edilməsinin hansı tarixi
əhəmiyyəti var?
- 1917-ci
ilin sonlarında, yəni Çar Rusiyasının dağılmasından sonra Azərbaycanda yaranmış qarışıq vəziyyət ölkə liderlərini
hakimiyyəti qorumaq baxımından narahat edirdi. Amma çox təəssüflər olsun ki,
1918-ci il aprel ayının 25-də Bakı Xalq Komissarları Soveti və onun daşnak
liderləri Azərbaycanı, Azərbaycan neftini əldə saxlamaq üçün hər cür vasitələrə
əl atırdılar. 1918-ci il mayın 28-də qurulmuş Cümhuriyyət isə düşmənlərimizin
məsələyə yanaşma tərzinə əks mövqe tutaraq, ölkəmizdə qanuni hakimiyyət qurmağı
planlaşdırırdı. Və bu istiqamətdə real addımlar atmağa başlanıldı. Məmməd Əmin
Rəsulzadənin təbirincə desək, əgər Azərbaycan bədəndirsə, Bakı başdır. Baş və
bədən birlikdə olmasa, Azərbaycan ola bilməzdi. Ona görə də, Bakının işğaldan
azad edilməsini tarixi aspektdən bu cür qiymətləndirmək olar. Həmin dövrdə Bakı
həqiqətən də Azərbaycan üçün neft və siyasi mərkəz kimi mühüm əhəmiyyət
daşıyırdı.
- Qafqaz hərəkatının başlamasının iqtisadi və hərbi
strateji səbəbləri nə idi?
- Bununla bağlı hələ 1918-ci
ilin mart ayının 3-də Rusiya ilə Osmanlı arasında Brest-Litovski sülh
müqaviləsi imzalanmışdı. Çar Rusiyası müharibədən məğlub tərəf kimi ayrılmışdı.
Bundan başqa həmin dövrdə Turan
imperiyası qurmaq kimi fikirlər səsləndirilirdi. Xüsusilə də bunu, Nuru və qardaşı Ənvər paşanın səsləndirdikləri
fikirlərdə duya bilərik. Yəni Qafqaza daxil olarkən, onları heç də yalnız
Azərbaycan ərazilərinin işğal altında olması faktı düşündürmürdü. Nuru paşa
eyni zamanda Təbrizə daxil olmaq əmrini də almışdı. Cənubi və Şimali Azərbaycan
daxil olmaqla, Şimali Qafqaza qədər böyük bir yol keçməli idi. Yəni bu hərəkatı
sadəcə, Azərbaycan baxımından götürməyək, burada Osmanlı imperiyasının
siyasi-iqtisadi maraqlı vardı, eyni zamanda, Bakı nefti də həmin dövrdə Osmanlı
üçün bu və ya digər şəkildə əhəmiyyət daşıyırdı. Çünki bilirsiniz ki, həmişə
müharibənin taleyini siyasi amillərlə yanaşı iqtisadi amillər də həll edir. Bu
baxımdan da, sadaladığım bu iqtisadi nüanslar Osmanlı imperiyasını
düşündürürdü.
- Qafqaz İslam Ordusunun yaranma zərurəti necə baş
verdi? Bu ordunun yaradılması hansı hadisələrin qarşısını aldı?
- Qafqaz İslam Ordusunun
yaradılması tarixi zərurətdən doğurdu. 1918-ci ilin aprel ayının sonlarına
doğru Nuru paşanın başçılıq etdiyi 300 nəfərlik dəstə artıq Təbriz
istiqamətindən Gəncəyə daxil olmuşdu. Nuru paşa ilə danışıqlar əsasında belə
bir qərara gəlindi ki, Azərbaycana daxil olmuş türk qoşunları beynəlxalq
miqyasda əks-səda doğurmasın, yəni işğalçılıq faktı olmasın deyə, tərkibinin
böyük hissəsi də Azərbaycan türklərindən ibarət olan Qafqaz İslam Ordusu
formalaşdırılsın. Bu qoşuna da Nuru paşa özü şəxsən rəhbərlik etdi. Yəni
beynəlxalq siyasi arenadakı qısqanclığa görə, Qafqaz islam Ordusu adı ilə
ölkəmizin ərazilərinin işğaldan azad edilməsi gerçəkləşdirildi.
- Nə üçün Qafqaz Türk yox, Qafqaz İslam ordusu
adlandırıldı?
- Osmanlı
imperiyasının əvvəlki tarixinə nəzər salsaq, aydın olar ki, tarixən türkçülüklə
bərabər, islamçılıq amili də geniş yayılmışdı. İslam amilinin siyasi dairələrə
hopması ilə türk olmayan məmləkətlərdə möhkəmlənmək üçün bu amildən istifadə
olunurdu. Bilirsiniz ki, Yaxın Şərq ölkələrində əhali türklərdən ibarət deyil. Onları
yalnız İslam adı altında birləşdirmək olardı. Bu baxımdan, ordu Qafqaz İslam
Ordusu adlandırılıb.
- Bəs nə
üçün həmin dövrdə orduya rəhbərlik Nuru paşaya tapşırıldı?
- Bildiyimiz kimi, Osmanlı
imperiyası birinci dünya müharibəsinin iştirakçısı idi. Bu imperiyanın hərbi
strateji baxımdan çox böyük təcrübəsi vardı. Yenicə yaranmış Azərbaycan
Cümhuriyyətinin birinci hökumət kabinetində müdafiə nazirliyi formalaşdırılsa
da, faktiki olaraq strateji baxımdan böyük qoşun heyəti olmadığından, bütün bu
kimi məsələlər məhz Nuru paşaya həvalə edildi. Nuru paşa ərazilərin işğaldan
azad edilməsi ilə bağlı taktiki və strateji addımları qiymətləndirməyi
bacarırdı.
