Yol adlamaq deyil, ömür yaşamaq...
Və ya "Əlvida, Şmidt!” haqda
düşüncələr
Gedib
gələn nəfəs yoldur – yoxuş kimi enər, qalxar
Ömür
yolu hamar olmaz – nə qədər ki, nəfəsin var...
(Laədri)
Son dövrlərdə çəkilən filmlər
arasında özünəmxsusluğu ilə seçilən biri var – "Əlvida, Şmidt!”. Film
Mədəniyyət Nazirliyinin sifarişi ilə "Mozalan” studiyasında tragikomediya
janrında çəkilib. Ssenari müəllifi Rüstəm Babazadə, quruluşçu
rejissoru Əli-Səttar Quliyev, quruluşçu operatoru Nadir Mehdiyev,
quruluşçu rəssamı Əziz Məmmədov, rejissoru Akif Rüstəmov, redaktoru İlqar
Fəhmi və bəstəkarı İsfar Sarabski olan bu film etnik almanların Azərbaycana köçürülməsinin 200 illiyinə
həsr olunub. Qeyd edim ki, General Yermolovun 1817-ci ildəverdiyi
göstəriş əsasında həmin koloniyalardan biri Göygöl rayonuna yerləşdirilib.
Filmin baş qəhrəmanı Emil Şmidtin (rolun ifaçısı Azər Aydəmir) atası
azərbaycanlı olsa da, anası həmin almanlardan biridir. Və o xanım təzəlikcə
rəhmətə gedib.
Qaçış
– özünə qayıdış
Emil şəhərin kafelərindən birində
pizza ustası kimi çalışır. Həyatı "səhər işə, axşam evə” çərçivəsində keçən bu
gəncin arzusu anasının torpağına – Almaniyaya getməkdir. Dəfələrlə səfirliyə
müraciət edən Emilin istəyinə rədd cavabı verilir və səbəb kimi onun atasının
azərbaycanlı olduğu bildirilir. Yəni Almaniyaya getmək üçün onun təkcə anasının
alman olması kifayət etmir. Burada biz bir insanın özünü, tarixini, genini
axtarmağa çıxdığı yolun ilk addımını görürük. Emil sanki özünü tapmaq, özünü
dərk etmək, tarixinə geri dönmək arzusundadır. O düşünür ki, yalnız geriyə
qayıtmaqla, anasının vətəninə getməklə o xoşbəxtliyini tapacaq. Və ömrünün sonunu
anasına aid vətəndə keçirmək istəyir. Bütün arzuları puç olan və hələ üstəlik,
ağır ürək əməliyyatı keçirməli olan Emil əməliyyat otağından qaçır. Bu qaçış,
evinin, işinin, gündəlik həyatının, daha doğrusu, yeknəsək həyatının
çərçivələrindən çıxmayan birinin, əslində, özünə qayıdışı olur.
Miqyası kiçilən
arzu
Böyük arzusunu – Almaniyaya getməyi
reallaşdıra bilməyən gənc, arzusunun miqyasını kiçildərək, sanki Almaniyanı
Göygöl şəhəri ilə əvəz etmək qərarına gəlir. Uzun bir yola çıxır. Və bu yolda
filmin əsas koloritli obrazlarından biri,
taksi sürücüsü Rasimlə (rolun ifaçısı Rasim Cəfər) tanış olur. Rasim bu
filmin ən maraqlı, ən fərqli və tam ciddiliyi ilə inanılmaz yumoristik
obrazıdır. Obraz olaraq da əla tapıntıdır. Hadisələrə dərhal, kəskin və öz
dünyagörüşünə görə haqlı, düzgün reaksiyaları filmə ayrıca "duz” qatır. Bakıdan
Göygölə qədər olan yol, sanki bir insanın millətini, xalqını, adət-ənənəsini,
sevgisini, daxilini, rəngini, düşüncəsini, fərqliliyini tanımaq üçün açılan bir
tuneldir. Emil bu yolda müxtəlif situasiyalara düşür. Hər dəfə də özü üçün yeni
nələrisə kəşf edir, açır. Bəzən əsəbiləşir, bəzən gülür, bəzən də emosiyalarını,
sadəcə, qəzəbli baxmaqla yola verən yolçu gözlərində, onun üçün yeni, əslində
isə qədim vətənini tam reallığı ilə açır. İnsanları yolda qoymamağı, kömək
etməyi, tikəni paylaşmağı, qonaqpərvərliyi və s. yaxından görür və tanıyır.
Multikulturalizm
və ya adam adamı yolda qoymaz
Tipik taksi sürücüsü olan Rasim yol
boyu Emili darıxmağa qoymur. Artıqlaması ilə pul "oxumasına” baxmayaraq, yolda
qalan adamları da əlavə pul müqabilində mənzil başına çatdırır. Amma onlardan
biri - gürcü qızı, jurnal fotoqrafı Nananı (rolun ifaçısı Mariam Kitia)
ölkəmizdə qonaq olduğu üçün ödənişsiz aparır. Yolboyu Nanaya ancaq özündən
danışan, özünü tərifləyən Rasim Emili bezdirir. Lakin Emil qonağın xətrinə
susur, ona hörmət edir. Burada biz xalqımızın multikultural dəyərlərə önəm
verdiyinə, tolerant olduğuna, üstəgəl də, qonaqpərvər olduğuna şahid oluruq.
Qonaqpərvərlik mövzusunun üstündən sürətlə keçməyəcəyəm, ailə dəyərlərindən,
yardımsevərlikdən danışıb ora gələcəyəm. Taksi sürücüsü yolda ailəsi ilə qalan
sürücüyə maşının ehtiyat təkərini verir. Nəinki verir, özü düşür, quraşdırır,
ondan sonra yoluna davam edir. Onun aləmində insan insanı yolda, darda qoymaz.
