Mərkəzi Asiya üçün çıxış yolu
"Beşlik"
Avrasiya miqyasında ciddi kollektiv oyunçuya çevrilə biləcək?
Mərkəzi
Asiyanın dövlət başçılarının bu yaxınlarda baş tutan sammitində regionda çoxsaylı
problemlərin olduğu bütün çılpaqlığı ilə ortaya qoyuldu. Ən əsası, bəlli oldu
ki, bu problemlərin həlli "beşliyin” birincilik ambisiyasından imtinasından keçir.
Mərkəzi Asiya ölkələrinə əsas təhlükə Əfqanıstandan gəlsə də, bununla belə,
regionun beş dövlətinin hər birinin çoxsaylı problemləri mövcuddur. Onların hər
birinin həll olunmamağı müəyyən mənada vətəndaşı çalxalayır, iqtisadiyyatın
depressiyasına, ekoloji fəlakətlərə, sosioloji staqnasiyalar və yoxsulluğa gətirib
çıxarır. Mərkəzi Asiya dövlət başçılarının üçüncü sammitində əsas söhbət region
ölkələrinin – Özbəkistan, Qazaxıstan, Qırğızıstan, Tacikistan və Türkmənistanın
istifadə olunmayan böyük imkanlarından gedib.
Regionu
sabit və iqtisadi bölgəyə çevirmək mümkündür?
Doğrudan da,
ümumi səylərlə regionu sabit və iqtisadi cəhətdən dayanıqlı bir bölgəyə çevirmək
mümkündür. Mərkəzi Asiya ölkələri liderlərinin sammitinin keçirilməsi təşəbbüsü
ilə ilk dəfə 2017-ci ildə Özbəkistan prezidenti Şavkat Mirzoyeyev çıxış edib. O
zamandan bəri də liderlər "beşlik” formatında üç dəfə görüşüb. Bu dəfə də görüş
Aşqabadda, yüksək dərəcəli Avaz kurortunda baş tutub. Və budəfəki sammit əlamətdar
bir tarixə - Mərkəzi Asiya dövlətlərinin müstəqilliklərinin 30 illiyinə təsadüf
edib. Bu illər ərzində geosiyasi və geoiqtisadi cəhətdən əhəmiyyət kəsb edən
dövlətlərin heç də hamısı bərabər nəticələr əldə etməyə müvəffəq olmayıb. İstər
iqtisadiyyat, istər dövlət quruculuğu, sosial və yaxud digər sahə olsun, hətta
onların bəziləri arasında münasibətlər siyasi qarşıdurmaya kimi gedib çıxıb.
Lakin sammitin tonallığı onu deməyə əsas verir ki, Tacikistan prezidenti
İmomali Rahmonun dediyi kimi, bu günün reallıqları region ölkələrindən terrorizm, ekstremizm, radikallıq, narkotiklərin
qanunsuz dövriyyəsi və mütəşəkkil cinayətkarlığa qarşı mübarizədə təxirəsalınmaz
əməkdaşlığı tələb edir. Lakin bu da "tələb olunan”ın yalnız bir hissəsidir.
Gündəlik bu dəfə Qazaxıstan və Özbəkistan prezidentləri tərəfindən genişləndirildi
– məhz onlar sammitin praqmatik və realist tonunu təyin etdilər ki, bu da təəccüb
doğurmur - hər iki dövlət bölgənin liderləri, iqtisadi "hərəkətvericiləri"
hesab olunur.
"Beşlik” üçün
lazımsız rəqabətə yol verməmək
Əsas diqqət Qazaxıstan prezidenti Kasım-Jomart
Tokayevin Mərkəzi Asiya dövlətlərinin davamlı inkişafı kontekstində Əfqanıstan
problemi üzərində dayanmasına yönəlib. Burada Qazaxıstan liderinin üstündən səssizcə
keçdiyi bir fikrə diqqət yetirək: "Mərkəzi
Asiya birliyi üçün "bir-biri ilə lazımsız rəqabətə yol verməmək" çox
vacibdir. Ciddi olaraq, bu, coğrafi, dini, mədəni, tarixən və s. formada olan Mərkəzi
Asiya ölkələrinin təbii inteqrasiya prosesinin əngəlləyici blokudur”. Tokayev
bu səbəbdən də XXI əsrdə Mərkəzi Asiyanın inkişafı üçün dostluq, mehriban
qonşuluq və əməkdaşlıq haqqında müqavilənin erkən imzalanması təşəbbüsü ilə
çıxış edib. Bütün həmkarları da yaxın gələcəkdə bu sənədi qəbul etməyə hazır
olduqlarını təsdiqlədilər. Qazaxıstan prezidenti, eyni zamanda, Mərkəzi Asiya
dövlətlərinin ən aktual beynəlxalq mövzularda ümumi mövqelərdən danışmalı
olduqlarını qeyd edib, eləcə də, "beynəlxalq platformalarda rəqabət milli
maraqlarımıza zərər verir" deyib.
