Uşaqların tərbiyəsində qızıl orta
"Əzizim əzizdir, tərbiyəsi ondan da əzizdir”. Yəqin ki, bu deyimi
eşitmisiniz. Uşaqlar bizim gələcəyimizdir. Gələcək cəmiyyətin normal inkişaf
etməsi bu gün ailələrdə verilən tərbiyədən asılıdır. Hər ailənin özünəməxsus tərbiyə
metodu var. Kimi öz övladının tərbiyəsində sərbəstliyə üstünlük verir, kimisi də
mühafizəkarlığa. Təcrübə göstərir ki, nə tam sərbəstlik, nə də tam mühafizəkarlıq
düzgün tərbiyə metodu deyil. Bəs uşaqların tərbiyəsində qızıl orta nədir?
"Uşaq başa düşməlidir ki, onun yaşadığı dünya cəzasız
deyil”
Şair Aqşin Yenisey oğlu İgidaya ilk olaraq məsuliyyət hissini öyrədir. Deyir, uşaq başa
düşməlidir ki, onun yaşadığı dünya cəzasız deyil: "Bir dəfə bir kitabda
oxumuşdum ki, 80-ci illərdə İngiltərədə orta məktəblərdə uşaqların çubuqla cəzalandırılmasına
icazə verilirmiş. İngilislər izah edirlər ki, uşaq onun yaşadığı dünyanın cəzasız
olmadığını başa düşməlidir. Uşaqlıqdan cəzanı nəzərə alaraq, atdığı addımları
öz beynində götür-qoy etməlidir. Mən də düşünürəm ki, uşaq ev mühitində yox, həyat
mühitində böyüməlidir. Bizim ailələr, adətən, uşağı cəmiyyət həyatından məhrum
edib, ev mühitinə salırlar. Bu, valideynlərin eqoist yanaşmalarıdır. Ata istəyir
ki, oğlu özünə oxşasın, çünki o özündən başqa müqəddəs tanımır. Bizdə hələ də
yazıçı istəyir oğlu yazıçı olsun, həkim istəyir həkim... Bu, yanlış və orta əsrlər
təfəkkürüdür. Ona görə bizim ölkədə ictimai mühit problemi var. Düşünürəm ki,
oğlum məni cəmiyyət kimi görməlidir. Cəmiyyətdə rastlaşacağı hər bir hadisəni
o, ilk növbədə mənimlə yaşamalıdır, mən onun üçün cəmiyyəti əvəz etməliyəm.
Onun ev, məişət, həyət-baca dəyərləri ilə yox, ictimai mühit, cəmiyyət, elm-təhsil
dəyərləri ilə böyüməsinə şərait yaratmalıyam. Ən böyük istəyim budur ki, o, mənim
yox, cəmiyyətin övladı olsun. Mənə yox, cəmiyyətə xeyri dəyən insan olsun.
Bacardığım qədər insan azadlığı duyğusunu ona ötürməyə çalışıram ki, gələcəkdə
öz qərarlarını özü verə bilsin”.
"Uşağa sevgi ilə yoğrulmuş tərbiyə metodlarını tətbiq
etmək lazımdır”
Sosioloq-jurnalist Lalə Mehralı düşünür ki, zəmanə uşaqları üçün əvvəlki tərbiyəvi
cəza metodları effekt vermir: "Zəmanəmizin uşaqları haqqında həmişə fikirləşirəm
ki, elə bil böyüyüb, sonra kiçiliblər. Bildikləri, hərəkətləri, reaksiyaları
yaşları ilə uzlaşmır. Bizim uşaq olduğumuz dövrdəki tərbiyəvi cəza metodları
artıq onlar üçün effektiv olmur. Bizi müəllim nadincliyimizə, dərsi bilməməyimizə
görə küncə qoyanda, 1 ay sinifdə başımız əyilmiş vəziyyətdə gəzirdik. Müəllim
kiminsə qulağını çəkəndə, o, qıpqırmızı olurdu. İndi tərbiyə üsulları, cəza
metodları fərqli müstəvilərə keçib. Düzdür, zorakılıqla, təzyiqlə tərbiyə bəzən
effekt verir, amma bunun qəti əleyhinəyəm. Uşağa sevgi ilə yoğrulmuş tərbiyə
metodlarını tətbiq etmək lazımdır.Tutaq ki, uşaq sevmədiyi yeməyi yeməkdən qətiyyətlə
imtina edir. Ona bu yeməyin onun sağlamlığı üçün vacib olduğunu, yeməsə böyüyə
