Təhsilin növbəti pilləsində fənlərin sayı azaldılarsa...
Təhsilin təmayüllər üzrə təşkili, ixtisasa uyğun fənlərin
azaldılması ümumi təhsilin keyfiyyətinin yüksəldilməsi istiqamətində atılan
ciddi addımlardan biri kimi qiymətləndirilir. Tamortatəhsil səviyyəsində
təhsilin təmayüllər üzrə təşkili hələ 2009-cu ildə qəbulolunmuş"Təhsil
haqqında” qanunundatəsbitedilsə də, prosesin həyata keçirilməsinə
son illər pilot layihə və eksperiment olaraq başlanıb. Belə ki, müvafiqfənləri əhatə edən təhsil sahələri üzrəbilikvə
bacarıq səviyyəsi ilə fərqlənən şagirdlərinpotensialimkanlarının,meylvə
maraqlarının reallaşmasına, onlarınümumiinkişafına əhəmiyyətli dərəcədə
təsir göstərəntəmayülləşmə prosesi artıq ilkin "imtahan”dan çıxaraq təhsil
sahəsinə vəsiqə qazanıb. Pilot layihələrin həyata keçirilməsindən sonra yaranan
ilkin rəylər - tamortatəhsil
səviyyəsində fənlərin sayının azaldılması, təmayül fənlərinin tədrisinə ayrılan
həftəlik dərs saatlarının miqdarının nəzərəçarpacaq dərəcədə artırılması və beləliklə
də təhsilinşagirdlərinmeylvə maraqları əsasında təşkili,həm
şagirdlər, həm də valideynlər tərəfindən müsbət qarşılanır. Həmçinin təmayülləşmənin
tətbiqi ilə repetitor xidmətindən istifadə hallarının tam olmasa da, qismən
aradan qaldırılması ehtimalı yaranıb.
Bu gün şagirdlərin meyl və maraqları hesabına təmayül siniflərinin
yaradılması imkanlarının mövcudluğu ilə bağlı təhsil naziri Ceyhun Bayramovun Təhsil İşçilərinin Respublika Konfransında səsləndirdiyi fikirlər isə təkcə
məsələnin əhəmiyyətini yenidən qabartmayıb, prosesi daha da sürətləndirib.
Nazir qeyd edib ki, təhsil qanunvericiliyində
edilmiş son dəyişikliklər bütün məktəblər üçün yüksək nəticələr əldə etmək
imkanları yaradıb. Bu gün şagirdlərin meyl və maraqları hesabına təmayül siniflərinin
yaradılması imkanları var: "Eyni zamanda, şagirdlərin təhsillərinin növbəti
pilləsində seçdikləri ixtisasa uyğun olmayan fənlərin sayının azaldılması və ya
keçirilməməsi, məhz şagirdlərin maraqlarına uyğun fənlərin keçirilməsi
imkanları mövcuddur. Bir çox yerlərdə çətinliklər nəzərə alınaraq, təmayül
siniflərinin yaradılması üçün 20 deyil, 15 şagirdlə də formalaşdırılmasının
qanunvericiliyə daxil edilməsi imkanları daha da genişləndirilir”.
Ekspertlər tərəfindən bu tip islahatlar təhsil sahəsində
uğura gedən optimal yol hesab olunur. Bununla belə, problemlər də yox deyil. Təmayülləşmənin
zərurətdən yarandığını deyən Əməkdar müəllim
Almaz Həsrətin fikrincə, indiyə qədər şəhər məktəblərinin təhsilinə, rayon
və ya kənd məktəblərinin təhsilindən daha çox diqqət yetirilib: "Mərkəzə yaxın
olan məktəblərdə təmayülləşmənin tətbiqinə, əlavə dərs saatları və hazırlıqlara
daha çox diqqət ayrıldığına rəğmən, bölgə məktəblərini də unutmamalıyıq. Məlumatımız
var ki, valideynlər, övladlarının müəyyən bir ixtisası dərindən mənimsəməsi
üçün əlavə müəllim yanına və ya mərkəzə gətirirlər. Bunun da müqabilində bölgədə
yaşayan ailə mərkəzə gələrək mənzil kirayələyir ki, övladını müəyyən liseydə və
ya təmayüllü siniflərdə oxutdursun və istədiyi nəticəni əldə etsin. Həm məkan,
həm vaxt dəyişikliyi və s. səbəblər ailə daxilində müəyyən çətinliklərin
yaranmasına səbəb olur. Bu çətinliklərin də qarşısının alınması üçün nazir tərəfindən
əhəmiyyətli fikir irəli sürülüb. Bu təşəbbüs bölgələrdə məktəblər daxilində təmayüllü
siniflərin yaradılması ilə fənlərin tədrisinin daha çox keçirilməsinə diqqətin
ayrılmasından ibarətdir”.
Ekspertin fikrincə, artıq bölgələrimizdə şagirdlərin
gələcəyə hazırlanan bilik, bacarıq və potensialının artırılması üçün onların
istəkləri də nəzərə alınır: "Onlar artıq Bakı şəhərinə və ya şəhər və rayon mərkəzlərinə
axın etməyəcəklər. Öz oxuduqları məktəbdə və ya ona yaxın yerlərdə təmayül
sinfinin yaradılmasından sonra seçimlərinə uyğun olaraq, təhsillərini davam
etdirə bilərlər».
A.Həsrətin sözlərinə görə, təmayül siniflərinin
yaradılmasında önəmli cəhətlər çoxdur: «Hər bir fənn insanın həyatında önəmlidir.
