Son günlərini yaşayan şeir kafesindən reportaj
Rozenberqləri
elektrikli stulda edam etdikləri o isti və qəribə yay ayında Nyu Yorkda nə
axtardığımı bilmirdim. Onsuz da Nyu Yorkda da deyildim, Bakıdaydım. Çox
sevdiyim kafelərdən biri bağlanmaq əsəfəsindəydi və mən həmin kafe haqqında
reportaj yazmalıydım. Elə buna görə "Poetry” kafedəyəm. "Poetry” kafe –
yaradıcı gənclərin məkanı. Divarlarında yazıçılardan, şairlərdən bir sitat var.
Sanki, divarlar mübahisə zamanı dili dolaşan adamın sözlərini öz hesabına
tamamlayır. Cümlələrinin sonunda nöqtə qoyur. Ya da baş cür deyək, bu məkandakı
ədəbiyyat, sənət söhbətləri öz varlığını dildən əvvəl, divarlarda qoruyur.
Ədəbi yönlərin, sektorların yeni-yeni formalaşmağa başladığı və münasibətlərin
ədəbi kriteriyalar əsasında təyin olunduğu günümüzdə hər sektor kimi bizim də
çayı ucuz olan, saatlarla oturub ədəbiyyatdan, sənətdən danışdığımız bir məkan
mütləq olmalı idi. "Poetry” kafe. Bizdən əvvəlki ədəbi nəslin yaddaşında
"Şirzadın kafesi”, "Araz kafe” kimi adlar necə yer eləmişdisə bu kafe də
təxminən həmin xəttin davamı ola bilərdi. Şəhərin dar, qaranlıq ara
küçələrindən birində, insanı yeni bir aləmə, alternativ bir dünyaya ötürən
qapı. Yaxın zamanlarda kafe bağlanacaq. Buna görə biz də içimizdəki sınıq-salxaq
arzuları kafenin künc-bucağından yığıb uzaqlaşdıq. Özümüzə başqa məkan tapmağa
tələsdik. Amma təbii ki, xatirələr öz yerində qaldı. Bu yazı da elə həmin
xatirələr həsr olunur.
Qreqor Zamzanın narahat
yuxusundan ayılıb özünü elə yatağındaca əcaib həşərat çevrildiyini hiss etdiyi
adi sabahlardan biri idi. Hiss elədim ki, bu şəhərə aşiqəm. Və yalnız xoşbəxt
və bədbəxt günlərin şahidi kimi yox. Bu şəhər qədim küçələri, köhnə binaları,
əyrimcə yolları, ağ-qara tarixi, əski fotoları, həmin fotolarda gülümsəyən,
qaşlarını çatıb anlaşılmaz bir qüssə ilə baxan insanları, filmləri, dənizi,
yazıçıları, şairləri ilə qatar kimi içimdən keçir və ondan hər nə varsa məndə
yurd yeri kimi özünü rahat hiss edir. Yəni, Bakını öz içində daşdan, qayadan,
asfaltdan quru bir şəhər kimi yox, içində səndən əvvəl yaşamış, elə səndən
sonra da yaşayacaq adamların nəfəsi ilə hiss edirsən. Yəni, bütün şəhərlər kimi
Bakının da ruhu var və elə mən də, sən də o ruhun bir parçasıyıq.
Bakının xəritəsi hərənin
içində bir cür əks olunub. Elə adamlar var ki, onların keçdiyi bütün küçələr
dümdüzdür, ancaq elə adamlar da var ki, keçdiyi küçələrdən, xatirələrdən,
hadisələrdən burulub keçir. Elə bil toxunsa yandıracaq. Sevdiyimiz məkanların
isə həmin xəritənin içində üzəri ulduzlanıb. Mənə elə gəlir ki, "Poetry”
kafenin mənəvi dozası bizim üçün bu səviyyədə idi. Yəni, üzərində parlaq bir
ulduz.
Bəli, gərginəm, çox gərginəm
və dəyişən heç nə yoxdur. Bildiyim bircə şey var münasibətlər dərinləşdikcə
söhbətlər qısalır, sözlərin sayı azalır. Əziz oxucu, bunu elə sən özün də dəqiq
bilirsən. Məsələn, keçən dəfə gördüm səni, qollarını yelləyə-yelləyə elə
yeriyirdin ki, elə bil üstündəki kədəri
tökməyə çalışırdın. Ya da yox. Yaxın dostlarımdan biri mənə demişdi. Əgər mən
bir kitabı oxuyub sonra həmin kitabın qarşısında başımı yelpik kimi asta-asta
bulayıramsa deməli kitab məni tutub. Bunu heç deməsəm də olar. "Poetry” kafenin
bizim içimizdəki xəritədə yeri sözlərlə ifadə olunmurdu. Doğmalıq onu sözlərin
o biri tərəfinə atmışdı.
– Bu gün də görüşürük, hə?
– Hə.
– Borxesin kitabını da gətir.
Gələn həftə "müəllimdən” yazı yazmalıyam.
Bax beləcə, hamı görüşün hansı
yerdə olduğunu danışmadan da hiss edirdi.
Rəsul Rza küçəsində. Pilləkanları
qalxıb yamyaşıl otağa daxil olursan. İşıqlı hərflərlə yazılan "Poetry” kafe
ifadəsi məkanın qafiyəsinə düşür. Piştaxtanın üzərində şeir kitabları var.
Sanki, hesabın qalığı bu kitablarla ödənilir.
– Beş manat, iki Cemal Süreya
şeiri.
– Sağ olun.
– Buyurun. Yenə gözləyirik.