- Əgər Batumi müqaviləsi olmasaydı, Türk ordusu
yenə də bizə köməyə gələrdimi?
- Həmin
dövrün ictimai-siyasi vəziyyətini ölkə ziyalıları görürdülər. Ona görə də
Batumi müqaviləsinin müəyyən bəndlərinə uyğun olaraq, bu öhdəliyi ora əlavə
etdilər. Düşünmürəm ki, Batumi müqaviləsi olmasaydı, türk qoşunları hərbi
yardım üçün Azərbaycana daxil ola bilərdilər. Bəlkə də öz maraqları baxımından
Qafqaza daxil olardılar. Amma həmin öhdəlik müqaviləyə daxil edildiyinə görə,
gəlməli idilər. Əgər müqavilə olmasaydı, türk ordusu gəlməyə bilərdi, hətta
gəlməzdi. Çünki onların özünün də artıq müharibənin sonlarına doğru beynəlxalq
siyasi arenadakı vəziyyəti məqbul qiymətləndirilmirdi. Yəni müharibə dövrünün
çətinlikləri Osmanlı imperiyasının da iqtidarında müəyyən anlaşmazlıqlar
yaratmışdı. Onların da tərkibində bəzi parçalanmalar vardı.
- Sizcə, insanlar Qafqaz İslam Ordusu haqqında
kifayət qədər məlumatlıdırlarmı? Bu ordu haqqında daha nələri
bilməlidirlər?
- Baxmayaraq ki, biz 1991-ci
ildən müstəqillik əldə etmişik, amma bununla yanaşı, ölkəmizin ictimai, siyasi,
iqtisadi tarixində mühüm rol oynayan bir sıra məsələlər bağlı hələ ki,
yetərincə araşdırma aparılmır, həmçinin o dövrün liderləri ilə bağlı təbliğatı
da kifayət qədər yaxşı apara bilmirik. Məsələn, düşünmürəm ki, Qafqaz İslam
Ordusunun özü və apardığı xilaskarlıq yürüşü ilə əlaqədar yetərincə məlumatlı
insanlar var. Nuru paşa özü xatirələrində qeyd edir ki, səfərbərlik üçün imza
toplayan zaman 5000 min nəfər iştirak edib. Onların da bir qismi sonradan
orduya gəlməkdən imtina edib. Həmin dövrdə xilaskarlıq yürüşündə iştirak
edənlərin adları araşdırılmır. Yaxud da onların xatirələrini əbədiləşdirəcək
abidələr kifayət qədər qoyulmur. Yəni bunun özü də təbliğatın bir yoludur.
Deyərdim ki, bu mövzu zəif nöqtələrimizdən biridir. Ümid edirəm ki, gələcəkdə
bu məsələ də öz həllini tapar.
- Qafqaz İslam Ordusu dünya tarixçilərinin
əsərlərində öz əksini necə tapır?
- Mən həm dünya, həm də SSRİ
tarixçilərinin əsərləri ilə tanışam. Bu əsərləri oxuyanda görürük ki, onlar
Qafqaz İslam Ordusunun Azərbaycana yürüşünə heç cür obyektiv yanaşa bilmirlər.
Hətta qısqanclıq hissindən bunu, xilaskar yox, işğalçı yürüş kimi qələmə
verirlər. Bu fikir Qərbi Avropa tarixçilərinin hamısında hakim deyil. Xüsusilə
də, Amerika tarixşünaslarının əsərlərində Qafqaz İslam Ordusunun yürüşü
xilaskarlıq kimi qeyd edilir. Amma təəssüf ki, bu həqiqəti çox az tarixçi
xilaskarlıq kimi qiymətləndirir. Bu da ondan qaynaqlanır ki, həmin dövrün
tədqiqatçıları öz ideoloji maraqlarını düşünürdülər və məsələyə obyektiv yanaşa
bilmirdilər.
- Həmin dövrü daha hansı istiqamətdə araşdırmaq
olar? Hansı sahələrdə boşluq var?
- Ciddi boşluqlar olduğunu
düşünmürəm, amma Osmanlı mənbələrinin bəziləri, yəni 1918-1920-ci illər arxiv
yazıları yetərincə araşdırılmayıb. Yəni istər bu dövrlə bağlı başbakanlıq
sənədləri, istəsə də Osmanlı hərb dairəsinin sənədləri kifayət qədər üzə
çıxarılmayıb. Təbii ki, müəyyən araşdırma işləri aparılıb, amma tam şəkildə
öyrənilməyib. Burada gizlin qalan sənədlər olmaya bilməz. Tam həqiqəti ortaya
qoymaq üçün həmin sənədləri tapıb araşdırmaq vacibdir.
- Bu mövzunu araşdıran jurnalistlərə tövsiyələriniz
nədir? Hansı mənbələr müraciət etmək daha məqsədəuyğun sayılır?
- Yaxşı olar ki,
jurnalistlər araşdırma apararkən müasir dövrdə, yəni 90-cı illərdən sonra yazılmış tədqiqat
əsərlərindən istifadə etsinlər. Çünki hazırda bu dövrlə bağlı araşdırma işi
aparan kifayət qədər tarixçimiz var. Məsələn Anar İsgəndərovun, Cəbi Bəhramovun,
Nəsiman Yaqublunun adını çəkə bilərik. Həmçinin mənim də bu dövrlə bağlı çoxlu
araşdırma yazılarım var.
Günel Azadə