Sosial-iqtisadi inkişafı göstərən ən etibarlı vasitə - Fotolar
Əhalinin iqtisadi
ehtiyacları və davranışları ictimai həyatın müxtəlif mərhələlərində fərqlənir
və onların yaş-cins strukturunda baş verən dəyişikliklər ölkənin ümumi iqtisadi
fəaliyyətinə əhəmiyyətli dərəcədə təsir göstərir. Uşaqların və gənclərin sağlam
mühitdə formalaşması səhiyyə və təhsil sahələrinə investisiyaları tələb edir.
Buna görə də əhalinin sayı, tərkibi və məskunlaşması, eləcə də artım
tendensiyası haqqında məlumatlar mühüm iqtisadi, siyasi və elmi əhəmiyyət kəsb
edir. Bu məqsədlə əhali haqqında ən dolğun məlumatlar məhz əhalinin
siyahıyaalınmasından əldə edilir.
Sosial-iqtisadi
siyasət kursuna uyğun qərarların qəbulu
Ona görə də oktyabrın 1-dən 10-dək
Azərbaycanda əhalinin növbəti - müstəqillik dövründə sayca üçüncü dəfə
siyahıyaalınması aparılacaq. Siyahıyaalınma Prezident İlham Əliyevin 2016-cı il
7 sentyabr tarixli Fərmanına əsasən icra olunur. Ölkənin hər bir inzibati ərazi
vahidi üzrə təşkilati plan tərtib edilib, yerli icra hakimiyyətləri ilə
razılaşdırılaraq Dövlət Statistika Komitəsi tərəfindən təsdiqlənib. Təşkilati
planların tərtib edilməsi nəticəsində əhalinin siyahıyaalınmasının
rayonlaşdırılması başa çatdırılıb. Ölkə ərazisi 720 siyahıyaalma, 6777
təlimatçı və 33 min 907 sayıcı məntəqəsinə bölünüb, bu prosesə cəlb ediləcək
işçilərə olan tələbat müəyyənləşdirilib. Qeyd edək ki, Azərbaycanda müəyyən
edilmiş sosial-iqtisadi siyasət kursuna uyğun qərarların qəbulu üçün statistik
məlumatlara olan tələbat nəzərə alınmaqla siyahıyaalma və sorğu vərəqələri
hazırlanıb, digər metodoloji sənədlər təsdiqlənib. Siyahıyaalma vərəqəsi ölkə
üzrə ev təsərrüfatlarının və ailələrin sayına, yaşayış binaları və evlərinə,
yaşayış üçün istifadə edilən digər tikililərə dair ətraflı məlumatların əldə
olunmasına imkan verəcək. Sorğu vərəqəsində isə siyahıya alınacaq hər bir
şəxsin cinsi, yaşı, doğulduğu yer, vətəndaşlığı, milli mənsubiyyəti, ana dili
və sərbəst danışdığı dillər, ailə vəziyyəti, siyahıyaalma anında olduğu yerdə
daimi və ya müvəqqəti yaşaması, təhsil səviyyəsi, gəlir mənbələri, məşğulluq
vəziyyəti, əhalinin ölkə daxili yerdəyişməsinin və xarici miqrasiyanın
səbəbləri və sair mühüm göstəricilər üzrə suallar öz əksini tapıb. Siyahıyaalma
vərəqəsində 6 sual, sorğu vərəqəsində isə alt suallar da daxil olmaqla, 46 sual
nəzərdə tutulub.
Əhatəliliyinə və miqyasına görə fərqlənir
İlk olaraq belə bir sual yaranır
ki, 3-cü dəfə keçirilən əhalinin siyahıya alınması əvvəlkilərdən nə ilə
fərqlənəcək? Dövlət Statistika Komitəsinin sədri Tahir Budaqovbildirib ki, siyahıyaalmanın fərqli cəhətlərini göstərmək üçün hesab edirəm ki, ilk
növbədə sorğu vərəqələrinin müqayisəli təhlillərinin aparılması daha düzgün
olardı: "Belə ki, 1999-cu ildə keçirilmiş əhalinin ilk siyahıyaalınmasında
tərtib edilmiş sorğu vərəqəsində 17 sual və siyahıyaalma vərəqəsində 4 sual
olmaqla cəmi 21 sual qeyd edilmişdir, 2009-cu ildə keçirilmiş əhalinin
siyahıyaalınmasında 29 sual sorğu vərəqəsində və 6 sual siyahıyaalma
vərəqəsində olmaqla ümumilikdə 35 sual öz əksini tapmışdır. Cari siyahıyaalmada
isə sorğu vərəqəsində 46 sual, siyahıyaalma vərəqəsində isə 6 sual olmaqla
ümumilikdə 52 sual öz əksini tapmışdır. Bu siyahıyaalmada suallar öz
əhatəliliyi, miqyasına görə keçirilmiş digər iki siyahıyaalmada tərtib olunmuş
suallardan fərqlənir. Belə ki, bu il keçiriləcək siyahıyaalmada əvvəlki iki
siyahıyaalmadan fərqli olaraq, suallar daha geniş formada tətbiq edilməklə
yanaşı, ilk dəfə olaraq insanların sağlamlığı, eləcə də əlilliyi və sağlamlıq
imkanlarında məhdudluqla bağlı suallar öz əksini tapmışdır”.
