Erkən azərbaycançılığın arxetipik izləri
Bəşər
sivilizasiyasının inkişafında milli ideologiyaların yaranması, əsasən, XIX əsrə
təsadüf edən tarixi hadisədir. Həmin çağdan etibarən müəyyən dövlətlərin və
siyasi müstəqilliyə can atan xalqların və cəmiyyətlərin milli ideologiyaları
müxtəlif səviyyələrdə və müxtəlif şərtlər əsasında formalaşmağa başlayır. Lakin
bu prosesdə həlledici bir amilə diqqət yetirilməlidir: belə ki, əgər
ideologiyalar "yuxarıdan”, hər hansı bir siyasi iradənin hökmü ilə qurulur və
kütlələrə diktə edilirsə, onun sonrakı taleyi və nüfuzu sual altında qalır,
tamam başqa bir hakimiyyət tərəfindən rədd edilmək hallarını daşıyır. Yox, əgər
ideologiyalar milli düşüncənin, xalq mənəviyyatının, doğma mədəniyyətin dərin
köklərindən qaynaqlanırsa, təbii ki, onun asanlıqla aradan qalxması
qeyri-mümkün olur, əksinə, maneələrlə qarşılaşdıqca müqavimət gücünü artırır,
möhkəmlənir və mübarizə potensialını toplayaraq, millətin hər hansı bir
situasiyada təşəkkülünün ideya-siyasi əsaslarını yaradır. Bax, bu gün bizim azərbaycançılıq
ideologiyasının tarixən formalaşması məhz belə bir prosesin nəticəsi olaraq
meydana çıxmışdır.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun Türk
Xalqları Ədəbiyyatı şöbəsinin müdiri, filologiya elmləri doktoru, professor Məmməd
Əliyevin "Bədii təfəkkürdə erkən azərbaycançılıq düşüncəsi” kitabı bu gün Azərbaycan
xalqının birləşdirici ideologiyası olan azərbaycançılığın bizim bədii mədəniyyətimizdə
tarixən təşəkkül tapmasının ideya-estetik əsaslarının öyrənilməsinə həsr
edilmişdir.
Azərbaycan
xalqının milli-mənəvi varlığı ən dolğun şəkildə onun ədəbiyyatında, özü də uzun
əsrlər boyu inkişaf edib yetkinləşən bir sürəcdə əksini tapmışdır. Ədəbiyyatdan
xalqın həyat praktikasına dönüşündə artıq müəyyən bədii-estetik biçim almış mənəvi
dəyərlər mədəniyyət xəzinəsində özünə yer alır və zaman-zaman buradan milli
düşüncəyə süzülərək onu qidalandırır. Xalqımızın həyatından onun ədəbiyyatına, ədəbiyyatından
onun həyatına doğru hərəkətin aramsızlığı bizim milli mənəviyyatımızın və mədəniyyətimizin
bütövlüyünü, varisliyə ehtiram duyğusunu yaradan ən başlıca keyfiyyətdir ki,
professor Məmməd Əliyevin tədqiqatında məhz həmin keyfiyyətin formalaşması
prosesinin genezisi diqqətlə öyrənilir, onun əsas istiqamətləri və təzahür
xüsusiyyətləri araşdırılır.