bilməyəcəyini anladırsan, amma israrla imtina edir. Bu vaxt alternativ yol
mükafat təyin etməkdir. Mən bu üsuldan istifadə edirəm. Oğlum bəzi yeməklərdən
imtina edəndə, ona çox sevdiyi cizgi filmini qadağan edirəm, kompyuterlə təmasına
uzunmüddətli qadağa qoyuram. Əvvəlcə etiraz edir, amma fikrimdə qəti olduğumu
görəndə sevmədiyi yeməyi yeməyə qərar verir. Bundan sonra mükafat olaraq ya
cizgi filmi izləyir, yaxud da oyun oynayır. Bir çox uşaq kimi, mənim oğlum da
meyvələrə qarşı aqressivdir. Sevmədiyi meyvəni ona yedirmək üçün də üsul
tapmışıq. Onunla oyunlar oynayırıq və eyni zamanda, onun yemədiyi meyvəni
yeyirik, nəticədə qalib ya mən, ya da atası olur. Bundan uşaq pərt olur, qalib
olmaq üçün yollar axtarır. Ona meyvədəki vitaminlərin beynin inkişafına kömək
etdiyini, buna görə oyunlarda qələbə qazanmağın asan olduğunu anladırıq.
Qalibiyyətin yolunun meyvədən keçdiyinə inanır və etiraz etmədən meyvəni yeyir.
Bu dəfə ona uduzuruq və o əmin olur ki, meyvə əslində ona güc verir və qalib
olmaq üçün vacibdir. Növbəti dəfə oyun oynayanda özü meyvə tələb edir. Bu üsulu
məktəbdə müvəffəqiyyət qazanmasına, dərslərində əla qiymət almasına da yönəltmişik.
Dərsdən əla qiymət aldığı gün onun üçün mükafat, sürpriz hazırlayırıq. Məsələn,
sevdiyi yeməyi, şirniyyatı bişirirəm, oyun parkına aparırıq, müəyyən limitlə
kompyuter oyunlarına icazə veririk. Bütün bu tədbirlər təbii ki, tərbiyəsinə,
davranışına təsir göstərir”.
"Valideyni dinləməmək uşaqların öz şəxsiyyətini
ortaya qoymasının bir yoludur”
Türk mütəxəssislər deyir ki, xüsusilə məktəb yaşı dövründə uşaqların valideynlərini
dinləməməsi uşağın şəxsiyyətini ortaya qoymasının bir yoludur: "Övladınız
yetkin yaşa çatdıqca, daha çox bilgilər əldə edir və öz düşüncələrini yaratmağa
başlayır. Bu dövrdə sizi dinləmirlərsə, əsəbləşməyin, bu normaldır. Bəs nə etməlisiniz?
- Uşağınızı yemək yeməyə çağırdıqda "indi yemirəm” deyirsə, onu zorla
süfrəyə gətirmək yerinə, özünüzü onun yerinə qoymağa çalışın. Əgər
yoldaşlarıyla oynayırsa, ona oynamaq istədiyini bildiyinizi, ancaq yeməyin də
hazır olduğunu söyləyin. Burada əhəmiyyətli olan onun yanında olduğunuzu göstərməyinizdir.
Yumşaq, amma qərarlı olun və müəyyən limitlər qoyun. Məktəb dövründəki uşaq
limitlərini bilməlidir. Məsələn, "mənim icazəm olmadan telefonla danışa bilməzsən”
demək əvəzinə, "səni ilk çağırdığımda gəlməlisən” kimi cümlələr işlədin.
- Onunla söhbət edin və sözə qulaq asmamasının səbəblərini araşdırın.
Məsələn, məktəb tapşırıqlarını etməməsi bəlkə də, oynamağa kifayət qədər
vaxtının olmamasından irəli gəlir. Problemini həll etməyə çalışın.
- Onu mükafatlandırın. Uşağınız sizi dinləmirsə, ona qışqırmayın. Bilin
ki, uşağınız üsyankar davrandıqda, onsuz da özünü pis hiss edir. Qışqıraraq vəziyyəti
qəlizləşdirməyin. Əksinə, yaxşı davranışlarını vurğulamalı və onu cəsarətləndirməlisinz.