Ələlxüsus da, insan yolda tək yox, ailəsi ilə – qadını, uşaqları ilə qalıbsa.
Axı bizdə ailə, uşaq dəyərləri həmişə üstün tutulub. Bu belə... Qəza yerindən
bir qədər aralanandan sonra öz maşınının da təkəri sıradan çıxan Rasim, ehtiyat
təkəri başqasına verdiyinə görə qətiyyən peşman olmur. Yenə də düşünür ki, adam
adamı yolda qoymaz.
Qonaqpərvərlik
Gəlirəm qonaqpərvərliyə. Təkər ustası
Famil dayı (rolun ifaçısı Qurban İsmayılov) avtoservisini bağlayıb. Çünki
oğlunun toyudur. Ustanı axtara-axtara gəlib toy yerinə çatan "üçlüyü” – Emil,
Rasim və Nananı Famil dayı buraxmır. Ən əziz adamı kimi yedizdirir, hələ bir
gecəni də evində qonaq edir. Famil bütün gecə kardioloqun verdiyi göstərişlərin
əksini edir, amma Azərbaycanın ən gözəl adəti – toy adətini görür. Toyda
insanların bir-birinə necə yaxınlaşmasını, sevincini bölməsini, birliyini
görür. Burada da onun üçün yeni bir dünya açılır.
Şəhid atası, şəhid
övladı
Gecəni burda qalan "üçlük” Famil dayı
ilə yaxından tanış olurlar. Sən demə,
onun oğlu Qarabağ müharibəsində qəhrəmancasına vuruşub, şəhid olub. Divarda
asılan, üçrəngli bayrağın fonunda oğlunun şəklinə baxan şəhid atasının gözləri
dolur, amma ağlamır. Onun haqqında qürurla, fəxrlə danışır. Bu yerdə məlum olur
ki, Rasimin də atası 1992-ci ildə Şuşa ətrafında gedən döyüşlərdə həlak olub.
Filmin, bəlkə də, ən təsirli və eyni zamanda da ən qürurverici məqamıdır. Şəhid
atası və şəhid övladı üz-üzədir!
Famil dayı ən qədim alətimiz,
Dədə-Qorqud yadigarımız sazını götürüb ifa edir... Burda həm keçmiş var, həm bu
gün var, həm gələcək var. Bundan başqa, Famil dayı deyir ki, musiqi bizim
qanımızdadır, saz isə babamdan atama, atamdan mənə, məndən də oğluma qalacaq.
Xırda bir detalla yaradıcı heyət Azərbaycan xalqının istedadlı olmasına,
üstəlik də, sazına, sözünə, keçmişinə, gələcəyinə dəyər verməsinə işarə edir.
Dostluq və ədalət
keşiyində
Mingəçevirdə davaya düşən "üçlük” yenə
də bir-birindən ayrılmır. Yenə də bir-birlərinə dayaq olaraq vəziyyətdən
birtəhər çıxırlar. Polis rəisini aldada bildiyini zənn edən gürcü qızı yanılır.
Polis onları, sadəcə haqlı olduqlarına və həm də gürcü qızı qonaq olduğuna görə
buraxır, əslində.
Qayıdış
Göygölə min bir macəraya düşən Emil,
özünü müəyyən qədər alman saysa da, yanıldığını ilk dəfə məhz burada dərk edir.
Pravoslav kilsəsinə gələn Emil hələ indi bilir ki, almanlar etiqadca katolikdirlər.
Yəni Emil nə alman dilini, nə alman dinini, nə də alman adətini bilir. Dili
bilmədiyini filmin əvvəlində səfirlə tərcüməçi xanımın vasitəsilə danışarkən bilirik.
Yəni özününkü bildiyi heç nə onun
deyilmiş. Özününkü elə öz torpağı, öz diyarı, öz dili, dini imiş. Artıq son
nöqtəyə çatan Emil kilsədə keşişə sual verir: "Bəs indi mən nə edim?” Keşişin
cavabı çox qısa, amma dərin olur: "Oyan!” Bu isə Emilin, məncə, elə həqiqi oyanışı
idi. O, yuxudan, anesteziyadan və beynində qurduğu xəyallardan ayılıb gerçəyə
– özünə dönür.
Almaniyada gördüyü xoşbəxtliyini
Göygöldə quran Emil evlənir, həmişə arzuladığı ailəyə, gözəl övlada sahib olur.
Yəni sanki insan ölüm ayağında yenidən doğulur, yenidən həyata baxır və artıq
bu dəfə daha geniş və daha dərin baxır.
Ağrının və
ağırlığın yüngülləşməsi
Emil filmin əvvəlindən Almaniyaya
gedə, xəyalını qurduğu ailəni qura bilmədiyinə görə ağırlıq, ürəyindəki kəskin
çatışmazlığa görə ağrı çəkir. Əslində, çəkdiyi ağırlığın özü də bir ağrı,
ağrının özü də onun üçün bir ağırlıq idi. Amma yaradıcıların ötürmək istədiyi
mesaj nə qədər çəkili olsa da, bunu acı ilə yox, əksinə, yumorla ötürə
biliblər. Və bu onlarda alınıb. Filmin redaktoru İlqar Fəhmi deyir ki, ağrılı
və iztirablı proses olan özünü yenidən dərketmə və tanıma prosesi bu filmdə
spesifik yumorla, ağrını azaltmaqla yüngülləşdirilib, tamaşaçıya təqdim olunub.
Qeyd edim ki, filmdə hadisələr yol işarələri kimi ardıcıl və sistematik keçir.
Darıxmağa, nəfəs dərməyə vaxt olmur. Musiqi də filmin dinamikasına uyğundur və
yüksək zövqlə seçilib.
Xanım Aydın