GERİ BAXMAQ ANI
Çoxəsrlik tarixə və zəngin bədii ənənələrə
malik olan Azərbaycan təsviri sənətinin mənəvi yükünü bu gün şərəflə daşıyan sənətkarlardan
biri də Xalq rəssamı, professor Arif Hüseynovdur. Bu günlərdə anadan olmasının
75 illiyini qeyd edən görkəmli qrafika ustasının professoru olduğu Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Akademiyasında
ictimaiyyətə özünün hesabat sərgisini təqdim etmişdir.
Qənaətimizcə, sərginin
ekspozisiyasına yaşına uyğun olaraq 75 əsər daxil edən yubilyar, onların
yaradıcılığının bütün mərhələlərini əhatə etməsinə diqqət yetirməklə, əslində
bir rəssam kimi formalaşdığı dövrə əyanilik gətirmiş, sənətkar "mən”inin təsdiqinə
yönəli axtarışlarının nəticəsini nümayiş etdirmişdir.
Qənaətimizcə, 75 yaşında arxaya baxmağa – ərsəyə gətirdiklərinin
ictimailəşdirilməsinə qərar verən rəssamın zamansızlığa qovuşdura bildiyi bədii
irslə qürur hissi keçirməyə haqqı çatır.
Həyat və yaradıcılığının həm də təzadlı hadisələrindən "boylanan” bu
yetmiş beş qrafika nümunəsi retro xarakterli olduğundan, tamaşaçı rəssamın
keçdiyi axtarışlarla zəngin yaradıcılıq yolunu bütün aydınlığı ilə görməyə və dəyərləndiməyə
imkan verir. Öncədən deyək ki, ağ-qara cizgilərin hökmranlıq etdiyi bu dəzgah və
kitab qrafikası nümunələrdə dəst-xətt evolyusiyasını həm də sənətkar "mən”inin
təsdiqinə yönəltməyi bacaran rəssamın müasir qrafika sənətimizin danılmaz
liderlərindən sayılır.
Hələ tələbəlik illərindən məşhur "Göyərçin” jurnalı ilə əməkdaşlığa
başlayan və hazırda onun baş rəssamı vəzifəsini daşıyan Arif Hüseynov ədəbiyyata
bağlı sənətkarlarımızdandır. Rəssamın hələ yetmişinci illərdə R.Rzanın "Vaxt
var ikən” kitabına çəkdiyi illüstrasiyalardan başlanan və A.Məsudun "Hekayələr”inə
kimi davam edən "kitab həyatı” onu kifayət qədər məşhurlaşdırmışdır. Təbii ki,
bu şöhrəti ona təkcə kitaba adi marağı verməyib. Heç şübhəsiz vurğuladığımız rəğbət
və təqdiri şərtləndirən başlıca səbəb, onun bədii tərtibat verdiyi kitablara
özünəməxsus yaradıcı münasibət göstərməsi, ədəbi mətnin – müəllif fikirlərinin
alt qatına nüfuz etməklə, onun cəlbediciliyi ilə yanaşı, həm də
düşündürücülüyünü təmin etməsidir. Onun 1980-ci ildə M.Ə.Sabirin "Hophopnamə”sinin
"Yazıçı” nəşriyyatında hazırlanan yeni nəşrinə verdiyi orijinal tərtibatın müxtəlif
dairələrdə səs-küy yaratması indi də xatırlanmaqdadır. Dahi Ə.Əzimzadədən sonra
məşhur əsərə illüstrasiyalar çəkən gənc rəssam, onu təkrarlamaqdan uzaq
olmaqla, "gülər-ağlar” şairin dərdlərimizə sərt "bədii güzgü” tutan şeirlərinin
psixoloji-fəlsəfi qatına əyanilik gətirmiş, təsvirlərlə oxucu-tamaşaçı arşında
düşündürücülüyə köklənmiş dialoqun yaranmasına nail olmuşdu.
"M.Ə.Sabir mövzusu” rəssamın
yaradıcılığından qırmızı xətt kimi keçir. Müxtəlif illərdə təkrar-təkrar dahi
söz xiridarı ilə "dərdləşməyə” üstünlük verən Arif Hüseynov 2012-ci ildə
"Hophopnamə”nin yubiley nəşrinə çox əhatəli tərtibat verməklə, yaratdığı 40 əsərlə
kitab qrafikası saxlancımıza əvəzsiz töhfələr verdiyini sərgiləmişdir.