Yəni bütün fənlərin öyrənilməsi və mənimsənilməsi vacibdir. Ancaq sırf ali məktəbə
hazırlığa gələndə, əlavə yükləmələr olmasın deyə, onda təmayül sinfi şagirdlərin
yükünün azalmasına kömək göstərəcək. Şəhər məktəblərində tətbiq olunan təmayül
siniflərində olduğu kimi, bölgədəki məktəblərdə də şagirdlərinin seçəcəkləri
ixtisaslara uyğun dərs saatlarının daha çox keçirilməsi, onlara köməklik göstərəcək”.
Qeyri-təmayül siniflərinə gəlincə, ekspert bildirir ki, texniki-peşə təhsilini
seçən və ali təhsil almaq istəməyən şagirdlər təhsillərini bu siniflərdə davam
etdirə bilərlər: "Ancaq öz qarşısına ali məktəbə daxil olmaq məqsədini qoyan
şagirdlər isə təhsillərini təmayül siniflərində davam etdirə bilərlər. Bu,
onların ixtisasına lazım olan fənnin daha dərindən öyrənilməsinə şərait yaradır
ki, öz arzularına nail olsunlar».
Təhsil eksperti Qoşqar Məhərrəmov şagirdlərin təhsillərinin
növbəti pilləsində seçdikləri ixtisasa uyğun olmayan fənlərin sayının
azaldılmasını dünyada
gedən tendensiya adlandırır: "İndi artıq dünyanın hər yerində orta məktəblərdə
də bu tendensiya gedir. Dünya təcrübəsindən görürük ki, 8-ci sinif də daxil
olmaqla, artıq şagirdlərin maraqları müəyyən olunur. Uşaqlar dil seçimini də
özləri edir. 8-ci siniflərdə şagirdlərə fənn seçiminin verilməsini dəstəkləyirəm.
Amma bunun son qərar olmasını dəstəkləmirəm. Yəni bir uşaq 8-ci sinifdə
humanitar bir sahəni seçə bilər, amma 2 il sonra «dəyişmək istəyirəm» deyə bilər.
Bu imkan ona verilməlidir ki, seçimini dəyişə bilsin. Bəzən olur ki, 8-ci
sinifdə verilən qərar həyati əhəmiyyətli bir qərar kimi qəbul olunur və şagirdlərə
sahələri dəyişmək fürsəti verilmir. Bu, tamamilə yanlışdır. Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən beynəlxalq məktəblərin də təcrübəsinə baxanda görürük ki, şagirdlərə, dil
dərsləri, humanitar dərslər, kompüter texnologiyaları, dəqiq elmlər,
riyaziyyat, o cümlədən, kimya, biologiya və fizika dərslərini seçməyi təklif
edirlər. Yəni 8-ci sinfə qədər öyrədildikdən sonra seçimi şagirdlərə məcbur
etmirlər. Fənləri şagirdlər özləri seçirlər. Ali məktəblərdə də tələbənin
ixtisasına uyğun olmayan çoxlu sayda fənlər tədris olunur. Əslində, hər bir fənn
öz-özlüyündə çox lazımlıdır, sadəcə, tələbənin oxuduğu ixtisasa uyğun
olmalıdır”.
Ekspert hesab edir ki, insanların ixtisaslaşması dövrün tələbidir:
" İndi ümumi tibb təhsilindən fərqli olaraq, hansısa spesifik sahəni, məsələn
radiologiya, oftalmologiya, kardiologiya, cərrahiyyə sahələri və s. öyrədilir.
Ümumi intellektual biliyə sahib olmağın yanında ixtisaslaşma, müəyyən sahələrə
yönəlmə və digər sahələrə üz çevirmə artıq qaçılmaz bir durumdur. Amma ölkə
üçün vacib olan fənlər də var. Bu, Azərbaycan tarixi, Azərbaycan dili və
riyaziyyatdır. Bunlar orta məktəbin sonuncu sinfinə qədər bütün şagirdlərə məcburi
olaraq tədris olunan fənlərdir. Belə də olmalıdır”.
Q.Məhərrəmovun fikrincə, təmayülləşmədə
şagirdlərin marağının nəzərə alınması və seçim qarşısına qoyulması vacib təcrübədir:
"Sadəcə, bunun praktikasında ehtiyatlı olmaq lazımdır ki, düzgün tətbiq
olunsun. Bəzən olur ki, hər hansı bir yaxşı islahat ideya olaraq irəli sürülür,
ancaq praktikada yanlış tətbiqlərlə qarşılaşır. Məsələn, təmayüllü siniflər
meydana gətirildi. Şagirdlərin sırf bu məqsəd, yəni lazımsız fənlərdən
qurtulması üçün təmayüllü siniflər yaradıldı. Təhsilalanlar sırf ixtisaslarına
uyğun təmayülləşdi. Ancaq praktikada necə oldu? Məktəb rəhbərləri təmayüllü və
təmayülsüz sinifləri görüb bəzən şagirdləri heç ixtisas qruplarına uyğun
olmadan təmayül siniflərinə yönəltdilər. Hansı ki, o, həmin ixtisas qrupunu
seçməyib. Təmayülsüz siniflərə isə dəcəl, məktəbdə ab-havanı pozan şagirdləri
yerləşdirərək, onları sanki çıxdaş etmiş oldular. Bu isə Təhsil Nazirliyinin
deyil, sırf məktəb direktorlarının atdıqları addımdır. Ona görə də, hər bir
islahat planı məktəblərdə fəlsəfəsinə və məqsədinə uyğun tətbiq edilməlidir».
Təranə Məhərrəmova