“1918-ci ilin mart soyqırımı bir qaranlıq gecə idisə, onun işıqlı səhəri Cümhuriyyət oldu”
Anar İsgəndərov: "1918-20-ci illərdə "ermənilər bizi niyə
qırır” sualına cavab tapsaydıq, onda 20-ci əsrin sonlarında torpaq itkimiz,
qaçqınlarımız olmayacaqdı”
1918-ci ildə azərbaycanlılara qarşı törədilmiş soyqırımının 102-ci ili
tamam olur. Tarixin ən qanlı səhifələrindən biri ilə bağlı "Kaspi”nin
suallarını BDU professoru, tarix elmləri doktoru Anar İsgəndərov
cavablandırır.
- Anar müəllim, xalqımıza qarşı törədilmiş soyqırımının tarixi kökləri
haqqında nə deyə bilərsiniz? Bu, nə üçün baş verdi?
- 1918-ci il martın 31-də azərbaycanlı əhaliyə qarşı törədilən
soyqırımı Azərbaycan tarxinin ən dəhşətli və kədərli hadisələrindən biridir. Məlumdur
ki, 1914-cü ildə Birinci Dünya Müharibəsi başladı. Müharibəyə daxil olan hər
bir dövlətin öz marağı var idi. O cümlədən Osmanlı dövlətinin də. Ancaq müharibənin
ilk dövrü üçün Çar Rusiyası ilə Osmanlı arasındakı münasibətlər kəskin idi və
hamıya aydın idi ki, bu tərəflər bir-birinə qarşı olacaqlar. Təəssüf doğuran o
idi ki, yüz illər boyu Osmanlı ərazisində yaşayan, Osmanlı çörəyi yeyən ermənilər
müharibə başlayacağı təqdirdə Rusiyanı müdafiə edəcəklərini bəyan etdilər. Şərqi
Anadoluda mülki əhaliyə qarşı qırğına başladılar. 2 milyona qədər türkün həyatına
son qoyuldu. Hətta ermənilər rus ordusunun köməyi ilə Van Erməni Dövlətini
yaratdılar. Təbii ki, tarixin sonrakı məqamlarında Osmanlı dövləti özünə gəldi,
güc topladı, rus ordusunu qovdu və onların yanında olan erməni silahlı dəstələri
də Osmanlı ərazisindən çıxmağa məcbur oldu. Bu ordunun bir hissəsi Qərbi Azərbaycana,
bir hissəsi də Şimali Azərbaycan torpaqlarına daxil olaraq buradakı müsəlman əhalisinə
qarşı soyqırıma başladılar. Mülkü türk, müsəlman əhaliyə qarşı Şərqi Anadoluda
törətdikləri qırğınları, erməni silahlı dəstələri 1917-ci ilin payızından
etibarən tarixi Azərbaycan torpağı olan İrəvan quberniyasında - indiki Ermənistan
Respublikası, Cənubi Azərbaycan, indiki Azərbaycan Respublikası və Tiflis
quberniyası ərazilərində törətdilər. Erməni silahlı qüvvələrinin mülkü azərbaycanlı
əhaliyə qarşı törətdikləri kütləvi qırğınların zirvə nöqtəsi 1918-ci ilin martında oldu.
- Soyqırıma qədərki dövrdə bizim etdiyimiz səhvlər,
buraxdığımız boşluqlar var idi? O zamanki şərait necə idi?
-1914-cü ildə Birinci Dünya Müharibəsinə qədər də Azərbaycan
torpaqlarında ermənilər
yerləşdirilibsə, onu biz etməmişdik.1813-1828-ci il Gülüstan və Türkmənçay
müqaviləsindən sonra Çar Rusiyası Azərbaycan torpaqlarında məcburi şəkildə erməniləri
yerləşdirdi. Əslində tarix boyu Azərbaycan torpaqlarında ermənilər yaşayıbsa,
bu, əhalinin kiçik hissəsi idi. Hətta bu da tarixi faktdır ki,1805-ci ildə Çar
Rusiyasının generalı Sisianov Kürəkçay müqaviləsini Qarabağ xanı İbrahimxəlil
xanla bağladı. Xanlıq Azərbaycan xanlığı idi. Müqavilədəki 11 maddənin heç
birində ermənilərlə bağlı bir cümlə belə yoxdur. Çünki burada erməni əhali
böyük əksəriyyət təşkil etmirdi. Biz də bu gün dünyaya bəyan edirik ki, bizim
haqqımızı tapdalayan, hər an ermənini müdafiə edən qərb cəmiyyəti 1805-ci ildə
bağlanan müqavilənin 11 bəndinə diqqətlə baxsınlar. Əgər Qarabağ torpaqları ermənilərin
idisə, nə üçün Çar Rusiyası müqaviləni
ermənilərlə bağlamırdı? Tarix boyu ermənilərin bu ərazilərdə yerləşdirilməsinin