Əlillərin sosial müdafiəsi, inteqrasiyası ilə bağlı
dövlət siyasəti
T. Budaqov qeyd
edib ki, bu suallarda ölkədə sağlamlıq imkanları məhdud uşaqların və əlilliyi
olan şəxslərin mənzil-məişət şəraitinə, təhsilinə, məşğulluğuna və əhalinin
siyahıyaalınması çərçivəsində toplanan digər göstəricilərə dair məlumatlar
şəhər və rayonlar, eləcə də yaş qrupları üzrə əldə ediləcək: "Bu da öz
növbəsində, əlillərin sosial müdafiəsi və onların cəmiyyətə inteqrasiyası ilə
bağlı dövlət siyasətinin inkişafı üçün zəruri məlumatlara olan tələbatın
ödənilməsi səviyyəsini artıracaq. Bununla yanaşı, əldə ediləcək məlumatlar
Azərbaycan Respublikası tərəfindən ratifikasiya edilmiş bir sıra müvafiq
beynəlxalq konvensiyalar, o cümlədən BMT-nin "Əlillərin hüquqları haqqında”
Konvensiyası çərçivəsində götürülmüş öhdəliklərin milli səviyyədə icrasının
daha dolğun statistik qiymətləndirilməsinə və beynəlxalq təşkilatlardan daxil
olan əhalinin bu kontingentinə dair sorğuların əhatəli cavablandırılmasına
imkan verəcək”.
Ciddi
və məsuliyyətli yanaşılarsa…
Əvvəlki siyahıya alınma ilə
builkinin fərqindən danışarkən Milli
Məclisin Əmək və sosial siyasət komitəsinin üzvü Elmira Axundova qeyd edir
ki, həmin dövrlərdə prosesə formal yanaşma olub: "Əhalinin siyahıya alınması
mühüm və çətin prosesdir. Düşünürəm ki, bu iş çətinliklə başa gələcək, əgər
formal olmasa. Çünki 10 il əvvəl də siyahıyaalınma zamanı məsələyə formal
yanaşılıb. Məsələn, mənim evimə gələn, siyahıya alan olmadı. Digər tərəfdən,
unutmamalıyıq ki, əhalinin bir hissəsi bölgələrdədir və bu danılmaz faktdır ki,
həmin əhalinin bir qismi də iş üçün ya Rusiya, ya İran, ya da Türkiyədədirlər.
Maraqlıdır, onların siyahıya alınması necə olacaq? Ona görə bu məsələyə ciddi
yanaşmaq, hər bir detalı nəzərə almaq lazımdır. Şəxsən mənə həqiqətən
maraqlıdır ki, bizim milli tərkibimiz necədir, biz kimik, kimlərdən ibarətik?
Düşünürəm ki, bu siyahıyaalınma prosesindən sonra xalq olaraq özümüzü daha
yaxşı tanıyacağıq. Təbii ki, işə ciddi və məsuliyyətli yanaşılarsa”.
Millət vəkilinin ölkə xaricində
olan vətəndaşların siyahıya alınması məsələsinə toxunması ilə ortaya maraqlı
sual çıxır. Bəs, xaricdə yaşayan həmyerlilərimizin siyahıya alınması necə
olacaq?
Bəs, xaricdə yaşayan soydaşlarımız?
Dövlət Statistika Komitəsinin sədri Tahir
Budaqov bildirir ki, bu proses Azərbaycanın xarici ölkələrdə fəaliyyət
göstərən diplomatik nümayəndəlikləri və konsulluqları tərəfindən aparılacaq: "İşləmək,
təhsil almaq və digər məqsədlərlə xarici ölkələrdə yaşayan vətəndaşlarımızın və
onlarla yaşayan ailə üzvlərinin siyahıyaalınması "2019-cu ildə Azərbaycan
Respublikasında əhalinin siyahıyaalınmasına hazırlıq və onun keçirilməsi ilə
bağlı tədbirlər planı haqqında” Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin
2016-cı il 16 dekabr tarixli 517 nömrəli qərarına əsasən Azərbaycanın xarici
ölkələrdə fəaliyyət göstərən diplomatik nümayəndəlikləri və konsulluqları
tərəfindən aparılacaq”.
Maraqlıdır,
sözügedən prosesin siyasi, iqtisadi və sosial baxımdan mahiyyəti nədir, növbəti
mərhələdə nə kimi əhəmiyyəti olacaq?
Milli kimlik məsələsinin həlli
Siyasi şərhçi Azər Həsrət deyir ki, siyahıyaalma
hər şeydən öncə insanların sayının müəyyənləşdirilməsi, statistikanın ortaya
qoyulması ilə bərabər milli kimlik məsələsinin də həll edilməsində mühüm rol
oynayır. Bu gün Ermənistanın ərazisində bir vaxtlar türklərin yaşaması ilə
bağlı məlumatları biz haradan əldə edirik? Təbii ki, keçmiş statistikalardan.
