“Mən dəli deyildim” hekayəsinin strukturu
Kamran İmranoğlunun (Əliyevin) "Mən dəli
deyildim” hekayəsinin dərin süjet xətti var. Hekayədə Rezidentin baş həkimlə
müzakirələri və Qadının danışdığı lətifələr kimi verilən köməkçi süjet xətləri
və istifadə edilən müxtəlif metod və üsullar qarşıya qoyulmuş problemin həllini
mümkün qədər sadələşdirir. Hekayə haqqında oxucunun beynində daha dəqiq fikir
formalaşdırmaq üçün bir çox təsvir vasitələrindən istifadə edilmişdir.
Məltəm Akman
Hekayədəki hadisələr əsərin baş qəhrəmanlarından
biri olan Rezidentin otağında cərəyan edir. Hekayədə Rezidentin sadəcə təcrübə
üçün buraya gəldiyi vurğulanır, zənnimcə, müəllifin bunu vurğulamasının səbəbi
o idi ki, əgər Rezident yerinə ixtisaslaşmış həkim surəti yaradılsaydı,
hadisələrin gedişatı tamam fərqli olardı. Hekayədə baş həkim iclasda həkimlərə
ruhi xəstələrlə qətiyyən ünsiyyət qurmamağı ciddi şəkildə tapşırır. Əgər baş
qəhrəman həkim olsa idi, bu həkim otağına söz demək üçün gələn ruhi xəstəni
vaxt itirmədən dərhal otağından çıxardacaqdı, onun dəlinin fikirlərini
dinləməsi təbii səslənməyəcəkdir. Çünki hekayədə dəli öz başına gələn
hadisələrdən danışarkən həkimlərin heç bir dəliyə inanmadıqlarını, onları
dinləmədən özlərindən uzaqlaşdırdıqlarını vurğulayır.
Əsər digər bədii qəhrəman olan Qadının Rezidentin
otağına girməsi ilə başlayır. Əsərin özü çox dərin məna ilə yazıldığı və
hadisələrin əsas cərəyan etdiyi məkanı oxucunun beynində daha aydın
canlandırmaq üçün çoxlu təsvir vasitələrindən istifadə edilir. Qadın içəri
daxil olarkən keçirdiyi hisslər aydın şəkildə təsvir olunur: "O, son dərəcə ehtiyatla qapını açıb heç kəsin hiss edə bilməyəcəyi bir
tərzdə – ayaqlarının ucu ilə içəriyə daxil oldu. Sonra ürəyinə qorxu düşən
adamların cəldliyinə bənzər bir hərəkətlə qapını örtüb dəstəyin yanında özünə
yer eləmiş quyruğu sallaq açarla qapını arxadan bağladı”.
Qadının ehtiyatla həkimin otağına daxil olmasının və dərhal qapını
bağlamasının səbəbi gəlişini digərlərindən gizlətmək üçün idi. Əsərdə bu hissə
qabarıq şəkildə yenə də baş həkimin Rezidentə verdiyi məsləhətlərdə vurğulanır.
Baş həkim iclasda Rezidentlərə dəlilərin dərhal otağa gəlib, həkimlərin başını
qataraq onlara xəsarət yetirdiklərini söyləyir. Bu zaman gerçək hadisədən
nümunə götürərək başqa həkimin başına gələni danışır, digər həkim canını qapı
açıq qaldığı üçün səs-küyü eşidib köməyə gələn insanların sayəsində qurtarır.
Ancaq əsərdəki ruhi xəstənin vəziyyəti başqadır, o qəflətən otağa daxil olmur,
ehtiyatla daxil olaraq qapını bağlamağı unutmur.