ideoloqu bizlər olmamışıq... Ancaq burada maraqlı bir həqiqət var ki,
1905-1906-cı ildə ermənilər ilk dəfə Cənubi Qafqazda, o cümlədən Azərbaycan
torpaqlarında nəyə qadir olduqlarını sübut etmək üçün qırğınlara başladılar. Bu
qırğınlarla bağlı Mir Mövsüm Nəvvabın və Məmməd Səid Ordubadinin maraqlı əsərləri
var. O əsərlərin heç birində "ermənilər bizdən nə istəyir” sualının cavabı
yoxdur. Əslində 1890-cı ildə yaradılan Daşnaksütyun partiyasının əsas qayəsi
Böyük Ermənistan qurmaq idi. Həmin dövləti yaratmaq üçün bu bölgədə yaşayan
xalqlar yer üzündən silinməli idi. Ən dəhşətli nəzəriyyə bundan ibarət idi -
Aralıq dənizindən Qara dənizə, Qara dənizdən Xəzər dənizinə qədər olan ərazidə
yaşayan bütün xalqlar məhv edilməli idi. Bu şəraitdə qırğınlar törətmək üçün
onlara kiçik bir bəhanə lazım idi. Təbii ki, əgər 1905-1906-cı illərdə "ermənilər
bizdən nə istəyir” sualına cavab tapa bilsəydik, onda gərək 1918-20 qırğınları
olmayaydı. 1918-20-ci illərdə "ermənilər bizi niyə qırır” sualına cavab
tapsaydıq, onda 20-ci əsrin sonlarında torpaq itkimiz, qaçqınlarımız
olmayacaqdı. Sadəcə olaraq, erməni məkrinin
mahiyyətini dərk edə bilmədiyimizə görə, biz tarixin bu mərhələlərində cəzalandırıldıq.
- O bəhanə də
"Evelina” gəmisi idi. Bu hadisə necə baş verdi?
-1917-ci ilin
fevralında 300 il hakimiyyətdə olan Romanovlar sülaləsi
devrildi. Müvəqqəti hökümət bir tərəfdən Birinci Dünya Müharibəsini davam
etdirir, digər tərəfdən də xalqlar həbxanası olan Çar Rusiyasındakı xalqları
inandırırdı ki, qoy müharibə başa çatsın, xalqlarn müqəddəratını təyin etmək
hüququnu onlara verəcək. Buna görə də artıq Çar Rusiyası ərazisində xalqların hər
birinin düşüncəsində müstəqillik var idi. Ona görə də, 1918-ci ilin əvvəllərində
ərazi muxtariyyəti söhbəti ortaya atılanda, təbii ki, o zaman Bakı Soveti qüvvələri,
Şaumyan fikirləşirdi ki, Azərbaycan xalqı heç bir zaman muxtariyyət hüququ ala
bilməz və Bakı onun paytaxtı ola bilməz. Ona görə də, azərbaycanlıları yaxın
buraxmamaq üçün bu planı düşünülmüş şəkildə qurdular. Şaumyan erməniləri və
bolşevikləri, xüsusən Xəzər Hərbi Dəniz Donanmasının matroslarını müsəlmanlara
qarşı soyqırıma təhrik edirdi. Hücum üçün bir bəhanə lazım idi. Belə bir bəhanə
general Talışinski başda olmaqla müsəlman diviziyasının "Evelina" gəmisi
ilə Lənkəranda həlak olan silah yoldaşları, böyük xeyriyyəçi Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin oğlu Məhəmmədin cənazəsini Bakıya gətirən bir qrup zabit və əsgərinin
Bakı Soveti tərəfindən tərksilah etməsi oldu. Müsəlamn diviziyasının əsgər və
zabitləri silahların geri qaytarılmasını tələb etsə də, nəticəsi olmadı.
S.Şaumyanla aparılan danışıqlar da uğursuz oldu. Xalq küçələrə çıxıb silahların
qaytarılmasını tələb etdi. Sosial dayağı olmayan bolşevik hökumətinin rəhbəri
Şaumyan azərbaycanlılara divan tutmaq haqqında əmr verdi. 1918-ci il martın
30-dan aprelin 2-dək Bakı və onun ətraf kəndlərində müsəlman əhalisi məqsədli şəkildə
soyqırımına və talanlara məruz qalaraq 11 mindən artıq günahsız insan qətlə
yetirilib. Ermənilər meyitləri od-alova bürünmüş evlərə, dənizə və quyulara
atırdılar ki, cinayətin izini itirsinlər. Talançılar Bakıda "Kaspi” qəzeti
redaksiyasını, "Dağıstan”, "İsgəndəriyyə” və "İsmailiyyə”ni yandırmışdılar.