Düzdür, indiki qədər elmi əsaslarla aparılan iş olmayıbsa da, o dövrdə əldə
olan statistikaya əsaslanıb əminliklə deyə bilirik ki, İrəvan şəhərinin özündə
belə ermənilər həmişə azlıqda olublar, gəlmədirlər. Bunların hamısı siyahıyaalmaların
nəticəsidir. İndiki dövrdə Azərbaycan, əlbəttə ki, inkişaf etmiş, yeni
demokratik dövlət olaraq özünün bugünkü gününü, çağdaş durumunu
sənədləşdirilməlidir. Bu baxımdan, siyahıyaalınma önəmlidir. Burada əhalinin
tərkibindən tutmuş ayrı-ayrı etnik ünsürlər, insanların yaşayış vəziyyəti, həyat
şəraiti və s. məsələlər öz əksinmi tapır. Bütün bunlar birbaşa vətəndaşın öz
dilindən eşidilərək qeydə alınır. Yəni bu, artıq hansısa manipulyasiyalara yer
qoymur. Ümumilikdə isə Azərbaycanın bu gününün gələcək üçün rəsmiləşdirilməsi,
siyahıyaalması çox mühüm məsələdir. Ən azından ona görə ki, əvvəllər ermənilər
çıxıb boş-boş iddialarla üstümüzə gələndə biz onların qarşısına tarixi
sənədlərini qoyduq. Gələcəkdə də bu cür hərəkətlər olacağı təqdirdə Azərbaycan
özünün sənədləşdirilmiş rəsmi dəlillərini ermənilərin də, başqalarının da
qarşısına qoya biləcək”.
Məhsuldar işçi qüvvəsinin müəyyənləşdirilməsi
İqtisadçı Vüqar Bayramovun sözlərinə
görə əhalinin siyahıya alınmasının məhsuldar
işçi qüvvəsinin müəyyənləşdirilməsində mühüm rol oynayır: "Bu, əhalinin
sayının, təbii artım tempinin müəyyənləşdirilməsi baxımından vacibdir.
Sözügedən prosesdə digər bir vacib məqam strukturun müəyyən edilməsidir.
Xüsusilə gənclərin və digər yaş kateqoriyasından olanların sayının bilinməsi baxımından
vacibdir. Əhalin siyahıya alınması həmçinin iqtisadi əhəmiyyət daşıyır. Çünki burada
məhsuldar işçi qüvvəsinin müəyyənləşdirilməsindən, Bakı və bölgə üzrə necə
paylanmasından söhbət gedir. Bu da fərqli regionlarda və sektorlarda ixtisaslı
kadra olan tələbin öncədən müəyyənləşdirilməsinə və ödənilməsi ilə bağlı
tədbirlərin həyata keçirilməsinə kömək edəcək. Siyahıyaalma həmçinin
urbanizasiya prosesinin də hansı səviyyədə olmasını bəlli edir. Nəticə etibarı
ilə hansısa istiqamətdə problem varsa, dövlət bu prosesin nəticələrindən
istifadə etməklə həmin problemlərin qısa zamanda həllinə çalışır”.
Sosial-iqtisadi inkişafının ən yaxşı göstəricisi
"Sosial Hüquqların Araşdırılması” İctimai Birliyinin sədri,
hüquqşünas
Mayis Əliyev qeyd edir ki, siyahıyaalma bütün ölkələrdə
tətbiq edilən və əhalinin tərkibinin öyrənilməsi ilə bağlı ən etibarlı vasitələrdən
biridir: "Miqrasiya prosesinin genişləndiyi bir dövrdə əhalinin bir yerdən
başqa yerə köçməsi, ailələrin tərkibi, strukturu, gəlirlərinin tərkibinin
öyrənilməsi baxımından müasir dövr üçün əhalinin siyahıyaalınması olduqca
əhəmiyyətlidir. Ümumiyyətlə, əhalinin sosial-iqtisadi inkişafının ən yaxşı
göstəricisi məhz siyahıyaalınmadır. İlk növbədə əmək bazarının
planlaşdırılması, əhalinin məşğulluğunun təmin edilməsi baxımından bu proses
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Siyahıyaalınma zamanı verilən suallar mənzil
probleminin aydınlaşmasına, bu sahədə olan problemlərin həllinə zəmin yaradacaq.
Həmçinin hansı sahələrə daha çox investisiya qoyulmasını müəyyənləşdirməkdə
böyük rol oynayacaq. Digər tərəfdən işçi qüvvəsinin peşə üzrə təsnifatlaşmasına
da təsirsiz ötüşməyəcək. Siyahıyaalma həmçinin vergi ödəmələrinin, istehlak
səbətinin tərkibinin müəyyən edilməsində əhəmiyyətli rol oynayır”.
Günel Azadə
Yazı Dövlət Statistika Komitəsi və Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına
Dövlət Dəstəyi Fondunun təşkil etdikləri fərdi jurnalist yazıları müsabiqəsinə
təqdim edilir