İndi biznesi idarə etmək qurmaqdan daha çətindir - Peşəkar
Ona görə əgər inkişaf etmək, karyeranda uğur
qazanmaq istəyirsənsə, maaş azlığına baxmadan problemlər yaşayan şirkətdə
çalışmalı, sıfırdan başlayaraq işin bütün sirlərini öyrənməlisən: "Hər kəs
prestijli şirkətdə çalışmağı, başlayan kimi yüksək maaş almağı arzulayır. Lakin
problemsiz şirkətdə siz ancaq robotsunuz. İşin yüksəliş mərhələsini görürsünüz.
Risklərdən, planlamadan, o riskləri hesablamaqdan xəbəriniz yoxdur. Düzdür, belə
şirkətdə yüksək vəzifəyə qədər gələ bilərsiniz, amma öyrənə bilməzsiniz. Bütün
problemləri xəritə kimi qarşınıza qoyanda siz daha rahat öyrənirsiniz.
Sıxıntılı sənaye inkişaf üçün daha yaxşı imkandır”.
"Peşəkar” rubrikamızın qonağı beynəlxalq dərəcəli
mühəndis, biznes konsultant Seymur İlyasovdur. Məlumat üçün bildirək ki,
müsahibimiz 2015-ci ildə aihitdata.com saytının təqdim etdiyi məlumatda dünyada
fəaliyyət göstərən 188 konsultantdan biri olaraq göstərilib.
- Seymur müəllim,
planlama karyeranın təməli olsa da, hər kəs bunun əhəmiyyətini dərk etmir. Planlamanı
necə izah edərdiniz?
- Planlama barədə kitablarda çox düsturlar yazılsa
da, bu, həmişə tətbiq olunmur. Bəzi situasiyalarda beyninlə düşünüb qərar verməlisən.
Planlama şirkətlər üçün ən kritik yerdir. Biznesin istənilən sahəsində bizi hədəfimizə
çatdıran bütün sistemin hesablanması, bir müəssisənin dayağıdır. İşi qurmazdan əvvəl
çəkdiyiniz yol olmalıdır. Biznes plan hazırlanmazdan əvvəl ciddi şəkildə analiz
olunmalıdır. Bu gün biznes planlarının uğursuz olma səbəbi analiz mərhələsinin
düzgün aparılmamasıdır. Bizim ən böyük səhvimiz odur ki, şirkət açarkən rəqibin
işini olduğu kimi kopyalayır və bunu biznes plan hesab edirik. Əsas problem isə
bunun tətbiqində başlayır. O şirkət, nə xəta edibsə, istəmədən onu da
kopyalayırıq və uğursuzluğa düçar oluruq. Siz daha yaxşısını etməlisiniz.
Biznesə ancaq gəlir mənbəyi kimi baxmaq lazım deyil. O sizin çörək ağacınızdır.
Onu qorumalı, daim inkişaf etdirməlisiniz. Bu gün biznesi qurmaq problem deyil,
onu idarə etmək problemdir.
- Pulu olan hər kəs şirkət qura bilər?
- Yeni şirkət qurmaq asan işdir, bəlkə də heç bir
gün belə vaxtınızı almaz. Amma şərt onu kağız üzərində yaratmaq deyil. Ona görə
də şirkəti quranda yox, ondan əvvəl uzun-uzun hesab-kitab etmək lazımdır. Bu
gün etibarilə bəzi uşaq bağçaları, taksi sifarişi şirkətləri, onlayn məhsul
satışları, kargo şirkətləri və s. sürətli şəkildə artmaqdadır. Amma təkcə sürətli...
Keyfiyyətli, məntiqli və ehtiyaca uyğun deyil. Uşaq bağçasına deyirsən ki,
kamera qoy, müdirə xanım deyir ki, kamera mənim vicdanımdır. Başa da sala
bilmirsən ki, mən sənin vicdanını görə bilmirəm. Taksi sifariş edirsən bir
"qaqaş” əlində siqaretlə, bayağı mahnı ilə gəlir. Bunu göndərən şirkət fikirləşmir
ki, mən müştəriyə xidmət göstərirəm. Müştəri üçün isə mənim şirkətim həmin
taksi sürücüsüdür, çünki ancaq onu görür. Kargo sifariş edirsən, çatan kimi
xanım deyir ki, şəxsiyyət vəsiqəniz. Deyirsiniz ki, buyurun. Deyir indi də müştəri
kodunuz... Başa düşə bilmirsən ki, xaricdə şəxsiyyəti təsdiq edən sənəd olduqda
bütün məlumatların sistemdə görünür və o koda ehtiyac olmur. Daha maraqlı fakt
isə hələ qabaqdadır. Bu şirkətlər bir-birinə baxa-baxa gündən-günə ildırım sürətilə
artır. Hələ ki bazar payını hesablayan yoxdur. Hamısı da eyni bazarı hədəf
alır. Çünki, müştərinin gələcək zövq və ehtiyaclarını təxmin edib planlamaq
yerinə rəqiblərin keçmiş qərarlarını və mövcud davranışlarını həyata keçirirlər.
