Əliyanlı mahalının tarixi irsi və maddi abidələri
Qədim Zəngəzur
qəzasının tərkib hissəsinə daxil olan tarixi və inzibati əyalətlər
içərisində Əliyanlı mahalının
camaatı bir sıra özəlliklərinə
(igidlikləri, haqq-ədalət uğrunda mübarizliyi, qorxmazlığı, idarəetmə
sisteminin nizamlı olması...) təbii-coğrafi ərazisi isə qədim tarixi irsi və
maddi abidələrinə görə fərqlənmişdir. Bu
bölgədə ümumilikdə 16-ya qədər kənd
yerləşib. Coğrafi məkanca "Əliyanlı”
toponiminin yaranması da maraqlıdır.
Ulu babalarından eşitdiklərini söyləyən
Armudluq kənd sakini Həmid Xudaqulu oğlunun (1848-1958) dediyinə görə, 250-300
il əvvəl Cənubi Azərbaycandan bir dəstə qaçaq-quldur gəlib Həkəri çayının sol
sahillərində yerləşən elatlarda talançılıq-soyğunçuluq edərmiş, camaatın
mal-mülkünü qarət edib, sürüləri hovlayıb aparırlarmış. Belə hadisələrin
birində Armudluq kəndinin 18-20 yaşlı bir cavanı kəndin qənşərindəki "Oyuğun yalı” deyilən yerdə bir səngərə
sığınıb 5-10 nəfər qaçağı izləyəndə görür ki, onlar Bağırbəyli binəsindən
(kəndlərindən 4 km
şərqdə) sürdükləri 100-ə yaxın mal-heyvanı böyük bir çinarın altında saxlayıb,
bulaq üstündə dincəlirlər. Silahlarını bir kənarda "çal-keçir” edib, baş-başa "dərzləyib”,
kəsdikləri heyvanın kababından yeyib dincəlir, keşikdə duranlardan isə biri yatıb, o biri isə ölən malın gönündən
özünə çarıq tikir. Həmin cavan bu məqamda bulağın üstündəki böyük daş
parçasının arxasından keçib tüfənglərin topasını ələ keçirir və yenidən özünü
atır qayanın arxasına. Haray-həşir qopur, quldurlar oyanır, onda cavan onlara
deyir: "Mal-heyvanı hardan gətiribsinizsə, o yolla da aparırsınız geri,
qaytarırsınız yiyələrinə, özünüz də dərədən çıxıb işıq düşən yerlə keçib, dağı
aşırsınız, bir də buralara ayağınız dəymir...”
Belə də olur. Əliyalın bir cavanın qoçaqlığı,
soyğunçuları tərki-silah edib qovması
xəbəri tezliklə mahala yayılır və həmin bölgə sonralar yerli şivə-dialekt, danışıq xüsusiyyətinə,
deyim tərzinə uyğun olaraq "Əliyanlı” yer adı kimi məşhurlaşır. Deyilənlərə
görə, mahalın kəndləri iki cür qiymətləndirilir: bəy və
(rəiyyət) rahat kəndləri. Bəy obaları kimi Şahhüseyn qışlağı, Qışlaq,
Dəvədərəsi, Binədərəsi, Abbaslar, Bağırbəyli, Haral (bu kənd keçən əsrin 30-cu
illərində Cəfərabad adlanıb və indi Aşağı Fərəcan kəndi kimi Laçın rayonun
tərkibinə daxil edilib), Başarat, Armudluq, Hat, Milanlı, Deşdahat... kəndləri,
rahat kəndlər sırasına isə Muradxanlı,
Həkəri, Həmzəli... yurdları daxil
edilir.
Hər kəndin özünəməxsus təbii-coğrafi şəraiti
və tarixi inkişaf xüsusiyyətləri olduğu kimi, ayrılıqda hər biri zəngin
maddi-mədəni irsə (dağüstü və qayaüstü rəsmlər, çeşidli qəbirüstü başdaşıları,
dini ocaqlar və məbədlər, memarlıq nümunəli
müxtəlif tikililər, mülklər...)
və qiymətli mənəvi (xalq yaradıcılıq-mədəniyyət nümunələri) xəzinəyə malik olmuşlar. Təbii
ki, bu cür maddi-mənəvi dəyərlərin işğal edilməsi, qarət olunması, yazılı və
memarlıq nümunələrinin oğurlanıb aparılması mümkün olmadıqda, müxtəlif
üsullarla onların "erməniləşdirilməsi”
əsrlər boyunca mənfur düşmənlərin hədəfində olmuşdur.