Beləcə digər otaqların ruhu bu
səhnə ilə pərdə kimi açılır. Aqşin Yeniseyin fotosu. Aqşin Yenisey isə əndişəli
baxışlarla otağı süzür. Elə bil bu ifadə ilə demək istəyir ki, "İcazə verin
başımı aşağı salım. Unudulum hamınızın yerinə”.
Saatın divardakı kədərli səsi
məni digər otağa atır. Masalar kafeyə təbii bir ruh verir. Ən kənarda, küncdə
bir masa. Bu masada gör nə qədər əyləşmişik, nə də yorulub başımızı
qollarımızın arasına keçirmişik, söhbətlərdən sonra ayağa qalxıb qarşımızdakı
adamın alnından öpmüşük, əlini sıxmışıq, qucaqlamışıq. Bu küncdəki tənha masanı
küncə sıxılmış yaradıcı ömürlərə bənzətmək olar. Ya da gözəl musiqilərdən
birində deyildi kimi, "Dairəni sevmirəm, çünki küncə qısılmaq olmur”
Qismət Rüstəmovun ən sevdiyim
şeiri də divardan almanaxın içindədir. Gəlin bir ipucu verim.
– Bütün xoş şeylər kimi səndəmi
bitəcəksən?
Xatırladınız. Xatırladınızsa
şəhadət barmağınızı bükün, xatırlamadınızsa o barmaqla həmin şeiri tapıb
oxuyun. Çünki, bir azdan pianoda ifa olunacaq. Hə, onu da deyim ki, o şeiri
bilməyənlər üçün belə ifaları dinləmək qadağandır. Gərək əvvəl şeirin
imtahanına girəsən, yaxşı qiymət alasan, mənəvi dozasını içindən keçirib sonra
musiqinin ritmini duyasan, dərindən hiss edə biləsən. Pianino dənizdə gəmi kimi
məkanın sahilinə vurub. Dilləri söyüd yarpaqlarına bənzəyir. Kənardan elə
kədərlə baxır ki, hiss edirsən onu danışdıracaq barmaq axtarışındadır.
Təcrübəsizlərin "Cip-cip cücələrim”ni saymasayaq hərdən elə qəhrəmanlar da
ortaya çıxır. Belə zamanlarda hamı öz içinə biznes-klass biletlərlə səyahət
edir. Təbii ki, yalnız kədərli mahnılar ifa olunmur. Yəni, əziz oxucular, Siz
daha yaxşı bilərsiniz, bəzən xoşbəxtlik də insanı dərin bir hüznə bürüyə bilir.
Gəlin Sizin bu fikrinizi nəzəri bir ifadə ilə daha da qətiləşdirim. İkimiz də
əl-ələ verib o biri abzasa keçək. "Hüzn
komediyanın xəmiridir”. Belə.
Divarda daha bir kitabxana
müştərilərə gülümsəyir. Əsasən şeir kitabları. Ümumiyyətlə, mənə elə gəlir ki,
bu məkanda bütün əşyalar biri-biri ilə qafiyələnir. Həm də on birlik heca
üstündə. On bir masanın olduğunu deməyi unutmuşamsa bağışlayın. Şeir kitabları
arasında Həmid Hersçinin "SSSR” kitabı ən çox oxunan kitabdır. Doxsanıncı
illərdən genişlənməyə və yayılmağa başlayan modern şeirin banilərindən biri
(Azərbaycanda) olan Həmid Herçinin bu kitabı əzilib, köhnəlib, vərəqləri pul-pul
olub. Kitab o qədər oxunub ki, üzündəki göz izləri biri-birinə qarışıb.
Məkanın sahibləri Paso və
Aqil. Bu gözəl kafe bu iki dostun düşüncəsinin məhsuludur. Ədəbiyyatı dünyanı
obrazlı görməkdi. Buna əlavə edirəm, həm də obrazlı yaratmaq. Yaradıcılıq özünü
yalnız sözdə ifadə eləmir. Bu kafeyə də birinci dəfə gələndə belə demişdim.
– Şeir kimidir.
Paso əlavə eləmişdi.
– Bu da bizim yaradıcılığımız.
Şeiri və sənəti sevən bu iki
gənc universiteti bitirən kimi belə bir məkan açmaq arzusuna düşürlər. İdeallarındakına
yaxın bir nəticə də alınır. Ancaq təəssüf ki, yolunda getməyən işlər olur.
Maddi problemlər kafenin uzun müddət ayaqda durmağına kömək etmir. Beləcə, o
çox sevdiyimiz "Potery” kafe bu yaxınlarda bağlanacaq. Mən də sonuncu dəfə
həmin kafeyə getdim. O, çox sevdiyim küncdəki hüznlü masada həmişə oturduğum
kimi oturdum. Pianoya yaxınlaşdım. Bütün təcrübəsizlər kimi "Cücələrim”i çaldım
və birdən bütün kafe gülümsəməyə başladı. Həmin an hiss elədim ki, o masa da, o
kitablar da, lap elə divardakı şeirlər də yox, yalnız və yalnız bu musiqi, məni
bu musiqi darıxdıracaq və nə vaxtsa özgə bir yerdə bu musiqini eşitsəm yenidən
bu məkanı, divardakı şeirləri, portretləri, kədərli masaları və bir-biri ilə
qafiyələnən hələ onlarla şeyi yenidən, yenidən xatırlayacam. Bu zaman Qismət
Rüstəmovun o gözəl şeirindəki sonuncu misra da bu kafenin xoş xatirələrini
yenidən yaşadacaq:
– Bütün xoş şeylər kimi,
səndəmi bitəcəksən?
Orxan
Həsəni