Təbii
iki, burada öncə xalqın bədii-estetik dünyagörüşünün təşəkkülünün beşik dövrünə
– folklor mədəniyyətinə baxılır. Tədqiqatçı-alim
Azərbaycan folklorunu erkən azərbaycançılığın bədii, dini-fəlsəfi və tarixi təzahür
forması kimi araşdırmaya cəlb edir. Mifi erkən azərbaycançılığın ilkin dərketmə
forması və mənbəyi kimi səciyyələndirən müəllif onu – azərbaycançılığı rüşeym halında özündən doğuran, sonrakı nəsillərə
ötürən ilkin qaynaq və mənbə olaraq təqdim edir. Azərbaycan xalq şeirinə – mövsüm və mərasim nəğmələrinə istinad etməklə
folklor düşüncəsində təbiət, yurd və ulus sevgisini, doğma dili poetikləşdirərək
onu daha optimal özünüifadə şəklinə salmaq enerjisini və bədii idrakın təşəkkülünün
bu başlanğıc mərhələsində ilkin görsənişləri ilə bəlli olan erkən azərbaycançılığın
arxetipik laylarını üzə çıxarır. Çünki həqiqətən də, ideologiyanı dövlətin və cəmiyyətin
idarə olunmasına doğru təkamül edən fikir və fəaliyyətlərin sistemləşməsi kimi
qəbul etsək, o zaman həmin vəzifəni mifin, mərasimin yerinə yetirdiyini bütün
aydınlığı ilə görə bilərik. Yenicə formalaşmağa başlayan Azərbaycan ulusunun da
rüşeym şəklində cücərən ideologiyası da məhz mifdə əks olunurdu. Yəni mif
arxaik düşüncəyə və həyata çox güclü şəkildə təsir edən və onu stimullaşdıran
bir vasitə kimi sonralar özünəməxsus quruluş alacaq milli ideologiyanın erkən
idarəetmə funksiyasını daşımışdır. Ən qədim dini-ideoloji şüur qatlarını özündə
əks etdirən "Avesta”nı tədqiqatçı məhz onun belə epik və mifoloji semantikasını
aşkar edərək dəyərləndirir.
Bu kontekstdən yanaşmada nağıllarımızdakı erkən azərbaycançılıq
düşüncəsinin izlərini də görmək mümkün olur. Məsələn, "Tapdıq” nağılındakı
mifik-kosmoqonik düşüncə tərzi, tərəflər arasında çarpışma və mübarizə
"Avesta”da qoyulan başlıca ideyanın – Xeyrin Şər üzərində qələbəsinin təntənəsi
timsalında açılır. Hətta yunan mifologiyasına görə, insan (homo sapiens) əcdadlarının
həyatına, dünya tarixinin başlanğıc məqamlarına səhnə olmuş Qaf və ya
Qafqaz bölgəsində yerləşən Azərbaycan bir çox qədim mənbələrdə "Huristan”
(pərilər, mələklər yurdu), cənnət adlandırılmışdır ki, bu diyar və onun
insanları nağıllarımızda da füsunkar gözəlliklərin təcəssümü, həm də macəra və
rəvayətlərin məskəni kimi əksini tapmışdır. Vətənin mifik, epik, kosmoqonik
düşüncədə ideallaşdırılması ona sevginin əbədiləşməsi ruhunu yaşatmışdır ki,
tarixin hər hansı bir dönəmində nələr dəyişsə də, məhz o ruh dəyişməz qalır. Hətta
din və dünyagörüşü, dövlətlər və siyasi təsisatlar nə qədər transformasiyalara
uğrasa da, vətən sevgisi milli
ideologiyanın cövhəri və nüvəsi kimi xalqın varlığında daim yaşayır və onu
yaşadır.