Nədən
başlamaq olar?
Tokayevə
görə, Mərkəzi Asiya dövlətləri arasında ticarət dövriyyəsini artırmaq, strukturu
təkmilləşdirmək və mal çeşidini genişləndirmək, nəqliyyat dəhlizlərinə
inteqrasiya olunmuş vahid əmtəə paylama şəbəkəsi yaratmaq mümkündür. Daha sonra
- Transxəzər beynəlxalq nəqliyyat dəhlizinin tranzit imkanlarının inkişafına
nail olmaq olar. Mövcud Qazaxıstan - Türkmənistan - İran dəmir yolu da böyük
imkanlar təqdim edir - bu, Mərkəzi Asiya dövlətləri üçün Fars körfəzi ölkələrinə
gedən ən qısa yoldur. Bölgədə artan yük daşımaları Trans-Asiya Dəmir Yolunun Cənub
Dəhlizinin inkişaf etdirilməsinin vacibliyini diktə edir. Belə ki,
Darbaza-Maktaaral dəmir yolu xəttinin işə salınması yüklərin daşınma müddətini
1,5 dəfə azaldacaq. Nur-Sultan Cənubi
Asiya bazarlarına çıxış açan Məzari-Şərif-Kabil-Pişəvər dəmir yolunun inşası
üçün də perspektivli bir layihə görür. Qazaxıstan və Türkmənistanın liman
imkanları da böyük potensiala malikdir. Tokayev son üç ildə Transxəzər
marşrutları üzrə konteyner axınının 13 dəfədən çox artdığını və dünyanın
aparıcı operatorlarının cəlb olunacağı Aktau limanının bazasında konteyner mərkəzinin
yaradılacağını vurğulayıb. Özbəkistanla yeni layihələr, xüsusən də
Türküstan-Çimkənd-Daşkənd sürətli dəmir yolunun tikintisi fəal inkişaf mərhələsindədir.
Beineu-Akcigit yolunun tikintisi başa çatıb, Özbəkistanın Kurık və Aktau
limanlarına qısa girişi də var. Türkmənistan da kənara qoyulmur - regional
inteqrasiya üçün bu, son dərəcə vacibdir - söhbət Türkmənbaşı - Qaraboğaz -
Qazaxıstan avtomobil yolunun potensialından gedir. Ümumiyyətlə, Tokayev belə
bir fikir söyləyib ki, Mərkəzi Asiyada nəqliyyat kommunikasiyalarının inkişafı
bölgənin bütün ölkələrinin ÜDM -nin 15% artımını təmin edə bilər. Bunu deyərkən
Dünya Bankının hesabatına əsaslandığını bildirib.
Su müharibələrinə
son qoyulacaq?
Bəllidir
ki, Mərkəzi Asiya dövlətləri arasında mütəmadi olaraq "su müharibələri” gedir.
Həqiqətən də, iqlim dəyişikliyi səbəbindən su ehtiyatları çox azalır. Lakin Mərkəzi
Asiya üçün su, Tokayevin ifadə etdiyi kimi, ayırıcı deyil, birləşdirici bir
prinsipə çevrilməlidir. Su ehtiyatlarının səmərəli idarə edilməsi üçün
konsolidasiya edilmiş su siyasətinin hazırlanması təklif edilib. Onun üç
prinsipi - resurslardan bərabər istifadə, tərəflərin maraqlarının nəzərə
alınması və qarşılıqlı öhdəliklərin tam yerinə yetirilməsi - var. Zirvə
görüşündə Türkmənistan prezidentinin virusologiya və epidemiologiya üçün vahid
mərkəz yaratmaq təklifi dəstəklənib. Mirziyoyev isə test nəticələrinin və peyvənd
sertifikatlarının tanınması üçün vahid məlumat sisteminin istifadəyə verilməsi
təşəbbüsünü irəli sürüb - farmakologiya sahəsində elmi əməkdaşlığın qurulması, əsas
dərmanların istehsalını bəyan edib. Özbəkistan barədə danışanda Şavkat
Mirziyoyev Mərkəzi Asiyada yeni iqtisadi əməkdaşlıq modelinin
formalaşdırılmasının aktuallığını vurğulayıb - tam hüquqlu sərbəst ticarət
rejiminə keçid, sənaye kooperasiyası, innovasiya və rəqəmsal texnologiyaların
inkişafı. Onun sözlərinə görə, regional ticarət-iqtisadi əməkdaşlığın ümumi
istiqamətləri haqqında sazişin qəbul edilməsinin vaxtı çatıb.