"XalqBank”ın 2017-ci ildə nəşr
etdiyi "Aşıq ədəbiyyatı antologiyası” üçcildliyinə illüstrasiyalar çəkən Arif
Hüseynov, əslində, zamanında özünün "Azərbaycan nağılları”na göstərdiyi bədii
münasibətlə anım yaradan ifadə vasitələrini palitrasına gətirməklə məntiqli
yaradıcı addım atdığını təsdiqləmişdir. Qədim mədəniyyətimizin və şifahi xalq ədəbiyyatımızın
bu iki sahəsindəki özünüifadə formalarındakı oxşarlığı incəliklə duyub, dəyərləndirən
rəssam, onlardakı bədii yığcamlığı, rəmz və işarələrlə "danışmağı” rənglərə-cizgilərə
köçürməyə nail olmuşdur. Bunu həm "Aşıq poeziyası”, həm də "Qəhrəmanlıq
dastanları” və "Məhəbbət dastanları” cildlərinə daxil edilmiş çoxsaylı
illüstrasiyalarda izləmək mümkündür.
Onun Nizami Gəncəvi, Məhəmməd Füzuli, Hüseyn Cavid, Səməd Vurğun və
digər məşhurların poetik aləminə bədii münasibətində də mətnə yaradıcı yanaşma
duyulur. Çox vaxt o, həmin söz xiridarlarının kitablarına illüstrasiyalar çəkməklə
yanaşı, onların yaddaqalan portretlərini də yaratmağa nail olmuşdur.
Onun Nizami, M.Füzuli, M.Gəncəvi, M.Ə.Sabir,
M.S.Ordubadi, S.S.Axundov, A.Səhhət, L.N.Tolstoy, H.K.Andersen, Ə.Kürçaylı və
başqalarının obrazlarına bədii yanaşmasının nəticəsi olan əsərlərində də həmin
şəxslər yalnız zahiri cizgilərinin dəqiqliyi ilə deyil, həm də onların daxili
aləminə yaradıcı nüfuzun yaddaqalan ifadəsi ilə diqqət çəkirlər.
Arif Hüseynovn yaradıcılığı həm
də təzadlı hadisələrlə dolu tariximizə, onun zəngin etnoqrafiyasına, adət-ənənələrinə
geniş yer ayrılması ilə başqalarından fərqlənir. Bu mənada onun "Azərbaycan
nağılları”, "Novruz”, "Bakı və baklılar”, "Qala kəndinə ithaf”, "Qarabağnamə-tarixin
səhifələri” və s. silsilələrinin adını qeyd etmək istərdik. Rəssamın son işlərindən
sayılan "Qarabağnamə”nin adını xüsusilə vurğulamaq istərdik.
Azərbaycan xalqının uzaq-yaxın
keçmişinə cəlbedici və yaddaqalan "bədii güzgü” tutan "Qarabağnamə – tarixin səhifələri”
silsiləsini, sözün əsl mənasında, tamaşaçısını duyğulandıra biləcək sənət nümunəsi
hesab etmək olar. Yaradılan hər bir əsəri rəssam düşüncəsi ilə cəmiyyət
arasında körpüyə bənzədən Arif Hüseynov, bu səbəbdən üç il ərzində baş-başa
qaldığı Qarabağ mövzusunu – yaşanmaqda olan torpaq itkisinin ağrılarını fərdi
yaradıcı təxəyyülünə bələməklə, düşmən məkrini ifşa edə biləcək çox təsirli bədii-tarixi
mənəvi qaynaq yaratmağa nail olmuşdur. Ağ-qara cizgilərdən "boylanan” bu bədii
görüntülərin bənzərsiz dəyərə malik olması, onların daşıdığı qürurdoğurucu və
ifşaedici tarixiliyin təkzibolunmaz faktlara – sənədlərə əsaslanmasıdır. Bu mənada
tanınmış qrafika ustasının ensiklopedik tutuma malik olan "Qarabağnamə”sini bədii
duyğulandırma gücünə görə hər birimizin mübarizə himninə çevrilən, ruhumuzu
qidalandıran "Qarabağ şikəstəsi” ilə müqayisə etmək olar. Belə ki, Arif
Hüseynovun Azərbaycan – Qarabağ tarixinin qabarıq görünən, bəzən də az təbliğ
olunan səhifələrinə tutduğu obrazlı – sərt "bədii güzgü”də yer almış gözoxşayan
və düşündürücü bədii məqamlar məşhur şikəstədə olduğu kimi mübarizə
ruhludurlar...