Professor
Məmməd Əliyev belə bir paradiqmadan çıxış edərək, milli ədəbiyyatımızın sütun
abidəsi olan "Kitabi-Dədə Qorqud” dastanlarını vətən əxlaqı şüurunun
formalaşması, Azərbaycan dövlətçiliyi ideologiyasına təməl yaradılması
baxımından təhlil edir. Göstərir ki, bu eposun başlıca ideyası, məntiqi nəticəsi
hər zaman Azərbaycan dövlətçiliyi üçün müstəsna
əhəmiyyət daşımışdır: ölkəni və ulusu qorumağın başlıca şərti daxili çəkişmələrə,
qarşıdurmalara və xəyanətlərə son qoyaraq ümummilli vəhdətə nail olmaqdır. Epos
xalqın həyatında dəyişiklik yaradılması zərurətini doğuran bir tarixi epoxanın
ictimai-psixoloji mahiyyətini açır: artıq köhnə patriarxal qaydalara, cəngavər dominantlığına və mütləq
iyerarxiyaya söykənən ulusal quruluş oğuz elini yarıtmır, əgər müasir azərbaycanlıların
etnogenezisində həlledici rol oynayan oğuzlar etnik bütövlüklərini qorumaq şərtilə
yeni bir ictimai-siyasi sistemə keçmək istəyirlərsə, onda gərək münasibətlərində
təkcə qan qohumluğu ilə məhdudlaşmayan daha geniş miqyaslı birlik və bərabərlik
məqsədlərinə çatsınlar. Əlbəttə, məhz həmin məqsədlərin həyata keçirilməsi ilə mərhələ-mərhələ
Azərbaycanın tarixi ərazisində ulus –
xalqa, xalq – millətə, yurd – vətənə, vətən – dövlətə, ideya – ideologiyaya, yəni
Azərbaycana sevgi – azərbaycançılığa çevrilmişdir!
Ədəbiyyatımızın
ikinci möhtəşəm epik abidəsi olan "Koroğlu”da isə erkən azərbaycançılıq düşüncəsi
həm daxili ədalətsizliyə, həm də yadelli işğalçılara qarşı mübarizə motivində
daha da güclənir və ideyanın bu şəkildə inkişafı xalqımızın son yüzilliklərdə
yaratdığı, milli-azadlıq hərəkatına aparan yolun başlanğıcı kimi dəyərləndirilən
"Qaçaq Nəbi” və "Qaçaq Kərəm” dastanlarında başa çatır. Sanki Qaçaq Kərəmin
(1860-1909) həyat və mübarizəsinin bitməsi ilə yeni bir dövr başlayır: Azərbaycanda
maarifçilik və demokratiya toxumları da əkilərək
bar verir, müstəqillik hərəkatı yüksək demokratizm idealları ilə doğulur və
sırf milli ideologiyanın daşıyıcısı olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaradılmasına təməl qoyulur.
Milli-ideoloji
düşüncənin təşəkkülünü Azərbaycan ədəbiyyatının folklor qatından ta yeni dövr ədəbi
məktəb və cərəyanlarının yarandığı zamanadək izləyən bu tədqiqat əsərində, təbii
ki, bizim klassik bədii fikrimizdə də onun hansı mərhələlərlə inkişaf etməsi
diqqət mərkəzində dayanmışdır. Professor Məmməd Əliyev kitabının bu hissəsində
Azərbaycan klassik ədəbiyyatı yaradıcılarının – Nizami Gəncəvi, Qətran Təbrizi,
Əfzələddin Xaqani, Məhsəti Gəncəvi, Əbubəkr ibn Xosrov əl-Ustadi, Nəsrəddin
Tusi, Əvhədi Marağalı, Hümam Təbrizi, Arif Ərdəbili, Qazi Bürhanəddin, Cahanşah
Həqiqi, İmadəddin Nəsimi, Məhəmməd Füzuli, Şah İsmayıl Xətai və başqalarının poetik-fəlsəfi
dünyagörüşünün dərinliklərinə enərək, ümumşərq ənənələri ilə vəhdətdə təkamül
edən yazılı ədəbiyyatımızda erkən azərbaycançılıq düşüncəsinin necə əks
olunması probleminə aydınlıq gətirir. Burada müəllif doğru olaraq Azərbaycan Səfəvi
dövlətini yaradan və klassik ədəbiyyatla Azərbaycan xalq şeirini vəhdətə gətirən
Şah İsmayıl Xətainin yaradıcılığında erkən milli ideologiyamızın artıq dönməz şəkildə
möhkəmləndiyi qənaətini irəli sürür.