Özbəkistan
üçün nəticə var
Nəqliyyat dəhlizlərinin inkişafı kontekstində
gələcəkdə Trans-Əfqanıstan dəhlizindən Termez-Məzari-Şərif-Kabil-Pişəvər,
Çin-Qırğızıstan-Özbəkistan avtomobil və dəmir yollarının istifadəsinin
mümkünlüyünə diqqət çəkib. Mirziyoyev əlavə olaraq "yaşıl" enerji və
enerjiyə qənaət edən texnologiyaların tətbiqi ilə ortaq enerji məkanının
formalaşdırılması məsələsini qaldırıb. Mərkəzi Asiya ölkələrinin iqlim dəyişikliyinə
uyğunlaşmasına və resurs qənaət edən texnologiyaların tətbiqinə töhfə verən
"Yaşıl Gündəlik" regional proqramının hazırlanması da bura daxildir.
Aral dənizi fəlakətinin nəticələrinin yumşaldılması üçün Mərkəzi Asiya dövlətləri
arasında əməkdaşlığın genişləndirilməsinə xüsusi diqqət yetirilib. Qeyd edək
ki, Özbəkistan son illərdə Aral dənizi böhranının nəticələrini yumşaltmaq üçün
bir çox layihələr həyata keçirib. Bu, Mirziyoyevin artıq müntəzəm hala gələn
zirvəyə gətirdiklərinin qısa siyahısıdır. Nəticə də var - Özbəkistan bölgədəki bütün
qonşularla ticarət, iqtisadi və siyasi təmaslarını gücləndirib. Son illərdə
respublikanın Mərkəzi Asiya dövlətləri ilə ticarət dövriyyəsi, demək olar ki,
üç dəfə artıb, müştərək müəssisələrin sayı beş dəfə çoxalıb, hətta pandemiya da
buna mane olmayıb. Demək lazımdır ki, regional əməkdaşlığın belə bir fonu
investorlar üçün cəlbedicidir və onların Mərkəzi Asiya respublikalarına birbaşa
investisiyalarının payı ardıcıl olaraq artır. Düzdür, bərabər deyil, çünki bölgənin
sabit bir nüfuzu yoxdur. Nəzərə alaq ki, bu region daim partlayışa hazır
Əfqanıstanla həmsərhəddir. Eləcə də, hər respublikanın öz "xüsusiyyətləri"
var - islahatların fərqli qavranılması və həyata keçirilməsi, investisiyaların
qorunması və qaytarılmasının səmərəliliyi.
Əfqanıstanın
"Yol xəritəsi"
O ki qaldı
Əfqanıstana - aydındır ki, Mərkəzi Asiya dövlətlərinin təhlükəsizliyi və
sabitliyi onun təhlükəsizliyindən və sabitliyindən asılıdır. Liderlər sonda 28
bənddən ibarət birgə bəyanat qəbul etdilər və bu bəyanatlarda xüsusilə
Əfqanıstanda vətəndaş sülhünün erkən əldə edilməsinin təşviq edilməsi, bütün
maraqlı dövlətlərin və beynəlxalq təşkilatların bu ölkənin təhlükəsizliyinin və
sabitliyin təmin edilməsinə cəlb olunması, sosial-iqtisadi infrastrukturunun bərpası
və dünya iqtisadi əlaqələrinə cəlb edilməsinə yönəlmiş səylərini dəstəkləmək əks
olunub. Beş prezident hazırkı zirvəni Mərkəzi Asiya ölkələri arasındakı əlaqələrin
daha da möhkəmlənməsi və inkişafı üçün "tarixi" hesab edir və
potensiallarını bölgədə təhlükəsiz, davamlı, geniş və açıq tərəfdaşlığa cəlb
etməyə çağırır. Dövlət başçıları xarici işlər nazirliklərinə 2022-2024-cü illər
üçün regional əməkdaşlığın inkişafına dair "Yol xəritəsi” layihəsinin
razılaşdırılması üçün işləri yaxın vaxtlarda başa çatdırmağı tapşırıblar. Bütün
bunlar, əlbəttə ki, diqqətəlayiq və perspektivlidir. Həm iqtisadi, həm də beynəlxalq
aləmdə, eləcə də nəqliyyat, ekologiya, tibb və digər sahələrdə bir araya gələrək
Mərkəzi Asiya dövlətləri Avrasiya miqyasında ciddi bir kollektiv oyunçuya
çevrilə bilər.
Azər
NURİYEV