Bölgənin digər obaları
sırasında bu baxımdan Armudluq kəndi (bu toponim leksik-fonitik
dəyişikliyə uğrayaraq bəzən "Amuduq” kimi deyilir, yazılır) və
"Amudluğun piri” ("Pir daşı”)
istisnalıq təşkil etmir. Kənd özü 1
km-lik məsafədəki "Pir dağı” silsiləsinin (uzunluğu 1,5 km, mütləq hündürlüyü
1100 m-ə çatır) yalçın qayalarının ətəyində, günbatan hissədə, meşə
əhatəsində yerləşir. Dağın yüksəkliyindəki çılpaq
və pöhrəlikdəki gediş-gəliş yolu
yalnız arxadan olub, qabaq hissə keçilməz idi. Və bu yerdə 12-yə qədər arı
yuvası vardı, may-iyun aylarında bu qayalıqdan
şəlalə əvəzinə bal süzülərdi...
Qaraquş-quzğun yığnağı olduğundan, kəndin gündoğarında "Qaraquş oturan dağ” uzanardı.
Səhər-səhər günəş çıxanda "Pir dağı”nın
kölgəsi günortaya qədər kəndin üzündən çəkilməzdi.
"Pir dağı” üstündə Alnan məbədi kimi yaşı
V-VI əsrə aid olan və xalq tərəfindən
qorunub saxlanılan müqəddəs ziyarətgah-tikilinin uzunluğu 4 m, eni 3 m, hündürlüyü 2,5 m olmaqla düzbucaqlı formadadır. Üstü daşdan tağbənd
şəkilli idi. Quzey tərəfdə giriş qapısının
boyu 1,8 m,
eni 80 sm olardı. İçəridə hər iki divar
boyunca 15-ə qədər taxçalar (40-60 sm-lik) sıralanırdı və yazıları
olmayan iki məzar vardı. Kobud daşlardan başdaşı (60 sm boyda) və sinədaşı
qoyulmuşdu. Günəş çıxanda pirin içərisi işıqlanırdı. Qapıdan aşağıda ardıc
kollarının dibindən sərin sulu "Pir bulağı”
axardı, ətrafını çaşır bürümüşdü.
Məbədə çıxan yolun sol qolu üstündə, dağın
tirəsində 200-300 m
uzunluğunda, boyu 1-2 m olan daş qalaqları
yığılmışdı. Bunlar 1918-1920-ci illərdə hay-daşnak quldurlarına qarşı döyüşlərdə
səngər yerləri olmuşdur. Əsrin sonunda, 1992-1993-cü illərdə bölgənin yerli
özünümüdafiə dəstələrinin düşmənlə apardığı döyüşlərdə mamırlaşmış bu səngərlər
yenə də daş-sipər kimi istifadə edilmişdir. 1920-ci ildə Qarabağın dağlıq
hissəsinə yiyələn rus-bolşevik və hay-daşnak silahlı qüvvələrinin
azğınlaşmış döyüşçülərinin bir
dəstəsi "Pir dağı”na çıxmış və sal taxta
qapını sındırıb atmışlar. Keçən əsrin 50-ci illərinin sonunda kənd sakini Rəhim
Valeh oğluna (1917-1997) kəndin qırağında
rast gələn minik maşınındakı bir
neçə nəfər, həmin ziyarətgaha getmək istədiklərini bildirmiş və asan yolun
istiqamətini soruşmuşlar, hətta orda qalacaqlarını demişlər. Aradan bir neçə saat keçmiş həmin
adamlar qayıdıb kəndi tərk ediblər. Sonradan məlum olub ki, gələnlər Xocavənd
rayonunun hayları olub. Onlar qəbirləri dağıtmış, uçurmuş, çıxardıqları saxsı
küpələrin sınıqları içəridə səpələnmişdi.
Armudluq kəndinin şimal-qərbindən (Başarat
kəndi istiqamətində) 3 km
aralıda,Ş "Qalalı” adlanan yerdə hörgülü
qədim qala divarlarının qalıqları qaya
divarlarına qovuşur. Yerli sakinlərin mülahizəsinə görə, yaşı 800-900
ilə çatır. Ətrafdakı dağ yamaclarından süzülüb axan çeşmələrin suyu
qovuşaraq iki qayanın arasından (2 m-lik aradan) keçir və 7-8 km məsafədə axaraq soldan Həkəri çayına qovuşur. Başarat
kəndindən 3 km
aralıda, onu əhatə edən bir çox qədim oba-yurd yerləri (hərəsində 10-15 "tüstü
çıxırdı”) vardı ki, o binələrin
("Qasımın bağı”, "Xanların yeri”, "Kərbəlayi dərəsi”, "Söygülünün
dərəsi”...) kalafaları son vaxtlara qədər qalırdı. Bu yerlər həm də
1918-1920-ci illərdə döyüşlərin gərgin
keçdiyi səngər-savaş yerləri olub.
Sonrakı illərdə isə onların əhalisi Başarat
kəndinə köçürülmüşdür. "Söygülünün dərəsi”ndə daş qalaqları yığılmışdı, hava
şəraitindən asılı olmayaraq əsrlər boyu necə tikilmişdisə, elə də qalırdı, el
ziyarətgahına çevrilmişdir.
