Sənət söhbətləri
Və ya rəssamlığın cəmiyyətin mənəvi tərbiyəsində
rolu
Ta qədimlərdən başlayaraq insanlar öz gözəllik duyumlarını əvvəlcə
cizgi, daha sonra isə rənglə ifadə etməyə başlayanda təbiətdə rast gəlinən rəngli
piqmentlərin su ilə həll olunmasını üzə çıxarmışlar. Onlar bununla həm də
sonradan "akvarel”(sulu boya) kimi tanınacaq rəngkarlıq texnikasının təsviri sənətdə
tətbiqinin başlanğıcını qoymuş olublar.
Sonrakı illərdə bu texnikanın təşəkkülü və inkişafı, mövcud olduğu cəmiyyətlərin mədəni həyatındakı yeri də bir-birindən fərqli olmuşdur. Şərq əlyazmalarının yaranma tarixinin orta əsrlərin ortalarına təsadüf etdiyinin qarşılığında deməliyik ki, Azərbaycanda su ilə həll olunan rənglərin bu sahədə tətbiqi davamlı olmuşdur. Belə rəng texnikasının təsvirlərə şəffaflıq və təravətlilik bəxş etməsinin nəticəsidir ki, akvarel və tempera tərkibli rənglərlə çəkilmiş miniatürlərin yer aldığı əlyazmalar bu gün dünyanın ən məşhur muzeylərinin və nüfuzlu şəxsi kolleksiyalarının ən qiymətli eksponatı hesab olunmaqdadır.
Orta əsrlərin sonlarında Avropa və Rusiyadan yağlı boya texnikasının
Azərbaycana daşınması və tətbiqi ilə ənənəviləşən akvarelin ikinci plana
keçirilməsi baş vermişdir. Bununla belə, XX yüzilliyin əvvəllərində Bakıda rəssamlıq
məktəbinin fəaliyyətə başlaması ilə, akvarelin tədris prosesində geniş istifadə
zərurəti yaranmışdır. Beləcə, həmin vaxtdan indiyə qədər bu texnika milli rəssamlığımızda
mühüm yer tutmaqla, Azərbaycan təsviri sənətinə, daha dəqiq desək, qrafika sənəti
saxlancına mühüm töhfələr verilməsində aparıcı bədii-texniki vasitəyə
çevrilmişdir. Amma müstəqillik illərində bu texnikaya münasibət duyulası dərəcədə
dəyişmişdir. Bunun kökündə heç şübhəsiz, obyektiv və subyektiv səbəblər
dayanır. Elə baş verənləri təhlil etmək və yaranmış vəziyyətdən çıxış yolu
tapmaq məqsədilə Beynəlxalq Suluboya
Cəmiyyətinin (İWS Globe) Azərbaycandakı nümayəndəliyi "IWS Azerbaijan”ın və "Xətai”
Sənət Mərkəzinin nəzdində açılmış "İWS Baku Khatai Art Gallery”nin
təşkilatçılığı, Mədəniyyət Nazirliyi, Rəssamlar İttifaqı və Azərbaycan Dövlət
Rəsm Qalereyasının dəstəyi ilə bu günlərdə "Su və rəng ahəngi-2021” akvarel
sərgisi çərçivəsində müzakirə keçirilmişdir.
Müzakirəyə qoşulan Beynəlxalq
Suluboya Cəmiyyətinin (İWS Globe) təsisçisi və prezidenti, məşhur Türk rəssamı
Atanur Doğan onlayn qaydada fikirlərini ifadə etmiş, dünyada və Türkiyədə
bu sahədə görülən işlər barəsində məlumat verməklə Azərbaycanda da belə
tədbirlərin keçirilməsinin zəruriliyini və əhəmiyyətini söyləmişdir.
Beynəlxalq Suluboya Cəmiyyətinin (İWS
Globe) Azərbaycandakı nümayəndəliyinin rəhbəri, akvarelçi-rəssam Xasay Mirzəyev isə öz çıxışında
təmsilçisi olduğu qurumun məqsədlərindən söz açaraq son dövrlərdə ikinci plana
keçirilmiş akvarel texnikasının geniş yayılması üçün müəyyən addımlar
atıldığını qeyd etmişdir.
Sənətşünas Z.Əliyev də aparılan
müzakirənin vacibliyini dilə gətirməklə onun nəticələrinin gələcək fəaliyyət
üçün müsbət təsir qoyacağına ümid bəslədiyini ifadə etmişdir. O, sovet
dönəmində ayrı-ayrı sərgi müzakirələrinin keçirilməsinin ənənə şəklini aldığını
xatırlatmaqla, iştirakçısı olduğu bu diskussiyanın da sənətin inkişafına təsir
göstərəcəyini vurğulamışdır. Z.Əliyev akvarel texnikasına olan marağın
zəifləməsində onun tətbiq dairəsinin məhdudluğunun az rol oynamasını xüsusi qeyd
etmişdir. Onun qənaətincə, respublikada indiki duyulası inşaat bumunun
qarşılığında, o qədər də baha başa gəlməyən akvarel texnikalı lövhələrin yeni
tikililərin interyerlərində vacib estetik element kimi daxil edilməsi, bu
məsələnin əlaqədar qurumlar qarşısında qaldırılması vəziyyətdən çıxışın bir
forması ola bilər. O əlavə etmişdir ki, müasir kitab nəşrlərində rəssam
təxəyyülünün nəticəsi olan tərtibat və illüstrasiyaların sıradan çıxarılıb
onların internetdən götürülmüş plagiat tərtibatlarla əvəzlənməsi bütün
mənalarda xoşagəlməzdir. Bunun öz-özlüyündə akvarel texnikasının tətbiqinə və
inkişafına maneə olduğunu qeyd etmişdir.Beynəlxalq
Suluboya Cəmiyyətinin (İWS Globe) Azərbaycandakı nümayəndəliyinin rəhbərinin
müavini Səbinə İskəndərova 2012-ci ildə yaradılan dünyəvi qurumun yerli
təmsilçiliyinin son illərdə akvarellə bağlı yaddaqalan addımlar atdığını
söyləməklə bu texnikanı yardımçı vasitə olmaqdan xilas etməklə vəziyyətdən çıxmağın mümkünlüyünü dilə gətirmişdir. O,
son zamanlar bu texnikaya gənclər arasında marağın güclənməsini də qeyd
etməklə, müxtəlif yaradıcı qurumların səylərini birləşdirməklə akvarelin
əvvəlki şöhrətini qaytarılacağına ümid etdiyini söyləmişdir.