- Cəza metodu onun istədiyiniz şəkildə davranmasına kömək ola bilər.
Amma o bunu qorxduğu üçün edəcək. Uşaq doğru olanı qorxduğu üçün yox, özü istədiyi
üçün etməlidir.
- Uşağınızın özünü ifadə edə bilməsi üçün imkanlar yaradın. Məsələn,
qoyun, nə geyinəcəyini özü seçsin. Ona axşam ətin yanında hansı tərəvəzləri yemək
istədiyini soruşun. Bu yanaşma ona və ehtiyaclarına hörmət etdiyinizi göstərir.
Ən ağır cəza metodu...
Psixoloq Elnur Rüstəmov qəzetimizə açıqlamasında bildirdi ki, mükafat və cəza
sistemi uşaqların tərbiyəsində və intellektual inkişafında özünü doğruldub:
"Psixologiyada buna davranış terapiyası deyirlər. Cəza o demək deyil ki,
valideyn uşağa şiddət göstərsin. Şiddət uşaqda müəyyən psixoloji travmaların
yaranmasına gətirib çıxarır. Şərt deyil bu şiddət tək uşağa qarşı olsun. Bəzən
ailə üzvlərinin bir-birinə şiddəti olur. Bu, uşağa təsir edir və travma yaradır.
Uşaqda hansısa fobiya, kəkələmənin yaranmasına səbəb olur. Tərbiyədə qızıl
ortanı tapmaq uşağın özünün fiziki və psixoloji inkişafından asılıdır. Əqli
geriləməsi olan uşaqlar fərqli tərbiyə edilir, hiperaktiv uşaqlarla fərqli
davranmaq lazımdır, nitq ləngiməsi olan uşaqla isə ünsiyyət tam fərqli olur. Bunun
konkret resepti yoxdur. Amma ümumi qəbul olunmuş müddəa ondan ibarətdir ki,
uşağın etdiyi hərəkət və davranışa görə valideyn onu mükafatlandırmalıdır. Ən
azından, "sağ ol” deyib təşəkkür etməlidir. Uşaq fikirləşir ki, mən yerə düşən əşyanı
yığdımsa, anadan təşəkkür eşidərəm. Sabah həmin təşəkkürü eşitmək üçün yenidən
həmin hərəkəti edəcək. Əgər uşaq ciddi narazılıq yaradıbsa, evdə valideynin
onun üçün ən pis cəza metodu sevdiyi məşğuliyyətindən ayırmaqdır. Və yaxud
valideyn deyə bilər ki, hava qaralana qədər mən səninlə ünsiyyətdə olmayacağam.
Bu ən ağır cəza metodu olmalıdır. Bunun üçün valideynlər mütləq maarifləndirilməlidir”.
"Tez-tez döyülən uşaqlar natamam böyüyür”
Psixoloq Hüseyn Xəlilov bizimlə söhbətində bildirdi ki, ailədə uşaqların
şiddətə məruz qalması, ailədaxili zorakılıq, uşağa qarşı edilən aqressiv hərəkətlər
gələcəkdə onun tərbiyəsində ciddi çatışmazlıqlar yaradır: "Valideyn övladını kəşf
edib öyrənmək əvəzinə, uşağın hər hansı adi hərəkətlərinə, davranışlarına dözə
bilməyib onu təhqir edir, döyür, bu da nəticədə körpənin aqressiv şəkildə böyüməsinə
və onda psixi xəstəliklərin yaranmasına təkan verir”.
Psixoloqun sözlərinə görə, valideyn tərəfindən tez-tez döyülən
uşaqlar natamam böyüyür: "Şiddətə məruz qalan uşaqların cəmiyyətə
inteqrasiyasında müəyyən problemlər yaranır. Yəni uşaqlar sağlam ruhda
olmurlar, gələcəkdə özünü bir şəxs kimi görməkdə çətinlik çəkirlər. Nəticədə
ünsiyyət qurmaqda da ciddi problemlər yaranır. Onlar cəmiyyət içində, ailədə, məktəbdə
rahat ünsiyyətə girə bilmirlər. Belə uşaqlar sağlam düşünə bilmədiyi üçün həmyaşıdlarına
qarşı aqressiv, kobud hərəkətlər nümayiş etdirirlər”.
Aygün
ƏZİZ