Başarat kəndinin mərkəzində "Osmanlı qəbiristanlığı” deyilən yer vardı,
30-40 qəbir olardı, onların üstü 3-4 m qalınlığında torpaqla
örtülü idi. Həmin ərazidə 1930-cu ildə tikilmiş orta məktəb və dəyirman binası yerləşirdi. 1968-1969-cu illərdə
su xətti çəkilişi üçün torpaq-qazma işləri aparanda qəbirlər üzə çıxmış, eləcə
də yağış suları da axıb qəbir yerlərini açırdı. Yaşlı kənd sakinlərindən Şəmil
İbadulla oğlu Əliyev (1901-1993), Günəş Abdulla qızı (1879-1964), Həmzə Saleh
oğlu (1888-1978), Hüseyn Sadıq oğlu Behbudov (1917-1992) bu qəbirlərin
Osmanlılara aid olduğunu bildirmişlər.
Əliyanlı mahalının mərkəzi olan bu kənddə
1918-1920-ci illərdə 30-40 ev olub. Əhalisini, 1830-1840-cı illərdə Osmanlı
Türkiyəsinin Qars vilayətindən köçüb məskunlaşan ailələr təşkil edib.
Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra onlar bir gecənin içərisində
kəndi tərk edərək əzəli vətənlərinə dönür və orada Başarat adlı kənd
yaradırlar. "Başarat” toponimi "bəsirətli, bəşarətli yer” sözünün
dəyişilməsidir ki, "çox gözəl havası olan yer, cənnəti-məkan” mənasındadır. Bu
kənddən 6-7 km
cənub-qərb tərəfdə "Albalı yeri” deyilən yerdə 10-15 romb şəkilli mixi
hərflərinə oxşar yazılı qəbir daşları (boyu 1,5-2 m) vardı. Baş daşlarının
ortasındakı xaç işarəsi, künclərindəki qızılgül rəsmlərindən görünür ki, bu
nümunələr II-III əsrə aid Alban mədəniyyətinin tarixi irsinə aid olmuşdur. Ətrafda
isə 50-yə qədər qədim yurd yerləri görünürdü.
Həmin yerdən günçıxana tərəf 100-150 metr aralıda yaşı min ildən
artıq olan, boyu 45-50 m-ə çatan tək
çinar boy verirdi, dibindən "Çinar bulağı” qaynayırdı. Bir az aralıdakı "Çinarın dərəsi”ndə yaşı 200 ildən artıq olan
100-ə qədər ceviz ağacı meşəliyi vardı.
Kollu-pöhrəlikli ərazidə yerləşən Hürneyid
kəndinin əhalisi isə qazma-torpaq binələrdə yaşadıqları üçün 15 km cənubda boş qalmış
Başarat kəndində məskunlaşmışlar. Hürneyid
kəndindən 3-5 km
aralıda, günçıxan tərəfdə qədim "Xanlıqlı yurdu” deyilən pöhrəlikli xam yerdə
1970-ci illərdə əkin üçün şum aparıldıqda 10-15 ədəd bütöv saxsı küplər aşkar edilmişdir ki,
onların içərisində insan sümükləri olmuşdur. Qışlaq kəndi Armudluq
kəndindən 2 km cənub-qərbdə, Muradxanlı
kəndinə tərəf dağ-meşə əhatəsində
("Albalı meşəsi”, "Qızıldaş meşəsi”, "Daşarası meşəlik”, "Girəngi”...),
çeşmə-bulaq həndəvərində ("Sulu çinar bulağı”, İncirli bulağı”, Cirəngi
bulağı”...) yerləşib. Ətəyində yerləşdiyi dağlar – Qızıldaş, Sulugab, Daşarası
1918-1920-ci illərdə hay-daşnak quldurlarına qarşı açıq səngər yuvalarına
çevrilmişdir. Quzeydə Milanlı dağlarından başlanan Qalalı çayı kəndin
ortasından keçir. Bu çayın üzərində kənd sakini Kərbəlayi Cümşüd Rəsul oğlunun
(1834-1924) 1878-ci ildə tikdiyi su dəyirmanı 1905-ci və 1918-ci ildə
yandırılıb məhv edilmişdi. 1920-ci ildə onu yenidən bərpa etsə də, həmin tikili
istifadəsiz qalaraq dağılmışdır.
Qeyd:
Yazının hazırlanmasında Qubadlı
rayonu, Başarat və Armudluq kənd sakinləri Nadir
İsmayıl oğlu Şükürovun (1955) və
Nəriman Şükür oğlu Həmidovun
(1933) məlumatlarından istifadə
olunmuşdur.
Qismət Yunusoğlu,
Bakı Dövlət
Universitetinin müəllimi