Daima milli mövzulara müraciət etməsi ilə başqalarından fərqlənən
Arif Hüseynovun yaradıcılığında yeni səhifə sayılacaq bu silsilə həm əhatəli bədii-tarixi
tutumuna, həm də özünəməxsus şərhinə – bədii xüsusiyyətlərinə görə seçilir. Belə
ki, say etibarilə əvvəlki silsilələrini duyulası dərəcədə üstələyən bu qrafik əsərlər
məcmusu mahiyyətcə sənədli– bədii tutumludurlar. Başqa sözlə desək, rəssam bu əsərlərdə
qədim Albaniya dövründən Xocalı faciəsinə qədər davam edən təzadlı tariximizə
işıq salmışdır. Qarabağ tarixinə bu bədii yanaşmada demək olar ki, onu hər şey
maraqlandırıb. Elə rəngarəng tutumlu qrafik lövhələrdə Qarabağla bağlı müxtəlif
uzaq-yaxın hadisələrin, onun qədimiliyinə dəlalət edən memarlıq tikililərinin,
maddi-mədəniyyət nümunələrinin, musiqiçilərin və sənətkarların yaradıcılığının əksi
də bunu təsdiqləyir. Qrafik cizgilərin özünəməxsus ritmində görüntüyə gətirilən
"I Pyotrun məktubu”, "Türkmənçay müqaviləsi”, "Gəncəsər monastrı”, "Alban abidələrinin
erməniləşdirilməsi”, "Daşnakların "Böyük Ermənistan” xülyası”, "Güllələnmiş
heykəllər”, "Qarabağ müharibələri”, "Pənahəli xan”, "Xalq musiqiçiləri”, "Kəlbəcər
qadınları”, "Qarabağ atları” və s. lövhələrdə tarixi sənədlərin-həqiqətlərin rəssam
təxəyyülü ilə uğurlu qovşağından ərsəyə gətirilən, Azərbaycan və ingilis dillərində
yazılmış mətnlə tamamlanan təsvirlər kifayət qədər cəlbedici və
yaddaqalandırlar. Bu əsərlərin ideya tutumunu bütünlükdə təcavüzkar xislətini
zaman-zaman sərgiləyən ermənilərin ifşası təşkil etdiyindən, onlar yüksək bədii
dəyəri ilə yanaşı, həm də tarixi əhəmiyyət daşıyırlar. Rəssamın hər bir
kompozisiyada obrazı və yaxud abidəni, eləcə də süjeti aid olduğu dövrün müxtəlif
hadisələri ilə vəhdətdə təqdim etməsi, Azərbaycan qrafika sənəti üçün yeni
olmaqla, həm də bədii görüntünün daha əhatəli olmasını şərtləndirmişdir.
Sonda deyək ki, uzun illərdir ki, müxtəlif
miqyaslı yerli və beynəlxalq sərgilərdə iştirak edən Arif Hüseynov Azərbaycan təsviri
sənətində özünəməxsus dəst-xətli qrafika ustası olduğunu təsdiqləyə bilmişdir.
Rəssamın "Bakılı” cəmiyyətinin təsis etdiyi beynəlxalq "Humay” mükafatına (1995)
layiq görülməsi, ona əvvəlcə Azərbaycan Respublikasının əməkdar rəssamı (1992),
sonra isə Azərbaycan Respublikasının xalq rəssamı (2006) fəxri adlarının verilməsi,
2008-ci ildən isə Azərbaycan Respublikası Prezidentinin fərdi təqaüdçüsü olması
bunun göstəricisidir. Hazırda Arif Hüseynovun dəzgah və kitab qrafikası sahələrində
yaratdığı müxtəlif mövzulu əsərlər Bakı və Moskvanın nüfuzlu muzeylərini, yerli
və xarici kolleksiyaların saxlanclarını bəzəyir...
Ziyadxan
Əliyev