Akvarelçi-rəssam Pərviz Əliyev
isə Azərbaycan akvarelinin yaradılmasının vacibliyindən söz açmışdır. O, Avropa
və Rusiya ilə yanaşı, bizə uzaq-yaxın olan Şərq ölkələri rəssamlarının da
"tanınma nişanı”na çevrilən akvarel lövhələrinin mövcudluğunu xatırlatmaqla bu
yöndə addımların atılmasını, akvarel sahəsində təcrübəsi olan sənətkarların
ustad dərslərinin təşkilini, beynəlxalq sərgi və müsabiqələrə qatılmanın
praktiki əhəmiyyətinin olmasını vurğulamışdır.
Azərbaycan Rəssamlıq Akademiyasının
müəllimi, akvarelçi-rəssam Cəlal Ağayev də həmkarının dediklərinə dəstək
verməklə bu texnikanın bədii-texniki imkanlarının çox geniş olduğunu qeyd
etmiş, davamlı axtarışlarla bədii özünəməxsusluğun əldə olunmasının mümkünlüyünü
söyləmişdir.Akvarelçi-rəssamlar Əbdüləmi Əliyev,
İntiqam Cəfərov və Rafael Əsədov da öz çıxışlarında texnikanın müsbət
məziyyətlərindən söz açmışlar. Onlar öz şəxsi təcrübələrindən nümunələr
gətirməklə Azərbaycanda akvarelin dirçəldilməsinin bu sahəyə davamlı diqqət və
qayğıdan keçdiyini bildirmişlər.
Sənətşünas Anar İskəndərov isə
akvarelin dünyada yaranma və inkişaf mənzərəsinə ekskurs etməklə Qərb və Şərq
akvarellərinin oxşar və fərqli xüsusiyyətlərinin estetikasından söz açmışdır.
O, Şərq akvarellərində fəlsəfi məzmunun üstünlük təşkil etdiyini vurğulamaqla
bu yanaşmanın Azərbaycan qrafika sənətinə daşınmasının yerli akvarel məktəbinin
fərdi və fərqli bədii simaya malik
olacağına ümid etdiyini bildirmişdir. A.İskəndərov bunun sayəsində qədim
miniatür ənənələrinin müasir görkəmdə inkişaf etdirilməsinə də yol açılacağını
vurğulamışdır.
Çıxışlara
və səslənən təkliflərə münasibət bildirən "Xətai” Sənət Mərkəzinin rəhbəri
Zahid Əvəzov da bu sahənin mövcud problemlərindən danışmış, ilk növbədə
gələcək üçün fəaliyyət proqramının müəyyən olunmasının vacibliyini qeyd
etmişdir. O, son illərin təcrübəsindən söz açmaqla gələcəkdə mərkəzdə silsilə
ustad dərslərinin təşkilinin ümumi işə müsbət təsir edəcəyini bildirmişdir.
Onun fikrincə, yenicə yaradılan "akvarel bazarı”nın Azərbaycan mədəni məkanında
yer almasına yetişmək də, texnikanın daha geniş şəkildə ictimailəşməsinə
yardımçı olardı. O, akvarelçi-rəssamların yaradıcılığının kütləvi informasiya
vasitələrində təbliğinin də texnikanın dəyərinin və əhəmiyyətinin
cəmiyyətə çatdırılmasında mühüm rolunun
olacağına ümid bəslədiyini bildirib. Sonda o, ümumi səyləri birləşdirməklə
qarşıda duran yaradıcı vəzifələrin uğurla yerinə yetiriləcəyinə inandığını
ifadə etmişdir.
Sonda, keçirilən dəyirmi masanın
əhəmiyyətini bir daha vurğulamaqla təsviri sənətin digər sahələrinin də
problemlərlə baş-başa qaldığını qeyd etmək istərdik. Yalnız problemlərin
mövcudluğunu etiraf etməklə, onu mütəxəssislərin iştirakı ilə müzakirə etməklə
yaranmış vəziyyətdən düzgün çıxış yolu tapmaq mümkündür. Qənaətimizcə, "Xətai”
Sənət Mərkəzində baş tutmuş müzakirəni də problemlərin həllini tezləşdirəcək
başlanğıc hesab etmək olar...
Ziyadxan Əliyev,
Əməkdar incəsənət xadimi, professor