Müharibənin bədii izləri...
Onun yaradılması kimlərdən
asılıdır?
Hər
hansı bir cəmiyyətin, arxada qalmış müharibənin – insan ömrünə qənim kəsilən
qanlı-qadalı günlərin unudulmasına çalışması nə qədər təbii qəbul olunsa da,
yaşananların gələcək nəsillərə yaddaş-xatirə formasında çatdırılması da çox
önəmli məsələlərdən biridir. Çox vaxt yüz siyasətçinin ən yüksək
kürsülərdən dünyaya nümayiş etdirdiyi
dəlillər o qədər inandırıcı görünmədiyi halda, tanınmış bir rəssamın çəkdiyi
əsər çox güclü təsir vasitəsinə çevrilə bilir. Dünyada Pikasso "Gernika”sının,
milli məkanda isə Bəhruz bəy Kəngərli "Qaçqınlar”ının oyatdığı əks-səda bunun əyani təsdiqidir.
Bədxahlarımızın
dünyaya "Erməni soyqırımı”nı təsdiqləməyə nə tarixi, nə də bədii dəlil
tapmadıqları halda Naxçıvanda yaşayan və
bir qarnı ac, bir qarnı tox yaşamasına baxmayaraq özündən sonrakılara nümunə
ola biləcək yaradıcılıq cəsarəti və vətənpərvərlik nümunəsi göstərən Bəhruz bəy
Kəngərlinin, bilavasitə naturadan çəkdiyi Qərbi Azərbaycandakı dədə-baba
yurdundan qovulan qaçqın-soydaşlarımızın 30-a qədər portretləri dünya
ictimaiyyətinə təcavüzkar erməni xislətini sübut etmək üçün əvəzolunmaz
mənbədir, desək, yanılmarıq.
Bu
əsərləri dəyərləndirməli olsaq, deməliyik ki, Bəhruz bəy 1918-1921-ci illərdə
Ermənistandakı dədə-baba yurdlarından qovulub Naxçıvana pənah gətirmiş qaçqın
soydaşlarımızın portretlərini, bilavasitə yaddaşımızın korşalmamağı üçün
işləmişdi. Zamanında bunları ona sifariş edən də, ondan satın alan da
olmamışdı. Amma gənc rəssamımız böyük vətənpərvərlik nümunəsi göstərib başımıza
gələnlərin bənzərsiz bədii salnaməsini yaratmışdı. Əminik ki, rəssam Canfəda,
Avşar və digər kəndlərdən, bölgələrdən olan qaçqınların tükürpədici zahiri
görkəmini, gözlərindəki ümidsizlik notlarını əbədiləşdirməklə, sanki bizə
bunları unutmamağı vəsiyyət etmişdi.
Əslində,
1918-1920-ci illərdə yaşanan acıların
canlı salnaməsi olan bu portretlər silsiləsi danılmaz tarixi sənədə çevrilən,
erməni təcavüzünə qarşı sənətkar ittihamı kimi səslənən və heç vaxt mühümlüyünü
itirməyəcək tarixi əhəmiyyətli bədii irsdir desək, həqiqəti söyləmiş olarıq. Təkcə
elə bu silsiləyə görə vətənpərvərliyi danılmaz olan Bəhruz bəy Kəngərli hər cür
təqdirə layiqdir...
Amma XX əsrin əvvəllərində Bəhruz bəy
fırçasının gücü ilə əyaniləşən bu sərt "bədii güzgü”nün nəticələri bir qayda olaraq təbliğ olunmadı. Yəqin elə
bu səbəbdən də həmin yüzilliyin sonunda məruz qaldığımız növbəti erməni
təcavüzü (I Qarabağ müharibəsi) mərhum Vaqif Ucatayın yaratdıqları çoxsaylı
əsərlər istisna olmaqla, cəlbedici və təsirli bədii təcəssümünü tapmadı. Bir az
da dəqiq və sərt desək, maddi vəziyyəti arzulanan səviyyədə olmayan bəy balası
"Qaçqınlar” silsiləsini yaratsa da, ən böyük ümid yerimiz sayılan, əlində hər cür
imkanı olan dünya şöhrətli bəzi fırça ustalarımız taleyüklü milli dərdimizi
görmürmüş kimi "sərt üslub”lu əsərlərinə xalça "yumşaqlığı” verməklə məşğul
oldular. Görünür, mənsub olduqları millətin məruz qaldığı itkilərin miqyası –
20 faiz torpağın itirilməsi, 1 milyona qədər insanın ev-eşiyindən köçkün-qaçqın
düşməsi onlara az görünürmüş. İndiki halda başlıca məqsədimiz kimisə ittiham
etmək deyil. Amma buna bizim cəsarətimiz çatmasa da, gələcək nəslin,
olub-keçənləri layiqincə saf-çürük edəcəyinə əminik...
Çox vaxt müxtəlif ruhlu yaradıcı
insanları nələrisə yaratmağa sövq etmək arzuolunmaz sayılsa da, Azərbaycan
gerçəkliyində "Layka”ya, "Komsomol”a, "Kolxoz”a, "Kommunizm”ə və neçə-neçə
digər "müasir” ilham mənbələrinə mədhiyyə deyənləri də az görməmişik. Unutmayaq
ki, bu dünya doğrudan nəhəng bir xəlbirə bənzəyir, onun dəlikləri nə qədər
geniş olsa da, olub-keçənləri unutmur, yaddaşında yaşadır...