Bütövlükdə, qəddarlığı baxımından ermənilərin azərbaycanlılara qarşı törətdiyi
soyqırımı bəşər tarixinin ən qanlı səhifələrindən biridir.
- Anar müəllim,
beynəlxalq aləmdə ermənilərin "qondarma soyqırımı” yaxşı
tanıdılıb, yoxsa real soyqırım?
- Qərb dünyası tarix boyu
erməninin göz yaşına inanıb. Ermənilər özləri də bilir ki, onların dedikləri
soyqırımı, yalançı, uydurmadır. Soyqırımı əsaslandırmaq üçün arxiv sənədlərinə
müraciət edilir. Amma heç bir sənəddə bunun kökü yoxdur. Bu tarixi hadisə
deyil, bilərəkdən qurulan siyasi hadisədir. Çox təəsüflər olsun ki, dünya bu
soyırımı qəbul edir, amma tarixi həqiqət ondan ibarətdir ki, tarix boyu türklər ermənini qırmayıb. Bu gün
də şərqi anadolu ərzisində toplu məzarlar var. Hər məzarda 100-200 insan sümükləri
var. Yüzlərlə məzarlıq var ki, hər biri ermənilərin etdiyi soyqırımı sübut
edir. Lakin siyasi maraq tarixi həqiqətdən həmişə üstün olub, bu gün də
üstündür.
- Uzun müddət
soyqırmla bağlı danışmağa bizə iaczə verilməyib.
Faktların üzə çıxarılmasında Heydər Əliyevin rolu nə qədər idi?
- Əslində 70
illik sovet dönəminin ən dəhşətli hadisələrindən biri 36 cilddən ibarət olan
fövqəladə tədqiqat komsissiyasının sənədlərinin gizlədilməsi oldu. Nə yaxşı ki,
sənədlər məhv edilmədi. Bu gün bu sənədlər əlimizdədir. Hələ Cümhuriyyət
dövründə mart ayının 31-i milli matəm günü kimi qeyd olunub. Amma 70 illik
sovet dönəmində soyqırımından bir söz belə salınmayıb. Əksinə, əsərlərində
yalançı soyqırımlar təbliğ edilib. Müstəqillik əldə ediləndən sonra əsərlər
silindi. Ümummilli lider Heydər Əliyevin 26 mart 1998-ci il tarixli Fərmanı ilə
31 Mart Azərbaycanlıların soyqırımı günü elan edilib. 1998-ci ildə imzalanmış Fərmanda
qeyd edilir ki, 1918-ci ilin martından etibarən əks-inqilabçı ünsürlərlə
mübarizə şüarı altında Bakı Kommunası tərəfindən ümumən Bakı quberniyasını azərbaycanlılardan
təmizləmək məqsədi güdən mənfur plan həyata keçirilməyə başlandı. Həmin günlərdə
ermənilərin törətdikləri cinayətlər Azərbaycan xalqının yaddaşına əbədi həkk
olunub. Minlərlə dinc azərbaycanlı əhali yalnız milli mənsubiyyətinə görə məhv
edilib. Ermənilər evlərə od vurub, insanları diri-diri yandırıblar. Milli
memarlıq incilərini, məktəbləri, xəstəxanaları, məscid və digər abidələri dağıdıb,
Bakının böyük bir hissəsini xarabalığa çeviriblər. Azərbaycanlıların soyqırımı
Bakı, Şamaxı, Quba qəzalarında, Qarabağda, Zəngəzurda, Naxçıvanda, Lənkəranda və
Azərbaycanın başqa bölgələrində xüsusi qəddarlıqlarla həyata keçirilib.
- 31 mart-4
aprel tarixləri arasında ermənilərin Azərbaycan türklərinə
qarşı soyqırımdan sonra Qafqaz Seymindəki
azərbaycanlı millət vəkilləri müstəqil
dövlət elan etməyi qərara aldılar. Yəni ermənilərin soyqırımı nəticəsində bizim
daha sıx birləşməyimiz qaçılmaz oldu. Bu barədə nə deyə bilərsiniz?
- Əlbəttə, bir fəlakət
gələndə insanlar birləşir. Bu gün dünyanı bürüyən virsu bütün xalqları,
insanları birləşdirir, artıq siyasi partiyalar rol oynamır. O dövrdə də elə hadisə baş verdi ki, bütün
insanlar birləşdi. Bu gün də erməni
tapdağında olan torpaqlarımızı xilas etmək, erməni məkrini dünyaya
yaymaq istəyiriksə, biz daha sıx birləşməli, Azərbaycanın dövlət başçası ilə bağlı
böhtan kampaniyasına "yox” deməliyik. Gücümüzü birləşdirməliyik ki, torpaqlarımızı
azad edək. 18-ci ilin mart soyqırımı bir qaranlıq gecə idisə, onun işıqlı səhəri
28 may, Cümhuriyyət oldu.
Aygün ƏZİZ