Problemsiz müştərilərə hansı güzəştlər tətbiq olunur?
Neftin
qiyməti aşağı düşdükdən sonra ölkədə müəyyən iqtisadi gerilik müşahidə olunmağa
başladı. Bu məqam özünü xüsusilə bank sektorunda büruzə verdi. Belə ki,
devalvasiyadan sonra problemli kreditlərin sayı xeyli dərəcədə artdı. Bununla
belə, bankların əksər müştəriləri öz kreditlərini vaxtlı-vaxtında ödədi. Artıq
iqtisadi çətinliklər geridə qalıb. Amma təəssüflər olsun ki, bu gün bir sıra
banklar belə müştərilərinə heç bir güzəşt tətbiq etmir. Bəs görəsən nümunəvi
müştərilərə güzəşt tətbiq oluna bilərmi? Dünya təcrübəsində belə bir məqam
varmı?
İqtisadçı-eskpert Rəşad Həsənov qeyd etdi ki, hal-hazırda sözügedən sektorda ciddi rəqabətlilik
yoxdur: "Bankların əksəriyyəti indiki şərtlər daxilində kreditləşmədə çox da
maraqlı deyillər. Eyni zamanda, mövcud şərtlər daxilində formalaşmış faiz
dərəcələrinə də diqqət etmək lazımdır. Çünki təxminən 10-15 faiz arasında
manatla olan depozitləri cəlb edən banklar mövcud inflyasiya şərtləri daxilində
və mövcud devalvasiya riskləri qarşısında daha aşağı faizlə kreditləşmə həyata
keçirməkdə maraqlı ola bilməz. Yəni bu məntiqsizdir. Eyni zamanda, onu da
nəzərə almaq lazımdır ki, təbii olaraq uzunmüddətli dövrdə müştəri bazasının
genişləndirilməsini nəzərdə tutan və hədəfləyən banklar problemsiz
müştərilərinə müxtəlif formalı və mexanizmlərlə güzəştlər tətbiq edə bilər. Bu tendensiya
müəyyən qədər müşahidə olunur. Yəni tam yoxdur demək də doğru olmazdı. Ola
bilsin ki, burda öz əksini tapan faiz dərəcələri nisbətən aşağıdır və yaxud
təqdim olunan güzəştlər çox da nəzərəçarpan deyil. Amma istənilən halda,
güzəştlər tətbiq olunur. Məsələn, bəzi banklar var ki, onlar təkrar və sağlam
müştəriləri üçün artıq faiz dərəcələrini mərhələli formada azaldır. Tutaq ki, ilkin
olaraq siz manatla krediti 29 faizə götürürsünüzsə, artıq bir neçə müddətdən
sonra 3-cü, ya 4-cü kredit götürən zaman siz 22 faizə kredit götürə bilirsiniz.
Yəni bu cür kredit güzəştləri olur. Bəzi hallarda komisiondan tam azad etmə
güzəşti tətbiq olunur. Yaxud ödənişlə bağlı şərtlərdə müəyyən dəyişiklik
edilir. İstənilən halda, banklar çalışır ki, müəyyən qədər mövcud olan sağlam
müştəri bazasından daha çox pay alsın”.
Ekspert
bildirdi ki, 2014-cü ildən sonra əksər müştərilər faktiki olaraq problemli müştərilər
sırasına daxil olublar: "Hazırda kiçik bir marjinal müştəri qrupu qalıb ki,
banklar burdan daha çox pay almaq istiqamətində səy göstərir. Amma bankın digər
əsas məqsədi mövcud şərtlər daxilində gəlir əldə etməkdir. Belə bir riskli
dövrdə banklardan daha ciddi güzəştlərin gözlənilməsi, düşünürəm ki,
sadəlövhlük olardı. Amma bank sektorunda rəqabət mühitinin dəyişməsi və daha da
inkişaf etdirilməsi təklif olunan güzəştlərin də genişlənməsinə gətirib
çıxarar. Qeyd etdiyim kimi, hazırda bank sektorunda rəqabətlilik çox aşağıdır.
Bu özü də bizim gözlədiyimiz, yəni vətəndaşın və yaxud da biznesin gözlədiyi
güzəştlərin verilməməsinə gətirib çıxarır. Kredit əlçatanlığını daha da çətinləşdirir.
Yəni burada məsələ bundan ibarətdir. Əslində güzəşt mexanizmi hər bir bankın
özünün müəyyənləşdirəcəyi kredit strategiyasından asılı olan bir yanaşmadır.
Bank mümkün qədər vəsaitləri daha çevik formada istifadə edərək gəlir götürməyə
səy göstərir. Amma təbii ki, kreditləşmə prosesi özünün gəlirliliyini təmin
etməlidir. Buna görə də dünyada banklar tərəfindən müxtəlif mexanizmlər
yaradılır. Bəzi hallarda müəyyən sosial qruplara güzəştli kreditlər təklif
olunur. Hansı ki, onlar daha sağlam müştəri kateqoriyasına daxil olurlar.
Məsələn, Azərbaycanda da bir sıra hallarda bənzər tendensiyalardan istifadə olunur.
Bəzi banklar rəsmi şəkildə, xüsusilə də dövlət orqanlarında çalışan müəyyən
qruplar üçün hədəfli kreditləşmə təklif edirlər. Burada kreditləşmədə güzəştlər
öz əksini tapır. Faiz dərəcələrinin aşağı salınması, kreditləşmə xərclərinin
azaldılması, ilkin müəyyən dövr üçün faizlərin geri alınması, əsas kreditin çox
hissəsinin isə müəyyən dövrdən sonra geri alınması, müəyyən sosial-iqtisadi
layihələr çərçivəsində məqsədli kreditləşmələrdə faizlərin tətbiq edilməsi kimi
təcrübələr bizdə də tətbiq olunur. Məsələn, kənd təsərrüfatı təyinatlı biznes layihələrinin
maliyyələşdirilməsi zamanı daha aşağı faizlə kreditlər təklif edilir. Yəni, bu
kimi müxtəlif metodlar var. Burada əsas məsələ vəsaitin işləkliyinin təmin
olunması, gəlirliyin qorunması, eyni zamanda mövcud müştəri bazasında daha çox
paya sahib olmaqdır”.
İqtisadçı millət vəkili Azər Badamov söylədi ki, banklar hazırda özünün daimi müştərilərinə müxtəlif
güzəştlər tətbiq edir: "Amma qeyd etdiyiniz məsələ hələlik aktual deyil. Yəni
problemsiz müştərilərə xüsusi güzəşt növünün tətbiq olunması bir o qədər də
geniş yayılmayıb. Çünki hələlik sözügedən sahədə müxtəlif problemlər var. Belə
güzəştlərin tətbiq edilməsi heç də asan məsələ deyil. Bunun üçün müəyyən vaxt
tələb olunur. Hazırda daha çox sahibkarlıq fəaliyyəti ilə məşğul olanlara
müxtəlif güzəştli kreditlər təklif olunur. Gələcəkdə bu tendensiya davam
etdirilə bilər”.
Şəbnəm