Kamran İmranoğlunun (Əliyevin) "Mən
dəli deyildim” hekayəsinin əsas süjeti xəstənin "Qorxma, qorxma! Səni vurmayacağam” cümləsi ilə başlanır. Xəstənin bu cümlə ilə
başlaması artıq onun hadisələrə hakim olub gedişatı bilməsindən xəbər verir. O,
Rezidentin digər həkimlər kimi onu dinləmədən uzaqlaşdıracağını və digər
xəstələrə verdiyi reaksiyanı ona da göstərəcəyini bilir, ona görə də ilk başdan
öz niyyətini vurğulamaq istəyir. Təbii olaraq Rezident ona inanmır, ehtiyatlı
davranmağa çalışır. Qorxu içərisində yaşayan Rezident özünü müdafiə etmək üçün
ayağa qalxır, otaqda dövrə edib çıxmaq istəyir. Rezidentin keçirdiyi halları
görən xəstə onu səmimiyyətinə inandırmaqdan ötrü dəlilərin həkimlərə xəsarət
yetirdiyi çəhrayı stulu kənara çəkərək oturur. Rezidentin gözü qapalı olan
qapıya sataşır. Qapı motivinin əsas səbəbi isə yuxarıda artıq vurğulanıb.
Rezident ətrafında baş verən hadisələrlə baş həkimin dediklərini yada salır və
bu zaman həkimin danışdığı bir lətifəni xatırlayır: "Bir dəfə səhər çağı dəlilər çay içəndə
qəndin olmamasından dilxor olurlar və nə edəcəklərini bilmirlər. Nəhayət,
haradansa bir tikə qənd tapıb iplə göydən asırlar və deyirlər ki, hamı qəndə
baxıb dişdəmə çay içsin. Dəlilərdən biri görür ki, qarşısındakı cavan oğlan
gözünü qənddən çəkmir. Bu zaman həmin dəli cəld ayağa durub cavan oğlana möhkəm
bir şillə vurar. Hamının ona sual dolu nəzərlərlə baxdığını görüb hirslə deyir
ki, görürsünüz, bu adam gözünü qənddən çəkməyib dişdəmə çay əvəzinə şirin çay
içir”.
Zənnimcə, bu lətifənin hekayənin ortasında verilməsinin səbəblərindən
biri oxucuya dəlilər haqda daha ətraflı məlumat vermək, oxucunun Qadınla
həqiqətən ruhi xəstələr arasındakı fərqini analiz etmək məqsədi daşıyır. Çünki
Qadının gəlişinin real səbəbi vurğulanmadan öncə müəllif müxtəlif mərhələlərlə
hekayəyə əlavə süjetlər daxil edərək oxucuya Qadının həqiqətən dəli olmadığını
qəbul etdirmək istəyir. Rezidentin fikrinin qapıya diqqətlə yönəldiyini görən
Qadın söhbətinə: "Yox, yox! Qapını səni vurmaq üçün
bağlamamışam, istəyirəm ki, başqa adamlar gəlib bizim söhbətimizə qulaq
asmasınlar”, - deyərək davam edir. Artıq motivlər daha da aydınlaşırdı, Rezident özü
artıq öz içində Qadına inanırdı, ancaq daxilində gedən doğru-yanlış mübarizəsi
onu yenə də tərədüddə çəkirdi.
Bu zaman Rezidentin
qəlbində yeni bir şübhə doğur və baş həkimin bəzən xəstələrin bilərəkdən
həkimlərin fikrini yayındırıb xəsarət yetirdiklərini deməsini xatırlayır.
Rezident yenə tərədüddədir. O düşünür ki, Qadın da ona eyni variantı istifadə
edir, o, Qadının daha çox danışmasına macal verməmək üçün susur. Əsər boyu
Rezident bir neçə dəfə tərəddüd keçirir, bu, müəllifin oxucunun hadisələrin
mərkəzində tutaraq əsas mərhələyə hazırlaması üçündür.
Əsərin kulminasiya nöqtəsi Qadının "Mən istəyirəm ki, sən burda işləməyəsən”
sözləri ilə başlayır. Müəllif burada əsas ideyanı verir və oxucunun beynində
düyün yaradır. Sükut çökür. Rezident yenə də şübhələrinə davam edir, Qadının bu cümləsi Rezidentin beynində onun
haqqında fərqli fikir yaranmasına səbəb olur, artıq o, Qadını hardansa
tanıdığını düşünür. Qadını diqqətlə nəzərdən keçirəndə xalını görür və
qardaşının baldızını yəni gəlinlərinin bacısını xatırlayır. Əsərdə oxucunun
beynində daha ətraflı məlumatın yaranması üçün Qadının ingilis dili müəlliməsi
kimi çalışması və işində xeyli peşəkar olması deyilir. Gedişatdan agah olan
Qadın Rezidentin fikirli olduğunu görür, düşüncələrini təxmin edərək "mən sənin tanışın deyiləm” deyir. Bu
sözlə artıq Rezidentinm düşüncəsindəki buzlar tamamilə əriyir. Çünki normal
olaraq dəli olan bir insanın ona belə reaksiya verə bilməyəciyini fikirləşir.