Bu ağrılı başlanğıcdan sonra gəlirik əsas mətləb
üstünə. Umacağımız da elə böyük bir məsələ deyil. Artıq ictimaiyyətin bəzi
nümayəndələrinin çıxışlarında haqlı olaraq
Azərbaycan rəssamlarının 44
günlük müharibədən sonra Qarabağa getmələri arzu olunur. Axı niyə də
getməsinlər? Amma bu günə kimi işğaldan azad olunmuş ərazilərə cəmiyyətin
müxtəlif təbəqələrinin səfərləri təşkil olunsa da, hələ ki, rəssamlar müxtəlif
səbəblərdən müharibənin izlərini görmək imkanı əldə etməyiblər. Baxmayaraq ki,
rəssamların özləri bunu əlaqədar qurumlardan bir neçə dəfə xahiş ediblər.
Yeri gəlmişkən deyək ki, Qarabağ probleminin
yaranmasından sonra Rəssamlar İttifaqı İctimai Birliyinin döyüşən ordu - cəbhə
arasında davamlı – sıx əlaqəsi mövcud olmuşdur. Bu yerdə qeyd edək ki, otuz bir
əvvəl 20 Yanvar qırğını həqiqətlərini əks etdirən videomaterialların dünyaya çatdırılmasında
yaradıcı təşkilatın əvəzsiz rolu olmuşdur. Həm I, həm də II Qarabağ
müharibəsində vaxtaşırı cəbhə bölgəsindəki əsgərlərimizə maddi və mənəvi
qayğılar, o cümlədən onlarda ruh yüksəkliyinin gücləndirilməsinə kömək edə
biləcək müxtəlif yardımlar göstərilmişdir.
Əlavə
edək ki, hər iki müharibədə İttifaqın
dörd üzvü şəhid olmuşdur. Zəfər bayramından sonra V.Səmədova adına salonda
təşkil olunan və bu günə kimi nümayiş etdirilən, 1989-2020-ci illərin
hadisələrinə rəssam münasibətinin göstəricisi olan "Qarabağ savaşı rəssamların
gözü ilə” sərgisini də təsviri sənət ustalarımızın müxtəlif nəsillərinin
düşmənin məkrli siyasətinə real - obrazlı münasibətinin ifadəsi saymaq olar.
K.Kərimov, V.Ternavski, V.Tatarintsev, A.Quliyev, B.Hacızadə, S. Cəfərli,
B.Qasımxanlı, H.Yəhyayev, S.Nəsirov, T.Məmmədov, B.Yəhyayev, E.Mirzəyev,
Y.Əsədov və b. müxtəlif mövzulu karikaturalarında erməni şovinizmi kəskin
boyalarla tənqid olunmuşdur. Ekspozisiyada yerli rəssamlarla yanaşı Çin, İran
və İndoneziya rəssamlarının işləri də yer almışdır. Rəssamlarımız
yaşadıqları dövrə özünəməxsus və sərt-real "bədii güzgü” tutduqlarından,
yaradılan əsərlərin hər biri həm də tarixi əhəmiyyət daşımaqdadır...
Əgər haqqında söz açdığımız sərginin
eksponatları, əsasən rəssam təxəyyülü sayəsində ərsəyə gətirilibsə, indiki
durumda yaradıcılarımız hələ də düşmən təcavüzünün izlərini görmək, onları
bədiiləşdirməklə, gələcək nəsillərə ötürmək istəyindədirlər. Bu gün dağıdılmış
şəhərlərin, kəndlərin, mədəniyyət abidələrinin, memarlıq tikililərinin, ayrı-ayrı
evlərin məruz qaldıqları vandalizmin, bilavasitə rəssamlar tərəfindən
bədiiləşdirilməsinə böyük ehtiyac var. Qənaətimizcə, rəssam gözü ilə işğal
olunmuş məkanlarda ittihamedici gözlənilməz məqamlar üzə çıxarmaq mümkündür.
Odur ki, bir qədər gec olsa da, rəssamlar qrupunu Qarabağa ezam etmək
lazımdır...
Xatırladaq
ki, zamanında bu ənənə Azərbaycan təsviri sənətində mövcud olmuşdur. İkinci
Dünya savaşı zamanı Azərbaycan incəsənət ustaları cəbhə bölgəsində olmuş,
Şimali Qafqaz uğrunda döyüşlərdə qəhrəmanlıqlar göstərmiş 416-cı Azərbaycan
diviziyasının əsgərləri ilə görüşmüşlər. Həmin heyətin tərkibində Xalq rəssamı
Kazım Kazımzadə də olmuş, çoxlu sayda cəbhə motivlərini və döyüşçülərin
portretlərini işləmişdir. Bu gün həmin bədii irs tarixi keçmişimizi yaşadan
sənət nümunələri kimi muzey kolleksiyalarını bəzəməkdədir.
Azərbaycan rəssamlarının alman
faşistlərini tənqid edən plakat və karikaturalarına döyüş cəbhələrində də rast
gəlmək olardı. Müharibə illərində Bakının bir neçə yerində (Neft-yağ zavodunun,
Nizami muzeyinin və indiki Maliyyə Bazarlarına Nəzarət Palatasının binası
qarşısında) yaradılan "Təşviqat pəncərəsi" guşələrində rəssamların
müharibə mövzusunda əsərləri vaxtaşırı göstərilirdi. Azərbaycan rəssamlarının
yaradıcılığının arxa və ön cəbhədə böyük mənəvi-psixoloji təsiri barədə
məlumatlar Moskvaya qədər gedib çıxmışdı. Rəssamlarımızın fəaliyyətini yüksək
dəyərləndirən Kreml ideoloqlarının 1943-cü ildə Moskvadakı Dövlət Tretyakov
Qalereyasında onların sərgisinin təşkilinə qərar vermələri də bu təqdirin
ifadəsi olmuşdu.
Ziyadxan Əliyev,
Əməkdar incəsənət xadimi, professor