Belə biznes idarə etmək olmur. Heç olmasa bir bilənə müraciət edin, daha doğru
addım atın özünüzü, pulunuzu, işinizi riskə atmayın.
- Seymur bəy,
bir konsultant kimi uğurlu biznes üçün məsləhətiniz nədir?
- Uzun müddətdir tanıdığım bir müəssisə rəhbəri
çalışdığı müəssisəyə satışları artırmaq üçün yüksək səviyyəli bir mütəxəssis cəlb
etdiyini bildirmişdi. İxtisasca mühəndisdir və xaricdə təhsil alıb. İş təcrübəsi
də kifayət qədər var. Rəhbər deyir ki, nə səbəbdəndir bilmirəm dörd aydır bizim
müəssisədə çalışmasına baxmayaraq, satış həcmində elə də bir dəyişiklik
olmayıb: "Açığını desəm, çox böyük ümidlərlə heyətə cəlb etdiyim bu mütəxəssisdən
gözlədiyim effekti ala bilmədim. Düşünürəm ki, onun yerinə daha fərqli bir mütəxəssis
cəlb etsəm, daha yaxşı olacaq”.
Aradan qısa bir müddət keçdikdən sonra həmin müəssisəyə
gedib kapasitə ölçmələri edərək qeydlərimi apardım. Daha sonra isə həmin satış
mühəndisi və müəssisə rəhbəri ilə görüşdüm. Mənzərə bundan ibarət idi ki, müəssisə
mövcud potensialının 43 faizini istifadə edə bilirdi. Satış mühəndisi var gücü
ilə çalışsa da nəticə dəyişmirdi. Onsuz da dəyişə bilməzdi. Çünki problem satış
mühəndisində deyildi. Müəssisə rəhbəri isə satış həcminin 26 faiz artırılmasını
istəmişdi. Çox yaxşı və yerində bir qərar idi. Amma tutarsız qərar idi. Çünki
bir nəticə əldə etmək istəyirsinizsə, mütləq onu əldə etmək üçün tələb olunan hər
bir şeyi təmin etməlisiniz. Yalnız bundan sonra nəticə tələb etmə haqqına
sahibsiniz. Əgər istehsalınız, satınalma gücünüz, işçi potensialınız və s buna
imkan vermirsə, bu haqda düşünməyə dəyməz. Bir çoxumuzun ortaq maraq nöqtəsi
olan futboldan misal gətirəcək olsaq düşünün ki, komandada standart on bir
oyunçu var. Hər birinin funksiyası, potensialı, üstün və zəif cəhətləri və s. fərqlidir.
Əgər 43 faiz potensialla işləyən bir müəssisəsinizsə, deməli, üçüncü liqada
oynayan bir komanda kimisiniz. Amma reallıqda 26 faiz artım nəzərdə tutmusunuz.
Yəni birdən-birə birinci liqdə oynayan bir komanda olmağa qərar vermisiniz.
Hesaba qatmadığınız çox kritik bir məqam isə bundan ibarətdir ki, əgər həqiqətən
də birinci liqdə oynayan bir komanda olmaq istəyirsinizsə, onda sizin bütün
oyunçularınız birinci liqdə oynayan oyunçular səviyyəsində olmalıdır. Reallıqda
isə təkcə bir nəfər bu kriteriyalara cavab verən oyunçunuz var, o da işə yeni cəlb
etdiyiniz satış mühəndisidir. Satış bir müəssisə üçün hücumçu rolunu oynayır.
Sonuncu amma, kritik toxunuşu edib qol vuran adamdır. Bu adamın qol vura bilməsi
üçün ona qədərki on nəfər həmin adama topu gətirib çatdıra bilməlidir. On nəfər
bunu edə bilmirsə, bir nəfərin qol vurmamaqda günahı yoxdur.
- Uğurlu
karyerada keçmişə baxmağın tərəfdarı deyilsiniz. Nə üçün?
- Əvvəllər böyük balıq kiçik balığı yeyər deyə
fikirlər mövcud idi. İndi isə bu qayda dəyişib. Çevik balıq ləng balığı yeyər. Önəmli
olan odur ki, müştəri nəyi istəyirsə onu verirsiniz. Düzdür, hər bir şirkətin sədaqətli
müştəriləri olur. Amma bu, 20 faizdir. Siz həmişə müştəri itirməyə hazır
olmalısınız. Bazara təzə rəqib də çıxa bilər. Məsələn, məşhur 24 qızıl medalı
olan üzgüçünü heç bir medalı olmayan, onun fanatı olan üzgüçü məğlub etdi.
