Kipr problemi həllini tapacaq?
Tərəflər BMT himayəsi altında sammitə hazırlaşır
Kipr problemi
dünyada həll olunmamış problemlərindən biri kimi qalır. Aprelin sonlarında BMT
himayəsi altında Cenevrədə 5+BMT formatında Kipr probleminin həlli üzrə sammit
keçiriləcək. BMT-nin himayəsi ilə Şimali Kipr Türk Respublikası, Kipr yunan
icması, zamin ölkələr Türkiyə, Yunanıstan və Böyük Britaniyanın iştirakı ilə keçiriləcək
toplantı ilə bağlı BMT Baş katibinin sözçüsü Stefane Dujarric məlumat yayıb.
Ümid etmək olar ki, bu sammitdə problemin həlli istiqamətində müəyyən
irəliləyiş əldə olunacaq. Bu yaxınlarda Ankara və Afina arasında Aralıq
dənizində mübahisələrin həlli üzrə ilkin danışıqlar start götürsə də, Türkiyə
adada iki dövlətin yaradılmasında israrlı görünür. Prezident Rəcəb Tayyib
Ərdoğan da son bəyanatlarında bəyan edib ki, Kipr məsələsi Türkiyə və Kipr
xalqlarının ortaq mübarizəsidir. Onun sözlərinə görə, 1960-cı illərdə Kipr
türklərinə muxtariyyət hüququnu bunlar tanımırdı: "Mən bu məsələnin həllinə
yardım etməyə 4 dəfə girişdim. Bacarmadım. İndi də uğur əldə etməməyim
mümkündür. Bunu BMT-nin keçmiş baş katibi Koffi Annan mənə demişdi. Mən ona
dedim ki, qarant ölkə olaraq Türkiyə tərəfindən mənfi heç bir iş
görməyəcəksiniz. "Yaxşı” deyib fəaliyyətə başladı. Annana söz verdim ki, bu işi
başa çatdırmadan ayrılmayacağıq. Referendum keçirdik. Türk tərəfi olaraq
soydaşlarımızın 75 faizi yunanlarla birlikdə adada federal dövlətin qurulmasına
razılıq verdi. Yunanların isə 65 faizi bu ideyanın əleyhinə səs verdilər. Bütün
bunlara baxmayaraq, Kiprin yunan hissəsi Avropa İttifaqına üzv qəbul olundu,
Kiprin türk hissəsi isə yox”. Ərdoğan Kipr məsələsinin həllindən danışarkən
adada federal dövlətin yaranmasının mümkünsüzlüyünü vurğulayıb: "Kipr türkünü
yox sayanların davranışında bir dəyişikliyin olmadığını görürük. İstər qəbul
etsinlər, istər etməsinlər, artıq məsələnin 2 dövlətli həllindən başqa çıxış
yolu yoxdur”.
Levkoşa Türkiyənin yanındadır
O ki qaldı
Şimali Kiprin türk rəhbərliyinin mövqeyinə, bu məsələdə Levkoşa Türkiyə ilə
eyni mövqeni sərgiləyir. "Biz Şimali Kiprin Türk Respublikası kimi razılaşmaya
imza atacağıq, türk icması kimi yox”, - deyə ŞKTC-nin xarici işlər naziri
Tahsin Ərtoğruloğlu bəyan edib. Əlavə edib ki, nizamlanmanın yolu bu faktın
tanınmasından, Kipr adasında iki dövlətin mövcudluğu faktının qəbul
edilməsindən keçir. İki dövlət prinsipi aktiv şəkildə ötən ildən, Ersin Tatarın
ŞKTC-nin prezident seçilməsindən sonra irəli sürülməyə başlanıb. Ada Aralıq
dənizinin şərq hissəsinin, uzun illərdir mübahisə mövzusu olan qaz yataqlarının
mərkəzində yerləşir. Ankaranın Kipr narahatlığı 300 minlik türk icmasına
görədir. "Biz hər zaman bəyan etmişik ki, Kipr məsələsi türk xalqının milli
işidir. Kiprin türk icmasının gələcəyi - bizim Türkiyə vətənimizlə getdiyimiz
bir yoldur”, - deyə ŞKTC XİN rəhbəri bildirib. Qərb mediası yazır ki, əgər
Brüssel və Vaşinqton liderləri Ankara ilə kompromisə gəlmək istəyirlərsə, o
zaman bütöv Kipr ən optimal variant hesab edilir. Şərqi Aralıq dənizi adası
olan Kipr təxminən qırx ildir ki, bölünüb və de-fakto iki dövlətə sahibdir. Şimali Kipr Türk Cümhuriyyəti Türkiyə
xaricində ayrı bir dövlət tərəfindən beynəlxalq səviyyədə tanınmamağına
baxmayaraq, bu adada həqiqətdə iki hökumət fəaliyyət göstərir və onlar adanın
iki icmasını təmsil edirlər. Bu illər ərzində hər iki tərəf danışıqlar
prosesini aparmağa çalışsa da, mübahisə bu günə qədər həll olunmamış qalır.
Şimali Kipr Türk Cümhuriyyətindəki son seçkilərin nəticəsinin münaqişənin
donmuş vəziyyətini dəyişdirəcəyi və otuz yeddi ildən sonra mübahisəni həll
edəcəyi gözlənilirdi. Lakin hələ ki, ortada bir şey yoxdur.
Annan planı qüvvədədirmi?