Göründüyü
kimi, professor Məmməd Əliyev "Bədii təfəkkürdə erkən azərbaycançılıq düşüncəsi”
adlı dəyərli kitabı ilə indiyədək araşdırılmamış və ya az toxunulmuş bir
mövzunu müasir dövrümüz üçün olduqca aktuallıq kəsb edən tərzdə tədqiqata cəlb
etməklə ədəbiyyatşünaslığımıza yenilik gətirmiş, bu istiqamətdə yeni yanaşma
metodları ilə daha konseptual əsərlərin meydana çıxmasına zəmin yaratmışdır.
Bu
gün azərbaycançılıq – suveren Azərbaycan Respublikasının dövlət səviyyəsində dərk
olunan milli ideologiyasıdır. O, həm də təkcə ölkəmizdə deyil, bütün dünyada azərbaycanlıları
birləşdirən bir seqment-ideologiyadır ki, müstəqilliyimizin başlanğıcından daha
da möhkəmlənməkdə, milli təhlükəsizliyimizin qarantı olmaqda, bütün fəaliyyətlərimizin
mərkəzində dayanmaqdadır. Ulu öndər Heydər Əliyev şəxsiyyətinin böyüklüyü
ondadır ki, o öz siyasi fəaliyyətində planetin tarixində çox dərin iz qoymuş,
bu tarixin inkişafında yönəldici təsirlər göstərmiş türklərin klassik dövlətçilik
ənənələri ilə onların bir hissəsinin məskunlaşdığı Azərbaycandakı dövlətçilik ənənələrini
birləşdirə bilmişdir. Heydər Əliyevin dünya azərbaycanlılarının
konsolidasiyası, milli birliyi uğrunda mübarizəsi və məqsədyönlü fəaliyyəti
müstəqil Azərbaycanda dövlət siyasəti səviyyəsinə qaldırılan strateji istiqamətə çevrilmişdir.
Heydər
Əliyev təkcə Azərbaycan vətəndaşlarının deyil, bütün dünya azərbaycanlılarının
lideridir. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev Heydər Əliyevin
milli dövlətlə yanaşı, həm də milli ideologiya quruculuğunda prioritetlərini dəqiq
müəyyən edir: "Azərbaycançılıq ideyasının birləşdirici dəyər kimi bütün dünyada
yaşayan azərbaycanlılar arasında yayılması, dilimizin, mədəniyyətimizin, mütərəqqi
adət-ənənələrimizin, tariximizin yaşadılması və inkişaf etdirilməsi Prezident
Heydər Əliyevin ideyası idi” (Prezident İlham Əliyev və mədəniyyət. 2 cilddə,
II cild, Bakı, İdeal-Print, 2008, s.14). Həqiqətdir. Tarixdə ilk dəfə olaraq məhz
iyirminci əsrin sonu – iyirmi birinci əsrin əvvəllərində Heydər Əliyevin daha
da inkişaf etdirərək müasirləşdirdiyi azərbaycançılıq ideologiyası əsasında
dünya azərbaycanlılarının qlobal konsolidasiyası mümkün olmuş və onların Vətən
naminə birləşmək, fəaliyyət göstərmək səylərinə Azərbaycan Respublikasından start verilmişdir. Artıq indi azərbaycançılıq
ideologiyası nüvəsində milli mədəniyyət düşüncəsinin formalaşması prosesi
özünün ən yüksək səviyyəsində başa çatmışdır. Bu gün azərbaycançılıq – milli əxlaqın
norması statusundadır. Professor Məmməd Əliyevin tədqiqatı ona görə əhəmiyyətlidir
ki, alim burada azərbaycançılığı onun erkən formalaşma çağından yetkin milli
ideologiyaya çevrilməsi zamanınadək keçdiyi inkişaf yolunun ümumi kontekstində –
məhz bədii ədəbiyyatımızda qazandığı
keyfiyyətlər kompleksini üzə çıxararaq öyrənməyə nail olmuşdur.
Rahid Ulusel