Çünki onu 10 ildir izləyirdi və sürətini bilirdi. Baxmayaraq ki, 24 qızıl
medalı var idi, fanatı daha cəld hərəkət edərək qələbə qazandı. Sizin uğurunuzu
bu gün müəyyən edən keçmiş medallarınız deyil, bugünkü rəqibinizdir.
- Seymur müəllim,
karyeramızı necə planlayaq?
- Bir neçə il əvvəl televiziya kanallarından biri
investisiya istiqamətlərinin araşdırmasını edərək ən ideal sahəni təqdim
etmişdi. Statistik sorğulara əsasən, üç istiqamət ön plana çıxmışdı. Bunlar
qızıl, xarici valyuta və təhsil idi. Onların arasında ən çox reytinqə malik
olan isə təhsil olmuşdu. Yəni ən risksiz investisiya sahəsi olmaqla yanaşı, ən
perspektivli sahə olaraq da, ilk pillədə yer almışdı. Bəs fərdi olaraq bu qədər
önəmli olan sahəyə, yəni karyera planlamamıza nə qədər önəm veririk?
Bir çoxumuz ali təhsilimizi tamamlayıb iş həyatına
addım atırıq. Müəyyən bir sahə üzrə çalışmağa başlayırıq. Amma iş bununla
bitmir. Həmin sahədə daha da inkişaf etmək, bilik və bacarıqlarımızı təkmilləşdirmək
üçün araşdırmalar etməli, daim öyrənməliyik. Yəni karyera planlaması etməliyik.
Karyera planımıza uyğun olaraq da özümüzü inkişaf etdirməliyik. Tanıdığım bir
çox əcnəbi mühəndis bakalavr təhsilini tamamladıqdan sonra bir neçə il həmin
sahə üzrə işləyir. Müəyyən müddət sonra isə həmin sahəni daha da mükəmməl öyrənmək
istədiyi üçün magistratura təhsili alır və ya həmin istiqamətdə peşəkar mütəxəssislər
tərəfindən təşkil edilən təlimlərdə iştirak edərək lazımi biliklərə yiyələnir.
Belə olduqda həmin peşəni daha da dərindən öyrənmək imkanınız olur. Bəs
ixtisasla bağlı təlimlərə nə qədər önəm veririk? Qarşılaşdığım bir hadisəni
sizlərlə paylaşım: Planlama təlimində iştirak etmək istəyən bir mühəndis mənə
yazdığı elektron məktubda təlimlərin təşkilini müsbət qiymətləndirdiyini amma,
ödənişli olduğuna görə məyus olduğunu, məhz bu səbəbdən də fikrindən
daşındığını bildirmişdi. Açığını desəm, gənc bir mühəndisin bu fikirdə olmasına
çox da təəccüblənmədim. Sadəcə olaraq, ondan siqaret çəkib-çəkmədiyini, əlavə
olaraq isə bu barədə bir neçə sual soruşdum. Bahalı marka siqaret çəkirdi. Ay ərzində
siqaretə xərclədiyi pul təlimin pulunun yarısı qədər idi. Hər ay sağlamlığımıza
zərər vuran siqaretə heç düşünmədən, hesablamadan bir təlimin ödənişi qədər pul
xərcləyirik. Bəs heç olmasa altı ayda bir dəfə də olsa, bu məbləği gələcək
karyeramıza ayırmaqdan niyə imtina edirik? Karyeramızda yüksəlmək istəyiriksə,
daim özümüzü həm təcrübə, həm də tədris istiqamətində inkişaf etdirməliyik.
Amerikalı yazıçı Tom Peterin maraqlı bir sözü vardı: Əgər işləriniz istədiyiniz
kimi gedərsə, təhsil xərclərinizi iki qat artırın. Əgər işləriniz istədiyiniz
kimi getməzsə, onda təhsil xərclərinizi dörd qat artırın.
- Gənclərə nə
demək istərdiniz?
- Heç bir insan düz xətlə uğur qazanmayıb. Hamı
mütləq kələ-kötürlü yollardan keçib. Amma gənclər elə düşünür ki, insanlar bir
nöqtədən digərinə düz xətlə, maneəsiz gəliblər. Bəzi gənclər bu gün araşdırma
etməkdənsə, sənaye qapılarında iş öyrənməkdənsə, ancaq nəzəriyyə ilə kifayətlənirlər.
İşin içindən "bişib” gələn insanlar daha uğurlu olurlar.
Aygün ƏZİZ