Ancaq yenə də baş həkimin tənbehlərini xatırlayaraq susmağa üstünlük verir.
Qadın Rezidentin düşüncələrini dağıtmaq üçün lətifə danışmağa başlayır. Müəllifin
əsərlə çox aidiyyatı olmayan bu lətifəni yazmaqda məqsədi oxucunun fikirlərini
başqa yönə yönəldərək beynində sual işarəsi yaratmaq və birmənalı şəkildə
Rezidentə başqa birini xatırlatması üçün işarə verməsidir. Ancaq bu informasiya
üstüörtülü şəkildə çatdırılır.
Baş həkim otağına
gələn dəlini ciddiyə almayaraq "necə evlənəcəksən?” kimi sadə bir sual verir.
Gedişatı normal olaraq gətirən ruhi xəstə sonradan mövzunu dəyişdirir və mental
normalardan kənara çıxaraq danışmağa başlayır, bunu eşidən həkimin reaksiyası
çox fərqli olur. "Ay Allah sən məni öldür” deyərək qışqırmağa başlayır, səsə
toplaşan insanlar fərqli reaksiya göstərən həkimin dəli olduğunu düşünürlər və
onu aparmaq istəyirlər. Qadın lətifənin bu hissəsində gülür, əslində, danışdığı
lətifədən daha çox həkimləri ələ salmaq üçün istifadə edilən incə bir mətn idi.
Qadın sonra öz başına gələn fırıldağı danışanda Rezidentə tamamilə aydın olur
ki, həqiqətən də, bu, o Qadındır. Qadını aldadaraq ruhi xəstəxanaya
göndərmişdilər və dərdini demək istəyəndə heç kim ona inanmırdı.
Qadın nitqini "Mən
dəli deyiləm” sözləri ilə tamamlayır. Qadın həkimdən onun xəstəxanadan çıxarda
biləcək bibisini tapmaq üçün Rezidentə ünvanı yazır və otağı tərk edir.
Mat-məəttəl qalmış Rezident ünvan yazılan kağızı götürərək fikirli-fikirli evə
qayıdanda Qadının yazdığı ünvanın artıq olmadığını və bibisini tapa
bilməyəcəyini anlayır və səhəri gün işdən çıxmaq barədə ərizəsini baş həkimə
göndərir və başqa ixtisas üzrə magistraturaya daxil olmağı planlaşdırır.
Müəllif əsərdə özünü
Rezidentin timsalında göstərir. Əsərdə bir ideya diqqətimi çəkdi, xəstəxanada
olan digər xəstələrin də öz hekayələri var. Qadının özü günahsız olmasına
rəğmən dəli damğasını alır. Sırf dəli damğasına görə heç bir həkim onlara
inanmaq istəmir, hətta ünsiyyət qurmağa belə çəkinirlər. Əsər boyu Qadın öz
fikrini deyənə qədər Rezidentin ona mümkün qədər inanması üçün hazırlıq
mərhələsi yaradılır. Rezident isə həkimin Qadının həyatını xilas edə
bilməyəcəyini anlayaraq vicdan əzabından işdən ayrılır. Qadının əvvəlcədən
özünün müəllim olaraq deyib Rezidentə öz tanışını xatırlatması motivi isə
həkimin oxşar hadisə ilə bağlı əvvəlcədən yaşadığı təəssüratının olması ilə
bağlıdır.
Qadının əsərin sonunda "Mən dəli deyiləm”
nidaları gerçək idi, bəli, o, dəli deyildi, sadəcə, bu dünyada bir çox insanın
düzgünün tərəfində durduğu, insanların fırıldaqlarına göz yummadığı üçün dəli
damğası alan insanlar kimi o da bilərəkdən xəstəxanaya göndərilmişdi.
Məltəm Akman