Kipr problemini həll etmək üçün hazırlanan Annan planı 2002-ci il aprelin 24-də qəbul edilməsə də, hələ də əhəmiyyətli hesab olunur. BMT Baş katibi tərəfindən hazırlanan Annan Planı 2002-ci ilin noyabrında Denktaş və Kleridesə təqdim olunub. Plan əsas etibarilə bir tərəfdən türk tərəfinin bərabər dövlət tələblərini yerinə yetirərkən, digər tərəfdən, yunanlara torpaq güzəşti və müəyyən ölçülər çərçivəsində geri dönmək hüququ vermək sahəsində müəyyən qədər tarazlıq yaradıb. Plan Kipr məsələsində iştirak edən bütün tərəfləri müəyyən ölçüdə razı salaraq, problemin çözülməsini qaydaya salıb. 2004-cü il 24 aprelində Kiprdə gerçəkləşdirilən referendumdan sonra adanın mayın 1-də Aİ üzv olması ərəfəsində hər iki xalq birləşmə istiqamətində təşəbbüs göstərdilər. Referendumun nəticələrinə görə, yunanların 75%-i birləşmə istiqamətinin əleyhinə səs verərkən, türklərin 66%-i lehinə səs verdilər. Ancaq adadakı problemin həlli üçün tərəflərin hər ikisinin də müsbət səs verməsi lazım idi. Mübahisədə əsas amil münaqişənin həll yoluna tərəflərin fərqli yanaşmalarıdır. Kipr türkləri, adanın birləşməsi və hər iki toplumun birlikdə yaşamasını təklif edən federal həll yolunu dəstəklədilər, yunanların əksəriyyəti isə adanın şimal hissəsi ilə birləşmək istəmirlər. Tarixi düşmənçilik hələ də qalır və adanın birləşmə ehtimalı getdikcə daha çox tükənir. İctimaiyyətin bu kimi fərqli fikirləri birbaşa siyasi sferada baş tutan danışıqlar prosesinə əks olunur. Son illərdə Şərqi Aralıq dənizində dəniz sərhədləri və qaz yataqları ilə əlaqədar vəziyyət kəskinləşərək Kipr adasına birbaşa təsir etdiyi üçün qarşıdurma daha da kəskinləşdi. Hər şey 1970-ci illərdə cəmiyyətlərarası bir məsələ kimi başlamışdı, lakin bu gün adadakı mübahisənin təbiəti dəyişib və etnik bir münaqişə olmaqdan çıxıb.
Seçkiöncəsi vəziyyət
Ümumiyyətlə,
şimaldakı ada sakinləri hökumətdən gözlədikləri idarəetməyə görə iki qrupa
bölünürlər. Birinci qrupdan olan insanlar federasiyanı dəstəkləyir və Kipr
rumları ilə bir çətir altında yaşamağı bütün ada sakinləri üçün ən yaxşı seçim
hesab edirlər. Bu insanlar düşünürlər ki, ayrı bir dövlətə ehtiyac yoxdur və öz
suverenliklərini cənubdakılar ilə bölüşməyə hazırdırlar. Digər tərəfdən isə
ikinci qrup ikidövlətli həll variantını optimal bir variant hesab edir və
danışıqların Kipr məsələsini həll edəcəyinə inanmır. Mübahisənin həll yolu Kipr
türklərinin suveren bir dövlət kimi beynəlxalq səviyyədə tanınmasında,
cənubdakı sakinlər kimi bərabər siyasi hüquqlar əldə edə bilməsindədir. Bu,
konstitusiyada dəyişiklik ilə həll edilə bilərdi. Keçmiş prezident Mustafa
Akıncının siyasəti cənubdakılar ilə danışıqlar aparmaq və adanın birləşməsi
üçün mübahisəni həll etmək idi. Əslində federal həll əvvəlki illərdə Kipr yunan
icması və hökuməti tərəfindən birmənalı qarşılanmamışdı. 2004-cü ildə o vaxtkı
BMT baş katibi tərəfindən təklif olunan Annan birləşmə planı Kipr yunanları
tərəfindən qəbul edilməmişdi. Daha sonra 2017-ci ildə Kipr probleminə və adanın
yenidən birləşməsinə dair danışıqlar da fikir ayrılığı ilə nəticələnmişdi.
Hökumətin illərdir davam edən federasiya qurma siyasəti mübahisənin həllini,
əslində təxirə salırdı. Şərqi Aralıq dənizindəki qaz yataqları ilə bağlı
mübahisə də Cənub hökumətinin təbii ehtiyatların Şimal ilə bölünməsini qəbul
etmədiyi üçün münaqişənin həll olunmasına əngəl törədib.
Adanın gələcəyi ilə bağlı iki əsas təyinedici məsələ var: Şimali Kipr Türk Cümhuriyyətinin yeni hökuməti və Şərqi Aralıq dənizi məsələsi. Yeni dövrdə Kipr türklərinin ayrı bir dövlət olaraq suverenliyini qoruyacağı gözlənilir ki, bu da yeni rəhbərlik üçün qarşıdakı ilkin məsələ olacaqdır. Bu yeni yanaşma və Kipr məsələsi ilə əlaqədar növbəti qərarlar həll üçün vacibdir və Kipr türkləri yeni liderləri ilə gələcəyə ümid bəsləyirlər. Onlar beynəlxalq tanınma, bərabər siyasi hüquqlar, ticarətə tətbiq olunan embarqonun ləğvini, nəqliyyat və s. tələb edirlər. Yaxın gələcək, uzun sürən siyasi dalanın inkişaf edib status-kvonu dəyişərək Şimali Kiprin beynəlxalq səviyyədə tanınan bir dövlət olacağına zəmin yaradacağını, yaxud da hər şeyin əvvəlki kimi davam edəcəyini göstərəcək.
Azər NURİYEV